موضوعات وبسایت : سلامت

زمان خواب و بیداری جنین

زمان خواب و بیداری جنین

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 21:59

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان زمان خواب و بیداری جنین را مطالعه خواهید کرد.

دانشمندان با مطالعه بر روی رفتار جنین در شکم مادر متوجه شده اند که او در حوالی هفته 32 بارداری، 90 تا 95 درصد از 24 ساعت شبانه روز را در خواب به سر می برد. در برخی از این ساعات، جنین در خواب عمیق است که یکی از نشانه های مهم این حالت که به آن خواب REM نیز گفته می شود، حرکت کردن چشم ها در پشت پلک است.

how%20long%20do%20babies%20sleep%20in%20the%20womb-min.jpg

جنین در شکم مادر چند ساعت می خوابد؟

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی فیزیولوژی خواب انسان، دیدن رویاها در زمان خواب REM انجام می پذیرد. مشاهده شدن نشانه های خواب REM از جمله حرکت دادن چشم ها و ... سبب شده که دانشمندان به این موضوع بیندیشند که جنین در رحم مادر در هنگام خوابیدن، رویاهایی را مشاهده می کند. با توجه به این که رویا هایی که در خواب می بینیم معمولا یادآوری خاطرات و تصاویری هستند که در طی روز و در هنگام بیداری مشاهده می کنیم، تصور بر این است که مجموعه تصاویری که جنین در هنگام خواب دیدن مشاهده می کند، تصاویری و صداهایی است که او از دنیای پیرامون خود در رحم مادر دارد که از جمله آنها می توان به یک چشم انداز از یک محیط پر از مایع، اندام ها و دست و پای خود، صدای قلب و روده های مادر و ... اشاره کرد.

البته هر قدر به زمان زایمان نزدیک تر می شویم، ساعات خواب جنین کمتر شده و ساعات بیداری و هشیاری او بیشتر می شود به طوری که در حوالی زایمان او 85 درصد از ساعات شبانه روز را خواب است که شباهت بسیار زیادی به میزان خواب نوزادان در 24 ساعت شبانه روز دارد.

جنین در طی یک شبانه روز ممکن است تا 50 مرتبه بیدار شده و سپس مجددا به خواب برود، بعلاوه برخی مطالعات نشان می دهد که بیشترین میزان خواب بدون وقفه جنین در حدود 120 دقیقه بوده و بعد از آن بیدار خواهد شد.

علت بی خوابی در ماه هشتم بارداری چیست؟

ماه هشتم بارداری آغاز سه ماهه سوم بارداری است. اکنون مادران دو سوم از مسیر بارداری خود را پیموده و تنها یک سوم مسیر باقی مانده است. هفته های 29-32 بارداری هفته های پیش روی ماه هشتم است. تغییرات بدن مادر در این ماه همانند تنگی نفس، بدن درد، یبوست و بواسیر، درد شدید کمر و لگن و ... همه و همه منجر به سخت شدن کارهای روزمره خصوصاً خوابیدن خواهد شد.

در ماه هشتم بارداری ممکن است که بدن شما با تغییرات هورمونی ناشی از بارداری نسبتا کنار آمده باشد، اما بدون شک، شکم بزرگ و برجسته اجازه نخواهد داد تا به هر شکلی که راحت هستید بخوابید، کمر درد، در لگن و ... نیز بر کیفیت خواب مادر در این زمان تاثیر گذار خواهد بود.

احتمالاً گه گاهی از فرط خستگی به خواب می روید، اما لگد ها و تکان های فرشته کوچک درون شکمتان مانع از سنگین شدن خوابتان و نیز لذت بردن از آن می شود. در این زمان کوچولوی شما آنقدر بزرگ شده است که بتواند گاها لگد هایی بزند که شما را ناگهانی از خواب بیدار کند. اگر به تمام این موارد نگرانی و اضطراب ناشی از زایمان، نگهداری از نوزاد و ... را نیز اضافه کنیم، احتمالا دلایل کافی برای بی خوابی های مکرر در ماه های آخر خواهید داشت.

باید به یاد داشته باشید که از مهم ترین راهکارهای بازیابی توان بدنی شما خصوصاً در ماه های آخر خواب کافی و مناسب است. با استفادده از روش های بهبود خواب در دوران بارداری همانند دوش آب گرم، استفاده از بالش های بارداری و ... سعی کنید تا کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید. به یاد داشته باشید که بعد از زایمان و با به دنیا آمدن نوزاد بی خوابی های شبانه شکل جدیدتر و گاها حاد تری به خود خواهند گرفت. بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و با بهبود وضعیت خواب خود در این ماه ها خود را برای روزهای پرکارتر آماده کنید.

مطالعه بیشتر:

1- آیا بی خوابی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

2- مشکلات بی خوابی در بارداری

3- عوارض بی خوابی در بارداری

4- شایعترین علل بی خوابی در دوران بارداری

5- خوابیدن زیاد و خواب دیدن مادر در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: niniplus.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر