موضوعات وبسایت : سلامت

بیماری عضلات کف لگن

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 04 شهریور 1398 ساعت 23:45

1.jpg

اختلالات کف لگن چیست ؟

اختلالات کف لگن شامل عدم توانایی در سفت کردن ( منقبض کردن ) و یا ریلکس کردن صحیح عضلات کف لگن می باشد. کف لگن شامل گروهی از عضلات می باشند که این عضلات ارگان های درون شکمی همانند مثانه ، رحم ، پروستات  و روده ها را حمایت می کنند و یک حلقه را در اطراف رکتوم و واژن ایجاد می کنند . علائم بیمار با ختلالات کف لگن شامل یبوست ، بی اختیاری ادرار و مدفوع و تکرر ادرار می باشد. درمان های اختلالات کف لگن شامل فیزیوتراپی و بیوفیدبک تراپی ، و جراحی می باشد. اختلالات کف لگن ممکن است در اثر ضربه و ترما ، زایمان های سخت و طولانی ، چاقی بیش از حد ، جراحی های ناحیه لگن و آسیب های عصبی این ناحیه  رخ دهد . 

درمان اختلالات کف لگن 

هدف از درمان اختلالات کف لگن برطرف کردن اختلالات این عضلات است تا تخلیه روده و مثانه به طور مناسبی انجام شود . تمرینات کگل و تکنیک های مشابه که در آن لازم است شما عضلات خود را به صورت کنترل شده منقبض کنید. یکی از شایع ترین درمان ههایی که مورد استفاده قرار می گیرد درمان با بیوفیدبک می باشد. این تکنیک به درمانگر شما اجازه می دهد تا انقباض و یا ریلکس شدن عضلات ناحیه کمر شما را کنترل کند. بعد از مشاهده فعالیت عضلانی شما درمانگر به شما آموزش می دهد چگونه هماهنگی عضلات خود را بهبود بخشید. فیزیوتراپی کف لگن یکی از موثرترین درمان های اختلالات کف لگن می باشد. در صورتی که از اختلالات کف لگن رنج می برید ، حتما باید به فیزیوتراپیستی که دوره های تخصصی کف لگن را گذرانده مراجعه کنید.

ارزیابی اختلالات کف لگن

اختلالات کف لگن می تواند موجب ایجاد یبوست ، بی اختیاری در کنترل ادرار و مدوع و همچنین درد در حین رابطه جنسی شود . ارزیابی اختلالات کف لگن با معاینه کامل و جامع آغاز می شود . معاینه با سولاتی که پزشک از شما در مورد علائم شما می پرسد آغاز می شود . پزشک ممکن است سوالای مبتنی بر وجود عفونت مجاری ادراری ، سابقه زایمان ،  سندروم مثانه تحریک پذیر ، درد در حین رابطه جنسی می پرسد . سپس پزشک شما ممکن است از شما در مورد توانایی کنترل ادرار و مدفوع سوالاتی را بپرسد. در معاینه بالینی پزشک شما ممکن است عضلات کف لگن و اطراف آن را مععاینه کند و ضعف و یا گرفتگی این عضلات را مورد بررسی قرار دهد. همچنین ممکن است پزشک از برخی دستگاهها( پرینومتر ) برای معاینه شما کمک بگیرد . 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر