موضوعات وبسایت : سلامت

از کجا بفهمم تخمک گذاری انجام شده

از کجا بفهمم تخمک گذاری انجام شده

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 28 آبان 1399 ساعت 16:05

علائم تخمک گذاری در زنان چیست ؟ 

علائم تخمک گذاری که به شناسایی زمان باروری کمک می کنند با توجه به علائم تخمک گذاری نسبت به این نشانه های تخمک گذاری عادت کنید. نشانه ها حاکی از آن است که تشخیص نشانه ها مشکل است. زمانی که بدانید به دنبال چه چیزی می گردید، شگفت زده خواهید شد که چقدر آسان خواهد بود.تخمک گذاری زمانی است که یک تخمک از تخمدان آزاد می شود.

وقتی تخمک آزاد می شود، شما می توانید اسپرم را در لوله های فالوپ وارد کنید تا آن تخمک را بارور کند به عبارت دیگر، به طور ایده آل، روابط جنسی باید قبل از زمان تخمک گذاری رخ دهد تا شانس ادراک شما را افزایش دهد.

شما در روزهایی که تخمک گذاری دارید، بارور می شوید. اگر در این زمان می توانید رابطه جنسی داشته باشید، احتمال حامله شدن این چرخه به طور قابل ملاحظه ای بالا خواهد رفت. شما از کجا می دانید که کدام روزهای باروری شما چه زمانی است؟ در این بخش از نمناک با احترام به درخواست شما کاربران نحوه پیدا کردن زمان تخمک گذاری را به شما می گوییم.

%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

در چه زمانی بیش تر زنان تخمک گذاری می کنند؟

به طور متوسط، یک زن با چرخه های منظم ممکن است زمانی بین روزهای 11 تا 21 روز از این چرخه تخمک گذاری کند. (روز 1 روزی است که شما پریود می شوید) به این معنی است که بارورترین روزهای یک زن، روزی بین روزه ای 8 و 21 روز خواهد بود. 

اگر چرخه های شما در سمت کوتاه تری هستند، احتمال بیشتری دارد که به روز 11 نزدیک تر شوید.

اگر چرخه های قاعدگی بیشتری داشته باشید، تخمک گذاری ممکن است به روز 21 نزدیک تر شود. اما کلا "زمانی" بین روزهای 11 تا 21 است!

 شما می توانید هر روز دیگری بین روز 8 و روز 21 رابطه جنسی داشته باشید. یا می توانید به دنبال علائم تخمک گذاری باشید و هر زمان که علائم باروری را تشخیص دادید، رابطه جنسی داشته باشید.

همچنین می توانید هر ماه سعی کنید چرخه های خود را پی گیری کنید تا زمانی که تخمک گذاری برای خودتان را مشخص کنید.

 برخی نشانه های تخمک گذاری نشان می دهند که تخمک گذاری در حال نزدیک شدن است. این به شما این امکان را می دهد تا برای بارداری رابطه جنسی داشته باشید.

%DA%A9%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

علائم تخمک گذاری:

در اینجا چندین علامت وجود دارد که تخمک گذاری اتفاق می افتد.

نتیجه مثبت:

یک کیت پیش بینی کننده تخمک گذاری خیلی شبیه تست بارداری خانگی کار می کند. شما روی یک تکه ابزار یا یک فنجان ادرار می کنید و روی آن دو سطر ظاهر خواهد شد. زمانی که خط آزمایش شما تیره تر از خط کنترل شود، شما باید در حال تخمک گذاری باشید. این زمان برای حامله شدن خوب است.

 آزمایش های تخمک گذاری یک روش معروف برای تشخیص تخمک گذاری هستند، اما مزایا و معایب خود را دارند.

 کم تر کار کنید تا دمای بدن اساسی خود را رسم کنید.

 استفاده از مانیتور نشان دهنده تخمک گذاری (دیجیتالی) می تواند نسبتاً آسان باشد.

 تفسیر تست های ساده تر ممکن است دشوار باشد، اما تعیین این که چه زمانی خط آزمایش تیره تر از خط کنترل است، آسان نیست.

 می تواند گران باشد، به خصوص اگر دوره های شما نامنظم باشند و یا مدت های زیادی است سعی دارید که باردار شوید.

 یک نشانه تضمین شده نیست - شما می توانید نتیجه مثبتی داشته باشید ولی تخمک گذاری نداشته باشید.

 زنانی که دارای سندرم پلی کیستیک تخمدانی (PCOS) هستند، ممکن است نتایج مثبت چندگانه ای داشته باشند، حتی اگر آن ها در حال تخمک گذاری نباشند.

%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

مخاط گردن رحمی کیفیت بارور:

وقتی به تخمک گذاری نزدیک می شوید، ترشحات نزدیک دهانه رحم افزایش می یابد و تبدیل به شکل سفید تخم مرغی می شود. کیفیت این مخاط گردن رحم کمک می کند تا اسپرم شنا کند و به سیستم تولید مثل ماده برسد و هم روابط جنسی را آسان تر و لذت بخش تر می کند.

 زمانی که در مرحله باروری از چرخه خود نیستید، مخاط گردن رحم چسبناک تر است. مخاط گردن رحمی اصولا خشک، چسبناک، خامه ای، آبکی، مانند سفیده تخم مرغ است و سپس از مدل چسبناک به خشک تبدیل می شود.

شما می توانید یاد بگیرید که این تغییرات را پی گیری کنید و تخمک گذاری را پیش بینی کنید. وقتی خیس می شوید یا مخاطی شبیه به سفیده تخم مرغ داشته باشید- مانند مخاط گردنی، زمانی است که باید رابطه جنسی داشته باشید تا باردار شوید!

%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

افزایش میل جنسی:

طبیعت دقیقاً می داند چگونه شما را وادار به داشتن رابطه جنسی در زمان ایده آل کنید. میل جنسی زن درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. نه تنها اشتیاق او برای رابطه جنسی بالا می رود، بلکه به جذابتر به نظر می رسد. ساختار استخوانی صورت زن به آرامی تغییر می کند، راه رفتنش جذاب تر می شود و غیره. 

اگر حسش را دارید، جلوتر بروید و یک کودک بسازید. این راهی برای بارداری است. البته، تخمک گذاری تنها چیزی نیست که می تواند میل جنسی شما را افزایش دهد. همچنین، اگر نگران، استرس زده و یا افسرده باشید هم تمایل جنسی شما درست قبل از تخمک گذاری بیشتر می شود.

%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C.jpg

افزایش دمای بدن:

دمای بدن اساسی (BBT) وقتی که در حال استراحت هستید درجه حرارت بدن شما است. در حالی که شما ممکن است به دمای بدن عادی به عنوان 98.6 درجه فارنهایت تصور کنید، اما حقیقت این است که درجه حرارت بدن شما در طول روز و ماه کمی تغییر می کند. براساس سطح فعالیت شما، چیزی که می خورید، هورمون ها، عادت های خواب شما، و البته اگر بیماری بالا و پایین می رود.

 پس از تخمک گذاری، میزان پروژسترون در بدن شما بالا می رود. شرایط پروژسترون، باعث افزایش دما می شود.

 برخی چیزها در مورد ردیابی BBT وجود دارد:

  • درمای بدنتان را هر روز صبح، قبل از اینکه از حمام استفاده کنید بگیرید.
  • از برنامه های رایگان و وب سایت ها می توان برای نمودار BBT استفاده کنید.
  • نمی توانید تخمک گذاری را پیش بینی کند، اما می توان به شما گفته شود که تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می افتد.
  • اگر شیفت شب و یا عادت های خواب منظم نداشته باشید، این کار خوبی نیست.
  • چارت BBT می تواند توسط پزشک شما برای تشخیص چرخه های نامنظم یا مشکلات تخمک گذاری مورد استفاده قرار گیرد.

%D8%AF%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86.jpg

موقعیت گردن رحم بارور:

اگر واژن را به عنوان یک تونل تصور کنید، این تونل به گردن رحم ختم می شود. گردن رحم موقعیتش را تغییر می دهد و در طول چرخه قاعدگی شما تغییر می کند. می توانید این تغییرات را دنبال کنید.

 درست قبل از تخمک گذاری، گردن رحم بالاتر می رود، نرم تر و کمی باز می شود. زمانی که در مرحله تخمک گذاری خود نیستید، دهانه رحم پایین تر، سخت تر و بیشتر بسته می شود.

 در حالی که ممکن است فکر کنید که چک کردن رحم کردن رحم به OB / GYNs در طول زایمان محدود است، اما این چیزی است که شما می توانید یاد بگیرید. و در حالی که شما در حال بررسی گردن رحم خود هستید، شما می توانید مخاط رحم خود را نیز ارزیابی کنید.

%D8%AA%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

حساسیت سینه:

آیا تا به حال توجه کرده اید که سینه های شما گاهی به لمس شدن بیشتر حساس می شود؟ هورمون هایی که بدن شما بعد از تخمک گذاری تولید می کند، مسئول این اتفاق هستند.

 شما می توانید این تغییر را به عنوان راهی برای دانستن اینکه تخمک گذاری رخ داده است، در نظر بگیرید.

نمی توانید تخمک گذاری را به این روش پیش بینی کنید، اما اگر در این فکر هستید که آیا این دوره را تمام کردید یا خیر، می توانید روی این حساب کنید.

 گفته می شود که حساسیت سینه می تواند یک عارضه جانبی از داروهای باروری باشد.

%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%87.jpg

الگوی بزاق باروری:

الگوی بزاق باروری شما نشانه دیگری از تخمک گذاری است. یک روش منحصر به فرد و غیر معمول برای تشخیص تخمک گذاری، مانند یخ بندان روی پنجره شیشه است. میکروسکوپ های مخصوص برای این منظور فروخته می شوند، یا از لحاظ فنی می توانید از هر گونه میکروسکوپ فروشی اسباب بازی استفاده کنید.

جالب است بدانید که چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید برخی از زنان در تشخیص الگوی بزاق باروری مشکل دارند. از آنجا که این یک روش غیر معمول برای پی گیری تخمک گذاری است، افراد زیادی را در اینترنت پیدا نخواهید کرد که از آن ها مشورت بخواهید.

%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D9%82-%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86.jpg

درد میتلشمرز (درد تخمگ گذاری):

آیا تا به حال به درد شدیدی در شکم تان توجه کرده اید که به طور تصادفی رخ می دهد؟ اگر این درد در میانه چرخه رخ دهد، احتمالاً درد تخمک گذاری است.بعضی از زنان هر ماه درد تخمک گذاری را دارند.

تحقیقات نشان داده اند که درد دور از پریود و درست قبل از تخمگ گذاری رخ می دهد.برای اکثر زنان، درد تخمک گذاری یک درد شدید موقتی در شکم است.

با این حال، بعضی ها انقدر درد دارند که از داشتن رابطه جنسی جلوگیری می کنند. این می تواند نشانه ای ممکن از آندومتریوز یا چسبندگی لگن نیز باشد. باید به پزشک خود بگویید.

%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%B4%DA%A9%D9%85%DB%8C.jpg

روز دقیق ماده تخمک گذاری چگونه مشخص می شود؟

آیا علائم تخمک گذاری که در بالا ذکر شد تاریخ دقیق را به شما می دهد؟ این حرف آخر است:مهم نیست. تا زمانی که هر روز یا یک روز درمیان یا 3-4 بار در هفته رابطه جنسی داشته باشید، مهم نیست روز دقیق تخمک گذاریتان چه روزی است. در واقع، تحقیقات نشان داده اند که ممکن است برای شما امکان پذیر نباشد که روز دقیق تخمک گذاریتان را بدانید. 

امواج سونوگرافی می تواند برای تعیین زمان تخمک گذاری مورد استفاده قرار گیرد. محققان نتایج سونوگرافی را به روش های مرسوم برای ردیابی تخمک گذاری مقایسه کرده اند. آن ها دریافتند که دمای اساسی بدن دقیقاً همان روز تخمک گذاری را به میزان 43 درصد پیش بینی کرده. کیت های زایمان تخمک گذاری، که ترشح هورمون LH را تشخیص می دهد، ممکن است دقیقاً 60 درست باشد. 

همه اینها خبر خوبی است. 

علامت هایی که نشان می دهد در زمان تخمک گذاری نیستید می توان به این موارد اشاره کرد:

  • اگر در دوران تخمک گذاری نباشید، نمی توانید باردار شوید.
  • اگر پریودتان نامنظم است، ممکن است برای شما سخت تر باشد که زمان را تخمین بزنید.

%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

از کجا بفهمیم در تخمک گذاری مشکل داریم؟

در اینجا برخی علایم ممکن برای مشکل تخمک گذاری وجود دارد.

چرخه قاعدگی نامنظم:

اگر دوره های شما قابل پیش بینی نیستند، ممکن است یک مشکل تخمک گذاری داشته باشید. طبیعی است که چرخه قاعدگی شما هر ماه 1-2 روز تغییر کند.

اما این عادی نیست اگر تعداد روزها بیشتر شود. 

قاعدگی های خیلی کوتاه و یا بلند:

یک دوره عادی می تواند به اندازه 21 روز تا 35 روز طول بکشد. با این حال، اگر چرخه های شما معمولاً کوتاه تر و یا طولانی تر از این باشند، ممکن است یک مشکل تخمک گذاری داشته باشید.

%D9%82%D8%A7%D8%B9%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%88%DA%A9.jpg

کلا پریود نشدن یا ماه هایی بدون پریود:

با فرض اینکه شما در سن باروری هستید، اگر پریود نشوید، یا چند ماه پریود نشوید، این یک نشانه قوی است که شما " بارور نیستید. 

افزایش نیافتن دمای اساسی بدن:

همانطور که در بالا ذکر شد، دمای اساسی بدن شما کمی بعد از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر چرخه قاعدگیتان را ترسیم کرده اید، و این افزایش دما را نداشته باشید، این امکان وجود دارد که شما تخمک گذاری نمی کنید. با این حال، برخی از زنان اصلا افزایشی در BBT را به دست نمی آورند. چرا این اتفاق می افتد؟ 

همچنین، اگر الگوهای خوابتان نامنظم هستند، یا دمای خود را هر روز صبح قبل از برخاستن از روز نمی گیرید، این می تواند نتایج چارت شما را از بین ببرد.

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%85.jpg

نتیجه منفی تست تخمک گذاری و یا نتایج مثبت چندگانه: 

کیت های تخمک گذاری هورمون استروژن را تشخیص می دهند، که درست قبل از وقوع تخمک گذاری به نوسان درمی آید. اگر شما هرگز نتیجه مثبتی نداشته باشید، ممکن است در حال تخمک گذاری نباشید.

 عجیب اینکه، داشتن چند نتیجه مثبت می تواند یک مشکل تخمک گذاری را نیز نشان دهد. به این معنی است که بدن شما تلاش می کند تا تخمک گذاری را تحریک کند، اما به موفقیت دست نمی یابد. 

نکته های جانبی دیگر در مورد تخمک گذاری:

فرض نکنید که اگر علائم مشکلات احتمالی تخمک گذاری را دارید، نمی توانید باردار شوید. 

اگر نمی خواهید باردار شوید، باید از روش های پیش گیری از بارداری یا کنترل بارداری استفاده کنید. 

درباره وضعیت خاص خود با پزشکتان صحبت کنید.

%D8%B5%D8%AD%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9.jpg

پزشکان چگونه تخمک گذاری را مشخص می کنند؟

اگر فکر می کنید که به طور نامنظم تخمک گذاری ندارید، به پزشک خود مراجعه کنید. شما ممکن است مشکل باروری داشته باشید، و مهم است که زود همه چیز را بررسی کنید. برخی علل ناباروری با گذشت زمان بدتر می شود. 

پزشک شما چگونه تشخیص خواهد داد که آیا شما دوباره تخمک گذاری می کنید یا نه. معمول ترین روش آزمایش خون پروژسترون است. پروژسترون هورمون پس از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر اشتباه نکنید, نتایج پروژسترون شما به طور غیر عادی پایین خواهد بود. این تست معمولاً در روز اول سیکل شما انجام می شود. 

پزشک شما احتمالاً کارهای خونی دیگری را در طول آزمایش باروری انجام خواهد داد که می تواند به تعیین علت تخمک گذاری شما کمک کند. او همچنین سطح fsh و amh را همراه با استروژن, پرولاکتین, آندروژن و هورمون های تیروئیدی بررسی خواهد کرد. 

پزشک ممکن است یک سونوگرافی واژینال را ترتیب دهد.

سونوگرافی، پزشک شما را قادر می سازد تا ببیند آیا فولیکول ها در تخمدان در حال رشد هستند یا خیر. پس از تخمک گذاری, سونوگرافی می تواند تشخیص دهد که آیا یک فولیکول باز بوده و یک تخمک را آزاد می کند.

%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

اگر تخمک گذاری نکنم چه می شود؟

اگر پزشک شما آزمایش ها را انجام دهد و مصمم باشد که " به طور مرتب تخمک گذاری نمی کنید" احتمالاً در این فکر هستید که مراحل بعدی می شوید یا نه. معمولا, اما نه همیشه, پزشک شما درمان را پیشنهاد می کند. طب سوزنی یک درمان رایج است که عوارض جانبی کمی دارد و میزان موفقیت حاملگی خوبی دارد. 

با این حال, مطمئن شوید که پزشک شما باروری و لوله های رحمی شما را بررسی می کند. 

شاید مشتاق باشید که به جلو پیش روید. اما اگر چیز دیگری هم شما را از باردار شدن باز می دارد, مانند لوله های رحمی مسدود شده, یا ناباروری مرد - پس شما بدون هیچ دلیلی از آن چرخه های تکراری عبور خواهید کرد.

 هیچ کس این را نمی خواهد، اگر پزشک لوله های شما و باروری همسرتان را چک نمی کند قبل از تجویز دارو, به پزشک دیگری مراجعه کنید که این کار را می کند.

ممکن است شریک شما برای آنالیز منی لازم باشد و پس از انجام آزمایش, می توانید به متخصص زنان خود مراجعه کنید تا تست دهید.

%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AE%D9%85%DA%A9-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

لازم به ذکر است که برای انجام آزمایش های لازم, زمان مهم است. 

می توانید از چیزی که درباره تخمک گذاری یاد گرفته اید استفاده کنید تا سریع تر باردار شوید. با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد زوج هایی که می دانستند چگونه علایم تخمک گذاری و زمان بارداری را تشخیص دهند, در عرض سه ماه, درصد لقاح جنسیشان افزایش یافت. پس از شش ماه, 78 درصد آنها حامله بودند. 

اما تخمک گذاری تنها کلید ادراک نیست این تنها بخشی از پازل است. همچنین, سلامت سیستم تولیدمثلی در هر دو فرد مهم است . اگر تلاش کنید تا باردار شوید, و شما " کاملاً مطمئن هستید که تخمک گذاری می کنید, این یعنی همه چیز خوب است ؛ به پزشک مراجعه کنید و چک شوید. اگر بزرگتر از 35 سال هستید و شش ماه است که تلاش می کنید تا باردار شوید, پزشک خود را ملاقات کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر