داک
doc.fileon.ir

وسواس در جنب شدن در خواب مکارم

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 23 اسفند 1399 ساعت 19:46

پرسش : اگر فردی قصد سفر کرده باشد و فراموش کرده یا نداند که تا قبل از حد ترخص خوردن و آشامیدن حرام است و این کار را ( قبل از حد ترخص ) انجام دهد؛ آیا کفاره بر او واجب می شود یا قضای روزه کافی است ؟ پاسخ : در فرض سؤال قضا کافی است. پرسش : حکم استحباب افطار روزه مستحبی در هنگام تعارف برادر دينى، آیا شامل قضاى روزه واجب تا قبل از ظهر نیز می شود؟

پاسخ : اين استحباب شامل روزه قضا نمي شود و فقط روزه مستحب را شامل است. پرسش : اگر فرد بیمار بعد از چندین سال بهبود یابد، تکلیف او در مورد روزه ها چیست؟ پاسخ : هرگاه بيمارى انسان چند سال طول كشد و بعداً خوب شود اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت باقى است بايد فقط قضاى رمضان آخر را بگيرد و براى هر روز از سالهاى پيش يك مد طعام بدهد. پرسش : آیا روزه هایی که به خاطر بیماری یا مسافرت گرفته نشده است، باید قضا شود؟ پاسخ : روزه‏ هايى كه به خاطر مسافرت يا بيمارى و مانند آن ترك شده، بايد قضا كند. پرسش : اگر فردی به خاطر عذر شرعی نتواند روزه ی ماه رمضان را بگیرد و در همان ماه رمضان فوت نماید، قضای روزه های او چه حکمی دارد؟ پاسخ : كسى كه به واسطه بيمارى يا حيض و نفاس روزه ماه رمضان را نگيرد و پيش از پايان ماه‏ رمضان از دنيا برود لازم نيست روزه‏ هايى را كه نگرفته براى او قضا نمايند. پرسش : اگر خانمی احتمال دهد حامله است و با این احتمال، روزه را ترک کند ولی بعدا معلوم شود باردار نيست تکليف او چيست؟

پاسخ : در صورتی که تصور می کرده روزه برایش ضرر دارد و ترک کرده قضا دارد ولی کفاره ندارد. پرسش : کسی که روزه کفاره و همچنین روزه قضای ماه رمضان را به گردن دارد اول باید کدامیک را بگیرد؟ آیا میتواند اول کفاره را بجا آورد و بعد قضای روزه ماه رمضان ؟ پاسخ : اگر وقت روزه قضا تنگ است اول باید قضا را بگیرد و اگر وقت تنگ نیست بهتر است اول قضا را بگیرد. پرسش : آیا روزه های ایام نفاس که تا سال بعد به علت شیر دادن نمی تواند قضا کند، قضا دارد یا مانند روزه بیمار و حادث شدن عذر دیگر، تبدیل به فدیه می شود؟ پاسخ : در صورت ادامه عذر تا رمضان آینده تبدیل به فدیه می شود ولی اگر روزه برای خودش ضرر ندارد و فقط برای شیرخوار ضرر دارد قضا ساقط نمی شود. پرسش : فردی که چندین سال روزه قضا را به تأخیر انداخته است تکلیف او چیست؟ پاسخ : هرگاه قضاى روزه ماه رمضان را چند سال به تأخير اندازد بايد قضا را به جا آورد و براى هر روز يك مد طعام به فقير دهد و با گذشت سالها كفّاره متعدّد نمى ‏شود. پرسش : چنانچه فردی نداند که چه تعداد روزه ی قضا دارد، وظیفه ی او چیست؟ پاسخ : کسي که چند روزه از او قضا شده و شماره آن ها را نمي داند، مثلا نمي داند دو تا بوده يا سه تا، کافي است مقدار کمتر را انجام دهد و اضافه بر آن واجب ‏نيست، هرچند احتياط مستحب است،اما اگر قبلا شماره آنها را مي دانسته، ولي به واسطه سهل انگاري فراموش کرده، احتياط واجب آن است که مقدار بيشتر را انجام دهد. پرسش : اگر بر فردی روزه ی قضای چند ماه رمضان واجب شده باشد، آیا باید ترتیب آن را رعایت شود؟ پاسخ : اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل‏ بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. پرسش : آیا زن برای گرفتن روزه ی قضا، باید از شوهرش اجازه بگیرد؟ پاسخ : در روزه هاي قضايي که وقت آن کم است(مثلا 10 روزه قضا از رمضان گذشته مانده و 10 روز نيز تا رمضان فرصت دارد) نيازي به اجازه شوهر نيست و بايد روزه بگيرد. ولي در روزه هاي نذر و روزه هاي قضايي که تا ماه رمضان وقت کافي دارد و روزه گرفتن مزاحم حقوق شوهر مي شود بايد از شوهر اجازه بگيرد. البته در قضاي روزه رمضان که وقت کافي دارد اگر بدون اطلاع شوهر روزه گرفت و بعد از اذان ظهر شوهر تقاضاي تمکين و مانند آن نمود زن بايد روزه خود را ادامه دهد. پرسش : آیا باطل کردن روزه مستحب با حرام، کفاره دارد؟ پاسخ : در فرض سؤال کفاره ندارد. پرسش : باطل کردن روزه ی مستحبّی چه حکمی دارد؟ پاسخ : هرگاه كسى روزه مستحبّى بگيرد واجب نيست آن را به آخر برساند و هر موقع بخواهد مى‏ تواند روزه خود را بخورد. پرسش : قضای روزه‌های سه روز هر ماه را باید به قصد قربت به جا آورد یا به قصد رجاء؟ پاسخ : به قصد قربت مطلقه به جا بیاورید. پرسش : افطار کردن روزه ی مستحبی به خاطر دعوت شخص دیگر چه حکمی دارد؟ پاسخ : در فرض سؤال اگر برادر مؤمنى او را به غذا دعوت كند مستحب است دعوت او را قبول كرده و در اثناء روز افطار نمايد. پرسش : منظور از تعارف و دعوت در روزه مستحبیّ برای افطار چیست؟آیا باید بعد از افطار امساک نمود؟ پاسخ : منظور جایی است که کسی جدا تقاضای افطار می کند نه تعارفات معمولی و بعد از افطار کردن روزه دیگر ادامه آن معنی ندارد. پرسش : آیا کسی که کفاره روزه دارد نه قضای روزه می تواند روزه مستحبی بگیرد؟ پاسخ : اگر مد طعام را انتخاب کند می تواند روزه مستحب بجا بیاورد و الا بنابر احتیاط واجب نمی تواند روزه مستحب بگیرد. در ضمن همین که نیت کند مد طعام را پرداخت کند کافی است. پرسش : آیا با وجود روزه ی استیجاری، می توان روزه مستحب گرفت؟ پاسخ : مانعی ندارد و روزه مستحب برای فردی که روزه استیجاری بر عهده دارد اشکالی ندارد مگر در صورتی که برای روزه استیجاری شرط خاصی کرده باشند که در این صورت نباید از شرط تخلف نماید. پرسش : اگر فردی روزه مستحبی گرفته باشد و بعد از اذان متوجه شود، روزه قضا دارد، آیا می تواند نیت خود را به قضا تغییر بدهد؟ پاسخ : هرگاه قبل از ظهر یادش آمده بود امکان داشت اما در چنین شرایطی صحیح نیست. پرسش : آیا فردی که روزه ی نذر غیر معین بر او واجب است، می تواند روزه مستحبّی بگیرد؟ پاسخ : در فرض سؤال نمی تواند روزه مستحبّی بگیرد و اوّل باید روزه واجب را بجا آورد. پرسش : گرفتن روزه در ماه رجب و شعبان چه حکمی دارد؟ پاسخ : روزه گرفتن در تمام ماه رجب و شعبان مستحب است و اگر نتواند قسمتى از آن را روزه بگيرد، هر چند يك روز باشد. پرسش : روزه گرفتن در چه ایامی از سال مستحب است؟ پاسخ : روزه در تمام روزهاى سال، غير از روزه‏هاى حرام و مكروه، مستحب است، ولى بعضى از روزها تأكيد بيشترى دارد از جمله: 1- پنجشنبه اوّل و آخر هر ماه و اوّلين چهارشنبه بعد از روز دهم ماه، حتّى اگر كسى اينها را به جا نياورد مستحب است قضا كند. 2- سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه. 3- روز اوّل و سوم و هفتم محرّم. 4-روز تولّد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله (17 ربيع الاول). 5- روز عيد نوروز. پرسش : آیا شخصی که روزه قضا دارد می تواند روزه مستحبی بگیرد؟ پاسخ : در فرض سؤال؛ نمي تواند روزه مستحبي بگيرد. پرسش : فضیلت قرض دادن به برادر مسلمان را از منظرآیات و روایات معصومین(علیهم السلام ) بیان کنید؟ پاسخ : قرض دادن از كارهاى بسيار مستحب است و در آيات قرآن مجيد و اخبار معصومين عليهم السلام درباره آن زياد سفارش شده، از پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله روايت شده كه « هركس به برادر مسلمان خود قرض دهد مال او زياد مى‏شود و ملائكه بر او رحمت مى‏فرستند و اگر با بدهكار خود مدارا كند بدون حساب و به سرعت از صراط مى‏گذرد و كسى كه برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و ندهد بهشت بر او حرام مى‏شود» و نيز در روايتى آمده است كه «ثواب صدقه ده برابر است و ثواب قرض هيجده برابر!» پرسش : قرض مدت دار یعنی چه؟ پاسخ : قرض مدت دار یعنى هنگام قرض دادن مشخّص شده است که قرض گیرنده چه موقع بدهى را بپردازد پرسش : قرض بدون مدت یعنی چه؟ پاسخ : قرض بدون مدت یعنی قرضى که زمان پرداخت آن مشخّص نشده است. پرسش : معامله طلا با طلا و یا سکه با سکه بصورت نسیه چه حکمی دارد؟ پاسخ : معامله طلا با طلا بصورت نسیه حرام است .


منبع: makarem.ir