موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه دادخواست تمکین در دوران عقد

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 06 اردیبهشت 1398 ساعت 11:32

tammm.jpg

26 نوامبر 2017

نمونه دادخواست الزام به تمکین

امروز با ارائه نمونه دادخواست الزام به تمکین با شما خواهیم بود.

نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه را از بخش راهنمای نگارش حقوقی وب سایت موسسه حقوقی و بین‌المللی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان می‌توانید ملاحظه نمایید.

زمانی که زن و مرد با جاری شدن صیغه عقد دائم و یا صیغه ازدواج موقت، با یکدیگر محرم میشوند، وظایفی نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند. این وظایف در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده به عنوان حسن معاشرت، به صورت کلی آمده است.

یکی از روابط خاص پایین زوجین، بحث تمکین و داشتن رابطه زناشویی است که در باب تمکین زن به دو صورت تمکین خاص و تمکین عام قابل تقسیم است.

نمونه دادخواست الزام به تمکین، جهت هر دو موضوع مطروحه، قابل تنظیم است. شرایط تمکین خاص و عام زن، نمونه دادخواست الزام به تمکین زن، نمونه اظهارنامه قانونی الزام به تمکین، آثار حقوقی عدم تمکین زن و مهریه، تبعات حقوقی عدم تمکین زن و نفقه و نحوه پاسخ به اظهارنامه الزام به تمکین، توسط دفتر حقوقی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاورحقوقی با همکاری گروه وکلای مهر، تهیه و تدوین شده است. جهت استفاده از نمونه دادخواست الزام به تمکین ادامه مطالب را مطالعه فرمایند.

سوالات احتمالی درباره نمونه دادخواست الزام به تمکین

  • نمونه دادخواست الزام به تمکین در چه مواردی کاربرد دارد؟
  • نشوز زن و عدم ایفای وظایف زناشویی توسط زوجه، چه آثار و تبعات حقوقی برای وی دارد؟
  • آیا بدون اثبات عدم تمکین زن و بدون صدور ردی به الزام به تمکین زن، امکان اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه برای مرد وجود دارد؟
  • نمونه دادخواست الزام به تمکین مرد، چگونه قابل دسترسی است و آیا اصولأ میتوان دعوای الزام به تمکین مرد را در دادگاه مطرح نمود؟
  • در صورت عدم تمکین مرد و عدم انجام وظایف زناشویی و نداشتن رابطۀ جنسی، چه آثار حقوقی در قانون پیش بینی شده است؟
  • هزینه‌های وکالت دعوای الزام به تمکین و هزینه دادرسی الزام به تمکین و همچنین دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام به تمکین کجاست؟

موارد طرح نمونه دادخواست الزام به تمکین

عدم انجام وظایف زناشویی

گاهی ممکن است که زوجه، بدون ترک محل زندگی مشترک، از انجام تکالیف و وظایفی که قانون به عهدۀ وی قرار داده است، خودداری کند.

در این گونه موارد، امکان طرح دادخواست الزام به تمکین در دادگاه خانواده محل سکونت زوجین وجود دارد. دلایل اثباتی در این گونه موارد میتواند شهادت شهود، نظر به پزشکی قانونی مبنی بر نداشتن رابطه زناشویی و اقرار خوانده در دادگاه و یا نزد شهود باشد.

ترک منزل مشترک توسط زوجه

در موارد ترک منزل مشترک توسط زوجه، اثبات عدم تمکین زن، دلایل کمتری نیاز دارد. همین که خواهان ( زوج ) در دادگاه اثبات نماید که زوجه با ترک محل زندگی مشترک، از انجام وظایف خاص و عام زناشویی خودداری می ورزدو زوجه نتواند دلیل موجهی ارائه نماید، دادخواست الزام به تمکین مرد، پذیرفته شده و رأی به نفع وی صادر می‌شود.

در این دو مورد و در صورت اثبات نشوز از ناحیه زن، حکم به الزام زوجه به تمکین از مرد صادر می‌شود.این حکم جنبه اعلامی دارد و در صورت عدم اجرای حکم توسط زوجه، آثار و تبعاتی دارد که ذکر خواهد شد.

موادی که زن می‌تواند تمکین نکند

وجود احتمال ضررهای جسمی و روحی

در مواردی که سوء رفتار زوج به حدی است که عرفا امکان ادامه زندگی مشترک برای زوجه مقدور نیست و این امر از طریق شکایت کیفری علیه زوج، شهادت شهود و یا اقرار خوانده به اثبات برسد، زن تکلیفی در الزام به تمکین ندارد و می‌تواند مسکن جداگانه ای اختیار کند.

در موارد حق حبس زن

زن می‌تواند پس از عقد، تا زمانی که در موارد عند المطالبه بودن مهریه، مهریه ما فی القباله به وی تسلیم نشده باشد، از ایفای وظایف زناشویی و تمکین خاص، خودداری نماید. این حق زن که به حق حبس زن معروف است، باعث استفاده حق نفقه و یا ایجاد حق ازدواج مجدد برای مرد نمی‌شود.

داشتن عذر موجه جهت عدم تمکین خاص

در بعضی موارد ممکن است به دلیل معذوریت پزشکی و یا بهداشتی، امکان تمکین خاص از طرف زوجه وجود نداشته باشد. در این گونه موارد، در صورت تایید پزشک متخصص، امکان عدم انجام تمکین از سوی زوجه وجود دارد.

نمونه دادخواست الزام به تمکین

خواهان: مشخصات شوهر در این قسمت درج می‌شود.

خوانده: مشخصات زوجه در این قسمت درج می‌شود.

وکیل یا نماینده قانونی: در صورتی که دادخواست الزام به تمکین زوجه از طرف وکیل تقدیم می‌شود، در این قسمت نام وکیل پایه یک دادگستری درج می‌شود.

خواسته و بهای آن: در این قسمت صدور حکم به الزام خوانده به تمکین به انضمام هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله وکیل.

دلایل و منضمات: تصویر شناسنامه زوجین- تصویر سند ازدواج- اظهارنامه قانونی درخواست تمکین- پاسخ احتمالی زوجه به اظهارنامه قانونی- شهادت شهود- استعلام و درخواست معاینه توسط پزشکی قانونی در موارد خاص.

نمونه متن دادخواست الزام به تمکین

ریاست محترم دادگاه خانواده/دادگاه عمومی بخش

با سلام و احترام، طبق مندرجات سند ازدواج پیوست دادخواست، خوانده همسر دائمی و شرعی اینجانب می‌باشد که مدت دو سال است ازدواج کرده و در منزل مشترک زندگی می‌کنیم.

از تاریخ11/11/1111، خوانده محترم به دلایل واهی منزل مشترک را ترک نموده و از ایفای وظایف زناشویی و سایر وظایف قانونی امتناع می ورزد. جهت ترغیب خوانده به ادامه زندگی مشترک بارها با خرید هدیه به درب منزل پدر وی مراجعه نمودم که با توجه به استنکاف خوانده از پذیرش درخواست بنده، اظهارنامه قانونی مبنی بر درخواست تمکین از ناحیه زوجه به نشانی وی ارسال و ابلاغ شد که متاسفانه در پاسخ اظهار فرمودند که حاضر به بازگشت به منزل مشترک نیستند.

شهادت شهود که از خروج بدون عذر موجه از منزل مشترک خبر داده اند، موید اظهارات بنده می‌باشد. لذا با تقدیم دادخواست حاضر و مستندات پیوست، تقاضای رسیدگی و صدور حکم به الزام خوانده به تمکین خاص و عام و پرداخت خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل، از باب تسبیب را دارم.

با احترام مجدد- خواهان

مرجع تقدیم دادخواست الزام به تمکین

دادخواست الزام به تمکین، در تهران و مراکز استانها، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و در سایر شهرها از طریق دفتر کل دادگاه، قابل طرح است. هزینه دادخواست الزام به تمکین زوجه، معادل دعاوی غیر مالی است و هزینه حق الوکاله وکیل در دعوای الزام به تمکین، بسته به توافق بین وکیل و موکل متفاوت است.

در هر صورت ملاک برای درخواست محکومیت خوانده به پرداخت هزینه‌های دادرسی، و حق الوکاله وکیل، تعرفه قانونی اعلامی توسط ریاست قوه قضاییه است.

مشاوره حقوقی نحوه تنظیم دادخواست الزام به تمکین

هر چند ممکن است با بهره گیری از نمونه داخواست الزام به تمکین، طرح دعوای الزام به تمکین بسیار ساده به نظر برسد اما واقعیت این است که بررسی امکان تقدیم دادخواست الزام به تمکین، و تحقق شرایط موجود در پرونده که خواهان طرح ان هستیم در صلاحیت و تخصص وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده می‌باشد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل خانواده در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر