موضوعات وبسایت : سلامت

علت سوزش بعد از نزديكي در مردان

علت سوزش بعد از نزديكي در مردان

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 22 اسفند 1399 ساعت 13:06

 چرا بعد از نزدیکی احساس سوزش و خارش میکنیم؟

سوزش و خارش بعد از نزدیکی طبیعی است یا نشانه یک بیماری خطرناک زنانه است ؟ در این رابطه پاسخ به فاکتورهای اصلی و دلایل مهم این مشکل بعد از رابطه زناشویی تقسیم می شود.

سوزش واژینال می تواند نگران کننده و ناراحت کننده باشد ، اما به ندرت بیماری شدیدی را نشان می دهد .افرادی که سوزش واژینال دارند، اغلب فرض می کنند که عفونت قارچی دارند ، اما این تنها یکی از احتمالات متعدد است.

سوزش واژینال می تواند ناشی از آلرژی ها ، عفونت های مقاربتی ( STIs ) ، کیست و یا روابط خشن باشد و درمان به این دلایل بستگی دارد اما در کل هر کسی که سوزش واژینال را تجربه کند ، باید به دنبال علائم عفونت و مشورت با پزشک برای تشخیص و درمان باشد .

علل سوزش بعد از نزدیکی:

در این بخش از سلامت جنسی نمناک 17 دلیل ممکن برای سوزش واژینال ، همراه با گزینه های احتمالی درمان بیان شده است:

1- آلرژی

یک واکنش آلرژیک ممکن است باعث سوزش واژن شود . واژن بخش حساسی از بدن است و ممکن است به تعدادی از ترکیبات موجود در محصولات مراقبت شخصی مانند :

  • صابون
  • چرب کننده ها
  • شستشوی واژینال و تمیز کردن با دوش
  • نوار بهداشتی و پد
  • داروهای ضد بارداری
  • لوسیون بدن و کرم ها
  • کاندوم لاتکس

مربوط باشد.

سوزش ممکن است در واکنش به یک محصول جدید ظاهر شود, اما محصولی که بدن با آن آشنا است نیز می تواند منجر به یک واکنش آلرژیک شود . اگر فرد شک دارد که به یک محصول خاص آلرژی دارد , قطع استفاده از آن و مشورت با یک متخصص پوست ایده ی بهتری میباشد.

%D8%B3%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88%D8%A7%DA%98%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%84.jpg

مهم ترین علل سوزش بعد از نزدیکی

عوامل مرتبط با سوزش بعد از نزدیکی زناشویی

2- سوزش:

حتی اگر آلرژی وجود نداشته باشد ، ممکن است بدن در هنگام تماس با محصولات خاص واکنش منفی نشان دهد .حتی معروف ترین و پراستفاده ترین عناصر شیمیایی ممکن است باعث سوزش واژینال شوند .عطرهای شیمیایی اغلب مقصر تلقی می شوند.

آن ها می توانند در بسیاری از محصولات پیدا شوند که با واژن ارتباط برقرار می کنند ، از جمله :

  • مواد شوینده
  • خوش بو کننده ها
  • دستمال توالت
  • شامپو بدن
  • صابون

هم چنین برخی از لباس ها ممکن است باعث سوزش واژینال و سوزش شود .به ویژه لباس زیرهای پلی استر، که ممکن است باعث سوزش پوست شود .

گاهی اوقات شکاف لباس زیر علت سوزش است . بندهای نازک یا بند G ممکن است واژن را کاملا ً پوشش ندهند و باعث سایش بیش از حد این ناحیه در طول روز شود که منجر به سوزش می شود .

تشخیص و اجتناب از محرک ها مهم است .اگر فرد استفاده از محصول خاصی را متوقف کند و سوزش کاهش یابد، ممکن است علت را پیدا کرده باشد.هر کسی که نتواند علت سوزش واژینال را تشخیص دهد ، باید یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند.

3- روابط خشن:

رابطه جنسی می تواند باعث سوزش واژن شود. اگر واژن به اندازه کافی چرب نشده باشد، سایش زیاد ممکن است منجر به ناراحتی و یا درد در طول رابطه جنسی و تورم بعد از آن شود .

هم چنین این نوع رابطه می تواند بافت های واژن را پاره کند و فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دهد .

اگر فردی مشکوک شود که روابط خشن باعث سوزش واژینال می شود ، ممکن است بخواهند وقت بیشتری صرف شرکت در پیشنوازی کنند و یا از چرب کننده ها برای کاهش سایش استفاده کنند .

یک داروی تسکین دهنده درد و یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAID ) در صورتی می تواند مفید باشد که این تورم باعث درد شود. مسکن ها , مانند ایبوپروفن , برای خرید آنلاین موجود هستند.

4- کیست های مجرای گارتنر:

مجرایی که هنگام ایجاد اندام های جنسی و اداری در جنین شکل می گیرد، معمولا ً بعد از تولد ناپدید می شود . چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید اگر بخشی از این مجرا باقی بماند ، به عنوان مجرای گارتنر شناخته می شود . بافت باقی مانده ممکن است به دیواره واژن بچسبد و کیست ایجاد شود .

کیست های مجرای گارتنر ممکن است بی ضرر باشند، اما وقتی بزرگ شوند، می توانند مشکل ساز شوند .کیست مجرای گارتنر ممکن است آلوده شده و یا موجب درد و سوزش واژن شود .

در برخی موارد کیست به صورت زائدی در خارج از واژن ظاهر خواهد شد.جراحی اغلب برای از بین بردن کیست مجرای گارتنر مزاحم ضروری است . هنگامی که کیست از بین برود، علائم بیماری کاهش می یابد.

%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D8%B4.jpg

سوزش بعد از نزدیکی چه علتی دارد؟

چه چیزی موجب سوزش بعد از نزدیکی می شود؟

5- کیست های بارتولین:

غدد بارتولین در دو طرف دهانه واژن قرار دارند . آن ها رطوبت را ترشح می کنند و به تامین روانکاری کمک می کنند .

کیست که در یکی از این غدد وجود دارد , ممکن است تا زمانی که آلوده شود , بدون توجه باقی بماند . هم چنین پوست اطراف واژن ممکن است ملتهب و دردناک شود . در برخی موارد ممکن است یک احساس سوزش یا خونریزی وجود داشته باشد .

اگر کیست یا آبسه کوچک باشد , ممکن است خودش خالی شودد . یک حمام گرم و کم عمق می تواند به تسکین درد کمک کند و داروهای بدون تجویز می توانند درد و تورم را کاهش دهند .

در موارد جدی تر , پزشک می تواند آنتی بیوتیک , تخلیه و یا حذف کیست را توصیه کند .

6- سلولیت:

سلولیت یک عفونت باکتریایی از لایه های درونی پوست است که ممکن است باعث سوزش , قرمزی و حساسیت پوست شود. در فرد زمانی سلولیت ایجاد می شود که باکتری وارد بریدگی شود , مثلا فرد در هنگام اصلاح ناحیه شرمگاهی دچار می شود.

تمیز کردن بریدگی به طور منظم می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند .در برخی موارد , پزشکی آنتی بیوتیک را توصیه می کند.

7- واژینوز باکتریال:

رشد بیش از حد باکتری های مضر در واژن ممکن است منجر به واژینوز باکتریال شود . علائم ممکن است شامل تورم و ترشح خاکستری رنگ با بوی ناخوشایند باشد .

بسیاری از موارد به خودی خود حل می شوند , اما یک پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را برای سرعت بخشیدن به بهبودی توصیه کند .

تمیز کردن ناحیه واژینال به طور منظم و اجتناب از محرک های بالقوه می تواند به پیش گیری از واژینوز باکتریال کمک کند . هم چنین ممکن است ایده خوبی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی وجود داشته باشد.

8- عفونت های قارچی:

عفونت قارچی با رشد بیش از حد گونه های قارچی کاندیدا ایجاد می شود . این بیماری می تواند موجب سوزش واژینال و سایر علایم شود از جمله :

  • سوزش
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • ادرار کردن
  • قرمزی،
  • ترشح تیره و سفت
  • سوزش پوست

عفونت های قارچی با داروهای ضد قارچی درمان می شوند . با این حال , ایده بهتر آن است که به پزشک مراجعه کنید ، زیرا شرایط دیگر علائم مشابهی دارند .

9- عفونت های مقاربتی و سوزش گردن رحم:

برخی از این عفونت ها می توانند منجر به التهاب دهانه رحم شوند که به آن تورم گردن رحم می گویند . علایم آن می تواند شامل درد حین آمیزش , خونریزی بین دوره ها و ترشح غیرعادی باشد .

در زیر برخی عوامل ایجاد سوزش واژینال وجود دارد .

کلامیدیا :می تواند به طور جدی به سیستم تناسلی زنان صدمه بزند و همچنین باعث دفع ادرار دردناک و تخلیه غیر عادی شود .

سوزاک :علائم در زنان اغلب خفیف و به راحتی با عفونت دستگاه ادراری یا مثانه اشتباه می شود . علایم دیگر شامل خونریزی بین دوره ها و افزایش ترشح است

تریکومونیازیس :این بیماری توسط یک انگل ایجاد می شود و ممکن است هیچ نشانه ای از بیماری وجود نداشته باشد . وقتی آن ها ظاهر می شوند , علایم می تواند شامل خارش , درد , درد حین ادرار و تغییر در ترشح باشد.هر کسی که به داشتن عفونت مقاربتی مشکوک باشد، باید با پزشک متخصص ملاقات داشته باشد .

10- تب خال تناسلی:

ویروس تب خال اغلب باعث ایجاد خوشه هایی از تاول کوچک و دردناک در نزدیکی واژن می شود . اینها می توانند به زخم های دردناکی تبدیل شوند .

در حالی که برخی از افراد علائم بیماری را تشخیص نمی دهند , برخی دیگر متوجه تورم , سوزش و درد زخم های بدن میشوند . در حال حاضر هیچ درمانی برای تب خال تناسلی وجود ندارد , اما داروهای تجویزی ممکن است باعث کوتاه تر شدن یا جلوگیری از شیوع آن شوند .

11- ورم:

اصطلاح ورم مجموعه ای از آب یا مایع را در بدن توصیف می کند . ورن در واژن معمولا ً توسط گره های لنفاوی و یا رگ ها ایجاد می شود . شرایطی که رحم را بزرگ تر یا رگ های لگن را تحت فشار قرار می دهند , مانند فیبروم رحمی یا بارداری , می تواند باعث ایجاد ورم شود.

یک پزشک باید علت ورم را برای درمان آن مشخص کند . آرام ماساژ دادن این ناحیه ممکن است در برخی موارد به کاهش تورم کمک کند, اما این کار باید تحت راهنمایی یک پزشک انجام شود .

%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%86.jpg

علل و درمان سوزش بعد از نزدیکی

علت اصلی سوزش بعد از نزدیکی چیست؟

12- دوران بارداری:

بارداری ممکن است باعث سوزش واژن شود . با رشد جنین , فشار بر روی لگن و ماهیچه های مجاور و رگ های خونی ایجاد می شود . این فشار می تواند باعث التهاب و در نتیجه بازگشت خون و مایع از سیستم لنفاوی باشد که ممکن است منجر به تورم شود .

اگر فرد مظنون به بارداری هستند , می توانند یک آزمایش بارداری انجام دهند. تست های بارداری برای خرید آنلاین در دسترس هستند . هر کسی که دچار ناراحتی شدید واژینال در دوران بارداری شود ، باید در مورد داروهای بی خطر با پزشک مشورت کند.

14.کافی نبودن روانکاری و خشکی واژن :

از علل شایع درد حین یا بعد از مقاربت , روان کاری ناکافی است . بدن مقادیر مختلفی از روان کاری طبیعی تولید می کند , و دلایل فراوانی برای آن وجود دارد - سن , کنترل تولد , و برخی داروها تعداد کمی از این دلایل است . زمانی که واژن به درستی روان کاری نشود , اصطکاک می تواند باعث ریزش زخم های ریز پوست شما شود .

این زخمها می تواند شما را بیشتر مستعد عفونت کند و هم چنین به خوبی احساس نمی شوند. و به این معنی که گاهی اوقات می توانند بسیار ناراحت کننده باشند .

حال چگونه احساس بهتری داشته باشید:

حتی بعد از رابطه جنسی کمی واژن خود را چرب و مرطوب کنید این کار مانند گذاشتن لوسیون بر روی پوستتان است هنگامی که احساس خشکی می کنید .

برای مرطوب کردن پوست شما خیلی دیر نیست و در واقع می تواند اثر تسکین دهنده داشته باشد . شما می خواهید از هر روان کننده که حاوی الکل است، دور بمانید . مواد اولیه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که تلاش های شما برای آرام کردن باعث سوزش اشک در پوست شما نخواهد شد .

چگونه از درد در آینده جلوگیری کنید :

برای شروع , اطمینان حاصل کنید که وقت کافی برای پیش نوازی و استفاده از مقدار کافی از روان کننده دارید . اینها گام های ساده ای برای دادن فرصتی به واژن شما برای ایجاد روان کننده بیشتر و مکمل کردن روان کننده طبیعی است .

باید با متخصص بیماری های زنان خود در مورد اینکه چه اتفاقی دارد می افتد صحبت کنید . دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است مقدار زیادی روان کننده طبیعی تولید نکنید , و متخصص زنان می توانند به شما در تشخیص انتخاب هایتان کمک کند .

15.شما به لاتکس حساسیت دارید :

برخی از افراد نسبت به لاتکس حساسیت دارند . اگر شما یکی از این افراد هستید و از کاندوم لاتکس استفاده می کنید , ممکن است باعث آزار واژن خود شوید.

حالا چطوراحساس بهتری داشته باشید:

گذاشتن یک بسته یخ خارج از لباس زیر برای آرام کردن واژن خود برای چند دقیقه بهترین کاری است که شما می توانید انجام دهید.

چگونه از درد در آینده جلوگیری کنید :

با متخصص زنان خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که نسبت به لاتکس آلرژی یا حساسیت دارید ( و اینکه چیز دیگری وجود ندارد ) . اگر حساس هستید بعدها از کاندوم استفاده نکنید . این به معنای قطع استفاده کاندوم است جایگزین های زیادی وجود دارند مانند کاندوم پلی یورتان , که می توانید از آن برای پیش گیری از بیماری و بارداری استفاده کنید .

نکته قابل توجه :

با وجود اینکه پلی یورتان بدون لاستیک است و به جلوگیری از بیماری و بارداری کمک می کند , آن ها دارای لغزش و شکست بالاتری نسبت به کاندوم های لاتکس هستند . کاندوم زنانه رایگان است , اما در پیش گیری از بارداری تاثیر کمتری نسبت به کاندوم لاتکس دارد . شما می توانید با متخصص زنان خود صحیت کنید کنید تا چیزی پیدا کنید که برای شما و همسرتان موثر باشد .

%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%85.jpg

علت سوزش واژن بعد از نزدیکی

سوزش بعد از نزدیکی و عوامل موثر بر آن

16- شما عفونت دارید :

اگر ناراحتی را تجربه می کنید که فراتر از درد جزیی است مثل خارش , سوزش , یا تخلیه غیر عادی - ممکن است عفونت داشته باشید . این بیماری می تواند یک عفونت قارچی , واژینوز باکتریال , عفونت مقاربتی یا چیز دیگری باشد و بهترین راه حل صحبت با متخصص زنان است.

چگونه احساس بهتری داشته باشید:

خودتان را تشخیص دهید خود درمانی نکنید . با توجه به نوع عفونت ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشید . بنابراین هرچه زودتر نزد متخصص زنان خود بروید , بهتر است.

چگونه در آینده از آن پیش گیری کنید :روش های پیشگیرانه بسته به نوع عفونت بسیار متفاوت هستند و شما می توانید با زنان متخصص زنان خود در مورد کارهایی که می توانید در آینده انجام دهید , صحبت کنید . چند راه حل خوب وجود دارد .

نکته اول از کاندوم استفاده کنید . همانطور که می دانید کاندوم می تواند در محافظت شما از عفونت های مقاربتی مفید باشد . نکته دوم :چنانچه در مطلبی کامل در بخش سلامت جنسی در نمناک گفته شد ادرار بعد از رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد .

و در نهایت تمیز کردن با دوش اجتناب کنید. دوش گرفتن می تواند تعادل ph واژینال شما را مختل کند که شما را مستعد ابتلا به عفونت می سازد . و اگر واقعا ً احساس درد می کنید , سعی کنید یک کیسه آب سرد روی واژن خود قرار دهید تا کمی تسکین پیدا کنید.

17- شما شرایط پزشکی خاصی دارید:

اگر در طول یا بعد از مقاربت درد دائمی داشته باشید، ممکن است یک بیماری پزشکی مانند اندومتریوز یا فیبروئید رحمی داشته باشید. و اگر چنین اتفاقی بیفتد، مطمئنا می خواهید آن را حدس بزنید - با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

اکنون چگونه بهتر میشوید:قرار ملاقات با پزشک متخصص خود را تنظیم کنید.

چگونگی جلوگیری از آن در آینده:

با متخصص زنان خود در مورد بهترین راه برای کم کردن درد در هنگام مقاربت صحبت کنید. بسته به شرایط شما، بعضی از موقعیت ها ممکن است راحت تر از سایر آنها باشند، و تامین کننده مراقبت شما می تواند به شما کمک کند بفهمید چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر