پاک شدن تمام گناهان
نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 28 اسفند 1398 ساعت 16:32
باب استغفار
اقرار بر گناه
یکی از راههای پاک شدن از گناه اقرار بر آن گناه می باشد البته در دستورات اسلامی اقرار به گناه را فقط در محضر باری تعالی جایز می داند و به هیچ کسی اجازه نمی دهد که برای کسی گناه خود را بیان کند. ابَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ بِإِصْرَارٍ وَ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ إِلَّا بِإِقْرَارٍ. امام صادق (ع) : همانا به خدا قسم بنده از گناه، با اصرار بر گناه خارج نمی شود وبنده از گناه خارج نمی شود مگر با اقرار بر گناه(۱).
توبه کننده
یکی از راههای پاک شدن از گناه توبه و بازگشت ازگناه و آن هم بازگشتی که دیگر به آن بر نگردد. انسان را به جایی می رساند که مساوی با کسی است که دیگر گناه نکرده است واگر به گناه برگردد مثل مسخره کننده توبه است .عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ کَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ الْمُقِیمُ عَلَى الذَّنْبِ وَ هُوَ مُسْتَغْفِرٌ مِنْهُ کَالْمُسْتَهْزِئِ .جابر می گوید از ا امام باقر (ع) شنیدم که می فرماید :توبه کننده از گناه مثل کسی است که گناهی بر او نیست .وگناهکاری که درحال گناه استغفار کننده از آن گناه می باشد!! مثل مسخره کننده می باشد .(۲)
استغفار کننده در روز
یکی از پاک کننده های گناه ذکر لسانی و طلب استغفار می باشد که در روایات به آن توجه خاص شده است . قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ وَ لَا خَیْرَ فِی عَبْدٍ یُذْنِبُ فِی کُلِّ یَوْمٍ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ . امام صادق (ع) :کسی که در روز صد مرتبه استغفار کند خداوند عز وجل هفت صد گناه از او می آمرزد و بنده ای که در هر روز هفت صد گناه انجام می دهد در او خیری نیست .(۳)
استغفار هنگام خواب و پاک شدن گناهان
از جمله پاک کننده های گناه استغفار قبل از خواب میباشد .چونکه انسان قبل از خواب به یاد گناهان روز می افتد و با طلب مغفرت هم گناهان را پاک و هم حسابرسی نفس خود نموده است .عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ حِینَ یَنَامُ بَاتَ وَ قَدْ تَحَاتَّ عَنْهُ الذُّنُوبُ کُلُّهَا کَمَا یَتَحَاتُّ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ وَ یُصْبِحُ وَ لَیْسَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ. امام صادق (ع) کسیکه هنگام خواب صد مرتبه استغفار کند، شب را طی می کند در حالی که تمام گناهان او می ریزد همانطور که برگ درختان می ریزد .ودر حالی که گناهی بر او نیست صبح می کند .(۴)
توبه نصوح وپاک شدن از گناهان
قَالَ الصَّدُوقُ وَ قَدْ رُوِیَ أَنَّ التَّوْبَةَ النَّصُوحَ هُوَ أَنْ یَتُوبَ الرَّجُلُ مِنْ ذَنْبٍ وَ یَنْوِیَ أَنْ لَا یَعُودَ إِلَیْهِ أَبَداً ، روایت شده است که:توبه نصوح آن چیزی است که مرد از گناهش بر می گردد ونیت می کند که دیگر به آن بر نگردد (۵)
اقرار به گناه وپاک شدن گناه
الشَّیْخُ الْمُفِیدُ فِی الْإِخْتِصَاصِ، عَنِ الْعَالِمِ ع أَنَّهُ قَالَ الْمُقِرُّ بِذَنْبِهِ کَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ [وَ إِذَا کَانَ الرَّجُلُ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ فِی صَلَاتِهِ] وَ یُقِرُّ لِلَّهِ بِذَنْبِهِ وَ یَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ وَ فِی عَهْدِهِ أَنْ لَا یَرْجِعَ إِلَیْهِ فَاللَّهُ یَغْفِرُ لَهُ إِنْ شَاءَ. امام (ع) : اقرار کننده به گناه مثل کسی است گناهی بر اونیست (و وقتی که مرد در دل شب و در نمازش باشد) و اقرار کند برای خدا به گناهش وطلب توبه کند وبه گناهش بر نگردد پس خداوند اورا می بخشد اگر بخواهد.(۶)
طلب استغفاروپاک شدن گناهان
وَ عَنْهُ ع طُوبَى لِلْعَبْدِ یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْ ذَنْبٍ لَمْ یَطَّلِعْ عَلَیْهِ غَیْرُهُ فَإِنَّمَا مَثَلُ الِاسْتِغْفَارِ عَقِیبَ الذَّنْبِ مَثَلُ الْمَاءِ یُصَبُّ عَلَى النَّارِ فَیُطْفِئُهَا . امام معصوم (ع) :خوشا به حال بنده ای که از خدا طلب استغفار می کند از گناهی که غیر او بر آن مطلع نیست .پس بدرستی که مثل استغفار بعد از گناه مثل آبی است که بر آتش ریخته می شود واو را خاموش می کند .(۷)
گریه بر گناه وپاک شدن از گناهان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طُوبَى لِصُورَةٍ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهَا تَبْکِی عَلَى ذَنْبٍ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ لَمْ یَطَّلِعْ عَلَى ذَلِکَ الذَّنْبِ غَیْرُهُ ، رسول خدا (ص):خوشا به صورتی که خدابه آن نظر میکند ،که گریه می کند بر گناه از ترس خدا وبرآن گناه غیر از خودش خبر ندارد . (۸)
روز قیامت و آگاهی از پاک شدن از گناهان با استغفار
در روز قیامت گناهان انسان را به او نشان می دهند اما موقعی خوشایند او خواهد بود که آنها را با طلب استغفار بیابد .قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طُوبَى لِمَنْ وَجَدَ فِی صَحِیفَةِ عَمَلِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَحْتَ کُلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رسول خدا (ص) فرمود: خوشا به حال کسی که در روز قیامت در صحیفه عملش در زیر هرگناه کلمه استغفر الله را می یابد ! (۹)
باب نماز و استغفار
نماز شب وپاک شدن گناه
یکی از پاک کننده های گناه، نماز وعبادت فرد مؤمن درشب می باشد، یعنی غیر از ثوابی که نماز شب دارد،یکی از آثارش شستشو دادن گناه مؤمن می باشد . ابِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ قَالَ صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ بِاللَّیْلِ تَذْهَبُ بِمَا عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَار، امام صادق (ع) در کلام خداوند عز وجل می باشد که نیکیها بدیها را از بین می برد که امام (ع) فرمودند : نما ز مؤمن در شب گناهانی که در روز انجام داده است را از بین می برد.(۱۰)
نماز وپاک شدن گناه
یکی دیگراز پاک کننده های گناهان نمازی می باشد که با حضور قلب وتوجه به ذات پاک الهی انجام پذیرد .أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ یَعْلَمُ مَا یَقُولُ فِیهِمَا انْصَرَفَ وَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذَنْبٌ ، امام صادق (ع) : کسیکه دو رکعت نمازی که می داند در آن چه می گوید، انجام دهد وتمام شود ،بین او وبین خدا گناهی نخواهد بود . (۱۱)
قنوت نماز وتر وپاک شدن از گناه
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْقُنُوتِ فِی الْوَتْرِ هَلْ فِیهِ شَیْءٌ مُوَقَّتٌ یُتَّبَعُ وَ یُقَالُ فَقَالَ لَا أَثْنِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَلِّ عَلَى النَّبِیِّ ص وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ الْعَظِیمِ ثُمَّ قَالَ کُلُّ ذَنْبٍ عَظِیمٌ. از امام صادق (ع) سوال شده است که :آیا در قنوت نماز وتر دعای گوتاهی که گفته شود وجود دارد ؟ امام فرمودند :نزد خداوند عز وجل ثنایی بهتراز درود بر نبی اکرم (ص)و استغفار برای گناه بزرگت نمی باشد سپس فرمودند :هر گناه بزرگ ! (۱۲)
نماز فاطمه زهرا (س) وپاک شدن از گناه
أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ صَلَّى أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ بِمِائَتَیْ مَرَّةٍ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ خَمْسُونَ مَرَّةً لَمْ یَنْفَتِلْ وَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذَنْبٌ إِلَّا غُفِرَ لَهُ. امام صادق (ع) : هر کسی چهار رکعت نماز به دویست مرتبه قل هو الله احد که در هر رکعت پنجاه مرتبه بگوید، هنوز نماز تمام نشده بین او وخداوند گناهی نیست مگر اینکه بخشیده می شود .(۱۳)
اذان گفتن وپاک شدن از گناه
وَ قَالَ ع مَنْ أَذَّنَ سَبْعَ سِنِینَ مُحْتَسِباً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا ذنبَ لَهُ . امام (ع) :کسیکه هفت سال حساب شده و با توجه اذان بگوید ، می آید روز قیامت در حالی گناهی بر او نمی باشد . (۱۴)
نماز با شصت مرتبه قل هو الله وپاک شدن گناه
الصَّادِقِ ع قَالَ مَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ خَفِیفَتَیْنِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ سِتِّینَ مَرَّةً انْفَتَلَ وَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذَنْبٌ ، امام صادق (ع) :کسیکه دو رکعت نماز آرام بگذارد که در هر رکعت شصت مرتبه قل هو الله احد باشد . نماز تمام نشده که بین او وخداوند عز وجل گناهی نباشد . (۱۵)
نمازصبح و استغفار وپاک شدن از گناهان
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ سَبْعِینَ مَرَّةً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لَوْ عَمِلَ ذَلِکَ الْیَوْمَ أَکْثَرَ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ ذَنْبٍ وَ مَنْ عَمِلَ أَکْثَرَ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ ذَنْبٍ فَلَا خَیْرَ فِیهِ ، امام باقر (ع) : کسیکه بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه استغفار کند ،خداوند او را می بخشد اگر چه عمل آن روز او بیشتر از هفتاد هزار گناه باشد و کسی که درروز عمل او اکثر از هفتاد هزار گناه باشد خیری درآن روز برای او نمی باشد . (۱۶)
نمازعصر و استغفار وپاک شدن از گناهان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ سَبْعِینَ مَرَّةً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ. امام صادق (ع) :کسیکه بعد از نماز عصرهفتاد مرتبه استغفار کند ،خداوند هفتصد گناه او را می بخشد . (۱۷)
شب زنده داری و روزه و پاک شدن از گناهان
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا قَامَ لَیْلَهُ ثُمَّ أَصْبَحَ صَائِماً نَهَارَهُ لَمْ یُکْتَبْ عَلَیْهِ ذَنْبٌ وَ لَمْ یَخْطُ خُطْوَةً إِلَّا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِهَا حَسَنَةً (وَ لَمْ یَتَکَلَّمْ بِکَلِمَةِ خَیْرٍ إِلَّا کَتَبَ لَهُ بِهَا حَسَنَةً) وَ إِنْ مَاتَ فِی نَهَارِهِ صُعِدَ بِرُوحِهِ إِلَى عِلِّیِّینَ وَ إِنْ عَاشَ حَتَّى یُفْطِرَ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْأَوَّابِینَ. امام باقر (ع) : به درستی که مومن وقتی شب را بیدار باشد و صبح کند در حالی که آن روز را روزه بدارد ،برای او گناهی نوشته نمی شود وقدمی از بر نمی دارد مگر اینکه برای او حسنه ای نوشته می شود .(کلمه خیری نمی گوید مگر اینکه برای او حسنه ای نوشته می شود ) و اگر در آن روز بمیرد روح او به علیین بالا برده میشود و اگر بماند تا اینکه افطار نماید خداوند او را از اوابین می نویسد . (۱۸)
نماز وپاک شدن از گناهان
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ جَاءَ ثَقَفِیٌّ إِلَى النَّبِیِّ ص فَسَأَلَهُ عَمَّا لَهُ مِنَ الثَّوَابِ فِی الصَّلَاةِ فَقَالَ النَّبِیُّ ص إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلَاةِ وَ تَوَجَّهْتَ وَ قَرَأْتَ أُمَّ الْکِتَابِ وَ مَا تَیَسَّرَ لَکَ مِنَ السُّوَرِ ثُمَّ رَکَعْتَ فَأَتْمَمْتَ رُکُوعَهَا وَ سُجُودَهَا وَ تَشَهَّدْتَ وَ سَلَّمْتَ غُفِرَ لَکَ کُلُّ ذَنْبٍ فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الصَّلَاةِ الَّتِی قَدَّمْتَهَا إِلَى الصَّلَاةِ الْمُؤَخَّرَةِ فَهَذَا لَکَ فِی صَلَاتِکَ الْخَبَرَ. امام باقر (ع) می فرماید : فردی ثقفی نزد رسول اکرم (ص) آمد و سوال کرد ازثواب آن چه برای او در نماز می باشد .پس نبی اسلام(ص) فرمودند :وقتی به نماز ایستادی وتوجه کردی و ام الکتاب را خواندی وآنچه میسر است از سوره ها سپس رکوع کردی وتمام کردی رکوع را وسجود را وتشهد را بجا آوردی وسلام دادی هر گناهی که بین تو ونمازی که مقدم داشتی تا این نماز برای تو بخشیده می شود واین است برای تو در نماز! (۱۹)
طلب استغفاردر روز جمعه وپاک شدن از گناهان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ تَعَالَى یَوْمَ الْجُمُعَةِ بَعْدَ الْعَصْرِ سَبْعِینَ مَرَّةً یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذَنْبَهُ فِیمَا سَلَفَ وَ عَصَمَهُ فِیمَا بَقِیَ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ ْبٌ غَفَرَ لَهُ ذُنُوبَ وَالِدَیْهِ .امام صادق (ع): کسی که در روز جمعه بعد از نماز عصر طلب استغفار از خدای متعال نماید هفتاد مرتبه بگوید استغفر الله واتوب الیه خداوند گناه او را می بخشد در گذشته و پاک می دارد او را در آنچه باقی است واگر چه برای او گناهی نباشد ، گناهان والدین او را می بخشد.(۲۰)
خواندن دو رکعت نماز وپاک شدن از گناهان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَأَشْفَقَ مِنْهُ فَلْیُسْبِغِ الْوُضُوءَ ثُمَّ لْیَخْرُجْ إِلَى بَرَازٍ مِنَ الْأَرْضِ حَیْثُ لَا یَرَاهُ أَحَدٌ فَیُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ یَقُولُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی ذَنْبَ کَذَا کَذَا فَإِنَّهُ کَفَّارَةٌ لَهُ ، رسول خدا (ص) : کسی که گناهی انجام دهد واز آن جدا شود وبه فضایی آزاد از زمین برود تا جایی که او را احدی نبیند و دو رکعت نماز گذارد سپس بگوید خدا یا ببخش گناه مرا بدرستی که آن کفاره اوست . (۲۱)
انتظار نماز جماعت وپاک شدن از گناهان
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ انْتِظَارُ الصَّلَاةِ جَمَاعَةً مِنْ جَمَاعَةٍ إِلَى جَمَاعَةٍ کَفَّارَةُ کُلِّ ذَنْبٍ. امام (ع) : منتظر نماز جماعت بودن از نماز جماعت تا نماز جماعت دیگر کفاره همه گناهان می باشد .(۲۲)
نماز شب وپاک شدن گناهان
الْهِدَایَةُ، وَقْتُ صَلَاةِ اللَّیْلِ إِذَا دَخَلَ الثُّلُثُ الْأَخِیرُ مِنَ اللَّیْلِ وَ هِیَ إِحْدَى عَشْرَةَ رَکْعَةً مِنْهَا ثَمَانُ رَکَعَاتٍ صَلَاةُ اللَّیْلِ وَ رَکْعَتَا الشَّفْعِ وَ رَکْعَةُ الْوَتْرِ تَقْرَأُ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ مَا تَیَسَّرَ لَکَ مِنَ الْقُرْآنِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ صَلَّى الرَّکْعَتَیْنِ الْأُولَیَیْنِ مِنْ صَلَاةِ اللَّیْلِ بِالْحَمْدِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ انْفَتَلَ وَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذَنْبٌ إِلَّا غَفَرَ لَهُ
معصوم (ع) فرمود :وقت نماز شب هنگامی که داخل شد ثلث از شب و آن یازده رکعت می باشد که هشت رکعت آن نماز شب و دو رکعت آن شفع و یک رکعت وتر و در هر رکعت آنچه را میسر است برای تو قرآن بخوان برا اینکه ،خداوند عز وجل فرمود: بخوانید آنچه میسر است از قرآن و کسی که دو رکعت اول نماز شب را به حمد و سی مرتبه قل هو الله احد در هر رکعت تمام کند که در این صورت نیست بین او وبین خدا گناهی مگر اینکه خداوند می بخشد .(۲۳)
دعا بعد از نماز صبح جمعه وپاک شدن گناهان
عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ مَنْ قَالَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ بَعْدَ صَلَاةِ الْغَدَاةِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ حَمَلَةِ عَرْشِکَ وَ جَمِیعِ خَلْقِکَ وَ سَمَائِکَ وَ أَرْضِکَ وَ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یُکْتَبْ عَلَیْهِ ذَنْبٌ سَنَةً. امام صادق (ع) فرمود :کسی که روز جمعه بعد از نماز صبح بگوید : خدا یا ! درود ملائکه ات وحمله عرشت و همه خلقت وآسمانت وزمینت و انبیاء و رسولانت را بر محمد و آل محمد قرار بده گناه یک سال بر او نوشته نمی شود .(۲۴)
نماز روز چهار شنبه وپاک شدن گناهان
صَلَاةُ یَوْمِ الْأَرْبِعَاءِ وَ بِإِسْنَادِهِ أَیْضاً قَالَ مَنْ صَلَّى یَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ یَقْرَأُ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ الْحَمْدَ وَ الْإِخْلَاصَ وَ سُورَةَ الْقَدْرِ مَرَّةً وَاحِدَةً تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ زَوَّجَهُ بِزَوْجَةٍ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ ، امام معصوم (ع) فرمودند :کسی که نماز گذارد در روز چهار شنبه به چهار رکعت که در هر رکعت سوره حمد و اخلاص و قدر را یک بار بخواند خداوند از هر گناهی از او بر می گردد و حور العین را به همسری او در می آورد .(۲۵)
استغفار بعد از نماز عصر وپاک شدن گناهان
عن أبی عبد الله الصادق جعفر بن محمد ع قال من استغفر الله عز و جل بعد العصر سبعین مرة غفر الله له ذلک الیوم سبعمائة ذنب فإن لم یکن له فلأبیه فإن لم یکن لأبیه فلأمه فإن لم یکن لأمه فلأخیه فإن لم یکن لأخیه فلأخته فإن لم یکن لأخته فللأقرب فالأقرب. امام صادق (ع) فرمودند :کسی که طلب استغفار کند ار خداوند عز وجل بعد از نماز عصر هفتاد مرتبه خداوند در آن روز هفتصد گناه می بخشد . پس اگر برای او (گناه ) نباشد برای پدرش می بخشد واگر برای پدرش (گناه) نباشد برای مادرش می بخشد و اگر نبوده باشد برای مادرش پس برای برادرش می بخشد و اگر برای برادرش نباشد برای خواهرش واگر برای خواهر هم گناهی نبود برای نزدیکانش به ترتیب نزدیکی به او.... (۲۶)
قرائت هل اتی در نماز صبح پنجشنبه وپاک شدن گناهان
أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ أَنَا ضَامِنٌ لِمَنْ کَانَ مِنْ شِیعَتِنَا إِذَا قَرَأَ فِی صَلَاةِ الْغَدَاةِ مِنْ یَوْمِ الْخَمِیسِ هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ ثُمَّ مَاتَ مِنْ یَوْمِهِ أَوْ لَیْلَتِهِ أَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ آمِناً بِغَیْرِ حِسَابٍ عَلَى مَا فِیهِ مِنْ ذُنُوبٍ وَ عُیُوبٍ وَ لَمْ یَنْشُرِ اللَّهُ لَهُ دِیوَانَ الْحِسَابِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَا یُسْأَلَ مَسْأَلَةَ الْقَبْرِ وَ إِنْ عَاشَ کَانَ مَحْفُوظاً مَسْتُوراً مَصْرُوفاً عَنْهُ آفَاتُ الدُّنْیَا کُلُّهَا وَ لَمْ یَتَعَرَّضْ لَهُ شَیْءٌ مِنْ هَوَامِّ الْأَرْضِ إِلَى الْخَمِیسِ الثَّانِی إِنْ شَاءَ تَعَالَى ، امام صادق (ع) فرمودند :من ضامنم برای کسی که از شیعیان ما است که در نماز صبح روز پنج شنبه بخواند (سوره ) هل اتی علی الانسان سپس بمیرد در روز یا شبش اینکه در بهشت وارد می شود ایمن و بدون حساب در آنچه در او از گناه و عیوب بوده روز قیامت دیوان حساب او باز نمی شود (یا انتشار نمی یابد ) سؤالهای قبر پرسیده نمی شود .و اگر زنده ماند محفوظ ومستور می ماند . از او آفات دنیا باز دارنده می شود و متعرض او (حوادث)چیزی از شن ریزه های زمین نمی شود تا روز پنج شنبه دوم اگر خدا بخواهد .(۲۷)
بردن چراغ به مسجد وپاک شدن گناهان
وَ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ مَنْ أَدْخَلَ لَیْلَةً وَاحِدَةً سِرَاجاً فِی الْمَسْجِدِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ سَبْعِینَ سَنَةً وَ کَتَبَ لَهُ عِبَادَةَ سَنَةٍ وَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مَدِینَةٌ وَ إِنْ زَادَ عَلَى لَیْلَةٍ وَاحِدَةٍ فَلَهُ بِکُلِّ لَیْلَةٍ یَزِیدُ ثَوَابُ نَبِیٍّ فَإِذَا تَمَّ عَشْرُ لَیَالٍ لَا یَصِفُ الْوَاصِفُونَ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الثَّوَابِ فَإِذَا تَمَّ الشَّهْرُ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ ، پیامبر اسلام (ص)فرمودند :کسی که یک شب چراغی را در مسجد قرار دهد .خداوند گناهان هفتاد سال او را می بخشد . وبرای او عبادت یک سال را می نویسد . وبرای او نزد خداوند شهری می باشد .واگر از یک شب بیشتر شد پس برای او به هر شبی ثواب پیامبری زیاد می کند و اگر ده شب تمام شد . دیگر آنچه را نزد خداوند از ثواب است وصف کنندگان نمی توانند وصف کنند .و وقتی که یک ماه تمام شد خداوند جسد اورا بر آتش حرام میکند . (۲۸)
فضیلت انا انزلنا در پاک شدن گناه
أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ یَجْهَرُ بِهَا صَوْتَهُ کَانَ کَالشَّاهِرِ سَیْفَهُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَنْ قَرَأَهَا سِرّاً کَانَ کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَنْ قَرَأَهَا عَشْرَ مَرَّاتٍ غُفِرَتْ لَهُ عَلَى نَحْوِ أَلْفِ ذَنْبٍ مِنْ ذُنُوبِهِ ، امام باق (ع) می فرمایید :کسی که انا انزلناه فی لیله القدر را با صدای بلند بخواند مثل شمشیر زدن در راه خدا می باشد . و کسی که در خفا بخواند مثل کسی می باشد که خونش را در راه خدا داده است و اگر بخواند این سوره را ده مرتبه برای او هزار گناه از گناهانش بخشیده می شود (۲۹)
استرجاع وپاک شدن گناه
أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُصَابُ بِمُصِیبَةٍ فَیَسْتَرْجِعُ عِنْدَ ذِکْرِهِ الْمُصِیبَةَ وَ یَصْبِرُ حِینَ تَفْجَأُهُ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ کُلَّمَا ذَکَرَ مُصِیبَتَهُ فَاسْتَرْجَعَ عِنْدَ ذِکْرِ الْمُصِیبَةِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ ذَنْبٍ اکْتَسَبَ فِیمَا بَیْنَهُمَا ، امام باقر (ع) :بنده ای نیست که به مصیبتی گرفتارآید، پس هنگام یاد آوری مصیبت بگوید انا لله وانا الیه راجعون و هنگام مصیبت صبرکند تا اینکه خداوند همه گناهان گذشته او را می بخشد .و چنانچه مصیبت را یاد آوری کند وبگوید انا لله وانا الیه راجعون خداوند گناهانی را که بین این دو یاد آوری به دست آورده می بخشد. (۳۰)
خواندن دعا وپاک شدن از گناهان
وَ عَنْهُ ص مَنْ قَالَ هَذِهِ الْکَلِمَاتِ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْراً غَفَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ أَرْبَعَةَ آلَافِ کَبِیرَةٍ وَ وَقَاهُ مِنْ شَرِّ الْمَوْتِ وَ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ النُّشُورِ وَ الْحِسَابِ وَ الْأَهْوَالِ کُلِّهَا وَ هُوَ مِائَةُ هَوْلٍ أَهْوَنُهَا الْمَوْتُ وَ وُقِیَ مِنْ شَرِّ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ وَ قُضِیَ دَیْنُهُ وَ کُشِفَ هَمُّهُ وَ غَمُّهُ وَ فُرِّجَ کَرْبُهُ وَ هِیَ هَذِهِ أَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لِکُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لِکُلِّ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لِکُلِّ رَخَاءٍ الشُّکْرُ لِلَّهِ وَ لِکُلِّ أُعْجُوبَةِ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ لِکُلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لِکُلِّ مُصِیبَةٍ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ وَ لِکُلِّ ضِیقٍ حَسْبِیَ اللَّهُ وَ لِکُلِّ قَضَاءٍ وَ قَدَرٍ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ وَ لِکُلِّ عَدُوٍّ اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ وَ لِکُلِّ طَاعَةٍ وَ مَعْصِیَةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِنبی اکرم (ص) : هر کس این کلمات را در هر روز ده مرتبه بگوید خداوند متعال چهل هزار گناه کبیره از او می بخشد .واو را از بدی مرگ نجات می دهد و از تنگی قبر و از روز قیامت وحساب و اهوال قیامت که صد هول می باشد وراحت ترین آن مرگ می باشد و نگه می دارد از شر ابلیس ولشکریانش و بدهیش را اداء می کند . و هم و غمش را بر طرف می کند . و سختیهای او را گشایش می دهد .واین کلمات عبارتند از : آماده کرده ام برای هر هولی "لا اله الا الله " را و برای هر هم و غمی "ماشاء الله" را و برای هر نعمتی "الحمدلله" را و برای هرآسایش و راحتی "الشکر لله" را و برای هر امر شگفت انگیزی " سبجان الله" را و برای هر گناهی "استغفرالله" را و برای هر مصیبتی "انا لله و انا الیه راجعون" را و برای هر تنگی و ضیق "جسبی الله" را وبرای هر قضا وقدری " توکلت علی الله" را و برای هر دشمنی "اعتصمت بالله" را و برای هر طاعت ومعصیتی "لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم" را (۳۱)
تهلیل واستغفار هنگام خواب وپاک شدن همه گناهان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ قَالَ حِینَ یَأْوِی إِلَى فِرَاشِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِائَةَ مَرَّةٍ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ حِینَ یَنَامُ بَاتَ وَ قَدْ تَحَاتَّتِ الذُّنُوبُ کُلُّهَا عَنْهُ کَمَا یَتَحَاتُّ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ وَ یُصْبِحُ وَ لَیْسَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ ، امام صادق (ع) فرمودند :کسی که هنگام خواب بگوید لا اله الا الله صد مرتبه خدا دربهشت برای او خانه ای بنا می کند وکسی بگوید صد مرتبه استغفار کند هنگام خواب مثل اینکه شب را بیدار بوده و همه گناهان می ریزد مثل ، ریختن برگ درخت و صبح می کند در حالی گناهی بر او نیست (۳۲)
قرائت سوره معارج وپاک شدن گناهان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَکْثِرُوا مِنْ قِرَاءَةِ سَأَلَ سَائِلٌ قَالَ مَنْ أَکْثَرَ قِرَاءَتَهَا لَمْ یَسْأَلْهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَنْ ذَنْبٍ عَمِلَهُ وَ أَسْکَنَهُ الْجَنَّةَ مَعَ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ ، امام صادق (ع) فرمودند : زیاد سوره سأل سائل ( یعنی سوره معارج)را قرائت کنید . هر کس زیاد این سوره را قرائت کند، خداوند تعالی در روز قیامت از گناهی که کرده سؤال نمی کند و او را با محمد (ص) واهل بیتش که درود خدا بر ایشان باد در بهشت ساکن می کند .(۳۳)
اذکار اهل بهشت وپاک شدن گناهان
عن النبی ص قال أربع من کن فیه کتبه الله من أهل الجنة من کان عصمة أمره شهادة أن لا إله إلا الله و من إذا أنعم الله علیه النعمة فقال الحمدلله و من إذا أصابه ذنب قال أستغفر الله و من أصابته مصیبة قال إنا لله و إنا إلیه راجعون پیامر اسلام فرمودند :چهار چیز است که هر که دارا باشد از اهل بهشت نوشته می شود . کسی که پناه و تکیه گاه کارها و امورش شهادت به "لا اله الا الله" است وکسی که وقتی خدا به نعمت داد پس گفت : الحمدلله وکسی که گناهی انجام داد گفت :استغفرالله وکسی که وقتی به او مصیبتی رسید گفت : انا لله و انا الیه راجعون(۳۴)
قرائت قل هو الله احد در بستر وپاک شدن گناهان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مِائَةَ مَرَّةٍ حِینَ یَأْخُذُ مَضْجَعَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِینَ سَنَةً ، رسول اکرم (ص) فرمودند : کسی که قل هو الله احد را صد مرتبه بخواند هنگامی که می خواهد در بستر قرار گیرد .خداوند گناه پنجاه سال اورا می بخشد .(۳۵)
ثواب قرائت لا حول و لا قوة الا بالله وپاک شدن گناهان
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ رَأَیْتُ النَّبِیَّ ص وَ هُوَ یَقُولُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ قُلْتُ یَا نَبِیَّ اللَّهِ مَا ثَوَابُهُ قَالَ تَسْبِیحُ حَمَلَةِ الْعَرْشِ فَمَنْ قَالَ مَرَّةً لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ مِائَةِ سَنَةٍ وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ مِائَةَ حَسَنَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ دَرَجَةٍ فَإِنْ زَادَ عَلَى مَرَّةٍ وَاحِدَةٍ فَلَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ کَنْزٌ وَ نُورٌ لِلصِّرَاطِ ، ابن عباس می گوید: دیدم پیامبر اسلام (ص) می گوید لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم . عرض کردم ! ای نبی خدا ثوابش چیست ؟ فرمود تسبیح حمله عرش می باشد . پس کسی که بگوید یکبار لا حول ولا قوة الا بالله خداوند گناهان صد سال او را می بخشد وبرای هر حرف صد حسنه برای او می نویسد و برای او صد درجه بالا می برد و اگر زیاد بر یک مرتبه شد برای هر حرفی گنجی و نوری است برای راه ! (۳۶)
قرائت دویست مرتبه قل هو الله احد وپاک شدن گناهان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَرَأَ کُلَّ یَوْمٍ مِائَتَیْ مَرَّةٍ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ وَ خَمْسَمِائَةِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ ذُنُوبَ خَمْسِینَ سَنَةً إِلَّا أَنْ یَکُونَ عَلَیْهِ دَیْنٌ ، پیامبر اسلام (ص) کسی که هر روز دویست مرتبه قل هو الله احد بخواند . خداوند هزار و پانصد حسنه برای او می نویسد. وگناهان پنجاه سال را از او محو می کند .مگر این که براو دینی باشد . (۳۷)
ذکر لا اله الاالله وپاک شدن گناهان
قال رسول الله ص لو أن المؤمن خرج من الدنیا و علیه مثل ذنوب أهل الأرض لکان کفارة لتلک الذنوب ثم قال ص من قال لا إله إلا الله بإخلاص فهو بریء من الشرک و من خرج من الدنیا لا یشرک بالله شیئا دخل الجنة ثم تلا هذه الآیة إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ من شیعتک و محبیک یا علی ، پیامبر اسلام فرمودند :اگر مؤمن از دنیا خارج شود و بر او مثل گناهان اهل زمین باشد . هرآینه برای آن گناهان کفاره ای می باشد . سپس فرمودند :کسی که لا اله الا الله را به اخلاص بگوید پس او بری از شرک می باشد وکسی که ازدنیا خارج شد وبه خداوند شرکی نورزید به بهشت داخل شد .سپس این آیه را تلاوت نمودند : به درستی خداوند نمی بخشد کسی که شرک بورزد به او ومی بخشد غیر آن را برای کسی که بخواهد از شیعه تو و دوست دار تو یاعلی ! (۳۸)
باب حج
ثواب حج وعمره وپاک شدن گناه
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْحَجَّةُ ثَوَابُهَا الْجَنَّةُ وَ الْعُمْرَةُ کَفَّارَةٌ لِکُلِّ ذَنْبٍ ، رسول خدا (ص) : حج (واجب) ثوابش بهشت می باشد وعمره کفاره برای هر گناه می باشد .(۳۹)
ثواب حج وعمره وپاک شدن از گناهان
وَ رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ الْحَجَّةُ ثَوَابُهَا الْجَنَّةُ وَ الْعُمْرَةُ کَفَّارَةُ کُلِّ ذَنْبٍ وَ أَفْضَلُ الْعُمْرَةِ عُمْرَةُ رَجَبٍ ، نبی اکرم : حج ثوابش بهشت می باشد وعمره کفاره هر گناهی می باشد وبا فضیلت ترین عمره ها عمره رجب میباشد . (۴۰)
حج کننده وپاک شدن گناهان
۴۳- وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا أَنَّهُ قَالَ ضَمَانُ الْحَاجِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى اللَّهِ إِنْ مَاتَ فِی سَفَرِهِ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ إِنْ رَدَّهُ إِلَى أَهْلِهِ لَمْ یُکْتَبْ عَلَیْهِ ذَنْبٌ بَعْدَ وُصُولِهِ إِلَى مَنْزِلِهِ بِسَبْعِینَ لَیْلَةً ، امام صادق (ع) فرمودند : حج کننده مومن ضمانتش بر خداوند می باشد . اگر در سفر مرد اورا در بهشت داخل می کند و اگر به نزد خانواده خود برگشت براو گناه هفتاد شب ،وقتی به منزل رسید نوشته نمی شود .(۴۱)
باب زائر امام حسین علیه السلام
زیارت امام حسین (ع) وپاک شدن از گناهان
الرِّضَا ع فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ قَالَ لَهُ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ وَ لَا ذَنْبَ عَلَیْکَ فَزُرِ الْحُسَیْنَ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَسْکُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیَّةَ فِی الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِیِّ ص فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلُ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ ع فَقُلْ مَتَى ذَکَرْتَهُمْ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً. امام رضا (ع):فرمو دند ای پسر شبیب ! اگر خوشحال می شوی که ملاقات کنی خداوند را و گناهی برتو نباشد، پس حسین (ع) را زیارت کن ای پسر شبیب ! اگر دوست داری که در غرفه های ساخته شده در بهشت با نبی اکرم (ص)باشی پس قاتلان حسین (ع) را لعن کن .واگر خوشحال می شوی برای تو مثل ثواب شهدایی که با حسین (ع) بودند . پس وقتی که یاد کنی آنها را بگو : ای کاش با شما بودم ورستگار می شدم رستگار شدنی بزرگ ! (۴۲)
روز عرفه و زوار امام حسین (ع) وپاک شدن از گناهان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا کَانَ یَوْمُ عَرَفَةَ نَظَرَ اللَّهُ تَعَالَى إِلَى زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَقَالَ ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَکُمْ مَا مَضَى وَ لَا یُکْتَبُ عَلَى أَحَدٍ مِنْکُمْ ذَنْبُ سَبْعِینَ یَوْماً مِنْ یَوْمِ یَنْصَرِفُ ، امام صادق (ع) :وقتی که روز عرفه شد خداوند تعالی به زوار قبر حسین (ع) نگاه کرد پس فرمود :برگردید که گناهان گذشته شما بخشیده شد واز روزی که برمی گردید گناه هفتاد روز شما نوشته نمی شود . (۴۳)
زائر امام حسین (ع) وپاک شدن گناهان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ فِی کَرَامَةِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ فِی شَفَاعَةِ مُحَمَّدٍ ص فَلْیَکُنْ لِلْحُسَیْنِ ع زَائِراً یَنَالُ مِنَ اللَّهِ أَفْضَلَ الْکَرَامَةِ وَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ لَا یَسْأَلُهُ عَنْ ذَنْبٍ عَمِلَهُ فِی حَیَاةِ الدُّنْیَا وَ لَوْ کَانَتْ ذُنُوبُهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ جِبَالِ تِهَامَةَ وَ زَبَدِ الْبَحْرِ إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع قُتِلَ مَظْلُوماً مُضْطَهَداً نَفْسُهُ وَ عَطْشَاناً هُوَ وَ أَهْلُ بَیْتِهِ وَ أَصْحَابُهُ. امام صادق(ع) فرمودند : کسی که اراده کرده در کرامت الهی در روز قیامت قرار گیرد ودر شفاعت محمد (ص) پس زیارت کننده حسین (ع) باشد با فضیلت ترین کرامتها از طرف خداوند به او می رسد و بهترین ثوابها ودر زندگی دنیا از گناه عمل او سؤال نمی شود اگر چه عدد گناهان او به تعداد ریگهای انبوه وکوههای مکه و کفهای دریا باشد . بدرستی که حسین بن علی (ع)مظلوم کشته شد وستم شده براو در حالی که او وخانواده اش تشنه بودند .(۴۴)
زائر امام حسین (ع) وپاک شدن گناهان
أبا عبد الله جعفر بن محمد ع أن الحسین بن علی عند ربه ینظر إلى موضع معسکره و من حله من الشهداء معه و ینظر إلى زواره و هو أعرف بهم و بأسمائهم و أسماء آبائهم و بدرجاتهم و منزلتهم عند الله عز و جل من أحدکم بولده و إنه لیرى من یبکیه فیستغفر له و یسأل آباءه ع أن یستغفروا و یقول لو یعلم زائری ما أعد الله له کان فرحه أکثر من جزعه و إن زائره لینقلب و ما علیه من ذنب ، امام صادق (ع) فرمودند : بدرستی که حسین بن علی (ع) نزد پروردگارش به اردوگاهش نگاه می کند وکسانی که با او به شهادت رسیده اند و به سوی زوارش نگاه می کند ،و به در ستی کسی را که برای او گریه می کند می بیند پس برای او طلب استغفار می کند واز پدرانش می خواهد که برای او طلب استغفار کنند و می گویید اگر زائر من می دانست که چه چیز خداوند برای اوآماده کرده است ، خوشحالی او بیشتر می شد از گریه ا ش و بدرستی زائر بر می گردد در حالی که گناهی بر او نیست .(۴۵)
زائر امام حسین (ع) وپاک شدن گناهان
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ فِی کَرَامَةِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ فِی شَفَاعَةِ مُحَمَّدٍ ص فَلْیَکُنْ لِلْحُسَیْنِ ع زَائِراً یَنَالُ مِنَ اللَّهِ أَفْضَلَ الْکَرَامَةِ وَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ لَا یَسْأَلُهُ عَنْ ذَنْبٍ عَمِلَهُ فِی حَیَاةِ الدُّنْیَا وَ لَوْ کَانَتْ ذُنُوبُهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ جِبَالِ تِهَامَةَ وَ زَبَدِ الْبَحْرِ إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع قُتِلَ مَظْلُوماً مُضْطَهَداً نَفْسُهُ وَ عَطْشَاناً هُوَ وَ أَهْلُ بَیْتِهِ وَ أَصْحَابُهُ ، امام صادق(ع) فرمودند : کسی که اراده کرده در کرامت الهی در روز قیامت قرار گیرد . ودر شفاعت محمد (ص) پس زیارت کننده حسین (ع) باشدکه با فضیلت ترین کرامتها از طرف خداوند به او می رسد و بهترین ثوابها ودر زندگی دنیا از گناه عمل او سؤال نمی شود ،اگر چه عدد گناهان او به تعداد ریگهای انبوه وکوههای مکه و کفهای دریا باشد . بدرستی که حسین بن علی (ع)مظلوم کشته شد و براوستم شده در حالی که او وخانواده اش تشنه بودند. (۴۶)
باب ابتلا و درد
پاک شدن عقوبت گناه
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَا یَزَالُ الْهَمُّ وَ الْغَمُّ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى مَا یَدَعُ لَهُ مِنْ ذَنْبٍ ، امام باقر (ع) :پیوسته برای مؤمن هم و غم می باشد تا اینکه برای او گناهی باقی نماند .(۴۷)
پاک شدن عقوبت گناه
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَا مِنْ عَبْدٍ أُرِیدُ أَنْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ إِلَّا ابْتَلَیْتُهُ فِی جَسَدِهِ فَإِنْ کَانَ ذَلِکَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ وَ إِلَّا شَدَّدْتُ عَلَیْهِ عِنْدَ مَوْتِهِ حَتَّى یَأْتِیَنِی وَ لَا ذَنْبَ لَهُ ثُمَّ أُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أُرِیدُ أَنْ أُدْخِلَهُ النَّارَ إِلَّا صَحَّحْتُ لَهُ جِسْمَهُ فَإِنْ کَانَ ذَلِکَ تَمَاماً لِطَلِبَتِهِ عِنْدِی وَ إِلَّا آمَنْتُ خَوْفَهُ مِنْ سُلْطَانِهِ فَإِنْ کَانَ ذَلِکَ تَمَاماً لِطَلِبَتِهِ عِنْدِی وَ إِلَّا وَسَّعْتُ عَلَیْهِ فِی رِزْقِهِ فَإِنْ کَانَ ذَلِکَ تَمَاماً لِطَلِبَتِهِ عِنْدِی وَ إِلَّا هَوَّنْتُ عَلَیْهِ مَوْتَهُ حَتَّى یَأْتِیَنِی وَ لَا حَسَنَةَ لَهُ عِنْدِی ثُمَّ أُدْخِلُهُ النَّارَ
پیامبر اسلام ص فرمودند خداوند متعال می فرماید :بنده ای نیست که اراده کرده باشم اورا داخل بهشت کنم مگر این که مبتلا می کنم جسم او را به بیماری به خاطر این که کفاره گناه او باشد و یا این که سخت می گیرم مرگ را بر او تا نزد من بیایید و گناهی بر او نباشد .سپس او را داخل بهشت می کنم .وبنده ای نیست که اراده کرده باشم که اورا داخل جهنم کنم مگر این که جسم او را سلامت بدارم تا این در مقابل طلبی که دارد قرار گیرد و یا این که او را ایمن می دارم از سلطانش تا در مقابل طلبی که از من دارد قرار گیرد و یا این که رزقش را وسعت می دهم تا در مقابل طلبش قرار گیرد و یا این که مرگ را بر او آسان می گیرم تا نزد ما بیاید و حسنه ای از او نزدما نباشد سپس او را در جهنم داخل می کنم. (۴۸)
مرگ وپاک شدن گناه
وَ قَالَ الصَّادِقُ ع الْمَوْتُ کَفَّارَةُ ذَنْبِ کُلِّ مُؤْمِنٍ، امام صادق (ع) : مرگ کفاره گناه هر مؤمن میباشد .(۴۹)
ابتلا وپاک شدن گناهان
عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ مَا مِنَ الشِّیعَةِ عَبْدٌ یُقَارِفُ أَمْراً نَهَیْنَاهُ عَنْهُ فَیَمُوتُ حَتَّى یُبْتَلَى بِبَلِیَّةٍ تُمَحَّصُ بِهَا ذُنُوبُهُ إِمَّا فِی مَالٍ وَ إِمَّا فِی وَلَدٍ وَ إِمَّا فِی نَفْسِهِ حَتَّى یَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا لَهُ ذَنْبٌ وَ إِنَّهُ لَیَبْقَى عَلَیْهِ الشَّیْءُ مِنْ ذُنُوبِهِ فَیُشَدَّدُ بِهِ عَلَیْهِ عِنْدَ مَوْتِهِ
علی (ع) : می فرماید :از شیعه بنده ای نیست که مرتکب امری شود که ما آن را نهی کرده ایم او را از آن پس می میرد تا اینکه مبتلا شود به بلایی که بواسطه آن پاک می کند گناهان او را (این بلا ) یا در فرزند یا در مال یا در خودش (واقع می شود) تا اینکه ملاقات کند خداوند عز وجل را وبرای او گناهی نباشد ،.چنانچه برای او گناهی باقی ماند هنگام مرگ براو (بلا ) شدت پیدا می کند .(۵۰)
بیماری و هم وغم وپاک شدن گناهان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص السُّقْمُ یَمْحُو الذُّنُوبَ وَ قَالَ ص سَاعَاتُ الْوَجَعِ یُذْهِبْنَ سَاعَاتِ الْخَطَایَا وَ قَالَ ص سَاعَاتُ الْهُمُومِ سَاعَاتُ الْکَفَّارَاتِ وَ لَا یَزَالُ الْهَمُّ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى یَدَعَهُ وَ مَا لَهُ مِنْ ذَنْبٍ ، رسول خدا (ص) فرمود : بیماری گناه را محو می کند . وفرمود(ص) ساعات درد و بیماری ساعات خطا و گناه را می برد وفرمود (ص): لحظات هم وغم لحظات کفاره های گناهان می باشد .و پیوسته هم وغم برای مؤمن هست تا اینکه او را رها کند و برای او گناهی نباشد .(۵۱)
بیماری وپاک شدن گناهان
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ أَنِینُ الْمَرِیضِ تَسْبِیحٌ وَ صِیَاحُهُ تَهْلِیلٌ وَ نَوْمُهُ عَلَى الْفِرَاشِ عِبَادَةٌ وَ تَقَلُّبُهُ جَنْباً إِلَى جَنْبٍ فَکَأَنَّمَا یُجَاهِدُ عَدُوَّ اللَّهِ وَ یَمْشِی فِی النَّاسِ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْبٌ ، رسول خدا (ص) فرمودند : یا علی ! آه مریض تسبیح می باشد و ناله و فریاد او تهلیل می باشد و خوابش بر روی بستر عباده می باشد و حرکت او از این پهلو به آن پهلو مثل اینکه مجاهده می کند با دشمن خداودر بین مردم راه می رود در حالی که گناهی برای او نمی باشد .(۵۲)
کسی که مؤمن را بپوشاند
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ کَسَا أَحَداً مِنْ فُقَرَاءِ الْمُسْلِمِینَ ثَوْباً مِنْ عُرْیٍ أَوْ أَعَانَهُ بِشَیْءٍ مِمَّا یَقُوتُهُ مِنْ مَعِیشَتِهِ وَکَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعِینَ أَلْفَ مَلَکٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ یَسْتَغْفِرُونَ لِکُلِّ ذَنْبٍ عَمِلَهُ إِلَى أَنْ یُنْفَخَ فِی الصُّورِ . امام باقر علیه السلام فرمودند : پیامبر اسلام (ص) فرمودند :کسیکه یکی از فقرا مسلمین عریان را لباس بپوشاند ،یا در قوت زندگی او را یاری کند . خداوند عز وجل هفتاد هزار ملک از ملائکه را موکل می کند که برای هر گناهی ازعمل او طلب مغفرت کنند . تا روزی که در صور دمیده شود. (۵۳)
مصافحه وپاک شدن از گناهان
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا صَافَحَ الْمُؤْمِنَ تَفَرَّقَا مِنْ غَیْرِ ذَنْبٍ . امام باقر (ع): به درستیکه وقتی مؤمن با مؤمن دیگر مصافحه کند بدون گناه جدا می شوند.(۵۴)
شهادت وپاک شدن از گناهان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلشَّهِیدِ سَبْعُ خِصَالٍ مِنَ اللَّهِ أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ الثَّانِیَةُ یَقَعُ رَأْسُهُ فِی حَجْرِ زَوْجَتَیْهِ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ وَ تَمْسَحَانِ الْغُبَارَ عَنْ وَجْهِهِ وَ تَقُولَانِ مَرْحَباً بِکَ وَ یَقُولُ هُوَ مِثْلَ ذَلِکَ لَهُمَا وَ الثَّالِثَةُ یُکْسَى مِنْ کِسْوَةِ الْجَنَّةِ وَ الرَّابِعَةُ تَبْتَدِرُهُ خَزَنَةُ الْجَنَّةِ بِکُلِّ رِیحٍ طَیِّبَةٍ أَیُّهُمْ یَأْخُذُهُ مَعَهُ وَ الْخَامِسَةُ أَنْ یُرَى مَنْزِلَهُ وَ السَّادِسَةُ یُقَالُ لِرُوحِهِ اسْرَحْ فِی الْجَنَّةِ حَیْثُ شِئْتَ وَ السَّابِعَةُ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى وَجْهِ اللَّهِ وَ إِنَّهَا لَرَاحَةٌ لِکُلِّ نَبِیٍّ وَ شَهِیدٍ. رسول خدا فرمودند :برای شهید هفت خصلت از طرف خداوند میباشد اول : با (ریختن) اولین قطره از خونش تمام گناهان او بخشیده می شود .دوم :سر او در دامن دو همسر او از حور العین قرار می گیرد وغبار چهره او را پاک می کنند وبه او می گویند :خوشا به حالت نعمت هایی که می بینی متعلق به تو است . سوم :به او لباس بهشتی می پوشانند . چهارم : مأموران بهشتی انواع بوهای خوش رادر اختیار او می گذارند، هر کدام را که خواست انتخاب می کند .پنجم : منزل خود را در بهشت می بیند .ششم : به روح او گفته می شود در بهشت هرجا خواستی آزادانه بگرد. هفتم : شهید نظر می کند به وجه خدا و این بهترین آرامش برای هر شهید ونبی می باشد .(۵۵)
تشیع جنازه وپاک شدن از گناهان
عَنِ الرِّضَا ع فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ قَالَ یَا مُوسَى بْنَ سَیَّارٍ مَنْ شَیَّعَ جَنَازَةَ وَلِیٍّ مِنْ أَوْلِیَائِنَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ لَا ذَنْبَ عَلَیْهِ الْخَبَرَ، امام رضا (ع) : ای موسی سیار ! کسی که جنازه ولی از اولیای ما را تشییع کند از گناه خارج می شود مثل روزی که از مادر متولد گردیده که هیچ گناهی براو نیست. (۵۶)
تعلیم وپاک شدن گناهان
وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَنْ تَعَلَّمَ مَسْأَلَةً وَاحِدَةً قَلَّدَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلْفَ قَلَائِدَ مِنَ النُّورِ وَ غَفَرَ لَهُ أَلْفَ ذَنْبٍ وَ بَنَى لَهُ مَدِینَةً مِنْ ذَهَبٍ وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى جَسَدِهِ حَجَّةً ، رسول خدا (ص): کسی که یک مسأله (معرفتی و دینی) را یاد بگیرد( یا یاد دهد) ، خداوند در روز قیامت هزار گردنبند از نور به گردن او می آویزد وهزار گناه از او می بخشد و شهری از طلا برای او بنا می کند وبرای هر یک از موی بدن او یک حج برای او می نویسد . (۵۷)
روزه ماه شعبان وپاک شدن گناهان
عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص شَعْبَانُ شَهْرِی وَ رَمَضَانُ شَهْرُ اللَّهِ فَمَنْ صَامَ مِنْ شَهْرِی یَوْماً وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ صَامَ مِنْهُ یَوْمَیْنِ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ صَامَ الشَّهْرَ کُلَّهُ وَ وَصَلَهُ بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَانَ ذَلِکَ تَوْبَةً لَهُ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ صَغِیرٍ أَوْ کَبِیرٍ وَ لَوْ مِنْ دَمٍ حَرَامٍ ، پیامبر اسلام (ص) فرمو دند : شعبان ماه من است و رمضان ماه خدا پس کسی که یک روز از ماه را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می گردد و کسی که دو روز روزه بگیرد از دوستان انبیا و صدیقین در روز قیامت قرار می گیرد وکسی که همه ماه را روزه بگیرد و وصل کند آنرا به ماه رمضان برای او توبه از همه گناهان از کوچک و بزرگ ولو از خون حرام قرار می دهد . (۵۸)
نتیجه گیری :از روایات فوق به دست می آید که:
۱.خداوند متعال راههای بازگشت را باز گذاشته است
۲.برای جبران گناهان راههای خیلی سهل الوصول قرار داده است.
۳.خیرات و نیکیها را غالب و چیره بر سیئات کرده است.
۴.برای پاک نمودن مؤمن ابتلائاتی را قرار داده تا اجبارا از گناهان پاک شود و این خود دلیل بر دوست داشتن مؤمن است.
پی نوشت ها :
۱. الکافی ،ج ۲ ، ص ۴۲۶
۲. الکافی ،ج ۲ ،ص ۴۳۵
۳. الکافی ، ج ۲ ،ص ۴۳۹
۴. وسائل الشیعة، ج ۶ ،ص۴۵۱
۵. وسائل الشیعة ج ۱۶ ، ص ۷۷
۶. مستدرک الوسائل ، ج۱۲ ، ص ۱۱۶
۷. مستدرک الوسائل ، ج۱۲ ، ص ۱۲۴
۸. وسائل الشیعة ، ج۱۵ ، ص ۲۲۵
۹. وسائل الشیعة ، ج ۱۶ ، ص ۶۹
۱۰. الکافی ، ج۳ ، ص ۲۶۶
۱۱. الکافی ج ۳ ، ص ۲۶۶
۱۲. الکافی ج ۳ ، ص۴۵۰
۱۳. الکافی ج ۳ ، ص ۴۶۸
۱۴. من لایحضره الفقیه ج ۱ ، ص۲۸۶
۱۵. من لایحضره الفقیه ج ۱
۱۶. وسائل الشیعة ج ۶ ، ص۴۸۰
۱۷. وسائل الشیعة ج ۶ ، ص۴۸۲
۱۸. وسائل الشیعة ج ۱۰ ، ص ۴۰۶
۱۹. مستدرک الوسائل ج ۳ ، ص ۸۱
۲۰. مستدرک الوسائل ج ۶ ، ص ۹۵
۲۱. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۳۹۴
۲۲. مستدرک الوسائل ج ۶ ، ص ۴۴۸
۲۳. بحارالأنوار ج۸۴ ، ص۲۲۳
۲۴. بحارالأنوار ج ۸۶ ، ص ۳۵۴
۲۵. بحارالأنوار ج ۸۷ ، ص ۲۷۹
۲۶. الأمالی للصدوق ، ص۲۵۵
۲۷. مستدرک الوسائل ، ج ۴ ، ص۲۰۹
۲۸. بحارالأنوار ، ج ۸۰ ، ص ۳۷۷
۲۹. الکافی ،ج ۲ ، ص ۶۲۱
۳۰. الکافی ، ج ۳ ، ص ۲۲۴
۳۱. مستدرک الوسائل ، ج ۵ ، ص ۳۷۹
۳۲. بحارالأنوار ، ج ۸۴ ، ص ۱۷۵
۳۳. بحارالأنوار ، ج ۸۹ ، ص ۳۱۷
۳۴. جامع الأخبار، ص ۵۰
۳۵. الکافی ، ج ۲ ، ص ۶۲۰
۳۶. مستدرک الوسائل ، ج ۵ ،ص۳۷۲
۳۷. بحارالأنوار ، ج ۸۹ ، ص۳۵۲
۳۸. جامع الأخبار ، ص ۱۶۵
۳۹. الکافی ، ج ۴ ، ص ۲۵۳
۴۰. من لایحضره الفقیه ، ج ۲ ، ص ۲۲۰
۴۱. بحارالأنوار ، ج ۹۶ ، ص ۴۹
۴۲. وسائل الشیعة ، ج ۱۴ ، ص ۴۱۷
۴۳. وسائل الشیعة ، ج ۱۴ ، ص ۴۶۳
۴۴. بحارالأنوار ، ج ۹۸ ، ص ۲۷
۴۵. بشارةالمصطفى، ص ۷۷
۴۶. بحارالأنوار ، ج ۹۸ ، ص ۲۷
۴۷. الکافی ، ج ۲ ، ص ۴۴۶
۴۸. الکافی ، ج ۲ ، ص ۴۴۶
۴۹. من لایحضره الفقیه ، ج ۱ ، ص ۱۳۴
۵۰. بحارالأنوار ، ج ۶ ، ص ۱۵۷
۵۱. بحارالأنوار ، ج ۶۴ ، ص ۲۴۴
۵۲. بحار الانوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۸۹
۵۳. الکافی ، ج ۲ ، ص ۲۰۵
۵۴. وسائل الشیعة ، ج ۱۲ ، ص۲۲۱
۵۵. وسائل الشیعة ، ج ۱۵ ، ص ۱۶
۵۶. مستدرک الوسائل ، ج ۲ ، ص ۲۹۴
۵۷. بحار الانوار ، ج ۱ ، ص ۱۸۰
۵۸. بحارالأنوار ، ج ۹۴ ، ص ۸۱
منابع:
۱.الکلینی ،ابو جعفر محمد،الکافی،دار الکتب الاسلامیه،چاپ تهران،بی تا
۲. شعیری ،تاج الدین ،جامع الاخبار،قم، انتشارات رضی، ،سال انتشار ۱۳۶۳
۳. شیخ صدوق ، ابو جعفرمحمد،من لا یحضره الفقیه ،چاپ قم،دفتر نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه قم ،بی تا
۴.عاملی ،حر،وسایل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، چاپ تهران ،مکتبة الاسلامیة الطبری ،عمادالدین،بشارة المصطفی ،انتشارات کتابخانه حیدریه ،نجف،سال ۱۳۸۳ هجری
۵.مجلسی ، محمد باقر ،بحار الانوار ،انتشارات موسسه وفا ،بیروت ، سال انتشار ۱۴۰۴ق
۶.نوری میرزا حسین ،مستدرک الوسائل ، چاپ بیروت موسسة آل البیت لاحیاء التراث ،بی تا