موضوعات وبسایت : سلامت

درمان سنگ حالب

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 18:30

ادرار از طریق لوله هایی به نام حالب از کلیه به سمت مثانه حرکت می کند. سنگ حالب جسمی معدنی است که در حالب وجود دارد، ممکن است پیش از این در کلیه بوده و سپس از طریق ادرار به حالب رسیده باشد. سنگ زمانی تشکیل می شود که اجزای مواد معدنی در ادرار راکد کریستالیزه شده و تشکیل یک جسم به شکل سنگ دهند.

اگر سنگ به اندازه کافی کوچک باشد می تواند توسط جریان ادرار از حالب رد شده و بدون اینکه فرد متوجه شود از بدن خارج شود. اگر سنگ حالب بسیار بزرگ باشد، سنگ در حالب گیر افتاده و جریان ادرار را مسدود می کند.

علت تشکیل سنگ حالب

همانطور که علل تشکیل سنگ کلیه ناشناخته است، اما می توان گفت افرادی با سابقه بیماری سنگ کلیه در خانواده دارای ریسک بیشتری هستند. اختلالات متابولیسمی مشخصی مانند کلیه پلی کیستیک و عفونت مجاری ادراری نیز می تواند در تشکیل سنگ ها مؤثر باشد.

افرادی از تورم مزمن روده رنج می برند نیز مستعد سنگ کلیه در حالب  می باشند.برای اطلاعات بیشتر در زمینه سنگ کلیه در حالب روی لینک زیر کلیک کنید:

روش های دفع سریع سنگ کلیه از حالب

عمل بای پس روده یا جراحی باز ممکن است باعث تشکیل سنگ در حالب شود. در این موارد، توصیه می شود مصرف مواد غذایی با اگزالات بالا، مانند چغندر، جوانه گندم، سویا، بادام زمینی، شکلات، سیب زمینی شیرین، اسفناج، ریواس، بامیه و چاه سیاه را محدود کنید. به جای آن می توانید از مارمالاد، تمشک، دل و جگر گوسفندی، کرفس، انگور استفاده کنید.

علائم سنگ حالب

در صورتی که سنگ حالب کوچک باشد، علائمی نخواهد داشت. در صورتی که به اندازه ای بزرگ باشد که موجب انسداد مجرای ادرار شود، جریان ادرار را مسدود کرده و درد شدید در کلیه (https://drkidneystones.com/325/درد-سنگ-کلیه/ ) و نواحی زیر شکم ایجاد خواهد کرد که این درد به کشاله ران نیز منتشر خواهد شد. همچنان که بدن سعی در دفع سنگ کلیه دارد، رنگ ادرار ممکن است صورتی شده و تکرر ادرار در فرد به وجود آید. در حالت ادرار همراه با سوزش و درد خواهد بود. همچنین ممکن است فرد به دلیل عفونت ادراری دچار تب و لرز نیز شود.

تشخیص سنگ حالب

سنگ های کوچک که علائمی ندارند در عکس رادیولوژی دیده می شوند. موادی که باعث تشکیل سنگ ها می شوند نیز با آزمایش ادرار و خون قابل تشخیص هستند. سی تی اسکن مجاری ادراری نیز در برخی موارد توصیه می شود.

درمان سنگ حالب

همواره درمان های غیر جراحی الویت دارند. در صورتی که سنگ به اندازه کافی کوچک باشد، رژیم غذایی روزانه شامل نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به دفع سنگ کلیه از حالب کمک کند. داروهای مسکن برای کنترل درد و داروهای کنترل کننده اسیدیته ادرار نیز تجویز می شود.

برای درمان سنگ های شاخ گوزنی باید ادرار را عاری از باکتری نگاه داشت تا از تشکیل مجدد سنگ کلیه جلوگیری شود. در این صورت مصرف آنتی بیوتیک ها به صورت منظم و مشخص می تواند تجویز شود.

در صورتی که سنگ حالب به اندازه ای بزرگ باشد که سبب بستن مجرای ادرار و درد زیاد و عفونت ادرار شود، جراحی سنگ کلیه ضروری است. امروزه روش های غیر جراحی و اندوسکوپیک برای خارج کردن سنگ وجود دارد که شامل موارد زیر است:

سنگ شکنی برون اندامی کلیه با موج شوک (ESWL)

سنگ شکنی درون اندامی (TUL)

نفرولیتومی زیر پوستی (PCNL)

درمان سنگ کلیه در منزل

نوشیدن مایعات فراوان نقش مهمی در دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید دارد. مایعات نه تنها سموم را دفع می کند بلکه به حرکت سنگ و تمیز شدن مجاری ادراری نیز کمک می کند.

اگرچه ممکن است آب به تنهایی برای انجام این درمان کافی باشد ، اما سایر مواد حاوی مایعات نیز می تواند مفید باشد. حتماً یک لیوان 0.5 لیتری آب بلافاصله پس از نوشیدن هرگونه داروی طعم دار بنوشید. این می تواند به انتقال مواد از طریق سیستم ادراری شما کمک کند.

قبل از انجام راه های خانگی دفع سنگ کلیه ذکر شده در زیر با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می توانند ارزیابی کنند که آیا درمان خانگی مناسب شماست یا ممکن است منجر به عوارض دیگری شود.

اگر باردار یا شیرده هستید ، از هرگونه روش درمانی خودسرانه خودداری کنید. پزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا یک آب میوه می تواند عوارض جانبی برای شما یا کودک شما ایجاد کند؟

درمان سنگ کلیه با سرکه سیب

وجود اسید سیتریک در سرکه سیب به از بین بردن سنگ کلیه ، قلیایی شدن خون و ادرار و همچنین خرد کردن سنگ ها کمک می کند. مصرف منظم سرکه سیب به برطرف کردن سموم غیرضروری در کلیه کمک می کند.

آب انار برای سنگ کلیه

دانه ها و آب انار برای از بین بردن سنگ کلیه بسیار مهم است زیرا منبع خوبی از پتاسیم هستند. پتاسیم از تشکیل کریستالهای معدنی که ممکن است در سنگ کلیه ایجاد شود ، جلوگیری می کند. همچنین باعث بیرون آمدن سموم از کلیه و پایین آمدن سطح اسیدیته در ادرار می شود.

درمان سنگ کلیه با هندوانه

هندوانه از مقدار زیادی نمک پتاسیم تشکیل شده است که به تنظیم سطح اسیدی در ادرار کمک می کند. سعی کنید یک فنجان آب هندوانه را با یک چهارم قاشق چای خوری پودر گشنیز بنوشید. هندوانه ادرارآور است ، بنابراین این مخلوط باعث شستشوی کلیه می شود و به از بین بردن سنگ های کوچک و کریستال کمک می کند. از این معجون دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

درمان سنگ کلیه با آبجو

آبجو برای سنگ کلیه تا زمانی که از جنبه پیشگیری به آن نگاه کنید می تواند مفید باشد. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن در حد اعتدال آبجو ، می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. با این حال ، اگر شما به مقدار زیاد آبجو بنوشید، ممکن است به طور غیرمستقیم در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه باشید زیرا عوامل مرتبط با آن مانند کم آبی و چاقی وجود دارد.

اگر در حال حاضر سنگ کلیه دارید. آبجو برای سنگ کلیه نمی تواند زیاد مؤثر باشد.

قرص دفع سنگ کلیه

در حال حاضر قرص هایی نظیر سیستون، تامسولوسین و روانیکس ممکن است برای دفع و شکستن سنگ کلیه استفاده شود.

درمان سنگ کلیه بزرگ

برای دفع سنگ کلیه 10 میلیمتری و بزرگتر اغلب به روش هایی نظیر PCNL برای خرد کردن سنگ کلیه و در نهایت خارج شدن خرده سنگ ها از جریان ادرار نیاز است.

سایت دکتر سنگ کلیه (https://drkidneystones.com/)، اطلاعات کافی از انواع روش های درمان سنگ کلیه  را در اختیار شما قرار می دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر