موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه دادخواست تعدیل و کاهش اقساط مهریه

نمونه دادخواست تعدیل و کاهش اقساط مهریه

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 23 شهریور 1398 ساعت 03:20

با توجه به افزایش بی رویه و لجام گسیخته سکه در این روزها یکی از دادخواست هایی که بسیار ثبت می شود دادخواست کاهش اقساط مهریه است.

متاسفانه تلاطمات اقتصادی مراجعات به دادگستری را زیاد می کند و تعداد پرونده های قضایی فزونی می گیرد و انرژی وقت دستگاه قضایی برای رسیدگی مطلوب بر پرونده ها را کاهش می دهد. همین بالا و پایین شده ناگهانی قیمت سکه سیل فراوان دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه های خانواده روانه می کند. خوب می دانیم که امروزه بیشتر مهریه ها سکه بهار آزادی هستند و  وقتی در برهه زمانی کوتاه قیمت جهشی مثلا یک یا دو میلیون تومانی می کند و از طرفی درآمد زوج افزایش نیافته است زوج(بدهکار مهریه) می تواند از دادگاه تقاضای کاهش اقساط مهریه با توجه به افزایش ناگهانی و بی رویه سکه را کند.

اغلب این پرونده ها هم با موفقیت همراه است یعنی اینکه در نهایت قاضی رسیدگی کننده حکم به کاهش اقساط مهریه می دهد. به هر حال قاضی نیز شخصی از این جامعه است و آگاه به اوضاع اقتصادی است او نیز کارمند قوه قضاییه با حقوقی مشخص است و کاملا درک می کند که گذشته از تورم ، برای کسانی که درآمد ماهانه ثابت دارند. افزایش قیمت سکه چه بلای خانمان سوزی است!

مستند قانونی کاهش (تعدیل) قسط مهریه تبصره ۲  ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۳ می باشدد.

تبصره۲ـ هر یک از محکوم‌ٌله یا محکومٌ‌علیه می‌توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکومٌ‌علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند.

با دقت در قانون مذکور مشخص می شود که زوجه نیز حق دارد در صورتی که ثابت نماید وضع اقتصادی شوهر(زوج) بهتر شده است و یا سکه نسبت به زمان صدور حکم کاهش محسوس داشته است ، تقاضای افزایش اقساط مهریه کند. در واقع این حق به دو طرف داده شده است که با ذکر دلیل تعدیل اقساط مهریه را تقاضا کنند.

از ما پرسیده می شود که نمونه دادخواست تعدیل مهریه بدهید و اینکه نمونه لایحه ای برای کاهش اقساط مهریه ارائه کنید؟

خوب می دانید که دادخواست کاهش اقساط مهریه نیز از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت می شود و معمولا آنها به صورت پیش فرض نمونه دادخواست را دارند. خود را درگیر این دست مسائل نکنید. اگر وکیل دارید که همه چیز به عهده وکیل مجرب شماست. و اگر هم شخصا دادخواست داده اید در جلسه دادرسی به زبان ساده و خلاصه موضوع را برای قاضی شرح دهید می توانید لایحه ای هم در این خصوص تهیه کنید. اگر به نظرتان موضوع حساس است و ممکن است طرف مقابل دفاعیات خوبی داشته داشته باشد یا وکالت به وکیل دهید و یا تهیه لایحه را به عهده او بسپارید.

نمونه دادخواست تعدیل اقساط مهریه

خواهانخانم/آقای…
خواندهخانم/آقای…
وکیل
خواستهتعدیل اقساط مهریه دادنامه …. مندرج …. شعبه …. تهران
دلایل و منضمات

ریاست محترم شعبه …. خانواده تهران

با سلام احتراما اینجانب در مورخ …. به موجب دادنامه …. همین شعبه محکوم به پرداخت ۱۰ سکه پیش پرداخت و ماهانه ۱ سکه بهار آزادی در حق خوانده بابت مهریه محکوم شدم و همانطور که میدانید سکه به طور ناگهانی چندین برابر شده است با توجه به اینکه اینجانب کارمند می باشم پرداخت یک سکه با قیمت کنونی در ماه از توان مالی اینجانب خارج است لذا مستدعی است حکم بر تعدیل اقساط مهریه از ماهانه یک سکه به هر سه ماه یک سکه صادر فرماید.

با احترام مجدد

امضاء

بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۳۴۸۵۹/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۲ رئیس قوه قضاییه

رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور

نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند. بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تادیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

ضمنا آمار پرونده‌های موضوع این بخشنامه به صورت فصلی به حوزه معاون اول گزارش شود. مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده رئیس کل دادگستری استان می‌باشد.

مرجع بخشنامه: سایت اختبار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر