داک
doc.fileon.ir

و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 18:16

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله الرب العالمین والسلام و الصلاة علی سیدنا و نبیّنا ابوالقاسم مصطفی محمد و السلام علی ابن ابیطالب و آله الطیّبین الطاهرین المعصومین الهداة المهدییّن و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین
امّا بعد :( أستغفر الله الذی لا اله الّا هوالحی القیوم و أتوب الیه توبة عبدٍ خاضعٍ مسکینٍ مستکین ، لا یستطیع لنفسه صرفاً و لا عدلاً و لا نفعاً و لا ضراً و لا حیوةً ولا موتاً و لا نشورا و صلّی الله علی محمدٍ و عترته الطّیبین الطاهرین الآخیار الأبرار و سلّم تسلیما . اللهّم صلّ علی محمدٍ و آل محمد و عجّل فرجهم و أهلک عدّوهم من الجنّ و الأنس من الأولیّن و الآخرین ) شب جمعه است و یکی از بهترین ایام هفته . شب توبه و انابه و استغفار و شب زیارتی ابی عبدالله الحسین (ع) و امشب و فردا هم روز زیارتی بقّیة الله الاعظم (عج) امام زمان ، شب (لا اله الّا الله ) و شب و روز صلوات بر آل محمد . اگر دقت کنید اعمالی که برای شب و روز جمعه از طریق اهل البیت رسیده است از همۀ ایام سال بیشتر است . یعنی حتی بیشتر از شب های قدر. به اعمال شب های قدر نگاه کنید به اندازۀ شب و روز جمعه اعمال ندارد . در شب های قدر سه الی چهار سوره است ( دخان ، عنکبوت، روم ،قدر)و یا ممکن است بعضی از سُوَر دیگر هم رسیده باشد . امّا شما نگاه کنید که برای شب و روز جمعه سوره های بسیاری مانند  بنی اسرائیل یا اسراء که اگر کسی این سوره را بخواند نمی میرد تا امام زمانش را ببیند . سورۀ کهف ، سُوَر طواسین که با طس شروع می شود ، سجده ، یس ، احقاف ، واقعه ،دخان ، طور ، قدر ، إقتربت ، سورۀ ص که فرمودند : اگر کسی شب جمعه سورۀ ص را بخواند خداوند اجری به او می دهد که به کسی نداده باشد مگر به پیغمبر مرسل یا ملک مُقّرب مثل جبرئیل و نظیر این سُوَر که باید خوانده شود . هیچ ذکری هم در اذکار شب و روز  جمعه أفضل از صلوات بر آل محمد نیست . که حضرت فرمودند : از غروب روز 5شنبه ملائکی از عالم بالا می آیند و در دست این ها قلم های مخصوص و صفحاتی از نقره است که این ها فقط می آیند و می نویسند . صفحاتی از نقره کنایه از این است این مطالب می ماند و محفوظ است . یعنی اگر انسان صلوات بر آل محمد را با قلم هایی از طلا و صفحاتی از نقره بنویسد آیا حق مطلب را ادا کرده است ؟ نخیر . فضیلت این ذکر عظیم در میان امم سابقه و سالفه به عنوان اسرار بوده است . این سّری بوده است که بین انبیاء بوده است . از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) . خود پیغمبر(ص) هم باید صلوات بر آلش بفرستد . یعنی اگر پیغمبر(ص) در تشهّد نمازش صلوات نفرستد نمازش باطل است . البته شما هم اگر در نمازتان بر خودتان صلوات نفرستید نمازتان باطل است . ( السلام علینا و علی عباد الله الصالحین)(سلام بر ما و بندگان صالحت ) این چه سرّی است ؟ و در پایان می گوییم : (السلام علیکم و رحمة الله و برکاته) سلام بر همۀ جنّ و انس و هر نماز گزارو شیعه و اهل ولایی و هر بنده ای درود باد ! اگر بدانیم که این سلام چه معنایی دارد و بعد از نماز باید در حق همه دعا بکنیم و به همه درود بفرستیم . یعنی کینه و عقده را کنار بگذار . عقده های بد را کنار بگذار . سوء ظن ها را کنار بگذار و برای همان هایی که بد گمان هستی و سوءظن داری درود و سلام بفرست . سلام یعنی درود و سلامتی و عافیت . همانطوری که (أنّ الله و ملائکته یصلون علی النبی )هم درود و هم سلام می فرستند . خداوند در آیۀ155 سورۀ  بقره آنجا خداوند بر مؤمنین صلوات و درود می فرستد . کسانی که وقتی بر آنها مصیبت و گرفتاری می رسد صبر و تحمل  می کنند و می گویند :(إنّا لله و إنّا الیه راجعون ، اولئک علیهم صلوات من ربّهم) خدا بر اینها صلوات و درود می فرستد . پس وقتی در تشهّد و سلام نمازمان عافیت و درود و تهّیت بفرستیم یعنی خیر یکدیگر را بخواهیم . سلام یعنی سلامتی و عافیت بر تو باد . سلام معنای عام دارد . یکی از اسامی خداست . بعد از پیغمبر(ص) وقتی که جبرئیل و میکائیل آن صحیفه را خدمت حضرت زهرا(س) آوردند در حالیکه ایشان در محراب نشسته بود ، عرضه داشتند : (إنّ السلام یقرئک السلام) سلام بر تو سلام می رساند . خدایا آن سلام و سلامتی و عافیتی که بر همۀ انبیاء و اولیاءت می فرستی را بر همۀ ما بفرست . راوی آمد خدمت پیغمبر(ص) و عرض کرد : اگر من بخواهم یک دعای جامعی داشته باشم چه دعایی بکنم ؟ حضرت فرمودند : عافیت طلب کن . سه روز پشت سر هم آمد و از حضرت تقاضا کرد و ایشان فرمود : عافیت طلب کن . پس هزار بارصلوات بر آل محمد امشب مستحّب است .هر کسی که با خاندان پیغمبر(ص) قولاً و عملاً و عقیدتاً باشد از این خانواده است . اهل البیت با آل البیت فرق می کند . مثل آل عمران یا آل ابراهیم . ما فرزندان  و اولاد معنوی پیغمبر هستیم . اگر درست عمل کنیم مِنّا می شویم . وقتی مِنّا شدیم و از آنها وخانواده  شدیم آنوقت این صلوات شامل حال ما هم می شود . آنوقت مردم می گویند : (آللهم صلّ علی محمد و آل محمد) و این شامل سلمان ، اباذر، مقداد ، اَبان ابن تَقلِب ، جابر جعفی هم می شود . چون حضرت فرمودند : شما از ما هستید . معصیت و گناه هم انسان را (لیس منّا) می کند . در روایت است که اگر کسی به نماز اهمیّت ندهد خداوند در دعای صالحین او را شریک نمی کند . اگر چنانچه به نماز اهمّیت بدهد در هر صلوات و سلام و ذکری که شما می فرستید ، در آن شریک و بهره برده است .  در روایتی از قول حضرت صادق(ع) رسیده است که هر گناه و معصیتی ، سرقت ، زنا ، هر فحاشی و بد دهنی که در عالم اتفاق می افتد عُمَر و ابوبکر در آن شریک هستند . یعنی اگر در آمریکا ، انگلیس ، آفریقا و در میان لائیک ها و در تمام دنیا ، نه تنها در بین مسلمان ها هر چه گناه و معصیتی می شود این افراد شریک هستند . در هر خونی که ریخته می شود این افراد شریک هستند و در روایت است که هر خونی که ریخته می شود ، ملکی مأمور است که یک پیمانه از خون این مقتول بیگناه بگیرد و برود به صورت عُمر و ابوبکر بریزد و می گوید : این سهم توست و این جریان تا روز قیامت ادامه دارد . لذا این ها دشمن محمد و آل محمد بودند . پس مستحب است  که عصر پنج شنبه  صد بار صلوات بفرستد و صد بار دشمنان آل محمد را لعن کند . یعنی باید از دشمنان آل محمد تبّری بجوئیم . حالا این دشمن هر کس می خواهد باشد . تبری و تولّی باید باشد . آنهایی که دشمن خاندان عصمت و و طهارت نیستند باید ثابت کنند . ما فقط این را می دانیم که کسی که سیلی به صورت فاطمۀ زهرا (س) زده است دشمن این خاندان است . کسی که پهلوی دختر پیغمبر(ص)را شکسته است ، دشمن پیغمبر(ص) است . کسی که ریسمان به گردن حضرت علی (ع) انداخته و حق او را غصب کرده است دشمن این خاندان است . کسی که پیغمبر(ص) را دروغگو خوانده است و او را تکذیب کرده است دشمن آل محمد (ص) است . و عمر و ابوبکر این کار را کردند . در آن نامه ای که برای معاویه نوشته است که متن این نامه در کتاب کفایة الخصام قسمت نامه های عامّه موجود است ، بعد از رحلت پیغمبر(ص) در نامه ای برای معاویه  چنین نوشت ؛ معاویه ، اولاً محمد کذاّب و دروغگو بود و به دروغ ادعّای پیغمبری کرد در حالیکه پیغمبر نبود . نام دختر کوچکی را گذاشت (سیّدة النساء العالمین) این دختر بعد از مرگ پدرش آمد نزد من و از من تقاضای فدک کرد .  جایت خالی بود ، چنان به صورت او سیلی زدم که راه خانه اش را گم کرد ! . این مطلب را خودشان گفته اند و ما نگفته ایم . در حقیقت زمینه و طرح و برنامۀ حادثۀ تلخ عاشورا درسقیفۀ بنی ساعده ریخته شد . حکم قتل ابی عبدالله(ع) در دارالحکومۀ کوفه  و بدست شریح قاضی امضاء نشد  ، بلکه در سقیفۀ بنی ساعده امضاء شد . آن آتشی که به خیمه های ابی عبدالله(ع) زدند ، شعلۀ آتشی بود که از درب خانۀ حضرت زهرا(س) شروع شد . لذا شما در زیارت عاشورا می خوانید ( آللهم اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له ذالک ، اللهم العن ثم الثانی و الثالث و الرابع اللهم العن یزید خامسا)یزید در مرتبۀ پنجم است ! یعنی متهم جانی ردیف پنجم است . پس در این استغفار از خدا طلب بخشش می کنیم . از خدایی که جز او نیست و او (حیّ و قیوّم ) زنده و پا برجا است . توبه می کنم . چه توبه ای ؟اگر انسان به این مقام برسد که خضوع داشته باشد و بفهمد مسکین و مستکین و عاجز است . بداند ناتوان است و از خودش هیچ بلا و مرضَی را نمی تواند دفع کند . اگر انسان اینگونه توبه کند خدا توبۀ او را قبول می کند . دوباره صلوات بر آل محمد می فرستد که این ها از پاکان  و طاهرین هستند از تمام پلیدی ها و از ابرار هستند . دعای دیگری هست که هم در روز جمعه و هم در شب جمعه خوانده می شود که در قسمتی از دعای روز جمعه امام سجاّد می فرماید : (وأجعلنی من أتباعه و شیعته  و أحشرنی فی زمرته و وَفِّقنی لأداء الفَرضِ جُمُعات و ما أوجبت علّیَ فیها من الطاعات و قَسَمت لأهلها من العطا فی یوم الجزاء أنّک أنت العزیز الحکیم )قبل از این می فرماید : خدایا من بر دین خودت ثابت قدم بدار که مبادا پایم بلغزد . خیلی ها با دین بودند و بعد بی دین از دنیا رفتند . (ربّنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة ) را باید زیاد بگوییم . تا زنده هستم بر دین تو ثابت باشم و قلبم منحرف نشود . بعد از آنکه من را هدایت کردی جای دیگری نروم و از ناحیۀ خودت رحمت و مغفرتی به من عطا کن . چون کار تو هبه کردن و بخشیدن است . ممکن است ما موهب باشیم ولی وهّاب نیستیم چون نمی توانیم همیشه ببخشیم . گاهی ممکن است ببخشیم ولی گاهی نبخشیم . جفا و تهمتی در حق ما کردند ، غیبت مان را کردند ، مال ما را خوردند ، آبروی ما را ریختند شاید نبخشیم وبگوئیم تا زنده ام نمی بخشم . هرچه برای این شخص حدیث و روایت می خوانیم امّا ابداً نمی بخشد . می گوید : دلم را بدرد آورده است ، اذیتم کرده است ، من حلالش نمی کنم ! این شیوۀ اهل البیت نیست . این شیوۀ پیغمبر(ص) و امام حسین(ع) نیست . شیوۀ اهل البیت این است که هر کس در حقّشان جفا کرده است او را می بخشند و عفو می کنند . امّا خدا وهاّب است یعنی مستمر و مداوم است و همیشه بخشنده است . سپس درود می فرستد بر آل محمد و می فرماید : خدایا من را از پیروان و شیعۀ محمد قرار بده . هم در دنیا و هم در قیامت با این افراد محشور بشوم . من را موفق بدار که در انجام واجباتی که مخصوص شب ها و روزهای جمعه است موفق بشوم . تمام فرائض را انجام بدهم . همۀ جمعه ها این کار را انجام بدهم . آنچه که بر من واجب کرده ای . نماز، روزه ، خمس ، زکات وصلۀ رحم ... و آنچه که قسمت کرده ای برای اهلش از عطایا در روز قیامت به من بده . شخصی آمد نزد پیغمبر(ص) و فرمود : یا رسول الله (ص) کاری به من یاد بده که اگر من آن کار را انجام بدهم اولاً : ثروتم زیاد بشود . دوماً : مریض نشوم . سوماً : با شما محشور بشوم . چهارم : خدا هم من را دوست بدارد . پنجم : مردم هم من را دوست بدارند . ششم : عمرم طولانی بشود . پیغمبر(ص)  فرمود : اگر می خواهی خدا و پیغمبر(ص) و ائمه دوستت بدارند از خدا بترس و تقوی را پیشه کن . خداوند تقوی را دوست دارد . اگر می خواهی خدا و مردم دوستت بدارند گناه و معصیت نکن . اگر می خواهی مریض نشوی و بدنت سالم باشد،روزه یادت نرود . اول و آخر و وسط ماه اگر عذری نداری روزه بگیر . اگر می خواهی ثروتت زیاد بشود صدقه بده . منتها صدقه معنای عامّ دارد . خیلی گسترده است . اگر می خواهی فردای قیامت با من محشور بشوی  سجده های طولانی کن . سجده های طولانی کمر شیطان را می شکند . وقتی انسان سجده می کند شیطان داد می زند (آه کمرم شکست، این فرد سجده کرد و اطاعت کرد ولی من نکردم )نزدیک ترین حالات انسان به خدا لحظه ای است که انسان در سجده است . می گویند شیطان نزد حضرت موسی(ع) رفت و حضرت موسی(ع) از او سوالاتی کرد . یکی این بود که گفت : کی ازبنی آدم دور و کی نزدیک هستی ؟ شیطان گفت : وقتی بنی آدم در سجده است نمی توانم به او نزدیک شوم . وقتی غضب می کند و عصبانی می شود من به او نزدیک می شود . همۀ حرف های شیطان بد نیست . یکی انبیاء را نصیحت کرد و گفت : با زن اجنوی و نامحرم خلوت نکن که فرد سوّم من هستم ! فرقی ندارد که چه کسی حرف خوب را  می زند .( فَبَشّر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه) روزی روز منبر گفتم شیطان اشتباه نمی کند و در کارش دقیق است . یکی از مستمعین به من گفت حاج آقا شیطان خیلی اشتباه کرد در حالی که شما گفتید اشتباه نمی کند . به ایشان گفتم : منظور من از اینکه اشتباه نمی کند چیز دیگری است . شیطان همۀ کار هایش اشتباه است ولی در اشتباهش که اِغوا کردن ما است اشتباه نمی کند و در کارش استاد است . وَاِلّا سجده نکردنش و گمراه کردن مردم اشتباه است . در همان راه خطایی که می رود بلد است که چطور مردم را گول بزند . از نظر شریعت و طریقت تمام کار هایش اشتباه است مگر گاهی نصیحت موعظه ای می کند . گرچه شاید در همان زمان نصیحت هم قصد خیر نداشته باشد . گرچه احتمال دارد که گاهی قصد قربت کند . چون شیطان هنوز از درگاه خدا نا امید نیست . روایتی است که در زمان عُمر شیطان تصمیم گرفت توبه کند . به او گفتند : برو به قبر حضرت آدم سجده کن.اگرچه به خودش سجده نکردی ولی به قبرش سجده کن تا تورا ببخشیم . حرکت کرد به سمت قبر حضرت آدم که سجده کند در بین راه برخورد کرد به عُمر و برای او ظاهر شد . عُمَر به او گفت : کجا می روی ؟ گفت : خسته شدم . از بس مردم من را لعن کرده اند می خواهم بروم و سجده کنم . عُمَر گفت : مگر دیوانه ای ؟! تو به خود حضرت آدم سجده نکردی حالا می خواهی به قبرش سجده کنی؟! شیطان را گمراه کرد . همین شیطان که در راه هدایت بود بدست عمر گمراه شد . این مطلب سند دارد . امیرالمؤمنین (ع)در دعای سنمّی قریش وقتی این دو نفر را لعن می کند با چه لحن و نفرینی که اگر همۀ ما جمع بشویم نمی توانیم به این کاملی لعن و نفرین کنیم . خدا می داند که این همه فساد و بی بند باری از جایی شروع شد که در خانۀ علی (ع)بسته شد و علی(ع)خانه نشین شد .
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

سخنرانی فوق را حضرت استاد در اولین شب جمعه ماه محرم سال۱۴۳۵ه.ق مصادف با ۱۳۹۲شمسی در مسجد شهید هاشمی نژاد واقع در چهارراه سی و پنج متری مشهد ایراد فرمودند

+ نوشته شده در سه شنبه ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ساعت 21:49 توسط محمد جرجانی  | 


منبع: shagerdpedar.blogfa.com