موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه دادخواست تعدیل اعسار محکوم به

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 14 اسفند 1398 ساعت 22:03

نوشته شده در : مقالات حقوقی نویسنده : admin تاریخ نگارش : Aug. 11, 2019, 10:30 a.m. آخرین به روز رسانی : Aug. 27, 2019, 3:37 p.m.

قطع به یقین یکی از دعاوی شایع در محاکم تعدیل اقساط محکوم به می باشد، در دعوای تعدیل اقساط محکوم به معمولاً خواهان دعوی مدعی است که میزان اقساط منصفانه نیست و از دادگاه تقاضای تعدیل اقساط محکوم به را دارد، شاید برای طرح دعوای تعدیل اقساط محکوم به سوالاتی در ذهن شما تداعی گردد که دعوی تعدیل اقساط محکوم به در چه مواردی مطرح می گردد؟ چه کسی حق طرح دعوی تعدیل اقساط محکوم به را دارد؟ شرایط طرح دعوی تعدیل اقساط محکوم به چیست؟ مدارک دعوای تعدیل اقساط محکوم به چیست؟ چگونه دعوای تعدیل اقساط محکوم به طرح نماییم؟ پاسخ به این قبیل سوالات می تواند جهت طرح و یا دفاع در دعوای تعدیل اقساط محکوم به برای شما راهگشا باشد از این رو گروه وکلای نستوه در دپارتمان تخصصی موسسه حقوقی دادآوران نستوه مقاله ذیل را برای شما تهیه و تنظیم نموده اند.

در این مطلب به بررسی دعوی تعدیل اقساط محکوم به خواهیم پرداخت. این دعوی زمانی قابل طرح می باشد که سابقاً حکم بر محکومیت مدیون و متعاقباً اعسار وی از پرداخت محکوم به، صادر و به مرحله قطعیت رسیده باشد. برای مثال طلبکار با تقدیم دادخواست حقوقی مطالبه طلب، به طرفیت مدیون  خود اقدام به اخذ دادنامه قطعی می نماید و سپس محکوم علیه (مدیون) به لحاظ عدم تمکن مالی اقدام به طرح دعوی اعسار از پرداخت محکوم به کرده و دادگاه نیز به جهت احراز عدم توانایی مالی مدیون در پرداخت یک جای طلب حکم بر اعسار و تقسیط محکوم به صادر می نماید. خاطر نشان می شود؛ در مواردی که دادگاه حکم بر اعسار محکوم علیه صادر می نماید، در ضمن حکم شرایط پرداخت اقساط محکوم به را نیز معین می نماید. در حقیفت تحصیل حکم اعسار از جانب مدیون به معنای معافیت از پرداخت محکوم به نمی باشد. با ذکر مثالی به ادامه بحث می پردازیم؛ برای مثال آقای الف به موجب حکم قطعی دادگاه صالح محکوم به پرداخت مبلغ معینی در حق آقای ب می گردد. با فرض اینکه  آقای الف توانایی مالی کافی جهت پرداخت یک جای محکوم به را دارا نباشد با رعایت شرایط مقرر قانونی اقدام به طرح دعوی اعسار و تقسیط از پرداخت محکوم به می نماید. دادگاه نیز آقای الف را معسر تشخیص داده و حکم بر اعسار وی و تقسیط محکوم به صادر می نماید. در حکم اخیر دادگاه مبادرت به تعیین شرایط پرداخت اقساط نیز خواهد نمود، با این توضیح که دادگاه با در نظر گرفتن میزان محکوم به و شرایط مالی محکوم علیه، مبلغی را جهت پیش پرداخت و مبلغی را جهت پرداخت ماهیانه تعیین خواهد نمود. حال پس از سپری مراحل فوق نوبت به طرح دعوی تعدیل اقساط محکوم به می رسد. در اینجا مناسب است این سوال مطرح شود؛ آیا بلافاصله پس از قطعیت دادنامه اعسار از پرداخت محکوم به می توان نسبت به طرح دعوی تعدیل اقساط اقدام نمود؟ با توجه به رویه عملی محاکم پاسخ این سوال منفی است. زیرا مطابق مقررات مندرج در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴ طرح دعوی اعسار از پرداخت محکوم به در صورتی میسر می باشد که مطابق اعلام مراجع رسمی کشور (مثلاً بانک مرکزی) شاخص تورم دچار تغییر گردد یا اینکه در وضعیت معیشت محکوم علیه تغییراتی پدید آید. (مثلاً میزان درآمدهای محکوم علیه نسبت به گذشته افزایش یا کاهش یابد).

بیشتر بدانیم : تعدیل و تقسیط مهریه

سوال دیگری که مناسب است در اینجا بدان پاسخ داده شود اینکه؛ چه کسی (محکوم علیه یا محکوم له) حق طرح دعوی تعدیل اقساط را دارا می باشد؟ در پاسخ به عرض می رسد، مطابق مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی امکان طرح دعوی تعدیل اقساط از جانب هر یک از محکوم علیه یا محکوم له وجود دارد و از این حیث محدودیت قانونی وجود ندارد. همانطور که در فوق تصریح گردید؛ این امکان وجود دارد، شاخص تورم در جامعه دستخوش تغییرات شود. چنانچه این تغییرات روند صعودی داشته باشد، محکوم علیه فرصت طرح دعوی تعدیل اقساط را دارد و از طرف دیگر چنانچه شاخص تورم دچار روند نزولی گردد، محکوم له فرصت طرح دعوی مذکور را خواهد داشت. همچنین، تغییر در وضعیت معیشت محکوم علیه نیز می تواند دلیلی موجه برای طرح دعوی مزبور از جانب محکوم له یا محکوم علیه تلقی گردد.

سوال دیگر اینکه ؛ طرح دعوی موضوع بحث نیازمند چه دلایل و مدارکی می باشد؟ در این خصوص می بایست تصریح گردد، در صورتی که قصد طرح دعوی تعدیل اقساط را دارید می بایست دادنامه قطعی مربوط به محکومیت، دادنامه قطعی مربوط به اعسار و تقسیط محکوم به و هر گونه دلیل و مدرکی که می تواند مثبت تغییر در شاخص نرخ تورم یا وضعیت معیشت محکوم علیه باشد را ضمیمه دادخواست خود نموده و به دادگاه صالح تقدیم نمایید. به تعبیر دیگر پیوست نمودن دادنامه قطعی محکومیت و دادنامه قطعی اعسار که سابقاً صادر گردیده است الزامی می باشد. لازم به ذکر است از جمله دلایل اثبات تغییر در شاخص نرخ تورم می تواند استناد به آمار مراجع رسمی در خصوص وضعیت تورم موجود در جامعه باشد. در این خصوص می توان از دادگاه رسیدگی کننده درخواست کارشناسی  نمود.

سوال دیگر اینکه، دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوی تعدیل اقساط کدام است؟ در پاسخ باید گفت، در این خصوص دادگاهی واجد صلاحیت می باشد که سابقاً اقدام به صدور داد نامه اعسار نموده است.

سوال بعدی اینکه؛ هزینه طرح دعوی تعدیل اقساط چه میزان است؟ مطابق مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، دعوی موضوع بحث از دعاوی غیر مالی محسوب شده و بدیهی است هزینه طرح این دعوی برابر با هزینه طرح دعاوی غیر مالی محسوب می گردد.

سوال بعدی اینکه؛ جهت تنظیم دادخواست تعدیل اقساط به کجا مراجعه نماییم؟ در پاسخ باید گفت، جهت تنظیم دادخواست تعدیل اقساط می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. برای این منظور می بایست؛ مدارک مزبور در فوق به همراه کارت ملی و هزینه ثبت دادخواست را به همراه داشته باشید. البته توصیه و تاکید می نماییم؛ قبل از ثبت دادخواست جهت تنظیم آن و این موضوع که چه دلایل و مدارکی را ضمیمه دادخواست نمایید با وکلای رسمی دادگستری مشورت نمایید. دقت نمایید، مراجعه شما به موسسات حقوقی که توسط افراد غیر وکیل اداره می گردد می تواند پیامدها و آثار منفی بسیاری به همراه داشته باشد. موسسات مزبور، غالبا توسط افراد غیر وکیل که جاهل به قوانین و مقررات می باشند اداره می گردد. در واقع این افراد اطلاعات حقوقی بیش از شما نخواهند داشت.

تمامی افرادی که با موسسه حقوقی دادآوران نستوه همکاری می نمایند، از وکلای پایه یک دادگستری دارای پروانه معتبر بوده و وکیل مجرب محسوب می شوند. بنابراین با مراجعه به موسسه حقوقی دادآوران نستوه از خدمات تخصصی و وکالتی تیم وکلای موسسه (گروه وکلای نستوه) برخوردار شوید. وکلای ما در دعاوی مربوط به تعدیل اقساط به عنوان مشاور یا وکیل در کنار شما خواهند بود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر