موضوعات وبسایت : سلامت

درمان میگرن در بارداری با طب سنتی

درمان میگرن در بارداری با طب سنتی

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 13:59

سردرد یکی از شایع ترین شکایت‌های دوران بارداری است. از یک سردرد خفیف که با استراحت بهبود می‌یابد، گرفته تا یک سردرد شدید توام با علائم دیگر که ممکن است نشانه ای از وضعیت های خطرناک باشد. به همین دلیل یکی از آموزش هایی که همیشه به مادران باردار داده می‌شود این است که سردرد را جدی بگیرند و همیشه در صورت ابتلا به آن به پزشک معالج خود گزارش دهند.

treating%20migraines%20in%20pregnancy%20with%20traditional%20medicine.jpg

درمان سردردهای شدید در بارداری

بیشتر مادران باردار طی 16 هفته اول بارداری، یک سردرد خفیف را تجربه می‌کنند که به درمان‌های معمول پاسخ می‌دهد و گذراست و شدت آن هم چندان زیاد نیست. به بیان دیگر، سردرد‌های مربوط به بارداری بدون هیچ علامت دیگری هستند و فشار خون مادر و سایر بررسی های وی طبیعی است. این سردرد‌ها اهمیتی ندارند و پس از پایان سه ماهه اول به خودی خود بهبود می‌یابند. سردرد در بارداری ممکن است در تمام سر، قسمت پیشانی و یا پشت سر مادر بروز کند و با علائم فشاری، ضربانی و یا در موارد شدید همراه با تهوع و استفراغ باشد. در بعضی مادران این سردردها معمولا صبحگاهی اند و در برخی دیگر بعدازظهر‌ها شروع می‌شوند و گاهاً آنچنان شدید می شوند که مانع از انجام فعالیت های روزمره خواهند شد.

بهترین روش برای درمان سردرد در دوران بارداری هرچند شدید باشد استفاده از روش های غیردارویی ذکر شده در زیر است:

  • خواب کافی و منظم
  • دوری از گرسنگی
  • وعده های غذایی سالم و کم حجم در وعده های متناوب
  • پیاده روی منظم
  • ریلکسیشن و کاهش استرس
  • سردرد ناشی از سینوزیت را با گذاشتن پارچه گرم یا کیسه آب گرم بر روی بینی یا چشم‌هایتان بهبود ببخشید
  • سردرد تنشی را با کمپرس سرد به دور گردنتان بهبود ببخشید
  • در اتاق تاریک و آرامی بخوابید و تکنیک‌ های تنفس عمیق را تمرین کنید
  • ماساژ گردن و شانه را امتحان کنید
  • با حمام یا دوش آب گرم به خودتان آرامش ببخشید

البته می توان از استامینوفن ساده و بدون کدئین نیز بدون هیچ گونه عارضه ای بر جنین سود برد. بسیاری از داروهای دیگر هم وجود دارند که با نظارت پزشک متخصص بدون هیچ گونه عارضه ای قابل استفاده هستند.

روش های درمان میگرن در بارداری با طب سنتی

برای درمان میگرن در بارداری می‌توان از روش های ارائه شده در طب سنتی استفاده کرد که عبارتند از:

1- روغن نعناع برای درمان میگرن در بارداری

روغن نعناع پوست را خنک می‌کند و تنش سلول های پوستی را کاهش می‌دهد. پژوهش های متعددی در زمینه فواید روغن نعناع برای سلامتی انجام شده است. یکی از این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روغن نعناع در ترکیب با اتانول از سردردهای ناشی از حساسیت جلوگیری می‌کند. اگر پیشانی و گیجگاه ها را با روغن نعناع ماساژ دهید، میگرن به سرعت تسکین خواهد یافت.

روش مصرف: روغن نعناع بسیار ساده است، کافی است 10 قطره روغن را روی کف دست بریزید. سپس کف دست‌ها را 20 ثانیه به هم بمالید و روی پیشانی و گیجگاه‌ها بکشید. پیشانی را به مدت 5 ـ 3 دقیقه ماساژ دهید. بهتر است این درمان را قبل از خوابیدن انجام دهید تا روغن نعناع شب اثر خود را به جا بگذارد. هر زمان که در دوران بارداری دچار میگرن شوید، از روغن نعناع استفاده کنید تا سردردتان به سرعت آرام شود.

2- اسفناج برای درمان میگرن در بارداری

منیزیم جایگاه مهمی در تغذیه حاملگی دارد. اسفناج باید به مهم‌ترین غذای اصلی تان تبدیل شود. یک پیمانه اسفناج حاوی 157 میلی گرم منیزیم است، تمام بانوان باردار باید در روز 400 میلی گرم منیزیم دریافت کنند. با این توصیف اسفناج بهترین روش برای پیشگیری از سردرد است. روش‌های مختلف و ایمنی برای طبخ و مصرف اسفناج وجود دارد تا به این ترتیب بتوانید منیزیم مورد نیاز خود را دریافت کنید.

مواد مورد نیاز : اسفناج تازه، نمک، بستنی وانیلی

روش مصرف : یک پیمانه برگ اسفناج را به مدت 5 دقیقه در آب جوش بجوشانید. سپس دو قاشق بستنی وانیلی را در مخلوط ‌کن بریزید. اسفناج آبپز را نیز داخل مخلوط کن بریزید. این مواد را 3 دقیقه با هم مخلوط کنید تا یک اسموتی خوشمزه و سرشار از منیزیم آماده شود و با میگرن در بارداری خداحافظی کنید. اگر اسفناج دوست دارید، می‌توانید نصف قاشق چایخوری نمک سیاه (نمک سیاه نوعی نمک سنگ آتشفشانی است که در کشورهایی مثل هند، پاکستان و برخی کشورهای دیگر محبوب دارد. بدلیل وجود مواد معدنی، رنگ این نمک ترکیبی از خاکستری و صورتی است.) به اسفناج آبپز اضافه کنید و آن را به مدت دو دقیقه در مخلوط‌ کن بریزید. سپس نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه تفت داده شده به آن اضافه و یک دقیقه دیگر مخلوط کنید. داروی طبیعی پیشگیری از میگرن در بارداری آماده است.

 مطالعه بیشتر:

1- علت و روش های درمان سردرد میگرنی در بارداری

2- عوارض داروهای میگرن در دوران بارداری

3- با میگرن در بارداری چه کار کنیم؟

4- پیشگیری و درمان سردرد در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر