موضوعات وبسایت : سلامت

مبلغ نفقه فرزند در سال ۹۷

مبلغ نفقه فرزند در سال ۹۷

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 15 دی 1399 ساعت 14:39

تعداد مشاهده این مطلب: 18,022 مرتبه

14779278522222.jpg

یکی از حقوقی که بر اساس قانون مدنی به فرزندان تعلق گرفته است ، حق نفقه می باشد . نفقه فرزند در درجه اول بر عهده پدر می باشد و در صورت عدم توانایی یا استطاعت مالی وی ، بر عهده سایرین قرار دارد . اما سوال مهمی که در خصوص نفقه فرزند ممکن است مطرح شود این است که میزان و مبلغ نفقه فرزند در سال 97 چقدر است . برای پاسخ دادن به این سوال در این مقاله ابتدا نفقه فرزند و شرایط پرداخت نفقه فرزند را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه مبلغ نفقه فرزند در سال 97 و مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند را مطرح می نماییم .

” پرداخت نفقه فرزند در درجه اول به عهده پدر است “

نفقه فرزند

بر اساس قانون مدنی ، نفقه فرزند در درجه اول بر عهده پدر وی می باشد . در صورتی که پدر نتواند این نفقه را بپردازد ، وظیفه پرداخت نفقه فرزند بر عهده اجداد پدری قرار می گیرد . در صورت عدم استطاعت آنها ، نفقه فرزند بر عهده مادر قرار گرفته و در صورت عدم توانایی وی این تکلیف به عهده اجداد مادری فرزند خواهد بود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکهنفقه فرزند بر عهده کیست کلیک کنید .


instagram.gif

شرایط پرداخت نفقه فرزند

بر اساس قانون مدنی ، نفقه فرزند در صورتی به وی تعلق می گیرد که وی مال کافی نداشته باشد و نتواند به وسیله اشتغال به کاری ، معیشت خود را اداره نماید . بنابراین ، در صورتی که به سن اشتغال برسد و بتواند درآمدی کسب نماید ، پرداخت نفقه بر پدر ضروری نمی باشد . 

نکته دوم در خصوص شرایط پرداخت نفقه فرزند این است که بر اساس ماده 1204 قانون مدنی ، توانایی مالی نفقه دهنده در میزان نفقه پرداختی تأثیرگذار است . لذا در پرداخت نفقه فرزند به توانایی مالی و استطاعت مالی نفقه دهنده توجه شده و بر اساس آن ، مبلغ نفقه تعیین و پرداخت می شود .

” میزان نفقه فرزند با مراجعه به دادگاه و توسط کارشناس نفقه تعیین خواهد شد “

مبلغ نفقه فرزند در سال 97

همانگونه که گفته شد ، مبلغ نفقه فرزند بر اساس نیازهای فرزند و توانایی و استطاعت مالی نفقه دهنده تعیین می شود . به منظور تعیین مبلغ نفقه فرزند بایستی به دادگاه خانوادهمراجعه و دادخواست نفقه فرزند ارائه نمود .  دادگاه نیز برای تعیین میزان نفقه فرزند ، قرار کارشناسی صادر کرده و کارشناس نفقه مبلغ نفقه فرزند را تعیین می نماید . لذا مبلغ نفقه فرزند در سال 97 مقدار و میزان مشخصی نیست که در قانون تعیین شده باشد . بلکه کارشناس نفقه با توجه به مسائلی از جمله تعداد فرزندان ، پسر یا دختر بودن ، توانایی مالی نفقه دهنده و مسائلی از این قبیل ، مبلغ نفقه فرزند را مشخص می کند و به پرداخت آن حکم می دهد . البته در صورتی که تورم ارزش پول را کاهش دهد ، می توان تقاضای تعدیل نفقه فرزندان را هم به دادگاه ارائه کرد . برای مشاهده میزان نفقه فرزند دختر و میزان نفقه فرزند پسر کلیک کنید .

مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند

بر اساسقانون حمایت خانواده ، هرکس با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه اشخاص واجب النفقه مانند فرزندان خودداری نماید ، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود . این مجازات برابر با شش ماه تا دو سال حبس است . همانگونه که از این ماده هم مشخص است ، شرط مجازات ترک انفاق فرزندان ، تمکن مالی است . در صورتی که شخصی که پرداخت نفقه فرزندان بر عهده او است توانایی مالی نداشته باشد ، به این مجازات محکوم نمی شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه فرزند در سال 97 به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  نفقه فرزند در سال 97 پاسخ دهند .

1.gif


مطالب مرتبط:

برچسب ها:

مجازات عدم پرداخت نفقه فرزندنفقه فرزند دخترنفقه فرزند پسردادخواست نفقه فرزنددادگاه خانوادهدادگاه خانوادهدادگاه خانوادهدادگاه خانوادهقرار کارشناسیتعدیل نفقه فرزندانقانون حمایت خانواده نظرات کاربران



محمدامین

1399/03/26

فرزند پسر تا چند سالگی پیش مادر


پاسخ مشاور: با سلام حضانت فرزند چه پسر چه دختر تا هفت سالگی با مادر است .

احسان

1398/12/20

من یک کارمند ساده ام و در حال پرداخت مهریه. خانم درخواست نفقه کرده . کارشناس مبلغ خارج از عرف حدودا 1.5 میلیون تو ماه برا فرزند تعیین کرده . خواهشا راهنمایی کنید.


پاسخ مشاور: سلام می توانید به نظریه کارشناس اعتراض بزنید .

جوادحدادی

1398/11/04

کارگرم اونم آزادمبلغ نفقه روراهنمایی کنید


پاسخ مشاور: سلام مخاطب محترم مبلغ نفقه را کارشناس دادگاه تعیین خواهد کرد .

شهرام

1398/08/19

نفقه فرزند درسال 98چنده.من کارمندم.ایا برای کارشناسی نفقه ازمن میخوان که دادگاه برم و با کارشناس صحبت کنم


پاسخ مشاور: سلام، میزان نفقه را خود کارشناس تعیین می کند و مبلغ ثابتی ندارد.

فاطمه

1398/07/18

سلام زمان پرداخت اولین نفقه فرزند توسط پدر بعد از طلاق بلافاصله بعد از طلاق است یا یکماه بعد؟


پاسخ مشاور: سلام، پدر باید نفقه فرزند خود را با توجه به نیازهای وی بپردازد و مقطع زمانی مشخصی در این باره پیش بینی نشده است.

آرمان

1398/07/10

سلام، برا کرفتنه نفقه فرزند باید کجا مراجعه کرد دادگاه یا چی؟


پاسخ مشاور: سلام می توانید به شورای حل اختلاف دادخواست بدهید.

نجمه صالحی

1398/07/10

کاش یه مبلغی بهم می دادین که بدونم چجوریه؟بازم ممنون.

btn-send.jpg

پردیس.ر

1398/07/10

سلام، ببخشید می پرسم که هر سال نفقه فرزند بیشتر میشه؟


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانید تقاضای تعدیل نفقه کنید .

homayoun

1398/06/23

سلام وقتتون بخیر،من 17 سالمه و با مادرم زندگی میکنم،پدرم به من ماهی 300 تومن نفقه میده و به مادرم ماهی 2میلیون تومن،ولی مادرم بابات خدماتی که به من میکنه مثل پختن غذا و غیره از نفقه من میگیره که میشه 100 تومن،ایا من موظف به پرداخت پول به مادرم هستم بابت این خدمات یانه،ممنون میشم راهنمایی کنید


پاسخ مشاور: سلام، در قانون چنین مسئله ای پیش بینی نشده است؛ لکن با وجود اینکه عمل هر شخصی محترم و دارای ارزش است، می توانند بابت این امور مزد دریافت نمایند.

محمدی پور

1398/03/25

سلام،ببخشید یعنی هیچ حدودی نمیشه برای مبلغ نفقه فرزند تعیین کرد؟


پاسخ مشاور: سلام، اصولا تعیین مبلغ نفقه با دادگاه است و کارناس مبلغ آن را مشخص می کند.

شاهین

1398/03/25

سلام، من 15 سالمه،پدرم بهم هیچ نفقه ای نمیده و من با بدبختی دارم سر می کنم تا حرف میزنم میگه برو سر کار در حالی که من دانش اموزم هنوز .به نظر شما آیا من می تونم برم دادگا و از پدرم شکایت کنم؟؟؟؟؟!!!!!!


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانید به دادگاه مراجعه و تقاضای مطالبه نفقه نمایید.

محمد

1398/03/25

سلام، آیا اگر پدر و مادر بچه جدا شده باشند، نفقه فرزند به عهده پدر است؟اگر پدر توانایی مالی کافی نداشته باشد این مسئله به عهده کیست؟


پاسخ مشاور: سلام، باز هم نفقه فرزند به عهده پدر است؛ در صورتی که استطاعت مالی نداشته باشد نفقه به عهده جد پدری قرار می گیرد.

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر