در
، جسم بیجان
دارای
است و مُردگان با انجام مراسم و تشریفات خاص در وقت
و جان دادن و بعد از آن، تکریم میگردند. مراسمی که برای مُرده شخصِ بالغ پیشبینی شده، در مورد کودکان غیربالغ نیز اجرا میگردد؛ در ادامه به این آداب و مراسم اشاره میشود.
تلقین محتضر
[ویرایش]
و تذکّر به
که در حال
است با جمله شریفه «لاٰ الٰهَ الاَّ الله». بعضی از فقها تصریح کردهاند که در این حکم فرقی بین صغیر و کبیر نیست.
توجیه به طرف قبله
[ویرایش]
توجیه محتضر به طرف
در مورد مکلّفین
است؛ در این حکم نیز فرقی بین کودک و بالغ نیست.
(قدّسسرّه) در اینباره مینویسد: «به نحو کفایی واجب است،
را در حال احتضار و نزع به طرف قبله قرار داد ... مرد باشد یا زن، صغیر باشد یا کبیر
». دلیل آن، اطلاق روایات وارد شده در این زمینه میباشد.
غسل میّت
[ویرایش]
به
،
(غسل با فتح اوّل، به معنی شستن است و با ضم، اسم مصدر است.
و در اصطلاح فقهاء، عبارت است از: شستن تمام بدن با
با شرایط معیّن.
) دادن میّت مسلمان،
است.
در اینباره مینویسد: «غسل دادن اموات، اعمّ از مردان و زنان و اطفال، در
واجب است».
در اینباره میگوید: «اگر میّت، کودک باشد باید او را مانند مردان غسل داد و مانند آنها
و
نمود».
حتی طفلی که یکی از
او، مسلمان باشند و نیز
و طفل اسیر که به حکم
، مسلمان میباشد، باید غسل داده شود.
مستند این حکم نیز عموم و اطلاق
وارد شده میباشد.
← کودک سقط شده
چنان که بیان شد غسل میّت کودکی که تام الخلقه و زنده متولد شده، واجب است، هرچند بعد از تولد فوراً بمیرد. امّا حکم غسل کودکی که سقط شده، بدین قرار است: چنانچه از زمان انعقاد نطفه او چهار ماه و یا بیشتر گذشته باشد، به اتفاق فقها باید غسل داده شود.
از
نقل میکند که فرموده است: کودک سقط شده در صورتی که چهار ماه از زمان انعقاد او گذشته، باید غسل داده شود. «اَلسِّقْطُ اِذٰا تَمَّ اَرْبَعَةُ اَشْهُرٍ غُسِّلَ»
روایات دیگری هم در اینباره وجود دارد.
و چنانچه کمتر از چهار ماه از زمان انعقاد نطفه او میگذرد، غسل ندارد، بلکه باید او را در پارچهای پیچید و دفن نمود.
← مماثلت
به اجماع فقها، در غسل دادن میّت، مماثلت شرط است، به این معنی که لازم است غسل میّت مرد را، مرد انجام دهد و میّت زن را، زن بهعهده بگیرد، البتّه مرد میتواند همسر خود را غسل دهد و بالعکس.
این حکم در مورد کودکانی که سه سال یا کمتر دارند استثناء شده، از اینرو بسیاری از فقیهان تصریح نمودهاند اگر دختری که سه سال یا کمتر دارد فوت کند، و زنی نباشد که او را غسل دهد، مرد میتواند او را غسل دهد، همچنین اگر پسر سه ساله یا کوچکتر، فوت کند، زن میتواند او را غسل دهد.
تکفین و حنوط
[ویرایش]
(
عبارت است از، مالیدن قدری
به اعضایی که میّت در حال
، آنها را به زمین میگذارد (مساجد)، مثل پیشانی و کف دو دست و .... .
)
کودک میّت در جمیع احکام اموات، مانند بالغ است، بنابراین واجب است بر طبق دستور
، او را
و حنوط نمود و سپس
کرد، حتّی کودک سقط شدهای که چهار ماه از زمان انعقاد نطفه او یا بیشتر میگذرد، واجب است این احکام در موردش انجام شود.
بعضی در اینباره ادّعای عدم خلاف
نمودهاند.
در
، از
حضرت موسی بن جعفر (علیهالسّلام)
نقل شده که فرموده است: زمانیکه ابراهیم (ابراهیم در زمان فوتش، شش ماهه بوده است.) فرزند
رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)
فوت کرد، آن حضرت به
فرمود: فرزندم را کفن و دفن کن.
آن حضرت، ابراهیم را غسل داد و حنوط نمود و بر تنش کفن پوشید، سپس با رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به نزد
برده و دفن نمود.
و روایات دیگر.
البتّه در صورتیکه از زمان انعقاد نطفه کودک چهار ماه نگذشته باشد، مراسم مذهبی که ذکر شد انجام نمیشود.
نماز میّت
[ویرایش]
دیدگاه مشهور فقهای
، این است که اقامه نماز بر کودک میّتی که به سن شش سالگی و بالاتر از آن رسیده،
است. بسیاری از فقها
به این حکم تصریح نموده و بعضی در اینباره ادّعای
کردهاند.
در
،
نقل میکند که از امام صادق (علیهالسّلام) سؤال شد، چه زمانی بر کودک میّت نمازگذارده میشود؟ فرمودند: آنگاه که نماز را بفهمد «اِذٰا عَقَلَ الصَّلاٰةَ».
سؤال میکند، چه زمانی نماز را میفهمد و باید بخواند؟ فرمودند: زمانی که شش ساله شود. «اِذٰا کٰانَ اِبْنَ سِتِّ سِنِینَ»
و روایات دیگر.
امّا کودک میّتی که به سن شش سالگی نرسیده باشد، واجب نیست
بر او اقامه شود، اعمّ از اینکه سقط شده باشد یا بعد از تولّد قبل از شش سالگی مرده باشد.
البته در فرض دوّم، بهنظر مشهور فقها اقامه نماز
میباشد.
در روایت صحیحه،
میگوید: از حضرت موسی بن جعفر (علیهالسّلام) سؤال نمودم، کودک میّت، چند ساله یا چند ماهه باشد، بر او نماز اقامه میشود؟ فرمودند: هر چند ماه یا سال داشته باشد، بر او نماز خوانده میشود، مگر قبل از تمام شدن خلقتش، سقط شود. «قٰالَ: یُصَلِّی عَلَیْهِ عَلٰی کُلِّ حٰالِ اِلاّٰ اَنْ یَسْقُطَ لِغَیْرِ تَمٰامٍ»
و روایات دیگر.
البته به قرینه آن دسته از اخبار که به صراحت دلالت بر عدم وجوب نماز میّت بر کودک داشت، این دسته از اخبار حمل بر استحباب میشود.
لازم بهیادآوری است، نماز میّت که بر کودک خوانده میشود، با نماز افراد بالغ قدری متفاوت است. از جمله اینکه مشهور فقها،
در حق
و
کودک را واجب دانستهاند
که با جمله «اللهُّمَ اجعَلهُ لابَویهِ وَلَنَا سلَفاً وفَرَطاً واجراً»
بیان میشود و توضیح آن در متون فقهی آمده است.
پانویس
[ویرایش]
منبع
[ویرایش]