داک
doc.fileon.ir

نمونه دادخواست مطالبه مهریه با حق حبس

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 12 آذر 1399 ساعت 11:56

تعداد مشاهده این مطلب: 4,253 مرتبه


برای مشاوره دادخواست حق حبس زوجه

برای مشاوره دادخواست حق حبس زوجه

یکی از تکالیفی که زن در مقابل شوهر دارد آن است که از شوهر خود تمکین کند . علاوه بر این ، مرد نیز به موجب عقد ازدواج متعهد به پرداخت مبلغی به همسر تحت عنوان مهریهمی شود . اما در شرایطی ، زن به موجب قانون حق آن را دارد که از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند ، تا زمانیکه تمام مهریه را دریافت کند که به آن اصطلاحا " استفاده از حق حبس " گفته می شود . اما اعمال حق حبس توسط زن منوط به ارائه دادخواست به دادگاه خانواده می باشد . به همین دلیل قصد داریم نمونه دادخواست حق حبس زوجه را ارائه نماییم . بنابراین ، در این مقاله به توضیح حق حبس زن ، سقوط حق حبس زن و دادخواست استفاده از حق حبس خواهیم پرداخت . 



حق حبس زن چیست

به استناد ماده 1085 قانون مدنی ، " زن می تواند تا زمانی که مهریه به او تسلیم نشده است ، از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود " . بنابراین ، علی رغم اینکه بعد از عقد دائم ، تمکین از شوهریکی از وظایف زن می باشد ، زن می تواند تا زمانیکه مهریه اش را نگرفته است از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند ؛ تا زمانیکه مهریه را دریافت نماید . این حق در فقه و قانون تحت عنوان حق حبس زن در عقد نکاح شناخته می شود . علاوه بر این ، در طول مدتی هم که زن از حق حبس استفاده می کند ، همچنان حق دریافت نفقهرا نیز خواهد داشت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه حق حبس زن چیست کلیک کنید .


سقوط حق حبس زن

استفاده زن از حق حبس شروطی نیز دارد . با عنایت به قانون مدنی ، در دو صورت زن حق حبس خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند به آن استناد کند . موارد سقوط حق حبس زوجه آن است که :
اولا ، در شرایطی که زن قبلا به اختیار خود از شوهرش تمکین کرده باشد دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده کند . به عنوان مثال ، اگر زن و مرد با یکدیگر قبلا ولو برای یکبار ارتباط زناشویی داشته اند ، استفاده زن از حق حبس غیر ممکن می شود . برای مشاهدهتمکین خاص و تمکین عام کلیک کنید . 
ثانیا ، استفاده زن از حق حبس صرفا در صورتی ممکن است که مهریه حال باشد . بنابراین ، اگر مهریه عندالاستطاعه یا موجّل ( زمان دار) باشد ، امکان استفاده از حق حبس وجود ندارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط استفاده از حق حبس و اینکه مهریه حال چیست کلیک کنید .


نمونه دادخواست استفاده از حق حبس

استفاده زن از حق حبس منوط به تقدیم داخواست می باشد . مرجع صالح به رسیدگی به درخواست استفاده از حق حبس نیز دادگاه خانوادهمی باشد . در زیر نمونه دادخواست اعمال حق حبس زن برای شما عزیزان ارائه می شود :
رياست محترم ................................ 
با سلام ؛
احتراماً به استحضار مي رساند :
 اينجانبه با خوانده به موجب عقدنامه شماره ..................... مورخ...................... در دفتر خانة ...................... تنظيم گرديده و فتوكپي مصدق آن پيوست اين دادخواست مي باشد ، عقد ازدواج دائم با مهريه اي به مبلغ .................. ريال منعقد کرده ايم . اكنون با توجه به گذشت ...................... از زمان ثبت واقعه نكاح با استفاده از قاعده حق حبس ، تمكين خود را از زوج مشروط به تأديه مهريه خود به شرح فوق نموده و با تقديم اين دادخواست به محضر دادگاه محترم و مستنداً به ماده 1085 قانون مدني صدور حكم بر الزام خوانده به تأديه مهر المسمي به ميزان....................... ريال به انضمام جميع خسارات و هزينه دادرسی در حق اينجانب مورد استدعاست . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس زوجه به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست حق حبس زوجه پاسخ دهند .


برای مشاوره دادخواست حق حبس زوجه

برای مشاوره دادخواست حق حبس زوجه

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

مهریهمهریه عند الاستطاعهمهریه عند المطالبهدادخواست انواع تمکینحق حبسحق حبس در ازدواجسقوط حق حبسنفقه حق حبسشرایط استفاده از حق حبسمهریه حالدادگاه خانوادهدادخواست حق حبس نظرات کاربران



نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.