موضوعات وبسایت : سلامت

بارداری طبیعی بعد از تخمک کشی

بارداری طبیعی بعد از تخمک کشی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 07 اسفند 1400 ساعت 23:22

در ذهن زوج‌هایی که برای نخستین بار به روش IVF فرزند دار‌ می‌شوند یا روند آی وی اف انها با شکست مواجه می شود، همیشه این سوال پیش‌ می‌آید که آیا‌ می‌توانند بعدها به روش طبیعی نیز باردار شوند یا خیر. درحقیقت آنها می پرسند که احتمال بارداری طبیعی بعد از آی وی اف ناموفق وجود دارد؟ پاسخ به این سوال مسلما بله است هر چند هیچ تضمینی در این رابطه وجود ندارد. اما سوال دیگر آن است که احتمال بارداری طبیعی بعد از ivf چقدر خواهد بود؟

45-compressor.jpg

 متخصصان درمورد بارداری طبیعی بعد از ای وی اف چه می‌گویند؟

به نقل از رویترز بر اساس مطالعه‌ای که در فرانسه روی 2100 زوج به انجام رسید، مشخصص شد در بین زوج‌هایی که از طریق IVF بچه دار شده‌اند، 17٪ توانسته‌اند بعدها فرزند دیگری بدون استفاده از روش‌های کمک باروری داشته باشند.

مطالعه دیگری که توسط دانشگاه موناش انجام شد نیز نشان داد که "از هر سه زنی که اولین فرزند خود را از طریق درمان ناباروری به دنیا‌ می‌آورد، یک زن طی دو سال پس از زایمان دوباره به طور طبیعی باردار‌ می‌‌شود."

آمار بیمارستان زنان و زایمان و کمک باروری ایرلند- روتوندا در دوبلین-  در مورد احتمال بارداری طبیعی بعد از آی وی اف نیز نشان داد 20.7٪ زنانی که فرزند خود را برای نخستین بار به روش IVF باردار شده‌اند توانسته‌اند مجددا طبیعی باردار شوند.

اگرچه آمار این مطالعات امیدوار کننده است باید این موضوع را نیز پذیرفت که زنانی که به دلیل نازایی یک بار رو به درمان IVF آورده‌اند ممکن است در تلاش‌های بعدی نیز با شکست مواجه شده و دوباره به روش‌های کمک باروری نیاز داشته باشند.

به گفته متخصصان اینکه آیا در بارداری بعدی نیز نیاز به IVF پیش می‌آید یا خیر به دلیل نازایی و نیاز زوج برای IVF در تلاش نخست بستگی دارد. اگر لوله‌های فالوپ مسدود یا تعداد اسپرم به شدت کم باشد، احتمال بارداری طبیعی بعد از آی وی اف بسیار کم است. اما اگر دلیل نازایی در مرحله نخست مشخص نبوده یا دلیل آن آندومتریوز باشد و زوج ناچارا رو بهIVF آورده باشد احتمال بارداری طبیعی بعد از آی وی اف در سال‌های بعد وجود دارد. در این شرایط بارداری نخست‌ می‌تواند جریان خون در رحم را بهبود بخشیده و آناتومی رحم تحت تاثیر رشد جنین در آن اصلاح شود. طبق آمار بیمارستان کمک باروری ایرلند، بارداری طبیعی بعد از آی وی اف در زنان زیر 34 سال و در زنان مبتلا به آندومترویز در مقایسه با سایر زنان بیشتر است. متاسفانه در حوزه ناباروری واقعیتی وجود دارد و آن اینکه بارداری موفق درمانگر ناباروری نیست. ممکن است دلیلی که در بارداری نخست مانع از یک حاملگی طبیعی در خانم شده است در بارداری‌های بعدی نیز مشکل ساز شود. با این وجود راه‌هایی وجود دارد که‌ می‌تواند احتمال بارداری طبیعی را بعد از یک بارداری موفق به روش IVF افزایش دهد.

چگونه احتمال بارداری طبیعی بعد از ای وی اف افزایش دهیم؟

به محض زایمان سعی کنید خود را به BMI یا شاخص توده بدنی در حد طبیعی برسانید و از شر اضافه وزن ناشی از بارداری خلاص شوید و بعد برای بارداری مجدد تلاش کنید. توجه به نکات زیر نیز مهم است:

- به مقدار کافی پروتئین و ویتامین مصرف کنید.

- الکل ننوشید و سیگار را ترک کنید.

- از سموم دفع آفات و علف کش‌ها دور بمانید.

- با چرخه تخمک گذاری و قاعدگی آشنا شوید.

- در رابطه جنسی از روان کننده‌ها استفاده کنید و مطمئن شوید حاوی اسپرم کش نیستند.

- استرس خود را در زندگی مدیریت کنید و از نوعی ورزش کم تحرک همانند یوگا کمک بگیرید.

- میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید و ویتامین‌های پرناتال مصرف کنید.

- بر اساس نتیجه تحقیقی در دانشگاه کلمبیا حتی بهتر است یک رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کنید زیرا بررسی‌ها نشان داده 6 درصد زنان مبتلا به نازایی از بیماری سلیاک رنج‌ می‌برند.

چه زمان برای بارداری دوم باید کمک خواست؟

بر اساس توصیه اکثر انجمن‌های ناباروری اگر بیش از 35 سال سن دارید پس از 6 ماه نزدیکی بدون پیشگیری و اگر کمتر از آن سن دارید بعد از یک سال نزدیکی محافظت نشده باید به متخصص زنان مراجعه کنید. این موضوع برای تمام بارداری‌ها یکسان است. حال اگر یکبار از روش های کمک باروری استفاده کرده و مجدد موفق به بارداری طبیعی بعد از آی وی اف نشده اید نیز کمک گرفتن مجدد ضروری خواهد بود.

منبع: infertilitytexas

بیشتر بدانید:

1- IVF موثرترین روش لقاح مصنوعی برای درمان ناباروری

2- عوارض بعد از ای وی اف (IVF) برای مادر و نوزاد

3- علائم حاملگی بعد از انتقال جنین در روش IVF

4- مراقبت های بعد از آی وی اف IVF چگونه است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر