موضوعات وبسایت : سلامت

نحوه تنظیم دادخواست تعدیل اقساط مهریه

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 26 مرداد 1398 ساعت 17:47

دادخواست تعدیل اقساط و پیش پرداخت مهریه

محکومیت مالی زوج به پرداخت تعدادی سکه به عنوان پیش پرداخت مهریه و همچنین پرداخت مهریه به صورت قسطی، تا قبل از بحران اقتصادی اخیر، که قطعی شده اند، بنا به اقتضای ضرورت، قابل طرح مجدد در شعب دادگاه خانواده سراسر کشور می باشند.

به عنوان مثال اگر در نحوه مطالبه مهریه بیش از 110 سکه و یا مطالبه مهریه به میزان 110 سکه، قبل از چهار برابر شدن نرخ سکه بانکی، مبلغی به عنوان پیش پرداخت مهریه تعیین شده و در حین اجرا، با افزایش 4 برابری نرخ سکه طلا در بازار، محکوم توان پرداخت تعداد تعیین شده سکه به عنوان پیش پرداخت را ندارد، می‌توان با تقدیم دادخواست تعدیل پیش قسط مهریه به شعبه دادگاه صادر کننده رای محکومیت، نسبت به کم کردن مبلغ پیش پرداخت اقدام نمود.

همچنین در صورتی که مبلغ اقساط مهریه بر اساس نرخ قدیم سکه تعیین شده باشد، محکوم علیه با توجه به شرایط جدید، می‌تواند دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم نماید.

گروه وکلای مهر به سرپرستی محمدرضا مهری بهترین مشاور حقوقی و وکیل خانواده در تهران، آمادگی خود را جهت پذیرش مشاوره حقوقی رایگان و تنظیم دادخواست تعدیل اقساط و پیش پرداخت مهریه را با تعیین وقت قبلی اعلام می نماید.

تعدیل اقساط و پیش پرداخت مهریه

مطالبه مهریه بیش از 110 سکه و یا به میزان 110 سکه، وقتی به حکم دادگاه مواجه و قطعی شود، صرفا با پذیرش ادعای اعسار زوج از پرداخت یکجای مهریه و یا اعسار از پرداخت مهریه، قابل تعدیل و تقسیط می‌باشد.

گاهی ممکن است در شرایطی، فردی معسر قلمداد شود و یا با دادن فرصت کافی، بتواند بدهی خود را پرداخت نماید. اما وضعیت مالی افراد ثابت نمی ماند. ممکن است تاجری در اثر ورشکستگی و یا کارمندی به دلیل اخراج، وضعیت درآمدی زمان صدور حکم تقسیط مهریه را نداشته باشند و یا به واسطه رونق اقتصادی و افزایش حقوق، محکوم از اعسار خارج شود.

قانون، برای هر یک از زن و مرد این اختیار را قرار داده است تا در صورتی که وضعیت مالی محکوم تغییر یافت، به اقتضای تغییر، بتوانند حکم تعدیل اقساط مهریه، اعم از کم کردن میزان اقساط پرداختی مهریه و یا افزایش میزان پرداختی بابت اقساط مهریه را از دادگاه درخواست کنند.

تعدیل پیش پرداخت مهریه نیز در حالتی که این تغییرات در زمان قطعیت و قبل از اجرا و پرداخت به وقوع بپیوندد، قابل درخواست می‌باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی پیش آمده، مشاوره حقوقی رایگان و تنظیم لوایح، جهت تعدیل اقساط و پیش پرداخت مهریه برای نیازمندان در صورت اثبات اعسار، از سوی گروه وکلای مهر ارائه می‌شود.

دستور موقت جهت تعلیق اقساط قبلی

در مواردی که حکم جلب مرد به دلیل نپرداختن اقساط مهریه و یا پیش پرداخت مهریه صادر شده است، هنگام تقدیم دادخواست تعدیل اقساط مهریه، درخواست دستور موقت جهت تعلیق اقساط پرداخت نشده نیز می‌تواند راه حل رفع مشکل باشد.

دادگاه در صورت احراز فوریت موضوع و امکان عدم جبران خسارت در صورت دستگیری و بازداشت مرد، می‌تواند با صدور دستور موقت، دستور جلب صادر شده را تا صدور حکم نهایی در پرونده تعدیل اقساط، تعلیق و غیر قابل اجرا نماید.

مرجع رسیدگی به دادخواست تعدیل تقسیط مهریه و پیش پرداخت

در تهران و مراکز استانها دادخواست تعدیل اقساط مهریه به یکی از دفاتر خدمات قضایی تقدیم میشود و در شهرستانها نیز به دفتر دادگاه تقدیم می‌شود. دفاتر خدمات قضایی و یا دفتر دادگاه نیز پس از تکمیل پرونده و ارجاع آن به شعبه دادگاه خانواده ارسال می نمایند. دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به دادخواست تعدیل اقساط مهریه و یا کم کردن پیش قسط مهریه را دارد.

هزینه دادرسی دادخواست تعدیل اقساط و پیش پرداخت مهریه

دعوای مذکور از جمله دعاوی غیر مالی می‌باشد که فقط هزینه اندکی بابت آن دریافت می‌شود. البته در صورت اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیز می‌توان با تهیه مستندات درخواست معافیت از پرداخت هزینه دادرسی نیز توام با دادخواست تقدیم دادگاه شود.

وکیل خانواده در تهران

گروه وکلای خانواده مهر، با هدایت و سازماندهی موسسه حقوقی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با هدف دسترسی همه افراد جامعه به خدمات حقوقی با هزینه ای متناسب و متعارف، اقدام به کارگیری بهترین وکلای خانواده در تهران نموده است. جهت مشاوره حقوقی با وکلای خانواده ما در طول ایام هفته و در ساعات اعلامی با ما تماس بگیرید.

در پرونده‌های خانواده که توسط گروه وکلای مهر به صلح و سازش منجر شود و یا هزینه‌های مشاوره جهت توافقات نامزدی و خواستگاری، هزینه حق الوکاله دریافت نمی‌شود.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

12 مرداد 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر