معنی لغوی تکبیره الاحرام
نویسنده : نادر | زمان انتشار : 09 مرداد 1398 ساعت 23:50
تکبیره الاحرام
نخستین
از
را تکبیرة الإحرام گویند که به نام های
و تکبیرة الاستفتاح هم نامیده می شود و از
یاد شده در باب
رفته است.
سبب این
آن است که با این تکبیر در ابتدای نماز ، همه کارهای
با آن (از قبیل سخن گفتن یا با صدای بلند
) بر نمازگزار
می شود و ازاین رو آن را «تحریمه» هم نامیده اند. به عبارت دیگر نماز با تکبیرة الإحرام آغاز می شود و از این جهت که با گفتن آن، امور منافی نماز ممنوع می شود به آن «تکبیرة الإحرام» و به
آغاز شدن نماز با آن « تکبیرة الافتتاح » گفته می شود.البتّه اوّلین جزء بودن آن بنابر
به
بودن
ـ و نه جزء بودن آن ـ و نیز
تکبیر بر
است.
عنوان تکبیرة الاحرام در احادیث
عنوان تکبیرة الاحرام در
نیز به کار رفته و گاه «تکبیرة الافتتاح» یا «
» خوانده شده است.
حکم تکبیرةالإحرام
تکبیرة الإحرام، جزء
نماز است؛ از این رو،
آن ـ چه
و چه
ـ و نیز بنابر
، زیادی عمدی و سهوی آن ـ به معنای گفتن تکبیری دیگر به نیّت افتتاح نماز با آن ـ موجب
است.
← زیادی سهوی تکبیرة الاحرام
...
تکبیره الاحرام
تَکْبیرَةُ الْإحْرام، از واجبات و
به معنای «اللّه اکبر» گفتن در آغاز آن. اگر نمازگزار به عمد یا سهو، تکبیر نگوید یا
در آن ایجاد کند،
است و باید آن را دوباره بخواند. تکبیر الاحرام نماز باید به صورت عربی صحیح گفته شود.
سبب این نامگذاری آن است که با این تکبیر در ابتدای نماز، همه کارهای منافی با آن (از قبیل سخن گفتن یا با صدای بلند خندیدن) بر نمازگزار حرام می شود و از این رو آن را «تحریمه» هم نامیده اند. عنوان تکبیرة الاحرام در احادیث نیز به کار رفته و گاه «تکبیرة الافتتاح» یا «أَنْف الصلاة» خوانده شده است.
هر چند در بعضی
، از برخی
مانند
،
و
،
تکبیرة الاحرام نقل شده، در
و
بر
آن
وجود دارد.
تکبیره الاحرام
این صفحه مدخلی از
است
تکبیرة الاحرام،
گفتن در آغاز نماز که از واجبات است. سبب این نامگذاری آن است که با این تکبیر در ابتدای نماز همه کارهای منافی با آن (از قبیل سخن گفتن یا با صدای بلند خندیدن) بر نمازگزار حرام می شود. و از این رو آن را «تحریمه» هم نامیده اند. عنوان تکبیرة الاحرام در احادیث نیز بکار رفته و گاه «تکبیرة الافتتاح» یا «أَنْف الصلاة» خوانده شده است.
هر چند در بعضی منابع فقهی اهل سنّت از برخی تابعین مانند اوزاعی، زُهْری و
، استحباب تکبیرة الاحرام نقل شده در فقه
و اهل سنت بر وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد.
درباره این که آیا تکبیرة الاحرام جزو نماز است یا شرط آن
وجود دارد. فقهای بیشتر
آن را اولین جزء نماز دانسته اند. و بر این اساس تمام شرایط لازم برای
را مانند رو به
بودن و
داشتن نمازگزار در تکبیرة الاحرام واجب شمرده اند. اما در برابر،
تکبیرة الاحرام را مانند
و
،
نماز">شرط صحت نماز دانسته اند نه جزو آن.
بسیاری از
علاوه بر واجب شمردن تکبیرة الاحرام آن را از ارکان نماز نیز به شمار آورده اند؛ از این رو بر پایة نظر
درباره
، اگر نمازگزار عمداً یا سهواً آن را ترک نماید یا خللی در آن ایجاد کند، نمازش باطل می شود و ملزم به اعاده آن می گردد. درباره این که آیا
تکبیرة الاحرام موجب
نماز می شود یا نه،
نظر دارند.
این امر به
آنان از
بازمی گردد. بنابر نظرِ مشهور فقهای امامی درباره رکن، چنانچه نمازگزار برای شروع نماز «اللّه اکبر» بگوید و سپس آن را به
تکبیرة الاحرام تکرار کند، نماز باطل می شود و برای شروع نماز باید تکبیر سوم را بگوید.
به همین
تکبیر چهارم آن را باطل می کند و به تکبیر پنجم نیاز است. برای مفهوم «رکن» در فقه امامی رجوع کنید به ابن فهد حلّی و در فقه اهل سنت رجوع کنید به الموسوعة الفقهیّة.
بر
نظری دیگر، افزودن تکبیر موجب بطلان و اعادة نماز نمی شود.
این نظر فقهی،
بر بطلان نماز در این مورد و نیز مفهومِ رکن بودن تکبیرة الاحرام است زیرا واژه رکن اصطلاحی است که فقها آن را بکار برده اند و در
و احادیث بکار نرفته است؛ از این رو، رکن را باید به
آن (پایه و ستون) دانست. صحت تکبیرة الاحرام شروطی دارد که اهمّ آنها عبارت است از:
آن با «نیتِ» نماز و گفتن اللّه اکبر به همین صورت؛ از این رو، الفاظ دیگر ــ هر چند با آن هم معنا باشند ــ
نمی کند و چه بسا که موجب بطلان نماز می شود.