موضوعات وبسایت : سلامت

موارد اجباری ارسال اظهارنامه

موارد اجباری ارسال اظهارنامه

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 24 مهر 1398 ساعت 11:48

تعداد مشاهده این مطلب: 3,283 مرتبه

53801210622.jpg

برای مشاوره موارد الزامی ارسال اظهارنامه

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره .......... تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

یکی از ابزارهایی که مطابق قانون آیین دادرسی مدنی برای مطالبه حق بصورت قانونی و رسمی پیش بینی شده است ، ارسال اظهارنامه است . با استفاده از اظهارنامه می توان حقوقی را مطالبه نمود . استفاده از این ابزار ، اختیاری بوده و لذا هیچگونه الزامی در استفاده از آن نیست ؛ لکن در مواردیاستفاده از اظهارنامهلازم و ضروری می باشد که در برخی از مقررات قانونی بصورت پراکنده به آن اشاره شده است . به همین دلیل ، در این مقاله به بررسی الزام به ارسال اظهارنامه و موارد الزامی ارسال اظهارنامه را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

الزام به ارسال اظهارنامه

به موجب ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی ، " هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را به وسیله اظهارنامه مطالبه نماید؛ مشروط به اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد " . به همین دلیل ، هرکسی حق دارد اظهاراتی را که راجع به تعهدات خود است ، در اظهارنامه ثبت کرده و بدین ترتیب ، به طور رسمی به طرف مقابل ابلاغ نماید . معنای این ماده ، در کل الزام به ارسال اظهارنامه را نمی رساند . یعنی ارسال اظهارنامه اجباری نیست . بلکه قانونگذار این حق را داده است که شخص در صورت تمایل ، با استفاده از این ابزار حق خود را مطالبه کند . علیرغم آن ، در برخی موارد شخص ملزم است که برای دریافت حق خود ابتدا با استفاده از اظهارنامه این حق را مطالبه نماید . به همین دلیل ، در ادامه مواردی را که ارسال اظهارنامه لازم است را مورد بررسی قرار می دهیم .
instagram.gif

موارد الزامی ارسال اظهارنامه

همانگونه که گفتیم ، ارسال اظهارنامه علی الاصول اختیار یا حقی است که به موجب قانون آیین دادرسی مدنی به افراد داده شده است . لذا ارسال آن الزامی نیست . اما به موجب قانون ، مواردی پیش بینی شده است که ارسال اظهارنامه لازم و ضروری است . بر این مبنا ، موارد الزامی ارسال اظهارنامه را می توان اینگونه بیان کرد :

- به موجب ماده 459 و 460 قانون آیین دادرسی مدنی ، در مواردی که طرفین معامله متعهد به معرفی داور شده باشند ، و طرفین نتوانند یا نخواهند در انتخاب داور توافق کنند ، هریک از طرفین می توانند با معرفی داور مورد نظر خود بوسیله ارسال اظهارنامه از طرف مقابل درخواست نماید که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه ، نظر خود را در مورد داور اعلام کند . 

- به موجب ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر ، هرگاه مستاجر به علت انقضای مدت اجاره ، مورد اجاره را تخلیه کند اما موجر از تحویل گرفتن آن خودداری کند ، مستاجر باید بوسیله اظهارنامه از وی تقاضا کند که مال مورد اجاره را تحویل بگیرد .

- بر اساس قانون تملک آپارتمان ها مصوب 1359 ، در صورتی که مالک یا استفاده کننده ، سهم خود از هزینه های مشترک آپارتمان را نپردازد ، این هزینه ها بوسیله اظهارنامه مطالبه می شوند .

- مطابق ماده 13 قانون بیمه مصوب 1316 ، در صورتی که بیمه گر ، بیمه را فسخ نماید ، باید مراتب را به موجب اظهارنامه یا نامه سفارشی به بیمه گذار اطلاع بدهد و اثر فسخ ده روز پس از ابلاغ مراتب به بیمه گذار شروع می شود .

- به موجب ماده یک قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر ، اگر مالک ملکی از وقوع معامله مال غیر مطلع شود و تا یک ماه بعد از اطلاع از این امر ، اظهاریه هایی را برای اطلاع به انتقال گیرنده مال غیر نفرستد ، معاون جرم محسوب می شود . 

- بر اساس ماده 171 قانون آیین دادرسی مدنی ، هرگاه سرایدار ، خادم ، کارگر و بطور کلی هر امین دیگری چنانچه پس از ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه مالک مبنی بر مطالبه مال امانی از آن رفع تصرف نکند ، متصرف عدوانی شناخته می شود فلذا طرف مقابل از امتیازات مربوط به دعوای تصرف عدوانی از جمله رسیدگی خارج از مهلت بهره مند می شود .


7.gif


برای مشاوره موارد الزامی ارسال اظهارنامه

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره .......... تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:

برچسب ها:

اظهارنامهنحوه ارسال اظهارنامهموارد الزامی اظهارنامهنحوه تنظیم اظهارنامهاظهارنامه الکترونیکیثبت اظهارنامه قضاییپیگیری اظهارنامهپاسخ به اظهارنامه نظرات کاربران



نگاران

1397/10/06

وقت بخیر . تو این مواردی که گفتید اظهارنامه ندیم چی میشه ؟


پاسخ مشاور: سلام. معمولا اقامه دعوا منوط است به ارائه اظهارنامه قبلی .

محمد

1397/10/06

سلام. اظهارنامه واس پرداخت هزینه های مشترک آپارتمان جالب بود ..


پاسخ مشاور: سلام. بله ، بر اساس قانون باید با ارسال اظهارنامه باشد .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

موارد الزامی ارسال اظهارنامه در این مقاله به بررسی الزام به ارسال اظهارنامه و موارد الزامی ارسال اظهارنامه را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر