موضوعات وبسایت : سلامت

استراحت بعد از کاشت جنین

استراحت بعد از کاشت جنین

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 30 شهریور 1400 ساعت 15:26

loader.svg

روز انتقال نطفه پرشی برای بیماران IVF است. هنگام که باروری شما درمان می شود و امید به زندگی شما باز می گردد. داروها اثر کرده اند و شما چند نطفه دارید و آماده انتقال هستند.

پیش و در طول و بعد از انتقال نطفه چه باید کرد که شانس شما بیشتر شود؟ این اولین سوالی است که بیمار می پرسد. در اینجا نکاتی که به شما کمک می کند ذکر شده است.

در این مقاله در مورد 10 مراقبت بعد از IVF می خوانیم:

1-    پزشکی که تجربه زیادی دارد انتخاب کنید.

  • در کلینیک به شما می گویند انتقال نطفه امری رایج است. اما شما مریض هستید و دارید پول پرداخت می کنید بنابراین اصرار کنید که پزشک با تجربه انتقال شما را انجام دهد. 
  • تجربه بسیار مهم است. باید پزشکی با تجربه انتقال را انجام دهد تا مسلط به تمام مراحل کار باشد.

2-    سریع باشید.

  • انتقال نطفه باید سریع و آسان باشد. از پزشک بخواهید پیش از انتقال، مراحل را تقلید کند. شاید بگوید نیازی نیست اما بپرسید چرا؟ این کار باعث می شود به تخمک گذاری رحم کمک شود و اگر نیازی به میل جراحی باشد مشخص شود. گاهی در صورت تاخیر چند دقیقه ای، عملیات با شکست روبرو می شود. 

3-    هیدروسالپنکس نداشته باشید.

  • هیدروسالپنکس مایعی است که در لوله های رحم وجود دارد که همراه یا بیماری های مقاربتی می باشند. این مایع بارداری نرمال را غیرممکن می کند.
  • اما این مایع می تواند بر درمان IVF نیز تاثیر بگذارد. مایع می تواند وارد رحم شود و نطفه انتقال داده شده را از بین ببرد. پیش از این عمل بهتر است آزمایش سونوگرافی برای بررسی این مایع انجام داد. لوله های شما باید پیش از انجام عمل و انتقال نطفه ترمیم شوند.

4-    آزمایشات را انجام دهید.

  • در کلینیک آزمایشات شما خیلی مهم نیست و ممکن است برخی آزمایشات لازم و ضروری را انجام ندهند بنابراین خودتان پیگیر باشید. برای بیماران IVF که از تخمک های خودشان استفاده می کنند انجام آمایشات هورمونی لازم است. آنالیز مایع منی مرد، لوله های رحم، بررسی تخمدان و رحم ضروری است.
  • برای بیماران IVF که از نطفه اهدایی استفاده می کنند، انجام آزمایشات هورمونی مطلوب است اما لازم نیست. اما بررسی مایع منی مرد، بررسی تخمدان در روز 13 و 14 که پوشش داخلی رحم ضخیم است ضروری است. 

5-    فولیک اسید مصرف کنید- بهترین راه مصرف مولتی ویتامین است.

  • فولیک اسید احتمال نقص در جنین را کاهش می دهد. پیش از انتقال نطفه حداقل از سه ماه قبل روزی یک مکمل مصرف کنید. مطالعات نشان میدهد فولیک اسید احتمال تولد دوقلورا در بیماران IVF افزایش می دهد.
  • درباره مقدار مکمل با پزشک خود مشورت کنید و مکمل حاوی فولیک اسید به همراه ویتامین دی و ویتامین های گروه ب مصرف کنید. 

6-    اگر بالای 40 سال هستید، دو نطفه انتقال دهید. 

  • فکر نکنید انتقال یک نطفه بهتر است. 
  • یک نطفه تنها در شرایط خاص حساس است. بنابراین در صورتی که یک خانم بالای 40 سال است بهتر است دو نطفه انتقال دهید.
  • با پزشک درباره انتقال دو نطفه صحبت کنید. 
  • تعداد نطفه به سن شما، کیفیت و کمیت نطفه ها و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. احتمال چند قلو شدن نیز وجود دارد. به همین دلیل پزشک از شما می خواهد براساس شرایط موجود تصمیم بگیرید.

7-    بعد از انتقال نطفه مستقیم به تختخواب نروید. 

رایج است که استراحت بعد از انتقال نطفه به شما کمک می کند. به همسرتان پیشنهاد ناهار بدهید، الکل و قهوه ننوشید و کمی پیاده روی کنید و ورزش سنگین انجام ندهید. به خود فشار نیاوریدو دوش آب داغ نگیرید. این نطفه ها شما را فعال، خشک و آرام می خواهند.

8-    سرفه و عطسه نکنید.

اگر در روز انتقال سرما خورده هستید به پزشک بگویید. در طول فرایند نباید سرفه یا عطسه کنید. این مسئله هنگامی که نطفه داخل بدن است بر روی کاشت اثر نمی گذارد اما هنگامی که میل جراحی داخل رحم است عطسه کردن کاری عاقلانه نیست. از پزشک بخواهید راهی برای جلوگیری از سرفه وعطسه به شما پیشنهاد دهد.

9-    به همسرتان یک کتاب جک بدهید.

انتقال نطفه کاری نگران کننده است. مطالعات نشان میدهد افرادی که بعد از انتقال نطفه تا 15 دقیقه می خندند و جک می خوانند شانس بیشتری برای بارداری دارند. کاهش استرس احتمال کاشت را افزایش می دهد. 

10-     از خودتان مراقبت کنید.

در کلینیک معمولا به شما نمی گویند از خود مراقبت کنید اما برای شما و همسرتان موضوعی مهم در میان است. کافئین را محدود کنید (هر دو نفرتان)، به مشروبات الکلی لب نزنید، ورزش کنید و در روز انتقال نطفه طب سوزنی انجام دهید (فقط خانم) و روزهای بعد از انتقال سعی کنید آرام باشید. در این زمان کاشت اتفاق می افتد. تا چند روز کار نکنید. کارهایی که باعث آرامشتان می شود انجام دهید. در آخر به شما پیشنهاد میدهم برای اطلاعات بیشتر این مقاله را " آی وی اف چیست و چگونه انجام میشود" را مطالعه کنید.

منبع: www.yourivfjourney.com

آیا این مقاله را دوست داشتید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر