احکام غسل جمعه مکارم
نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 24 شهریور 1398 ساعت 11:39
پرسش : از نظر شرعى و قانونى حکم ازدواج دایم و موقّت در ماه هاى محرّم و صفر چیست؟
پاسخ : عقد کردن در این ایام اشکالی ندارد اما جنبه هاى شادى در آن حذف شود و به اصل عقد كه در آن عجله دارند، اكتفا كنند.
پرسش : آیا طلب فرزند در ماه هاى حرام چون محرّم از نظر شرع ایراد دارد؟ آیا در فرزند تأثیر منفى مى گذارد؟
پاسخ : اشکالى ندارد و جهت اطلاع از آداب و مستحبات و مکروهات اين موضوع به کتاب حلية المتقين رجوع نماييد.
پرسش : براى سجده آخر زیارت عاشورا اگر مهر وجود نداشت بر چه چیزى مى توان سجده کرد؟ آیا از نگین انگشترى عقیق در چنین مواردى مى توان استفاده کرد؟
پاسخ : سجده بر زمین و آنچه از زمین مى روید (غیر خوراکى و پوشاکی) صحیح است همچنین سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سفيد و سياه و حتّى عقيق اشكال ندارد و مى تواند بر روى کاغذ سجده کند.
پرسش : آیا در ایام شهادت و عزاداری و محرم و صفر خواستگاری کردن صحیح است؟
پاسخ : این کار اشکالی ندارد اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مراسم شادی پرهیز شود.
پرسش : آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایّام عزادارى نیز مستحب است، یا ترک آن در این گونه ایّام بهتر مى باشد؟
پاسخ : سرمه کشیدن مانعى ندارد ولى حنا بستن چون نشانه شادى است بهتر است در ایّام عزادارى ترک شود.
پرسش : آیا زیر ابرو برداشتن زن و آرایش غلیظ کردن فقط براى شوهر در ایّام محرّم به خصوص دهه اوّل جایز است؟
پاسخ : اصلاح براي زنان اشکالي ندارد. آرايش براي همسر نيز جايز است اما سزاوار است در شبها و روزهاي شهادت پرهيز شود.
پرسش : اشخاصی که دارای عذر شرعی هستند مانند شخص جنب یا حائض، آیا مى توانند زیارت عاشورا و دیگر ادعیه را بخوانند و سجده زیارت عاشورا را به جا آورند؟
پاسخ : خواندن دعاها و زيارات و انجام سجده و فرستادن صلوات و ساير اذکار به طور کلي مانعي ندارد.
پرسش : حرکت زنان با وضع نامناسب به دنبال هیأت هاى عزادارى، که موجب بروز گناهان و آلودگى هایى مى شود، چه صورتى دارد؟
پاسخ : عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام ) از افضل قربات است و شرکت زنان در دسته جات عزاداری مانعی ندارد اما باید به گونه ای رفتار کنند که آمیخته با خلاف شرع نشود.
پرسش : مرثیه خوانى و یا مدّاحى زنان با بلندگو، بطورى که موجب بروز مفسده گردد، چه صورت دارد؟
پاسخ : در فرض سوال؛ جایز نیست.
پرسش : آیا اجرای مراسم تعزیه خوانى سنّتى همراه با آلات موسیقی مانند شیپور و طبل و دهل جایز است؟
پاسخ : چنانچه تعزیه خوانى، امر خلاف شرعي در آن نباشد (مانند روايات دروغين، استعمال آلات لهو، اختلاط مفسده دار ، پوشيدن لباس زنانه توسط مردان و مانند آن) و موجب هتک مقدسات نشود و براي نمازگزاران مزاحمتي ايجاد نکند اشکالي ندارد.
پرسش : برگزاری مراسم تعزیه در مسجد و حسینیه چه حکمی دارد؟
پاسخ : در مسجد مناسب نیست ولی در حسینیه، چنانچه مراسم مزبور، خالی از هرگونه خلاف شرع باشد مانعی ندارد.
پرسش : حکم اجرای نقش توسط زن در تعزیه در صورتى که فقط ساده بخواند نه با آهنگ صدا چیست؟
پاسخ : مرد بازی کند ولی لباس زنانه نپوشد.
پرسش : نماز ظهر عاشورا چگونه خوانده می شود؟
پاسخ : نماز ظهر عاشورا همان نماز ظهر است که بعد از آن، نماز عصر خوانده مي شود و می توان آن را به جماعت يا فرادا خواند. البته بهتر است در صفوف به هم پيوسته جماعت، حضور پيدا کنند و نماز را در اين روز، به جماعت بخوانند.
پرسش : آیا برپایى نماز جماعت ظهر عاشورا در خیابان ها و بستن راه عبور و مرور مردم کار خوبى است؟
پاسخ : برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا، کار بسیار خوبى است و یادآور نماز روز عاشوراى شهیدان کربلا در برابر تیرباران دشمن خصوصاً و اهمیّت فوق العاده نماز عموماً مى باشد و تا حد امکان تدابیری اندشیده شود که مقداری راه عبور و مرور برای کارهای ضروری باز باشد.
پرسش : کار کردن در روز عاشورا چه حکمی دارد؟
پاسخ : کار کردن در اين روز حرام نيست، اما مناسب است زماني را جهت شرکت در عزاداري اختصاص دهيد.
پرسش : اگر عزادارى براى امام حسین(علیه السلام) باعث تضییع حقوق دیگران شود، آیا موجب ضمان خواهد شد؟ به طور کلّى آیا در این مورد خاص رعایت حقوق دیگران واجب است؟
پاسخ : عزادارى، یکى از مستحبّات مهم است ولى حفظ حقوق دیگران از واجبات است. بنابراین، باید طورى عزادارى کرد که حقوق کسى ضایع نشود.
پرسش : آيا جايز است از پولى كه در ماه محرم و ماه رمضان، براى خرج مسجد و عزادارى جمعآورى مىگردد جهت هيأت قرآن و كلاسهاى مسجدها، قرآن و تخته سياه و لوازم ديگر خريدارى نمود؟
پاسخ : اگر براى عزادارى باشد نمى شود براى كار ديگرى مصرف كرد ولى اگر براى هزينه هاى مسجد باشد مانعى ندارد.
پرسش : حرکت دسته جات عزادارى به چه شکلى مطلوب است؟
پاسخ : حرکت دسته جات کار خوب و مناسبي است و شکوه و عظمت فوق العاده اي به عزاداري مي دهد و جزء شعائر است. ولي توجّه داشته باشند، وقت نماز بايد مراعات شود. و باید با نظم کامل و پرچم هاى آبرومند که اهداف مقدّس عاشورا بر آن نوشته شده باشد، صورت گیرد. بهتر آن است که ریش سفیدان در قلب دسته جات باشند و جوانان در جلو و افراد بزرگسال در عقب دسته، و خواهران به دنبال آنها باشند.
پرسش : اسفاده از بلندگو برای مجالس عزاداری تا چه حد مجاز است؟
پاسخ : نباید بلندگوهای مجالس، مزاحمتی برای همسایه ها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصا در مورد اذان صبح باید بگونه ای باشد که حال همسایه ها نیز رعایت شود.
پرسش : آیا قمه زدن به طور مخفى حلال است؟ به طورى که گفته مى شود، قبل از پیدایش دوربین حلال بوده است؟
پاسخ : عزادارى نباید باعث آسیب به بدن شود.
پرسش : لطمه زدن به صورت، در عزاى امام حسين(عليه السلام)چه حكمى دارد؟
پاسخ : عزادارى خامس آل عبا(عليه السلام) از مهم ترين شعائر دينى، و رمز بقاء تشيّع است، و بايد هر چه باشكوه تر برگزار شود امّا لازم است از تمام كارهايى كه آسيب به بدن مى رساند، يا موجب وهن مذهب مى گردد، جدّاً اجتناب شود.
پرسش : منظور از وهن مذهب که در عزاداری و قمه زنی گفته می شود چیست؟
پاسخ : یعنی اینکه به مذهب توهین شود و آن را در نظرها کوچک کند.
پرسش : قمه زدن و یا زنجیر زدن با زنجیرى که داراى چاقو و یا تیغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ : عزاداري خامس آل عبا (ع) از مهمترين شعائر ديني، و رمز بقاء تشيع است، و بايد هر چه باشکوه تر برگزار گردد. شکي نيست کساني که قمه ميزنند بخاطر احساسات مذهبي و عشق به امام حسين (ع) است ولي بايد توجه داشت اين کار در حال حاضر خسارات بسياري بر ما وارد کرده و دشمنان بوسيله آن سعي دارند شيعه را در جهان، منفور کنند. بنابراين در اين زمان لازم است از اين کار خودداري نمايند. بطور کلي، آسيب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جايز نيست، خواه از طريق قمه زني باشد يا زنجيرهاي تيغ دار. بجاي اين کار، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما براي همه آنها دعا مي کنيم.
پرسش : آیا بالا و پایین پریدن در مراسم سینه زنى و هروله کردن اشکال دارد؟
پاسخ : عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام) از افضل قربات است و چنین مجالسى باید مرکز نشر و گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام)باشد و از این گونه کارها پرهیز شود.
پرسش : برهنه شدن در مجالس عزاداری براى سینه زنى چه حکمى دارد؟
پاسخ : برهنه شدن هنگام سينه زني اگر در مقابل نامحرم باشد، حرام است و در غير اين صورت نيز چون سبب وهن است بنابر احتياط بايد ترک شود ولي باز گذاشتن کمي از جلوي سينه براي سينه زدن يا کمي از پشت براي زنجير زني مانعي ندارد.
پرسش : سینه زنى و زنجیرزنى در مراسم عزادارى سالار شهیدان چگونه است؟
پاسخ : سینه زنى و زنجیرزنى نیز از روش هاى عزادارى سنّتى است و اشکالى ندارد.
پرسش : شغل بعضى از خانم ها ذکر توسّل به اهل بیت(علیهم السلام)در مجالس زنانه است. گاهى از اوقات به هنگامى که مشغول روضه خوانى یا مداحی و مولودی خوانی هستند مردان و یا بچّه هایى که خوب و بد را مى فهمند وارد حیاط آن خانه مى شوند و صداى این خانم را مى شنوند. حکم این قبیل روضه خوانى ها و مداحی و مولودی خوانی چیست؟
پاسخ : در این مورد که نوشته اید، صداى خود را آهسته تر کند و یا بدون تکیه به صوت بخواند.
پرسش : استفاده از علمها در دسته جات عزاداري چه حکمي دارد؟
پاسخ : اگر براي عابرين مزاحمتي ايجاد نکند، و آسيبي به حمل کننده علامت نزند، و از مجسمه هاي حيوانات و امثال آن در علم استفاده نشود، اشکال ندارد. و خوب است از علم هاي کوچک تر استفاده گردد و بهترين جايگزين، استفاده از پرچمهاي مناسب و در شأن عزاداري خامس آل عبا (ع) است.