موضوعات وبسایت : سلامت

میزان نفقه فرزند دختر در سال 96

میزان نفقه فرزند دختر در سال 96

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 25 مرداد 1398 ساعت 21:06

تعداد مشاهده این مطلب: 12,156 مرتبه

153797737222.jpg

برای مشاوره میزان نفقه فرزند دختر در سال 97

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره .......... تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

یکی از مهمترین جنبه های ارتباط متقابل فرزندان و والدین ، پردخت نفقه به آنها یا به نوعی تامین معاش آنان می باشد . این مسئله که نشانگر وظیفه والدین در قبال فرزندان می باشد ، در قانون مدنی تحت عنوان نفقه اقارب مورد بررسی قرار گرفته است . علی الخصوص در مورد دختران ، که عموما تا رسیدن به سن رشد ، در منزل خانوادگی سکونت دارند و امکان کسب و کار برای آنها محدود است . حال سوال اینجاست که میزان نفقه فرزند دختر در سال 97 چقدر است ؟ در پاسخ به این سوال ، در این مقاله به بررسی نفقه فرزند دختر ، میزان نفقه فرزند دختر و مجازات نپرداختن نفقه فرزند خواهیم پرداخت . 

نفقه فرزند دختر

بر اساس ماده 1199 قانون مدنی ، نفقه اولاد یا فرزندان اعم از دختر یا پسر در درجه اول به عهده پدر آنها می باشد . بعد از فوت پدر ، یا ناتوانی او در پرداخت نفقه ، این تکلیف بر عهده مادر قرار می گیرد . بعد از مادر ، به عهده اجداد پدری کودک یعنی پدربزرگ پدری او است  و در نهایت ، این تکلیف بر عهده اجداد مادری قرار می گیرد . یعنی پدر بزرگ مادری . البته ، نفقه فرزند دختر در صورتی به وی پرداخته می شود که نتواند کار کند و مال کافی جهت اداره زندگی خود را نداشته باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه فرزند دختر کلیک کنید . 


1.gif

میزان نفقه فرزند دختر

بر اساس ماده 1204 قانون مدنی ، نفقه فرزند شامل مسکن ، البسه ، غذا و اثاثیه به قدر بر طرف کردن نیاز می باشد . حال سوالی که مطرح می شود آن است که میزان نفقه فرزند دختر در سال 97 چقدر است ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قانونگذار در قانون مدنی میزان نفقه فرزند دختر یا پسر را معین نکرده است و تنها ماده 1204 قانون مدنی است که برخی از مصادیق نفقه فرزند را بیان کرده است . لذا در صورتی که در مورد تعیین میزان نفقه فرزند دختر اختلافی حاصل شود و موضوع به دادگاه خانواده ارجاع شود ، با دادگاه خواهد بود . و این خود شخص قاضی است که باید میزان نفقه فرزند دختر را تعیین کند . معمولا هم قاضی این موضوع را با صدور قرار کارشناسی به کارشناس نفقه ارجاع می دهد . کارشناس هم با در نظر گرفتن موضوعاتی همچون سن و سال دختر ، وضعیت خانوادگی او ، میزان درآمد پرداخت کننده نفقه و مسائلی از این قبیل ، میزان نفقه فرزند دختر را تعیین می کند . البته ، تعیین میزان نفقه دختر همیشگی نیست ؛ بلکه در صورتی که با گذشت زمان این مبلغ کافی نباشد ، می توان تقاضای تعدیل نفقه را به دادگاه ارائه نمود . 


مجازات نپرداختن نفقه فرزند

عدم پرداخت نفقه فرزند دختر و پسر ، در قانون ضمانت اجرا دارد . یعنی در صورت عدم انجام این تکلیف از سوی شخص عهده دار آن ، می توان او را مجازات کرد . بر اساس قانون حمایت خانواده ، هرکس با داشتن توانایی مالی نفقه اشخاص واجب النفقه مانند فرزندانش را ندهد ، به حبس تعزیری درجه ششم یعنی شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد . بنابراین ، نپرداختن نفقه فرزند دختر می تواند سبب زندانی شدن هم بشود که البته جزء جرایم قابل گذشت می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان نفقه فرزند دختر در سال 97​ به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون میزاننفقه فرزند دختر در سال 97 پاسخ دهند .

1.gif

برای مشاوره میزان نفقه فرزند دختر در سال 97

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره .......... تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:

برچسب ها:

نفقه اقاربمجازات عدم پرداخت نفقه فرزندنفقه فرزند دخترنفقه فرزند پسرتعدیل نفقه فرزنداندادگاه خانوادهرجوع به کارشناسقانون حمایت خانوادهجرم قابل گذشتمجازات تعزیری نظرات کاربران



عفت سادات هاشمی

1398/05/07

شوهرم ما ۶ سال ترک کرده ادعا دروغ زیاد میکند ازدواج مجدد کرده


پاسخ مشاور: سلام، می توانید برای دریافت نفقه خود و فرزندانتان دادخواست دهید، و در صورتی که باز هم ایشان نفقه نپرداختند می توانید از ایشان شکایت کیفری ترک انفاق اقامه نمایید.

A.mohammadi

1398/05/04

سلام وقتتون بخیرآیا خانمی که از همسرش جدا شده و تمام حقوقش رو بخشیده میتونه بعد از چند سال دوباره دعای حق و حقوق کنه؟


پاسخ مشاور: سلام؛ علی القاعده خیر، زن نمی تواند پس از چند سال رجوع کرده و تقاضای حق و حقوق خود را کند.

Setayesh

1398/05/01

با سلام، ببخشید میخواستم بدونم نفقه من ک تنها فرزند دختر در خانه هستم، چون خواهرم ازدواج کرده، چند درصد حقوق پدر و مادرم هست؟ من بنا به دلایلی دوست ندارم کار به دادگاه کشیده بشه، یکی از دوستام میگفت یک شیشم حقوق پدر و مادر نفقه ماهیانه من میباشد، آیا درست است؟ اگر نیست میشه حدودا بفرمایید چند درصد از درآمد ماهیانه ی پدر و مادرم حق من است؟ در ضمن من 25 ساله ام و چندجا کار کردم ولی محیط کاریم اصلا مناسب نبود، کار مناسب پیدا نمیکنم، و اینکه اگه بخوام برم دانشگاه میتونم هزینه ی دانشگاه رو از پدرم درخواست کنم؟ ممنون میشم پاسخگو باشین


پاسخ مشاور: سلام، پرداخت نفقه به فرزند مبلغ مشخصی ندارد و در هر پرونده تفاوت دارد . علاوه بر این بر اساس قانون در صورتی به فرزند نفقه تعلق می گیرد که شاغل نبوده و نتواند با اشتغال به کار زمینه کسب درآمد خود را فراهم نماید.

صالحین

1398/04/09

پدر دخترم که شش ساله س دیابتی و بیکار هست پدر این آقا فوت شده و مادر حقوق پدر را میگیرد من میتونم نفقه را به اجرا بگذارم و اینکه هفته ای یک بار هم نمیاد ببرتش و هر از گاهی زنگ میزنن به دخترم که به مامانت بگو بیارتت ما وسیله نداریم در این مورد آیا میتوانم شوایت کنم یا خیر.با تشکر


پاسخ مشاور: سلام، در صورتی که خود شما و پدر فرزند توانایی پرداخت نفقه را ندارید، می توانید نفقه را از مادر همسرتان مطالبه نمایید.

شادی

1398/04/07

سلام، ببخشید می خوام بدونم آیا هر چی بچه بزرگ تر میشه نفقه ش بیشتر میشه؟میشه کاری کرد برای این موضوع؟


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانید تقاضای تعدیل نفقه نمایید.

رحمان

1398/04/07

سلام من یه دختر سه ساله و نیمه دارم که حضانتش با مادرشه.الان خانم سابقم منو تهدید کرده که یا نفقه میدی یا میرم شکایت میکنم چند برابرشو ازت می گیرم و همش آبرو ریزی درمیاره محله کار من.می خواشتم بپرسم حدود نفقه دختر چقدره؟اگه ممکنه راهنمایی کنید.اینم بگم که موقع طلاق خودش می گفت همه هزینه ها و مخارج بچه با خودم هست اما الان زد زیرش..


پاسخ مشاور: سلام، نفقه فرزند حتی در صورتی که حضانت به عهده مادر باشد، به عهده خود شماست.مبلغ نفقه نیز توسط دادگاه تعیین می شود و نرخ مشخصی ندارد.

مرادی

1398/04/04

سلام. من یه دختر 14 ساله دارم که بعد از طلاق توافقی از همسرم، با من زندگی می کنه. همسرم 2 سال هست که نفقه ی دخترم رو نداده. ما در شیراز زندگی می کنیم و ایشون در تهران. از چه طریقی باید اقدام کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم؟ ایشون کار و درآمد و بیمه هم دارند. ممنون


پاسخ مشاور: باسلام شما می توانید دادخواست نفقه بدهید و باید در محل اقامت خوانده ( همسرتان ) مطرح نمایید .

A

1398/03/30

سلام نفقه یه دختر ۲۲ ساله بدون تحصیلات دانشگاهی بدون شغل تقریبا چه قدر هست خواهش میکنم جواب بدید من مقدار نفقه رو میخوام بدونم حدودا ماهی چه قدر به من تعلق میگیره پدرم یه خونه حدودا ۳۰۰ میلیونی و یه زمین ۳۰ میلیونی و یه ماشین ۱۵ میلیونی داره با ماهی حدودا سه میلیون حقوق مقدار نفقه چه قدر میشه ممنون میشم جوابم رو بدید


پاسخ مشاور: باسلام میزان نفقه را دادگاه مشخص می کند و میزان دارایی تنها تاثیرگذار نمی باشد بلکه شرایط زندگی شما نیز تعیین کننده است .

سارا

1398/03/29

سلام من یک دختر ۱۹ ساله هستم و برادر ۱۷ ساله ای دارم پدرم خیانت کرده و الان چندماهی هست جدا زندگی میکند مادرم هم دیگر این را پذیرفته ولی فعلا هیچکدام قصد طلاق ندارن پدرم با اینکه دو تا شغل خوب و درامد نسبتا بالایی دارد خیلی بسختی به ما پول میدهد که انهم فقط شامل خورد و خوراک میشود مثلا گاهی ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان میدهد اما پول باشگاه یا مدرسه برادرم یا کلا پولی که بخواهیم برای خودمان خرج کنیم نمیدهد یعنی اون مبلغ کمی که میدهد کافی نیست.از طرف دیگر من امسال کنکور دارم و میترسم پول دانشگاه ام داده نشود میخواستم بدونم پدر موظف هست پول دانشگاه را هم بدهد ؟ بعد اینکه مبلغ نفقه ی درستی که ماهیانه باید به ما ۳ نفر بدهد چقدر است ؟


پاسخ مشاور: باسلام دوست عزیز شما می توانید برای گرفتن نفقه متناسب خود به دادگاه دادخواست نفقه بدهید ، میزان نفقه اصلا معیار و ملاک مشخصی ندارد ولی باید مبلغ دریافتی شما متناسب با اوضاع و شرایط زندگی کفاف خرج شما را بدهد . بله ایشان باید هزینه دانشگاه شما را پرداخت نماید .

مينا

1398/03/27

پدر و مادرم ١٠ سال از هم جدا شدن پدرم هيچ نفقه اي به من و خواهرم نميده ما پيش مادرم زندگي ميكنيم من يك بار ازدواج كردم و جدا شدم باكره هستم چون زمان عقد جدا شدم ايا شكايت كنم براي نفقه به من تعلق ميگيره؟


پاسخ مشاور: پدر مسئول پرداخت دیه به شما نمی باشد مگر توانایی پرداخت هزینه زندگی را نداشته باشید .

غفاری

1398/03/27

با سلام دخترم متولد 64 است یکبار در سال 79 ازدواج کرد و طلاق گرفت مجددا در سال 96 ازدواج کرد ولی با حکم دادگاه از پدر نفقه دریافت می کند دو بار هم اعاده دادرسی دادم متأسفانه دادگاه دستور توقف اجرا صادر نمی کند لطفا راهنمایی بفرمائید به کجا مراجعه کنم با اینکه توان پرداخت نفقه را ضربا زوزا ندارم.متشکرم


پاسخ مشاور: دوست عزیز نفقه دختر بعد از ازدواج در صورت عدم تمکن مالی پدر ، بر عهده ایشان نمی باشد .

زینب

1398/03/25

سلام,ببخشید میشه راهنماییم کنین, من 28 سالمه بخاطر شرایط بد و قوانین سخت خونه میخوام مستقل باشم از خونه بیام بیرون و درخواست نفقه بدم , ایا به دلیل ترک خونه پدرم میتونه نفقه نده ؟ یا اینکه دوتا خونه داره مثلا به نام کس دیگه بزنه که هزینه نفقه بیاد پایین ؟


پاسخ مشاور: با سلام شما می توانید نفقه دریافت نمایید . خیر در تعداد ملک در میزان نفقه تاثیری ندارد .

افشار

1398/03/21

من ۳ ساله ازخانوم قبلیم جداشدم نفقه فرزندم رو پرداخت میکردم تا اینکه بعداز دوسال ازدواج مجدد چندماهی نتونستم نفقه فرزند دخترم رو پرداخت کنم ازمن شکایت شد ومن جریمه مابقیه راپرداخت کردم حالا خانوم قبلیم میگه باید ماهی ششصد تومان پرداخت کنم به عنوان نفقه فرزند بااین بیکاری من توان پرداختشو ندارم چه کارباید بکنم که مبلغش کمتر بشه ایا میتونم فرزندمو بگیرم یانه ممنون میشم راهنمایی بکنین


پاسخ مشاور: شما می توانید تعیین نفقه را برعهده دادگاه بگذارید دادگاه با توجه به وضعیت مالی شما و وضعیت فرزنداتان مبلغ را تعیین می نماید و در صورتی که دادگاه تعیین کرده است می توانید اعتراض نمایید و گرفتن حضانت بستگی به سن و جنسیت فرزندتان دارد .

حسام

1398/03/17

دختر ی 18ساله از خانه پدری فرار کرده و مجهول المکان است آیا میتواند شکایت و مطالبه نفقه کند ؟


پاسخ مشاور: بنظر می رسد مطرح کردن دعوا نتیجه ای ندارد . خیر .

آتنا

1398/03/16

با سلام، اگر در هنگام طلاق درمورد عدم پرداخت نفقه دختر توسط پدر توافق شده باشد، دیگر پدر ملزم به پرداخت نفقه نیست؟


پاسخ مشاور: سلام پدر و مادر نمی تواند برای پرداخت نکردن نفقه فرزند توافق کنند ولی اگر این مسئولیت را مادر به عهده گرفته باشد می تواند عدم توانایی در پرداخت و اینکه توانایی از انجام ادامه تعهد را ندارد اعلام نمایید و در این صورت پدر مکلف می باشد .

حسين

1398/03/12

سلام ، زنم بهم خيانت كرده ، وهمون موقع ازش جدا شدم ، با اينكه بهم خيانت كرده بود و ترس از آبرو خانوادم خيانتشو تو دادگاه مطرح نكردم و طلاق توافقي گرفتيم مهريه اش هم پرداختكردم ولي به تازگي متوجه شدم فرزندم هم بچه من نيست و خودم آزمايشگاه بردمش و تست dna مشخص شد ك بچه من نيست ، حالا از مراجع قانوني ميخوام ثابت كنم و شكايت كردم ازش، ميخواستم بدونم چقد زمان ميبره ك اسم بچه از شناسنامه ام پاك بشه ؟يا ثابت شه بچه من نيست ؟ خيلي ممنونم ميشم راهنماييم كنيد


پاسخ مشاور: با سلام دعاوی کیفری که در دادسرا و دادگاه ها کیفری بررسی می گردد علی الاصول سریع رسیدگی می شود به محض صدور حکم شما می توانید اقدامات لازم را برای حذف نام انجام دهید .

حسين

1398/03/12

سلام ، من همسرم بهم خيانت كرده ، وهمون موقع ازش جدا شدم ، به تازگي متوجه شدم فرزندم هم بچه من نيست و خودم آزمايشگاه بردمش و تست dna مشخص شد ك بچه من نيست ، حالا از مراجع قانوني ميخوام ثابت كنم و شكايت كردم ازش، ميخواستم بدونم چقد زمان ميبره ك اسمش از شناسنامه ام پاك بشه ؟


پاسخ مشاور: باسلام ، اسم همسر سابق شما فقط بعد از ازدواج دوم شما قابل پاک شدن است حتی اگر در این پرونده حقانیت شما ثابت شود .

شیما

1398/03/10

سلام،ببخشید من دو بچه دارم که زیر نه سال هستند.متاسفانه همسرم تصادف کردن و به رحمت خدا رفتن.ولی خانواده شوهرم اومدن خونه را تقسیم کردند و به عنوان ارث برداشتند.من شاغل نیستم و به سختی می تونم هزینه های بچها رو جور کنم.حالا اینجا نوشتید نفقه در صورت فوت پدر به عهده پدر بزرگ است.یعنی اینکه من می توانیم از پدر شوهرم نفقه بخواهم با توجه به اینکه ارث گرفته اند و رفته اند.ممنون از پاسخ دهی شما عزیزان.


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانید نفقه فرزندانتان را مطالبه نمایید . به این منظور می توانید به دادگاه خانواده دادخواست بدهید.

آدین

1398/03/10

سلام،ببخشید میشه بگید نفقه دختر با توجه به چه عواملی تعیین میشه؟


پاسخ مشاور: سلام. عواملی همچون سن، موقعیت اجتماعی و توانایی مالی پدر در تعیین مبلغ نفقه فرزند موثر است.

محمد

1398/03/10

سلام، آیا نفقه فرزند پسر هم همینطوری تعیین میشه؟


پاسخ مشاور: سلام، بله به طور کلی تعیین نفقه از طریق کارشناسی در دادگاه صورت می پذیرد.

فاطمه

1398/03/10

سلام،آیا نفقه فرزند دختر که حضانتش به عهده مادر است به عهده پدر می باشد؟ مبلغ نفقه چقدر است؟


پاسخ مشاور: سلام، بله، نفقه به عهده پدر است و مبلغ آن را دادگاه تعیین می کند.

راحله

1398/03/10

سلام، دختر من هجده سالشه ولی هنوز کار نمی کنه. از شوهرم جدا شدم.میخواستم بدونم نفقه ای به دخترم تعلق می گیره؟


پاسخ مشاور: سلام، بله پرداخت نفقه دختر تا زمان ازدواج به عهده پدر است.

مژگان منصوری

1398/03/02

با سلام من هنوز ازدواج نکردم و در منزل پدرم ساکنم ایشون هرروز سرکوفت میزنن که خرج اضافه هستی و برای پول دادن اذیت میکنن نه اینکه پول تو جیبی پول بخوام برای شهریه دانشگاه اذیت میکنه سر سفره غذا همش میگه بخورید مال مفت گیر آوردین با این وضع من میتونم از ایشون شکایت کنم؟؟


پاسخ مشاور: دوست عزیز طبق قانون نفقه فرزند دختر تا زمان ازدواج بر عهده پدر است در صورت اثبات عدم پرداخت می توانید مطالبه کنید .

Nmhd

1398/02/23

سلام من طلاق توافقی گرفتم چون پدر فرزندم یک قطعه باغ داشت چون من ترسیدم اون رو به نام برادرش بکنه توافق کردم که چیزی نده الان هم ماهی 400000تومن برای نفقه دخترم میده خواستم بدونم نفقه برای دختر 17ساله چقدر میشه ممنون


پاسخ مشاور: دوست عزیز میزان نفقه را قاضی با توجه به نظر کارشناس نفقه تعیین می کند .

...

1398/02/20

سلام من یک دختر ۲۲ ساله ام و وقتی ۵ سالم بود پدر و مادرم جدا شدن و از اون زمان من حتی پدرم رو ندیدم یعنی اصلا سراغم رو نگرفته چه برسه به نفقه. و من با مادرم زندگی میکنم و حتی آدرسی از پدرم هم ندارم میخواستم ببینم آیا من میتونم برای نفقه درخواست بدم؟


پاسخ مشاور: باسلام بله دوست عزیز شما می توانید برای دریافت نفقه خود اقدام نمایید .

.

1398/02/20

سلام من دخترم هجده سالمه دانشجوام با مادر مجردم زندگی میکنم نفقه من چقدر میشه


پاسخ مشاور: باسلام تعیین میزان نفقه باتوجه به موقعیت اجتماعی و شرایط هر فرد متغییر می باشد و تعیین میزان آن صرفا با دادگاه است .

مریم

1398/02/14

موقع طلاق همسرم حضانت و هزینه فرزندان را برعهده گرفت و الان دوباره برای نفقه شکایت کردهایا باید پرداخت کنم؟؟


پاسخ مشاور: دوست عزیز در نفقه بر عهده پدر است و اینکه حضانت با مادر است شما را از پرداخت نفقه مبری نمی کند .

پرهام.

1398/01/26

میزان نفقه یک پسر ۱۳ ساله امسال حدودا چقدر میشود؟


پاسخ مشاور: میزان نفقه در قانون مبلغ مشخصی نیست و میزان نفقه را قاضی با توجه به وضعیت و شرایط فرد تعیین میکند .

حمیدی نژاد

1398/01/22

سلام . وقت بخیر خیلی سایت تون خوبه ممنونم.


پاسخ مشاور: سلام، سپاس از حسن توجه شما.

مریم.کمندی

1398/01/22

سلام ببخشید نرخ نفقه سال به سال عوض میشه ؟


پاسخ مشاور: سلام، بله نفقه با توجه به نرخ تورم زیاد می شود .

سجاد

1398/01/22

سلام نفقه دختر هجده ساله که با مادر است به عهده کیست؟


پاسخ مشاور: سلام. پرداخت نفقه به عهده پدر است ، مگر اینکه خود ایشان بتوانند کار کنند و درآمد کسب نمایند .

بهرامیان

1398/01/22

سلام اگر کسی به بچه هاش نفقه نده باید چه کرد؟


پاسخ مشاور: سلام. دادخواست مطالبه نفقه یا شکایت به جرم ترک انفاق امکان پذیر است .

کیانپور

1398/01/22

سلام من از شوهرم جدا شدم اما حضانت بچه دختر پنج ساله با من است . شوهرم نفقه دختر را نمی دهد . می شود شکایت کنم؟


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانید به جرم ترک انفاق از ایشان شکایت کنید . در صورت وجود استطاعت مالی به پرداخت نفقه محکوم می شوند .

سارا

1398/01/22

سلام ببخشید نفقه دختر با نفقه پسر برابره ؟


پاسخ مشاور: سلام، دادگاه میزان نفقه را با توجه به شرایط خاص هر پرونده تعیین می کند .

احمدی پور

1398/01/22

سلام نفقه دختر سه ساله که با مادرش زندگی می کنه چقدره؟


پاسخ مشاور: سلام. میزان دقیق نفقه را دادگاه تعیین می کند.

محمد

1398/01/22

سلام. نفقه فرزند دختر چه مبلغی هست؟


پاسخ مشاور: سلام. مبلغ نفقه فرزند را دادگاه تعیین می کند .

لیلی .س

1398/01/15

سلام.عذر می خوام من از دادگاه حکم نفقه دارم ولی شوهرم یه ماه در میون به زور میاد پول میده. میشه لطفا یه راهی بذارین جلو پام که باید چیکار کنیم تو این شرایط سخت؟


پاسخ مشاور: سلام. می توانید از ایشان شکایت کیفری کنید به جرم ترک انفاق، در این صورت ممکن است ایشان زندانی شوند .

علی

1398/01/15

سلام ببخشید نفقه دختر شامل چه مواردی است؟


پاسخ مشاور: سلام. نفقه فرزند شامل خوراک، پوشاک و مسکن است .

نوروزی

1398/01/15

سلام. عرض خسته نباشید.بنده خانمم حضانت فرزند پسر 12 ساله را دارند با اصرارشان و از اول گفت خودشون تامین می کنن بچه رو ولی الان دادخواست نفقه دارند . من می تونم به این مطلب استناد کنم در دادگاه و نفقه نپردازم؟


پاسخ مشاور: سلام، خیر ، نفقه فرزند به عهده پدر ایشان است .

شاکریان

1398/01/15

سلام ببخشید این مبلغ مدام توی سالای مختلف تغییر می کنه؟


پاسخ مشاور: سلام بله ، می توانید تقاضای تعدیل نفقه نمایید .

نسیم

1398/01/15

سلام خسته نباشید.من یه پسر شیش ساله و یه دختر سه ساله دارم که پیش من زندگی میکنن. اما پدر بچه ها ما رو ول کرده رفته شهر دیگه برای کار و با کمال وقاحت بهم میگه خودت خرج بچه ها رو درار. البته بگم پدر شوهرم گاهی کمک می کنه اما می خوام برای نفقه بچهام و خودم اقدام کنم. میشه بگین باید چکار کنم؟ نمی تونم وکیل بگیرم.


پاسخ مشاور: سلام. می توانید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست نفقه تقدیم دادگاه نمایید . موفق باشید.

Nr

1397/12/04

با سلام. من دختر 26 ساله ای هستم که پدرم بهم تهمت هرزگی زده زمانی که به خیانتش اعتراض کردم, الان هم مادر و پدر هر دو به خاطر علاقه زیاد به پول باعث آبروریزی و خراب شدن زندگی من و 3 دختر ازدواج کرده قبل از من شدن, قصد دارم مستقل بشم, کی و چجوری باید درخواست نفقه بدم؟ اصن نه آرامشی تو خونه دارم و نه پدرم خرج میکنه و پول میده برای زندگی, 2 ساله پول درس و لباس و تفریح و... خودم میدم, فقط خوراک به عهده پدرم هست که منت میذارن و فقط هم برنج و گوشت مد نظرشون هست به عنوان خوراک, از تمام تفریح و امکانات و حق و حقوق هم با تهدید منع شدیم, هر وقتم خواستیم از حق دفاع کنیم بدتر شده وضعیت زندگیمون, باید چیکار کنم, خواهشا راهنمایی کنید ممنونم,


پاسخ مشاور: باسلام نفقه دختر تا قبل از ازدواج برعهده پدر دختر است .شما می توانید هر زمانی با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست مطالبه نفقه بدهید .

فرزاد

1397/11/28

با سلام نفقه فرزند دختر تا چند سالگی به عهده پدر است ؟ ممنون


پاسخ مشاور: سلام . دختر تا زمان ازدواج مستحق دریافت نفقه از پدر است .

عزیزی

1397/11/19

درصورتی مادر دختر رااغفال کند که باید با مادرش زندگی کند نحوه پرداخت چگونه است


پاسخ مشاور: نفقه فرزند بر عهده پدر است اگرچه فرزند با مادر زندگی کند .

---

1397/11/11

سلام. سپاس فراوان از شما. اقرار خود زن به باکره نبودن یا اقرار شوهر به برقراری رابطه جنسی(در صورت متهم کردن زن به باکره نبودن ) چه تاثیری دارد؟


پاسخ مشاور: با سلام ، در هر صورت برای اثبات باکره بودن یا نبودن به پزشکی قانونی ارجاع داده خواهد شد . دوست عزیز سوال شما واضح نیست فقط به میزان اطلاعاتی که بیان شده پاسخ داده شد . عقد بودن ، نامزد بودن ، رابطه زناشویی داشتن و نداشتن و غیره تاثیر گذار است .

___

1397/11/10

ممنون از پاسخگویی. ادعای شوهر به باکره نبودن زن چگونه قابل اثبات است؟ در صورت عدم اثبات چه پیامدی برای شوهر دارد؟ در صورت اثبات چه پیامدی برای زن دارد؟


پاسخ مشاور: در صورت عقد نکاح و روابط زناشویی قابل اثبات نمی باشد . در صورت عدم اثبات ، جرم قذف است نسبت دادن زنا یا رابطه نامشروع است که 80 ضربه شلاق دارد . در صورت اثبات نکاح فسخ خواهد شد و مهریه به زن تعلق نمی گیرد .

---

1397/11/10

سلام. گواهی بکارت از نظر قانونی چه کاربرد هایی دارد؟ اجباری است یا اختیاری؟


پاسخ مشاور: باسلام گرفتن گواهی بکارت اختیاری است مگر به دستور دادگاه در پرونده قضایی . از لحاظ حقوقی گواهی یا سندی است که نشانگر بکارت زن قبل از ازدواج است . کاربردهای آن در پرونده های حقوقی متفاوت است .

آمنه

1397/11/09

سلام. با توجه به اینکه اجازه ی گرفتن همسر دوم به همسرم داده شده و من هنوز همسر اول ایشان هستم برای اطمینان از این مسئله چگونه میتونم بفهمم که زن دوم اختیار کرده؟


پاسخ مشاور: با سلام در صورتی با زن دیگری عقد دائم باشد از شناسنامه ایشان وگرنه در صورت ثبت ازدواج موقت در دفترخانه ثبت می گردد و در غیر اینصورت راه قانونی ندارد .

ولی

1397/11/06

خسته نباشید . من ماهیانه به دخترم پونصد هزارتومان نفقه میدم دست خودش هر موقع که میرم دیدنش. الان همسر سابقم میگه میرم دادگاه شکایت می کنم این که میدی کافی نیست . چیکار کنم؟


پاسخ مشاور: سلام. این مبلغ با توجه به تمکن مالی شما ممکن است بیشتر شود . لذا می توانند به دادگاه دادخواست دهند . مگر اینکه با ایشان توافق نمایید .

شهرام

1397/11/06

سلام. نفقه دختر میزان به خصوصی نداره ؟


پاسخ مشاور: سلام . خیر ؛ این مبلغ با کارشناسی تعیین می گردد .

احمد

1397/11/06

سلام. خاونم من فرزندمونو برداشت برد با اینکه حضانتش با منه تو این سن ؛ گفت خودم هزینه می کنم.الان دادخواست نفقه دادن واسه بچه . این چجوریه؟


پاسخ مشاور: سلام. پرداخت نفقه فرزند در هر حال با شماست .

سلامی

1397/11/06

خسته نباشین ، ببخشید حضانت دختر تا چه سنی با مادرشه؟


پاسخ مشاور: سلام. تا سن هفت سالگی . برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله " حضانت فرزند دختر " مراجعه نمایید .

سمانه

1397/11/06

سلام. ببخشید نفقه دختر هفت ساله چقدری میشه حدودا؟


پاسخ مشاور: سلام. میزانی دقیق نمی توان تعیین کرد . بایستی کارشناسی شود . موفق باشید .

اکرم

1397/11/06

سلام. ببخشید این مبلغ نفقه تو هر سنی فرق داره ؟


پاسخ مشاور: سلام. بله ، ممکن است با گذشت زمان این مبلغ بیشتر شود ؛ می توانید تقاضای تعدیل نفقه نمایید .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر