نزديكي در دوران بارداري از نظر اهل سنت
نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 28 آذر 1400 ساعت 07:56
رهنمای سایت
چون مطالب سایت بسیار زیاد است لطفاً برای پیداکردن مطلب مورد
نظر از Ctrl+F استفاده کرده و کلمه مورد نظر را نوشته کرده و
Enter را فشار دهید.
موضوعات مرتبط:
،
،
،
،
،
چند توصیه برای مردانی که با زنان خود مشکل جنسی دارند؟
سوال: مردي هستم كه دو سال ازدواج كردم. ولي متاسفانه لذت نكاح و مقاربت با همسرم را ندارم. يعني همسرم مشكل در دخول دارد و درد مي كشد و گريه هم مي كند. آيا اگر راه غير اخلاقي بروم گناهكار محسوب مي شوم. ضمنا به هيچ عنوان نمي توانم او را قانع كنم. الحمدلله،بهتر است نزد چندين متخصص مراجعه نماييد تا از نظر پزشکي مسئله را بررسي نمايند وگرنه احتمال اين مسئله هم وجود دارد که سحر شده باشد.در زير بيان راه حل و درمان سحر بيان شده است:ترديدي نيست که سحر وجود دارد، بعضي از آثارسحر اين است که شخص حواس باخته و خيالاتي مي شود. خواندن اين آيات و سوره ها تأثير مي گذارد، چنان که الله تعالي در مورد ساحران مي فرمايد: «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ» [البقرة- 102]و به آنچه شياطين صفتان و گناه پيشگان درباره ي سلطنت سليمان (بهم مي بافتند و بر مردم) مي خواندند، باور داشتند و از آن پيروي مي نمودند. و حال آن که سليمان هرگز کفر نورزيده است و بلکه شياطين صفتان گناه پيشه کفر ورزيده اند، جادو و آنچه و آنچه در بابل بر دو فرشته ي هاروت و ماروت نازل گرديده بود مي آموزند. و ان دو به هيچ کسي چيزي نمي آموختند مگر اينکه پيشاپيش بدو مي گفتند: ما وسيله ي آزمايش هستيم کافر نشو از ايشان چيز هائي آموختند که با آن ميان هر دو همسرش جدائي مي افکندند. و حال آن که با چنين جادوي (خويش) نمي توانند به کسي زيان برسانند مگر اينکه با اجازه و خواست خدا باشد.پس سحر و جادو تأثير دارد، اما اين تأثير با اجازه و خواست تکويني و تقديري الهي است؛ چون هيچ چيزي در جهان هستي جز با اجازه و تقدير الهي اتفاق نمي افتد، اما جادو علاج و دوايي دارد.پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم را جادو کردند اما خداوند او را از آن نجات داد و آنچه را جادوگر انجام داده بود پيدا کردند و از بين بردند، آنگاه الله تعالي پيامبرش را از جادو نجات داد. اگر نخهايي که ساحر گره مي زند، يا ميخ هايي که به يکديگر مي بندد و يا ديگر وسيله هاي سحر پيدا شدند بايد آنها را از بين برد. چون جادوگرها در گره ها دم مي زنند و آن را براي مقاصد پليدشان مي بندند، گاهي به حکم الله تعالي باطل مي شود. خداوند بر هر کاري تواناست در مواردي سحر و جادو با خواندن دعاهاي شرعي و آيات قرآني معالجه مي شود، فرقي نمي کند کسي که جادو شده خودش دعا و قرآن بخواند يا کسي ديگر بر او بخواند و بر سينه و يا عضوي از اعضاي بدنش دم کند، فاتحه، آية الکرسي، (قل هو الله احد)، معوذتين و آيات معروف سحر در سوره ي اعراف و سوره يونس و طه را بخواند. از سوره ي اعراف اين آيه ها را بخواند: «وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ (117) فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (118) فَغُلِبُوا هُنَالِكَ وَانْقَلَبُوا صَاغِرِينَ (119)».و از سوره ي يونس: «وَقَالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ سَاحِرٍ عَلِيمٍ (79) فَلَمَّا جَاءَ السَّحَرَةُ قَالَ لَهُمْ مُوسَى أَلْقُوا مَا أَنْتُمْ مُلْقُونَ (80) فَلَمَّا أَلْقَوْا قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ (81) وَيُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ (82)».و از سوره ي طه: «قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى (65) قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى (66) فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسَى (67) قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلَى (68) وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَيْدُ سَاحِرٍ وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى (69)».و همچنين سوره ي (قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ) ا تا آخر بخواند، و سوره ي (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)، و (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ) و (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ) را بخواند بهتر است سوره ي (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) و معوذتين را سه بار تکرار کند، و سپس براي بهبودي فردي که جادو شده اينگونه دعا کند: «اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبْ الْبَاسَ، واشفِ أَنْتَ الشَّافِي لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُكَ شِفَاءً لَا يُغَادِرُ سَقَمًا» و اين دعا را سه بار تکرار کند، همچنين اين دعا را بر او بخواند (بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يُؤْذِيكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَيْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ يَشْفِيكَ بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ) اين دعا را سه بار تکرار کند و براي بهبودي بيمار دعا نميد و اگر در دعايش اين را بگويد: «أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ» و سه بار آن را تکرار نمايد، خوب است. همه اذکار و اوراد و آيات علاج و دواي سودمندي براي سحر هستند.چنانچه اين دعا را بر آب بخواند و فرد سحر شده از آن بنوشد، و با باقيمانده ي آن غسل کندبه حکم و خواست الله تعالي از اسباب شفا خواهد بود، اگر هفت برگ سبز سدر را خرد کند و در آب قرار دهد آنگاه اين دعاها و آيات را بر آب بخواند، از اسباب شفا و بهبودي خواهد بود، اين امر زياد تجربه شده و خداوند آن را مفيد قرار داده است، اين شيوه براي بسياري از مردم تجويز شده و مورد عمل قرار گرفته است، و خداوند به آنها فايده داده است. اين مورد دواي مفيدي براي جادو شدگان است، همچنين کسي که به علت سحر نمي تواند با زنش همبستر شود اي شيوه برايش مفيد است، استفاده از اين دعا به اذن و خواست خداوند برايش مفيد خواهد بود. خواه بر خودش بخواند يا بر کسي ديگر بخواند يا آن را در آبي بخواند و سپس از آن بنوشد و با بقيمانده ي آب غسل کند. خواندن همه ي اين آيات و اذکار شرعي براي کسي که جادو شده و براي کسي که به سبب جادو نمي تواند با همسرش همبستر شود به حکم خداوند مفيد خواهند بود، بايد دانست که تمام اين موارد از اسباب، هستند، و شفا دهنده فقط خداوند است و او تعالي بر همه چيزي تواناست، و داروي شفاي امراض در اختيار رب العالمين است؛ زيرا هر چيزي به تقدير الهي است، در حديث صحيح از پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم روايت است که فرمود: «مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً عَلِمَهُ مَنْ عَلِمَهُ وَجَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ» «خداوند هيچ دردي فرو نفرستاد مگر آن که برايش شفايي قرار داده، درمان و شفا را بعضي ها مي دانند و بعضي ها آن را نمي دانند»بخاري (5678)، آفريدن دارو براي درمان دردها و امراض از الطاف پروردگار مهربان است.(شيخ ابن باز- مجموع فتاوي و مقالات متنوعه2/688 .) والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
شيوه جماع اسلامي چگونه است؟ آيا به شیوه ی خارجي ها جایز است؟
الحمدلله،در اسلام روشي براي طرز جماع وجود ندارد، فقط شخص بايد از منکرات و منهيات رابطه جنسي پرهيز نمايد مانند نزديکي از عقب با زن زيرا اين امر حرام است و پيامبر صلي الله عليه وسلم مي فرمايند:« مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى امْرَأَتَهُ فِي دُبُرِهَا» (أبي داود 2162) يعنى" ملعون است كسى كه از پشت با زن آميزش ميكند " و مقصد از پشت اينست كه جماع را در محل مدفوع انجام دهد ولى اگر از پشت به جايگاه ولادت باشد اشكالى ندارد.همچنين نزديکي با زن در دوران قاعدگي تا پايان آن و غسل نمودن جهت طهارت، حرام است:پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: «من أتي حائضا أو امرأة في دبرها، أو کاهنا فصدقه بما يقول فقد کفر بما أنزل علي محمد» (ابن ماجة 639/209/1)، يعنى: "هر کس در زمان قاعدگي و يا از محل مدفوع با همسرش آميزش کند، و يا نزد کاهني برود و آنچه را كه (کاهن) ميگويد تصديق کند، به آنچه بر محمد صلى الله عليه و سلم نازل شده کافر شده است".همچنين در خصوص داخل کردن آلت مرد در دهان زن توصيه مي شود به فتواي شماره (3282) مراجعه کنيد.خلاصه اينکه جماع بازن به هر روشي که باشد ماداميکه از حرامها بدور باشد مباح است:زيرا خداوند ميفرمايد: "نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ ...(البقرة: 223)" يعنى: " زنان شما كشتزار شما هستند» يعني: آنان كشتزار نسل انسان هستند، چنانكه زمين زراعتي كشتزار گياهان و حبوبات است «پس بر هر روشي كه خواستيد، به كشتزار خويش درآييد» يعني: از هر جهت كه خواستيد با آنان مقاربت كنيد؛ ازجهت پس، از جهت پيش، از جهت پهلو، به طور خوابانده بر پشت و به هرشيوهاي ديگر، بهشرط آن كه مقاربت و آميزش در محل كشتزار؛ يعني فرج زن باشد. والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
آداب نزديکي به همسر کدامند؟
الحمدلله،در پايين مطالبي را در مورد آداب جماع و نزديکي زوجين ذکر مي کنيم:1- از جمله آداب مباشرت اين است که زن و مرد لباسهاي خود در آورند، زيرا درآوردن لباس موجب راحتي و آسايش جسمي است و حرکات بدن را تسهيل ميکند و بهرهگيري را افزايش داده و بر انس و الفت زن و شوهر ميافزايد. البته بهتر است که عريان شدن کامل در زير پوششي باشد زيرا در روايتي از «احمد» و «ترمذي» و «ابوداوود» آمده که رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: «خدايتعالي بسيار باحيا و پوشاننده گناه است و پوشيده بودن را هم دوست ميدارد.» و در روايتي ديگر از «ترمذي» آمده است که آن حضرت صلي الله عليه وسلم فرمود: «از عريان شدن بپرهيزيد، زيرا ملايکي همراه شما هستند که فقط در دو وقت از شما جدا ميشوند، يکي موقع قضاي حاجت و ديگري وقت نزديکي، پس از آنان شرم داشته باشيد و حق احترامشان را بجاي آوريد.» قبلاً هم حديثي را بيان کرديم که حضرت عايشه رضي الله عنها گفت: «رسول خدا صلي الله عليه وسلم در تمام مدت زندگي نه از من ديد و نه من از او ديدم [منظور ديدن شرمگاه و اعضاي تناسلي است].اما آنچه پسنديده بودن پوشش را تأکيد ميکند، روايتي از «ترمذي» است با سند ضعيف که ميگويد: «هرگاه ميخواهيد با زنانتان نزديکي کنيد مانند دو خر کاملاً لخت نشويد».در حاليکه اين حديث ضعيف و غير قابل استناد و حجت است. 2- از جمله آداب نزديکي، لمس کردن، بغل کردن و ملاعبه و معاشقه است که قبل از نزديکي با عروس لازم است انجام شود. بنابر آنچه «ابومنصور ديلمي» در مسندالفردوس از پيامبر اکرم صلي الله عليه وسلم روايت نموده که فرمودند: «يکي از شما همچون چهارپايان با همسرش نزديکي نکند، بلکه قبل از نزديکي لازم است بينشان واسطهاي باشد، گفتند: واسطه چيست؟ فرمود: بوسه و صحبت.همچنين ابومنصور روايت نموده که حضرت صلي الله عليه وسلم فرمود: «سه چيز نشانه ناتواني است که يکي از آنها اين است که مرد به زن يا جاريه [کنيز] خود نزديک شود و بدون آنکه با او سخن بگويد يا آمادهاش کند، عمل جنسي را انجام دهد يا اينکه قبل از او به لذّت جنسي برسد».بنابراين احاديث ميتوان استدلال نمود که شوهر بايد در هنگام عمل جنسي از همراهي و سازگاري زن و با هم رسيدن به اوج لذّت و انزال اطمينان حاصل کند. امام محمد غزالي در کتاب «احياءالعلوم» ميگويد: «هرگاه نياز مرد برآورده شد نبايد زنش را رها کند، بلکه بايد صبر کند تا او نيز به لذّت جنسي برسد. چه بسا که زن از جهت رسيدن به لذّت و اوج هيجان جنسي مقداري تأخير داشته باشد. پس اگر در حالتي که زن در هيجان جنسي است او را رها کند موجب ناراحتي و آزار او ميگردد و اختلاف طبع هر دو در رسيدن به مرحلة انزال موجب نفرت زن ميشود، در حاليکه اگر انزال همزمان باشد براي هر دو لذتبخش است».( احياءالعلوم، ج 2، ص 50، باب آداب مباشرت.) 3- از جمله آداب مباشرت خواندن دعا است. «بخاري» از ابنعباس رضي الله عنه روايت ميکند که پيامبر اکرم صلي الله عليه وسلم فرمود: «هر کدام از شما که براي نمودن نزد همسرش رفت، بگويد: بسمالله، اللهم جنبنا الشيطان و جنّب الشيطان ما رزقتنا». [به نام خدا، پروردگارا؛ شيطان را از ما دور کن و از آنچه به ما ارزاني ميکني (منظور فرزند است) نيز شيطان را دور نما». پس اگر خداي تعالي فرزندي به آنان ببخشد، هيچگاه شيطان نميتواند به او ضرري برساند.] 4- شوهر به هر کيفيتي که بخواهد ميتواند با زنش نزديکي كند شرط آنکه دخول فقط در «فرج» باشد.اين اصل را از فرموده خداي عزّوجل استنباط کردهايم، آنجا که ميفرمايد: «زنانتان کشتزار شمايند، پس با زنانتان نزديکي کنيد هر طوري که ميخواهيد.»( بقره: 223)مفهوم آيه اين است که دخول بايد فقط در فرج زن باشد زيرا فقط فرج زن است که محل کشت ميباشد اما کيفيت نزديکي بستگي به خواست زن و شوهر دارد، به پهلو، از جلو يا پشت، اما دخول يکي باشد که آن هم فقط فرج است. بهترين شکل نزديکي با زن:بهترين شکل نزديکي آن است که مرد روي زن قرار گيرد، بهگونهاي که زن به پشت خوابيده و پاهايش بالا آمده باشد، سپس مرد را به سينهي خود بچسابند تا هر دو به اوج لذّت جنسي برسند.اين کيفيت جماع از قول حضرت عايشه رضي الله عنها روايت شده، وقتي که شخصي از ايشان در باره چگونگي نزديکي با زن سؤال نمود و آن در حديثي که «مسلم» از ابوموسي اشعري روايت کرده، آمده است که گروهي از مهاجرين و انصار در موجبات غسل اختلاف نظر داشتند. انصاريها ميگفتند: فقط زماني غسل واجب ميشود که انزال صورت ميگيرد. اما مهاجرين ميگفتند: خير، اختلاط زن و مرد (کنايه از دخول) موجب غسل است. ابوموسي اشعري ميگويد من اين اختلاف را رفع خواهم کرد. ميگويد خدمت حضرت عايشه رضي الله عنها رفتم و اجازه گرفتم، ايشان اجازه دادند، گفتم: «مادر! سؤالي دارم، اما از پرسيدن آن شرم دارم». فرمود: «شرم نکن!» از من سؤال کن مانند مادرت که تو را به دنيا آورده است، زيرا من مادر تو هستم.» گفتم چه چيزي موجب غسل ميشود؟ فرمود: با فرد آگاهي مواجه شدي. پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: هرگاه مرد بين چهار دست و پاي زن نشست (مقصود بين دو دست و دو پا) و دوختان به هم رسيد [دخول سر آلت مرد در فرج زن] غسل بر هر دو واجب ميشود.»در اينجا لازم است براي رفع بعضي ابهامات توضيح دهيم که در چهار صورت غسل بر زنان واجب ميشود:1- بعد از قطع خون حيض،2- بعد از اختتام نفاس،3- خروج مني در خواب و عالم رؤيا (البته بهتر است نسبت به خروج مني، يقين حاصل شود و صرف خروج هر ترشحي موجب غسل جنابت نيست، علامت سهگانه تشخيص مني عبارتند از: خروج با جهش مايع سفيد رنگ که همراه با شهوت جنسي و سرانجام سستي بدن است)،4- نزديکي و جماع شوهر با زن که در اينصورت خروج مني شرط نيست. خانمهاي مسلمان براي فهم بهتر احکامشان ميتوانند به کتاب «هديهاي به خواهران» ترجمه مولوي نذير احمد اسلامي (در دو جلد) مراجعه کنند. 5- اگر مجدداً قصد نزديکي داشته باشند، بايد وضو بگيرند. دليل ما حديثي است که «مسلم» و «ابوداوود» از پيامبر صلي الله عليه وسلم روايت کردهاند که فرمود: «هر گاه هر کدام از شما با زنش نزديکي کند، سپس مجدداً قصد تکرار آن را داشته باشد، بايد وضو بگيرد، زيرا وضو گرفتن براي انجام مجدد آن، موجب نشاط خواهد شد». 6- بهتر است زن و شوهر بعد از نزديکي براي غسل کردن عجله کنند ولي اگر حال و حوصله نداشتند پس مستحب است که قبل از خواب وضو بگيرند.«مسلم» از عبداللهبن قيس روايت نمود که ميگويد: از عايشه ل پرسيدم که رسول خدا صلي الله عليه وسلم در وقت جنابت چه ميکردند؟ آيا قبل از خواب غسل ميکرد يا بعد از خواب غسل ميفرمود؟ فرمودند: «هر کدام از اين کارها را انجام ميداد، گاهي غسل ميکرد بعد ميخوابيد و بعضي اوقات هم وضو ميگرفت و ميخوابيدم». گفتم: خدا را سپاسگزارم که در اين امر براي ما مجال و گشايش قرار داده است.البته واضح است که غسل بهتر است زيرا هر کدام که براي اداي نماز صبح از خواب برخاستند بدون تنبلي و مشقت يا سختي، نماز ميخوانند و نمازشان هم فوت نميشود، خصوصاً در فصل زمستان که امکان سرماخوردگي و ابتلاء به زکام هم وجود دارد. 7- جايز است که زن و شوهر در يک مکان يا يک ظرف غسل نمايند. زيرا در روايتي از «شيخين» آمده است که عايشه ل فرمود: «من و پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم از يک ظرف آب براي غسل استفاده ميکرديم و هر دو دستان خويش را داخل ظرف ميکرديم، طوري که ميگفتم مقداري از آب را براي من بگذار».همچنين مانعي ندارد که در هنگام غسل، زن و شوهر عريان باشند، ليکن با توجه به حديث «الله احق ان يستحيا منه» که ذکر شد، اگر پوشيده باشند بهتر است.آنچه ذکر نموديم مهمترين ديدگاههاي شرع مقدّس اسلام در رابطه با مسائل جنسي و مباشرت و نيز برترين آدابي بود که در ارتباط با مباشرت و چگونگي انجام عمل جنسي از زاويه شريعت غرّاي الهي، بيان گرديد. در ضمن براى موضوعات متعلق به ازدواج و طلاق ميتوانيد به سايت خانواده خوشبخت (BlestFamily.Com) مراجعه فرماييد. والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
حكم افشاء كردن اسرار زناشويى چيست؟
حكم افشاء كردن اسرار زناشويى چيست؟ مثلا چگونگى نزديكى با يكديگر را براى فاميل و يا دوستان نقل كنند. الحمدلله،افشاء كردن سر زناشويى حرام است و نهى از آن در حديث پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شده است و فرمودند: "إن من أشر الناس عند الله منزلة يوم القيامة الرجل يفضي إلى امرأته، وتفضي إليه، ثم ينشر سرها" (صحيح مسلم)يعنى: يكى از شرورترين جايگاها نزد خداوند در روز قيامت از آن مردى است كه با زنش خلوت (نزديكى) ميكند و زنش با او خلوت ميكند، سپس اسرارش را فاش ميكند " در اين حديث تحريم افشاء اسرار نزديكى بين زوجين بيان شده است. و در روايتى ديگر پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " لعل رجلا يقول ما يفعل بأهله، و لعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها، فأرم القوم، فقلت إي و الله يا رسول الله، إنهن ليفعلن و إنهم ليفعلون، فقال صلى الله عليه و سلم : فلا تفعلوا، فإنما مثل ذلک کمثل شيطان لقي شيطانة في طريق فغشيها و الناس ينظرون " (صحيح - آداب الزفاف 72 و ، أحمد 237/223/16)يعنى: «شايد در ميان شما مردي باشد که آنچه را با زنش انجام داده بگويد، و يا زني باشد که آنچه را با شوهرش انجام داده تعريف کند!؟ مردم ساکت شدند، گفتم : به خدا قسم اي رسول الله! زنان اين کار را ميکنند و مردان هم اين کار را ميکنند، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : اين کار را نکنيد چون اين کار مانند کار شيطان نري است که شيطان مادهاي را در راه ميبيند و در حاليکه مردم به آنها نگاه ميکنند با او آميزش ميکند». و منظور اينست كه كسى (چه مرد و چه زن) در مورد نزديكى با همسرش و استمتاع و لذتى كه از يكديگر ميبرند طورى توصيف كند كه مثل اينكه شنونده آنها را در آن حالت ميبيند. والله اعلموصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدینسایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
آیا نزدیکی از پشت با زن جایز است؟
الحمدللهخیر، این عمل زشت و حرام است و از جمله بزرگترین گناهان است چه در حال حیض باشد و چه غیر آن، و پیامبر صلی الله علیه وسلم کسی که چنین عمل قبیحی را انجام دهد مورد لعن قرار داده اند: " ملعون من أتى امرأة في دبرها " رواه الإمام أحمد 2/479 و این حدیث در صحیح جامع الصغیر البانی موجود است.یعنی:هر کسی که بخواهد از عقب با زنش نزدیکی کند ملعون است.و پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما خبر داده اند که هرگونه که بخواهید می توانید با زنانتان نزدیکی کنید چه از جلو و عقب به شرطیکه در محل طبیعی و تولد فرزند دخول صورت گیرد و شکی نیست که عقب مکان طبیعی و تولد فرزند نیست.
موضوعات مرتبط:
آيا مرد مي تواند خودش را با سائر اعضاي بدن زنش بجز مقعد ارضاء نمايد؟
الحمدلله،استمتاع و لذت جويي از همسر به هر طريقي که صورت گيرد بجز از طريق مقعد، جايز است.و مرد مي تواند از تمامي اعضاي زن بجز مقعد استفاده نمايد و مانعى ندارد.بخاري و مسلم از جابر بن عبدالله رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ روايت کرده اند که گفت: يهود مي گفتند: اگر کسي از پشت با زنش در راه جلو آميزش کند؛ فرزندش چپ چشم و دوبين (لوچ) خواهدشد!آنگاه اين آيه نازل شد:« نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ » [بقره: 223] :« زنان شما محل بذر افشاني شما هستند، پس هر گونه که مي خواهيد به آن محل در آييد».( بخاري (4528) و مسلم (1435). ودر روايت مسلم اضافه شده: « اگر مي خواهد زن را بر چهره اش بخواباند يا نخواباند؛ اما فقط از يک راه (راه جلو) آميزش کند». پس الله تعالي گفته ي يهوديان را که مي گفتند ( اگر مردي با زنش در راه جلو از پشت آميزش کند، فرزندش چپ چشم و دوبين(لوچ) خواهد بود.) تکذيب کرد. در آيه توضيح داد که شوهر به هر صورتي مي تواند با زنش آميزش نمايد؛ به شرطي که در راه جلو باشد. الله تعالي زنان را محل بذرافشاني ناميده است که از آنها فرزند به دنيا مي آيد. و از آميزش در راه عقب (لواطت) فرزند به دنيا نمي آيد. اين که در شأن نزول آيه آمده است که يهوديان مي گفتند فرزند چپ چشم مي شود، معلوم است که آميزش از راه عقب با زن اصلاً موجب تولد فرزند نمي شود.ترمذي و احمد از ام سلمه "رضي الله عنها" و او از پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ روايت مي کند که ايشان در مورد اين آيه« نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ » فرمود: يعني از راه(جلو) با زن آميزش کنيد. (احمد (6/318،310،305). همچنين احاديث زيادي در ممنوعيت آميزش بازن از راه عقب آمده است. از آن جمله حديثي است که احمد و ابوداود از ابوهريره رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ روايت مي کنند که گفت: پيامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود:« مَلعونٌ مَنْ أَتَى امْرَأَةً فِي دُبُرِهَا» (احمد(2/479،444)). «کسي که از راه پشت با زنش آميزش مي کند ملعون است» و در عبارتي ديگر آمده است:«لاينظرُالله إلى رجلٍ جامَعَ امرأتَهُ في دُبُرها»(احمد (2/344،272)): « الله تعالي به مردي که با زنش از راه عقب آميزش کند، نگاه رحمت نمي نمايد.» والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
تا چه مدت زن و شوهر مي توانند از همديگر دور باشند؟
الحمدلله،متاسفانه مفهوم سوال کننده معلوم نيست که منظور از دوري زوجين از هم يا مدت آن چيست؟زن و شوهر قرار نيست از همديگر دور باشند مگر اينکه بنا به علتي اين دوري اختياري نباشد.پس اگر منظور از سوال مفقود شدن يا بيخبري از وضعيت شوهر باشد. به فتواي (4604) و (2215) مراجعه شود.اما اگر شوهر با اختيار خود مثلا به مسافرت طولاني برود در آنصورت زن بايد منتظر شوهر خود باشد و از مال و ناموس او حفاظت کند تا بازگردد.امام احمدگفته است اگرمردي به مسافرت رفت وزنش را با خود نبرد و بدون عذر و پوزش مراجعت نكرد، تنها شش ماه ميتواند مراجعت نكند، پس از آن به وي نوشته ميشودكه برگردد اگربرنگشت، حاكم بين زن و شوهرجدائي مياندازد و زن را طلاق ميدهد.بنابراين زن و شوهر بايد کنار هم زندگي کنند و از هم جدا نشوند جز اينکه مجبور شوند. و البته دوري زن از شوهر بدون وجود نامحرم متصور نمي شود و او حق ندارد از شوي خود دور شود، زيرا او مسئول خانه و تربيت فرزندان شوهر خويش است و بايد در منزل بماند و وظايف خود را انجام دهد. وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
جماع کردن درحالت حيض چه نواقص طبي دارد درحاليکه درقرأن کريم زياد تأکيد شده ؟
الحمدلله،تشريع اين حکم در اسلام ميتواند به خاطر عوامل متعددي باشد که برخي از آنها در آيات به مسئله زيانآور بودن آن و اذيت و درد و رنج آن براي زنان اشاره شده است. در يکي از آيات آمده است:« وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ»(بقره 222)يعني: «اي پيامبر! از تو درباره حيض و احکام آن سؤال ميکنند، در پاسخ آن بگو: آن چيز زيان آور و موجب آزار و اذيت است». اين آيه فلسفه عدم مباشرت و نزديکي مردان با زنان را در حالت قاعدگي بيان ميدارد؛ زيرا آميزش جنسي با زنان در چنين حالتي علاوه بر مخالفت با طبع انساني، زيانهاي بسيار دارد که علم پزشکي امروز آن را اثبات کرده، از جمله احتمال عقيم شدن مرد و زن، و زمينهسازي براي پرورش ميکروب و بيماريهاي عفوني چون سفليس و سوزاک، و التهاب اعضاي تناسلي زن، نيز وارد شدن مواد حيض (که تماماً ميکروبهاي داخل بدن است) در عضو تناسلي مرد و غير اينها که پزشکان نيز دستور به ممنوعيت آميزش دادهاند.اصولاً خوني که به هنگام عادت ماهانه دفع ميشود، هر ماه در عروق داخلي رَحِم براي تغذيه جنين جمع ميگردد، زيرا رَحِم زن در هر ماه توليد تخمک ميکند و مقارن آن عروق داخلي رَحِم به عنوان حالت آماده باش براي تغذيه نطفه، پر از خون ميشود. اگر هنگامي که تخمک از لولهاي به نام شيپور (فالپ) وارد رحم شود، اسپرماتوزئيد (که نطفه مرد است) در آنجا موجود باشد، تشکيل جنين ميدهد و خونهاي موجود در عروق صرف تغذيه آن ميگردد؛ در غير اين صورت خونهاي موجود بر اثر پوسته پوسته شدن مخاط رَحِم و شکافتن جدار رگهاي رَحِم به صورت خون حيض، از رَحِم خارج ميشود، زيرا رحم زن در موقع تخليه اين خونها هيچ گونه آمادگي طبيعي براي پذيرش نطفه ندارد و به همين جهت صدمه ميبيند. به صورت مختصر چند علت ديگر را ذکر مىکنيم: 1- يکى از مهمترين عوامل لازم جهت مقاربت مطلوب وجود آرامش روحى و ميل جنسى است که در اصطلاح پزشکى به آن Libido ( ( يا ميل جنسى گويند. يعنى طرفين ميل به مقاربت داشته باشند و الا در صورت عدم وجود ميل از يک يا هر دو طرف عمل جنسى براى طرفى که ميل کافى ندارد، نه تنها مطلوب و پسنديده نيست، بلکه موجب تنفر نيز مىشود. در دوران قاعدگى، سطح هورمونهاى جنسى خانمها (استروژن و پروژسترون) کاهش مىيابد و در اثر آن ديواره داخلى رحم ريزش يافته و خونريزى مىشود. در اين دوران از يک طرف به علت کاهش هورمونى، عواطف و روحيه خانمها بسيار حساس و زودرنج شده و کجخلقى و بىحوصلگى خانمها در اين دوره بيشتر مىشود و حتى گاه تحمل بچهدارى را ندارند. از طرف ديگر خونريزى از توان جسمى آنها مىکاهد (درست مثل اين که شما برويد بانک خون و يک کيسه خون بدهيد) و به اين دليل از نظر پزشکى توصيه کردهاند که در کارهاى منزل مثل لباس شستن، ظرف شستن و در اين مدت به خصوص روزهاى اول خانمها را يارى دهيد. حال با اين اوصاف آيا مقاربت که هم آمادگى روحى مىخواهد و هم آمادگى جسمى صحيح است؟ مسلما در اين گونه مواقع فقط مرد به لذت جنسى مىرسند، ولى زن به لحاظ عدم آمادگى به اوج لذت جنسى يا ارگاسم نمىرسد و دچار درد ناحيه کمر و لگن و شده و احتمال سردمزاجى و کاهش ميل جنسى حتى در دوران طهارت و پاکى براى او وجود دارد. حتى گاهى به علت عدم آمادگى روحى و جنسى زن، خود مرد هم آن طور که بايد لذت نمىبرد يعنى غدد ترشحى دستگاه تناسلى زن که مسير مقاربت را لزج و آماده مىکنند، به خوبى فعاليت نمىکنند و مقاربتى دردناک همراه با خاطرهاى بد براى زن به دنبال دارد و خود مرد هم به ارگاسم نرسيده است. در حالى که تمام توصيههاى پزشکى اين است که بهترين مقاربت، مقاربتى است که هر دو جنس آن هم در يک زمان و يا با فاصله زمانى اندک به اوج لذت جنسى (ارگاسم) برسند. 2- يکى از اهداف مقاربت، تکثير نسل است. هر چند از نظر پزشکى احتمال آبستنى زن در ايام عادت بسيار کم است، ولى در بعضى از قبايل يهودى (در اسرائيل) که به مقاربت در ايام عادت ماهانه نيز مىپردازند و در مواردى زنها حامله مىشوند، بيمارىهاى ارثى و نواقص ژنتيکى متعددى در بچهها مشاهده شده و حتى در کتب پزشکى ثبت و ضبط شده است. بنابراين جهت اجتناب از پيدا کردن چنين فرزندان ناقص الخلقهاى، اجتناب پسنديدهتر است. 3- استراحت جنسى براى هر دو جنس (مرد و زن) يک ضرورت است، که علم نيز آن را ثابت کرده است. قاعدگى خانمها وسيلهاى اجبارى است براى اين که زن و مرد مدتى استراحت جنسى داشته باشند و بعد از آن با ميل و رغبت بيشتر در کنار يکديگر باشند. از طرف ديگر به واسطه افراط دچار خودکشى نشوند. هر بار نزديکى و مقاربت که همراه با ارگاسم باشد، تمام عضلات بدن (حتى عضلات موها که هر کدام از موهاى بدن انسان به غير از سر و صورت داراى عضلهاى بسيار کوچک است و موقع بيرون آمدن از استخر يا ترس و منقبض شده و موها را راست مىکند) به يک باره منقبض شده و به شدت از ذخيره انرژى بدن مىکاهد. احساس خستگى شديد بعد از مقاربت به خاطر همين مطلب است. 4- در طول دوران قاعدگى، لايه داخلى رحم، دهانه رحم و مجراى داخلى مهبل ريزش دارند و سطوح و لايههاى زيرين تا اتمام دوران قاعدگى بسيار نازک و شکننده هستند و هرگونه تماسى ايجاد خراش و آسيبديدگى مىنمايد که زمينه را براى بروز عفونتهاى بعدى فراهم مىنمايد. 5- اغلب انجام نزديکى منجر به ايجاد پارگىها Lacerarions Fontface L TSStyle f ont- (و آسيبهاى بافتى مىنمايد که در حالت طبيعى به لحاظ حضور ترشحات اين آسيبهاى جزئى به سرعت و با تکثير سلولها ترميم مىشود. در دوران قاعدگى ترشحات طبيعى واژن (مهبل) حضور ندارند [که خود به دليل افت هورمونى است] و لذا ترميم با اشکال مواجه مىگردد. به همين دليل است که اگر در اين دوران نزديکى صورت گيرد با احساس سوزش و درد توأم خواهد بود. 6- طول دوران سيکل قاعدگى 28 روز فرض مىشود که تخمکگذارى 14 روز قبل از بروز قاعدگى صورت مىپذيرد. لذا پيشبينى زمان تخمکگذارى بسيار دشوار است. در برخى موارد زمان تخمکگذارى به جلو افتاده و در اواخر قاعدگى (قاعدگىهاى طولانى) صورت مىگيرد. لذا براى زوجينى که قصد پيشگيرى از باردارى را دارند نزديکى منجر به بارورى مىشود. 7- دوران قاعدگى براى اکثر خانمها همراه با دردهاى لگنى، شکمى، کمردرد، احتقان ناحيه شکم، احساس سنگينى و درد ناحيه پستانها و همراه است. به علاوه فرد دچار افسردگى و اضطراب و برخى ديگر علائم روحى- روانى نيز هست. لذا تحميل نزديکى در چنين حالت بيمار گونهاى صحيح نبوده و تجربه منفى به بار خواهد آورد که در روابط آتى زناشويى ايجاد مشکل خواهد کرد. از اين بيان روشن ميشود که چرا آميزش در حال حيض زيان آور است. والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
حکم مذی ، ودی و منی چیست؟ آیا نجس هستند؟
من هرروز بعد از خواب ماده اي شفاف بدون رنگ بدون بو در الت تناسلي مشاهده ميكنم (يك قطره حتي كمتر از يك قطره) كه ان را با فشار دادن ياهمراه با ادرار ان را خارج ميكنم.اين مذي است يا مني الحمدلله،وَدِي يا وَذِي :ودي آب سفيد غليظي است که بعد از ادرار، خارج ميشود و اين آب بدون خلاف پليد است. عايشه -رضي الله عنها گفته است: "ودي بعد از ادرار ميآيد، که بايد آلت و هر اندامي که به آن آلوده شود شسته گردد، و آنوقت وضو گرفت نه غسل“ يعني موجب جنابت نيست. ابن المنذر اين حديث را روايت کرده است. و از ابن عباس روايت شده استکه: المني والودي والمذي، أما المني ففيه الغسل، وأما المذي والودي فيهما إسباغ الطهور) [مني، موجب غسل جنابت است، و براي مذي و ودي تميز شستن و وضوي کامل کافي است]. اثرم و بيهقي اين حديث را نقل کردهاند و متن حديث را بيهقي بدينصورت نقل کرده است: (وأما الودي والمذي فقال: اغسل ذكرك أو مذاكيرك وتوضأ وضوءك في الصلاة) [اگر مذي و ودي را بخود ديدي آلت و جاي آن را بشوي و آنوقت همانطوري که براي نماز وضو ميگيري، وضو بگير]. مذي :مذي آبي است سفيد رنگ و لزج و چسبناک که بوقت تفکر دربارهي جماع و همبستري، يا بوقت شوخي و ملاعبت با زن، از آلت تناسلي مرد يا زن خارج ميشود و گاهي انسان خروج آنرا احساس نميکند، زن و مرد هر دو آن را دارند ليکن زنان بيشتر دارند، اين آب باتفاق علما نجس و ناپاک است، هر گاه به بدن اصابت نمايد، شستن آن واجب است، ولي اگر به لباس اصابت کند پاشيدن آب بر آن کافي است، زيرا اين نجاستي است که پرهيز از آن براي جوانان مجرد، دشوار است و رخصت براي آن، شايستهتر است، تا ادرار کودک. از علي رضي الله عنه نقل شده است که: (كنت رجلا مذاء فأمرت رجلا أن يسأل النبي صلى الله عليه وسلم، لمكان ابنته فسأل، فقال: توضأ واغسل ذكرك) [من مردي بودم که بسيار مذي به خود ميديدم، خودم بخاطر دختر پيامبر شرم داشتم، از او سوال کنم، لذا مردي را فرستادم که از او سوال کند، ايشان فرمودند: وضو بگير و آلت خود را بشوي]. بخاري و ديگران اين حديث را روايت کردهاند. و از سهل بن حنيف رضي الله عنه نقل شده که گفته است: “من از کثرت مذي بتنگ آمده بودم و بعلت وجود آن، فراوان غسل ميکردم، تا اينکه آنرا با پيامبر صلي الله عليه و سلم درميان گذاشتم، فرمودند: (إنما يجزيك من ذلك الوضوء) [تنها وضو گرفتن برايت کافي است و غسل لازم نيست] گفتم: اگر به لباسم اصابت کند چطور؟ فرمودند: (يكفيك أن تأخذ كفا من ماء فتنضح به ثوبك حيث أنه قد أصاب منه) [کافي است که يک کف دست را پر از آب نموده و بر آنجا از جامهات که بدان اصابت کرده است بپاشي]. ابوداود و ابن ماجه و ترمذي اين حديث را روايت کردهاند و ترمذي گفته است که حديثي است “حسن“ و “صحيح“ و در ميان اين حديث محمد بن اسحاق وجود دارد و او هر وقت بطور معنعن روايت کند “ضعيف“ است چون “مدلس“ است، ولي در اين حديث بشيوه “حدثني فلان” روايت کرده است. و “اثرم“ عطف متن حديث را چنين روايت کرده: (كنت ألقى من المذي عناء فأتيت النبي صلى الله عليه وسلم فذكرت له ذلك. فقال: يجزئك أن تأخذ حفنة من ماء فترش عليه.) [از مذي در رنج بودم لذا به خدمت پيامبر صلي الله عليه و سلم رفتم و آنرا با وي در ميان گذاشتم، فرمود: يک مشتِ پُر آب بگيريد و بر آن بپاشيد، کافي است]. مني: بعضي از دانشمندان فقه، به ناپاکي و پليدي مني راي دادهاند، ولي چنان به نظر ميرسد، که پاک باشد، ليکن مستحب است که اگر تر باشد آنرا بشويند و اگر خشک شده باشد، بر آن دست بمالند و پاکش کنند. حضرت عايشه -رضي الله عنها -گفته است: (كنت أفرك المني من ثوب رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا كان يابسا وأغسله إذا كان رطبا) [هرگاه مني روي لباس پيامبر خشک ميشد آنرا با دست ميماليدم و پاکش ميکردم و هرگاه تر و نمناک ميبود، آنرا ميشستم]. دارقطني و ابوعوانه و بزار آنرا روايت کردهاند. از ابن عباس - رضي الله عنهما -روايت شده است که: “از پيامبر صلي الله عليه و سلم سوال شد دربارهي مني که به لباس اصابت کند، فرمود: (إنما هو بمنزلة المخاط والبصاق، وإنما يكفيك أن تمسحه بخرقة أو بإذخرة) [مني درست مانند آب بيني و آب دهان است، کافي است، که آنرا با کهنه يا علفي پاک نمود]. دارقطني و بيهقي و طحاوي اين حديث را روايت کردهاند، در “رفع“ و “وقف“ آن اختلاف است. بنابر اين يا مذي است و شما محل آلودگي را بشوييد چه در لباس و چه در بدنتان.ولي مني همراه با لذت از بدن خارج مي شود. والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
آيا بستن لوله رحم برای جلوگيري از بارداري حرام است؟
الحمدلله،بستن لوله هاي رحم در خانمها يک روش جراحي است که باعث عقيم شدن خانمها مي گردد . در اين روش لوله هاي رحم بسته مي شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگيري مي کند . همچنين با اين کار، از رسيدن اسپرم به لوله رحم و ايجاد لقاح جلوگيري مي شود . روشهاي جراحي مختلفي براي انجام اين کار وجود دارد که دراين روشها ، لوله رحم بريده ، سوزانده ويا با استفاده از يک حلقه ، کليپس يا نوار بسته مي شود.اما از نظر شرعي؛ بستن لوله ي رحم ( يا لوله در مردها) جايز نيست و ممنوع مي باشد، زيرا اين وضعيت موجب خواهد شد که زن عقيم شده و ديگر باردار نشود در حاليکه متوقف کردن زاد و ولد براي هميشه به تصريح علما حرام است؛ چون اين کار با آنچه پيامبر صلي الله عليه وسلم از امتش خواسته، مخالف است. همچنين يکي از عوامل ضعف و ذلت مسلمين خواهد بود؛ چون وقتي مسلمانها زياد باشند، اين مايه ي افتخار براي آنهاست، بنابراين الله تعالي بر بني اسرائيل منت مي گذارد که تعدادشان را زياد کرده است و مي فرمايد:« وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا» [ الاسراء: 6] « و تعداد نفراتتان را بيشتر کرده ايم».در کل جلوگيري از بارداري جداي از روش آن چنانکه موقت باشد ايرادي ندارد، ولي اگر بصورت دائمي باشد جايز نيست مگر تحت شرايطي اضطراري که مثلا اگر از آن روش استفاده نشود، باعث مرگ مادر شود، يعني تولد نوزاد موجب مرگ مادر شود. والله اعلمو چون در روش بستن لوله ي رحم، ديگر امکان بازگشت به حالت قبلي و اوليه بسيار سخت است، لذا اين روش بعنوان روش دائمي بارداري محسوب مي شود و همانطور که گفته شد استفاده از روشهايي که موجب شود تا بصورت دائمي از بارداري جلوگيري کند جايز نيست.بهتر است براي جلوگيري از بارداري، از روشهاي موقت (نه دائمي) استفاده کرد، تا از لحاظ شرعي مرتکب گناه نشويد. والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
حکم کسی که جنب شود ولی تا چند روز غسل نکند؟
اگر يک شخص در خواب احتلام شود و يا با خانم خويش جماع نمايد و تا 2 يا 3 روز غسل نکند آيا اين کار گناه است و از نظر اسلام چه حکمي دارد؟ الحمدلله،اگر کسي در خواب محتلم شود و يا جماع کند و يا بطريقي جنب شود، انجام غسل بر او واجب است، تا بتواند نمازهايش را بخواند، زيرا شرط صحيح بودن نماز اينست که نمازگزار طاهر باشد، هم از جنابت و هم از بي وضويي.به دليل فرموده خداوند متعال :) يَأْ أَيُّهَاْ الَّذِيْنَ آمَنُوْاْ إِذَاْ قُمْتُمْ إلَيْ الصَّلاْةِ فَاْغْسِلُوْاْ وُجُوْهَکُمْ وَ أَيْدِيَکُمْ إِلَيْ المَرَاْفِقِ وَ اْمْسَحُوْاْ بِرُؤسِکِمُ وَ أرْجُلَکُمْ إِلَي الکَعْبَيْنِ وَ إنْ کُنْتُم جُنُباً فَاطَّهَّرُوا ( (مائده : 6)«اي مؤمنان، هنگامي که خواستيد نماز بخوانيد (و وضو نداشتيد) صورتها و دستهاي خود را همراه با آرنجها بشوييد و سرهاي خود را مسح کنيد و پاهاي خود را همراه با قوزکهاي آنها بشوييد و اگر جنب بوديد غسل کنيد».و به دليل حديث ابن عمر از پيامبر صلي الله عليه وسلم (لايقبل الله صلاة بغير طهور) «خداوند هيچ نمازي را بدون پاکي (وضو) قبول نميکند». مسلم (224). حال کسي که جنب باشد و تا چند روز غسل نکرده باشد، دو حالت دارد:اول: او بدون طهارت (غسل کردن) نماز خوانده است، و چون شرط فوق را رعايت نکرده پس تمامي نمازهايش باطل هستند و هيچکدام صحيح و مقبول نمي باشند. و او به سبب آنکه بدون طهارت نماز خوانده است گناهکار است، و بايد توبه کند تا شايد خداوند متعال از گناهش درگذرد. دوم: او در مدت اين چند روز اصلا هيچ نمازي نخوانده در اين حالت او بعنوان تارک نماز محسوب مي شود، و علما در مورد تارک نماز دو قول عمده دارند:اگر كسى به فرضيت نماز اعتقاد داشته باشد ولى بعلت سستى و تنبلى آنرا ترك كند، و يا گاهى بخواند و گاهى نخواند، در اينصورت علماء در كافر بودن آن شخص اختلاف نظر دارند، بصورتيكه ابو حنيفه اين شخص را كافر نميداند، بلكه ميگويد بايد زندانى شود تا اينكه نماز را بخواند. و امام مالك و شافعى ميگويند كه او كافر نميشود ولى اگر به نماز نيايد حد قتل بر او اجرا ميشود، و قول مشهور امام احمد بن حنبل اينست كه او كافر و مرتد ميشود، و قول اكثر اصحاب پيامبر صلى الله عليه و سلم نيز همين هست، يعني کسي که نماز نخواند کافر است، بدليل اينكه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: « إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة » (روايت مسلم)، يعنى: " بدرستيكه بين يك شخص مسلمان و شرک و كفر، ترك كردن نماز هست.يعني هرگاه يک مسلمان نمازش را ترک کرد او کافر مي شود.به هر حال هر کدام از آراي فوق درست باشند، آنچه که بر شخص تارک نماز واجب است، اينست که فوراً توبه کند و ديگر نمازهايش را سر وقت خود بخواند و قضاي نمازهايش هم ديگر سودي برايش ندارد و بهتر است براي جبران نمازهاي فوت شده اش نمازهاي سنت راتبه و وتر و ضحي بخواند. والله اعلموصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدينسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
آیا بر زن و شوهر واجب است که بعد از مقاربت بلافاصله غسل کنند، یا می توانند غسل را بعد از بیدار شدن به تاخیر اندازند؟
الحمدلله،جایز است که زمان غسل کردن را تا صبح به تاخیر انداخت، یعنی تا قبل از اذان صبح، ولی برای کسی که جنب شده مستحب است قبل از خوابیدن وضوء بگیرد، و این رأی جمهور علماء است و حتی امام نووی اجماع را بر این مسئله نقل کرده است.نگاه : "المهذب" (1/33)، و "المغني" (1/229).و به حدیث عایشه رضی الله عنها استناد کردند که گفت : « كَانَ النَّبِيُّث إِذَا أَرَادَ أَنْ يَنَامَ وَهُوَ جُنُبٌ غَسَلَ فَرْجَهُ وَتَوَضَّأَ لِلصَّلاَةِ» متفق علیه.یعنی : « هرگاه پيامبر صلی الله علیه وسلم با حالت جنابت می خواست بخوابند، قبلاً شرمگاهش را مىشست و وضويى مانند وضوى نماز مىگرفت».و نیز به حدیث ابن عمر که از پدرش روایت کرده که او از رسول خدا صلی الله علیه وسلم پرسید : «أَيَرْقُدُ أَحَدُنَا وَهُوَ جُنُبٌ قَالَ: نَعَمْ، إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ فَلْيَرْقُدْ وَهُوَ جُنُبٌ». متفق عليهیعنی: «آيا ما مىتوانيم با داشتن جنابت بخوابيم؟ فرمود: بلى مىتوانيد، هرگاه يكى از شما جنابت داشته باشد، وضو بگيرد و بخوابد».و حکمت از وضوء برای تخفیف جنابت و نشاط بدن است.و اما ظاهریه و ابن حبیب از فقهای مالکیه گفتند : وضوء گرفتن بر فرد جنب قبل از خوابیدن واجب است، و به حدیث ابن عمر – که ذکر شد – استناد کردند.مصدر : شيخ محمد صالح المنجد؛ (الإسلام سؤال وجواب). والله اعلموصلى الله على نبينا محمد وعلى اله وصحبه وسلمسایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط:
حکم زنی که از همبستر شدن با شوهرش امتناع می کند؟
حکم زني که شوهرش از او تقاضاي همبستري ميکند و زن به هر دليلي قبول نکند چيه؟ الحمدلله،اگر زن عذر شرعي نداشته باشد، مثلا در عادت ماهيانه و نفاس نباشد و يا بيمار نباشد، و خلاصه اينکه دليلي شرع پسند براي امتناعش نداشته باشد و شوهرش بخاطر امتناع او ناراحت شود؛ در آنصورت مصداق حديث زير است، که پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند : «والذي نفسي بيده، ما من رجل يدعوا امرأته إلي فراشه فتأبي عليه إلا کان الذي في السماء ساخطا عليها حتي يرضي عنها» مسلم (1436).يعني: «قسم به کسي که جان من در دست اوست اگر مردي همسرش را به بسترش فراخواند و او امتناع ورزد، خداوندي که در آسمان است بر او خشمگين ميشود تا زمانيکه مرد راضي شود».و در روايت ديگري فرموده است: «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَيْهَا لَعَنَتْهَا الْمَلائِكَةُ حَتَّى تُصْبِحَ». (بخارى:323)يعني: «هرگاه، مرد، همسرش را به رختخواب فرا خواند و زن، اجابت نكند و شوهرش، شب را با خشم بر او، سپري نمايد، ملائکه تا صبح، او را لعنت كنند». والله اعلموصلى الله على نبينا محمد وعلى اله وصحبه وسلمسايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعتIslamPP.Com
موضوعات مرتبط: