داک
doc.fileon.ir

ویتامین در حل جدول

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 17:02

99 1558 100 1

معنی ویتامین در لغت نامه دهخدا

ویتامین. (فرانسوی ، اِ) (از: ویتا، زندگی ، لاتینی + مین = منبع، فرانسوی ) (اصطلاح پزشکی ) ماده ای که به مقدار بسیار کم وجودش برای رشدونمو و نگهداری و اعمال و اعضای بدن ضروری است و فقدانش موجب بروز اختلالات مخصوص می گردد. چون بدن قادر به تهیه و ساختن ویتامین نیست علیهذا بایستی از خارج ضمن سایر غذاها به بدن برسند. امراض ناشی از فقدان ویتامین را آویتامینوز گویند. (فرهنگ فارسی معین ). موادی که انسان وسایر حیوانات قادر به ساختن آنها نیست و وجودشان ولو به مقدار بسیار کم (در حدود110000000 وزن جیره ٔ غذای روزانه ) برای رشد و نگهداری و بالاخره اعمال اعضای بدن لازم است. ویتامین ها را برحسب محلول بودن آنها در روغن یا در آب به دو دسته تقسیم می کنند و تعداد هردسته را با حروف الفبای فرانسه نام گذاری کرده اند:
الف ) ویتامین های محلول در چربی :
1- ویتامین A: این ویتامین عامل نمو بدن و عامل ضد خشکی قرنیه ٔ چشم است. کم شدن یا فقدان این ویتامین در نزد انسان ابتدا منجر به شب کوری و بعداً مبدل به خشکی قرنیه ٔ چشم و کوری کامل می شود. این ویتامین در هویج و زرده ٔ تخم مرغ و شیر و سبزی ها و چربیهای حیوانی (کره ، روغن ،کبد ماهی مورو) به مقدار زیاد موجود است. فقدان ویتامین A در بدن سبب کم شدن گلبولهای قرمز و پلاکت ها و خراب شدن نسج پوششی و شاخی بدن نیز می شود و ضایعات عصبی نیز می دهد. ویتامین A از یک ماده ٔ رنگی موسوم به کاروتن به فرمول H56 C40 مشتق است و احتیاج روزانه ٔ انسان به ویتامین A در حدود0/5 میلی گرم است.
2- ویتامین D: عمل این ویتامین در بدن ، آهکی کردن استخوان هاست و فقدان آن در بدن سبب بیماری نرمی استخوانها می شود.این ویتامین متابولیسم آهک و فسفر را در بدن (خون ، استخوان ، دندان ) تنظیم میکند و نسبت cap را که مساوی 0/7 است نگهداری می کند. مقدار مورد احتیاج ویتامین D روزانه معادل با 1100 میلی گرم است. یک نوع استرول گیاهی موسوم به ارگوسترول بر اثر نور آفتاب و مخصوصاً اشعه ٔ ماوراء بنفش تبدیل به ماده ای می شود موسوم به کالسیفرول که دارای خاصیت ضد راشیتیسم بوده و دارای ویتامین D2 می باشد. ویتامین D در گوشت و زرده ٔ تخم مرغ و شیر و ...


معنی ویتامین به فارسی

ویتامین

(اسم) ماده ایکه بمقدار بسیار کم وجودش برای رشد و نمو و نگهداری و اعمال و اعضای بدن ضروری است و فقدانش موجب اختلالات مخصوص میگردد و چون بدن قادر به تهیه وساختن ویتامین نیست علیهذا بایستی از خارج ضمن سایر غذاها به بدن برسند امراض ناشی از فقدان ویتامین را آویتامینوز گویند .

(اسم) موادیکه بدن اسنان و سایر حیوانات قادر به ساختن آنها نیست و وجودشان ولو بقمدار بسیار کم ( در حدود ۱/۱٠٠٠٠٠٠٠ وزن جیر. غذای روزانه ) برای رشد و نگهداری و بالاخره اعمال اعضای بدن لازم است . ویتامین ها را بر حسب محلول بودن آنها در روغن یا در آب بدو دسته تقسیم میکنند و تعداد هر دسته را با حروف الفبای فرانسه نام گذاری کرده اند الف - ویتامین محلول در چری : ۱ - ویتامین آ - این ویتامین عامل نمو بدن و عامل ضد خشکی قرنی. چسم است . کم شدن یا فقدان این ویتامین در نزد انسان ابتدا منجر به شب کوری وبعدا مبدل به خشکی قرنی. چشم و کوری کامل میشود. این ویتامین در هویج ورد. تخم مرغ و شیر و سبزیها و چربیهای حیوانی ( کره روغن کبد ماهی مورو ) بمقدار زیاد موجود است فقدان ویتامین آ در بدن سبب کم شدن گلبولهای قرمز و پلاکت ها و خراب شدن نسج پوششی و شاخی بدن نیز میشود و ضایعا عصبی نیز میدهد ویتامین آ از یک ماد. رنگی موسوم به کاروتن مشتق است احتیاج روزان. انسان بویتامین آ در حدود ٠/۵ میلی گرم است . ۲ - ویتامین د - عمل این ویتامین در بدن آهکی کردن استخوانها است و فقدان آن در بدن سبب بیماری نرمی استخوانها در اطفال میشود این ویتامین متابولیسم آهک و فسفر را دردن ( خون استخوان دندان ) تنظیم می کند . و نسبت کلسیم به فسفر را که مساوی ٠ /۷ است نگهداری می کند مقدار مورد احتیاج ویتامین د روزانه معادل با ۱/٠٠ میلی گرم است یکنوع استرول گیاهی موسوم به ارگوسترول در اثر نور آفتاب و مخصوصا اشع. ماورائ البنفش تبدیل به ماده ای میشود موسوم به کالسیفرول که دارای خاصیت ضد راشیتیسم بوده و دارای ویتامین د(۲) میباشد ویتامین در گوشت و زرد. تخم مرغ و شیر و کره و روغن کبد ماهی مورو همراه ویتامین آ و در روغن نارگیل به تنهائی یافت میشود . ۳ - ویتامین ایی - این ویتامین باعث نمو کار اعضای تناسلی و عمل توالد و ت ...

معنی ویتامین در فرهنگ معین

ویتامین

[ فر. ] (اِ.) مواد مخصوصی که در اغذیة مختلف وجود دارند و وجود آن ها در جیرة غذایی کاملاً ضروری است و کمبود آن ها منجر به امراض مختلفی می شود. ویتامین ها انواع بسیار دارند: آ، ای ، ب ۱، ب ۲، ب ۶، ب ۱۲، ب کمپلکس ، ث ، د، کا و غیره .

[ فر. ] (اِ.) دارویی که چندین ویتامین ضروری را در خود دارد (پزشکی ).

معنی ویتامین در فرهنگ فارسی عمید

ویتامین

ترکیبات آلی مختلفی که در اغلب مواد غذایی وجود دارد و به دلیل نقش موثر در فرایندهای سوخت وساز بدن، کمبود هر یک از آن ها می تواند موجب ضعف و سستی و گاه بیماری شود.

ویتامین محلول در چربی موجود در روغن ماهی، چربی های حیوانی، انواع گوشت ها، جگر سیاه، مغز، کره، خامه، پنیر چرب، زردۀ تخم مرغ، هویج، مغز گردو، بادام، پسته، و فندق وجود دارد و فقدان آن سبب ضعف بینایی و شب کوری می شود.

ویتامین موجود در سبزی های تازه و دانه های روغنی که کمبود آن باعث اختلال در دستگاه تناسلی، تغییر شکل عضله، یا غیرطبیعی شدن رگ های خونی می شود.

مجموعۀ ویتامین های ب۱، ب۲، ب۶، ب۱۲، و ب کمپلکس که در غذاهای حیوانی و نباتی مانند فندق، گردو، نخود، لوبیا، عدس، نان گندم، گوشت گاو، گوسفند، مرغ، شیر گاو، و تخم مرغ وجود دارد.

ویتامین pp در مخمر آبجو و بعضی سبزی ها وجود دارد و فقدان آن باعث بیماری پلاگر می شود.

ویتامینی موجود در میوه ها و سبزی های تازه، مانند تره، کاهو، کلم، هویج، اسفناج، والک، گوجه فرنگی، پرتغال، نارنج، و لیمو که فقدان آن باعث ابتلا به اسکوربوت می شود.

ویتامینی موجود در روغن ماهی، گوشت، زردۀ تخم مرغ، شیر، و کره. فقدان آن باعث ابتلا به راشیتیسم می گردد.

ویتامین موجود در جگر، گوجه فرنگی، هویج، کلم، و زردۀ تخم مرغ که به انعقاد خون کمک می کند.

ویتامین در دانشنامه ویکی پدیا

ویتامین

ویتامینها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیهٔ ناقص و رژیم غذایی نامناسب، سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می شود و به بیماری های مختلف مانند بری بری و پلاگر می انجامد.
ویتامین آ یا رتینول
ویتامین ث یا آسکوربیک اسید
ویتامین دی
ویتامین ای
ویتامین کا
ویتامین اف ۱
انواع ویتامین های گروه ب:
ویتامین ب۱ یا تیامین ویتامین
ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین
ویتامین ب۳ یا نیاسین یا نیکوتینیک اسید
ویتامین ب۵ یا اسید پانتوتنیک
ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین
ویتامین ب۷ یا بیوتین
ویتامین ب۹ یا اسید فولیک
ویتامین ب۱۲ یا کوبالامین
ویتامین ها سبب تسهیل دگرگشت (سوخت و ساز بدن یا متابولیزم) می شوند و رشد و نمو و ترمیم یاخته های بدن را میسر می سازند. برخی از ویتامین ها سبب جذب مواد غذایی در روده می شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می کنند. عمل آن ها بر روی بافت های پوششی (اپی تلیال) و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن ها از بروز یک عارضه جلوگیری می کند.
کلمهٔ ویتامین از واژه یونانی ویتا به معنی «زندگی» است. فونک نام Vitalamine، یعنی آمینی که حیاتی بوده و برای ادامه زندگی ضرورت دارد، را به موادی که سبب بهبود بیماری بری بری می شد و از گروه آمین بوده اطلاق کرد. پس از آنکه معلوم شد بسیاری از ویتامین ها از گروه آمین نیستند حرف e از آخر واژهٔ ویتامین حذف و واژهٔ Vitamin مورد پذیرش قرار گرقت.
ویتامین ها را به دو دستهٔ اصلی تقسیم کرده اند. این دو دسته عبارت اند از: ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D و ویتامین A از جمله ویتامین های محلول در چربی هستند. ویتامین C و ویتامین های گروه B از جمله ویتامین های محلول در آب هستند.

ویتامین آ یکی از ویتامین های محلول در چربی است. ویتامین های آ یا رتینول برای رشد بدن مخصوصا در کودکان و کار صحیح دستگاه ایمنی ...


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ویتامین در دانشنامه آزاد پارسی

ویتامین (vitamin)
هریک از ترکیبات آلی گوناگون و غیرمرتبط حاوی کربنی که به مقدار کم برای عملکرد طبیعی بدن پستانداران لازم اند. بسیاری از ویتامین ها نقش کوآنزیم دارند، یعنی مولکول های کوچکی اند که فعالیت آنزیم ها را مؤثر می کنند. بدن نمی تواند ویتامین ها را بسازد و به همین سبب، این ترکیبات باید در رژیم غذایی موجود باشند. کمبود ویتامین ممکن است باعث اختلال در سوخت و ساز بدن، بیماری کمبود تغذیه ای، شود. این حالت را می توان با مصرف مقادیر کافی ویتامین درمان کرد. ویتامین ها غالباً به دو گروه محلول در آب، ویتامین های گروه ب و ث، و محلول در چربی، ویتامین های آ، د، کا و ای، تقسیم می شوند.(← ویتامین_آ؛ ویتامین_د؛ ویتامین_ای؛ اسید_نیکوتینیک؛ اسید_فولیک ؛ و اسید_پانتوتنیک). ویتامین آ در شیر، پنیر، کره، تخم مرغ، جگر، قلوه، و ماهی های چرب، ازجمله شاه ماهی، و روغن کبد ماهی یافت می شود. کاروتن موجود در بیشتر گیاهان ترکیبی است که بدن انسان آن را به ویتامین آ تبدیل می کند. این ویتامین برای ساخت ترکیب مورد نیاز یاخته های استوانه ای شبکیۀ چشم، که به نور ضعیف پاسخ می دهند، ضروری است. کمبود ویتامین آ باعث ضعف بینایی، مخصوصاً در شب، می شود. بیشترین مقدار ویتامین د در روغن ماهی و زردۀ تخم مرغ یافت می شود. مقادیر کمی از این ویتامین در شیر، پنیر، کره، و جگر نیز یافت می شود. پوست انسان در تماس با نور خورشید مقداری ویتامین د می سازد که نیازهای بدن اکثر مردم را تأمین می کند. فقدان این ویتامین موجب ضعف استخوان ها می شود و ممکن است استخوان ها خم شوند (راشیتیسم)نیاز کودکان، زنان باردار، و زنان شیرده به این ویتامین بسیار بیشتر از افراد عادی است و کمبود ویتامین بیشتر در این افراد مشکل ساز می شود. کسانی که خانه نشین اند و به مقدار کافی نور خورشید دریافت نمی کنند، ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند. رژیم غذایی اغلب افراد متعادل است و نیاز به مصرف ویتامین اضافی به شکل قرص ندارند. کسانی که این قرص ها را مصرف می کنند، باید مراقب باشند. مصرف مقدار فراوان بعضی از ویتامین ها مسموم کننده است و عده ای براثر مصرف بیش از حد ویتامین فوت شده اند.
آثار درمان با مقادیر زیاد ویتامین (آثار درمان با مقادیر زیاد ویتامین). مصرف فراوان بعضی از ویتامین ها، مثل ویتامین ث برای جلوگیری از سرماخوردگی ...

ویتامین در جدول کلمات

ویتامین

وانک

ویتامین A

رتینول

ویتامین انعقاد خون

کا

ویتامین ب 1

تیامین

ویتامین ب کمپلکس

نیاسین

ویتامین ث

اسید اسکوربیک

ویتامین جدول

کا

ویتامین جدولی

کا

ویتامین جوانه گندم

ای

ویتامین جوانی

ای


معنی ویتامین به انگلیسی

vitamin (اسم)

ویتامین

معنی کلمه ویتامین به عربی

ویتامین

فيتامين

ویتامین را به اشتراک بگذارید

معنی یا پیشنهاد شما

واژه

نام شما

معنی یا پیشنهاد شما


نام نویسی   |   ورود


کوشاترین کاربران در یک هفته گذشته

پرگفتگوترین واژگان در یک هفته گذشته

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• جدول ویتامین ها   • انواع ویتامین های مورد نیاز بدن   • انواع ویتامین b   • نام دیگر ویتامین   • معنی ویتامین   • نقش ویتامین ها در بدن   • ویتامین ها pdf   • عکس ویتامین ها   • مفهوم ویتامین   • تعریف ویتامین   • معرفی ویتامین   • ویتامین چیست   • ویتامین یعنی چی   • ویتامین یعنی چه  

توضیحات دیگر


کلمه : ویتامین
اشتباه تایپی : ,djhldk
آوا : vitAmin
نقش : اسم
عکس ویتامین : در گوگل


آیا معنی ویتامین مناسب بود ؟           ( امتیاز : 99% )


منبع: abadis.ir