موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه خسارت

نمونه لایحه دفاعیه مطالبه خسارت

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 23 اسفند 1399 ساعت 06:40

توضیحات

نمونه لایحه دفاعیه خوانده/جلسه اول رسیدگی/  مطالبه طلب و خسارت قراردادی

موضوع : نمونه لایحه دفاعیه مطالبه طلب و خسارت قراردادی

ریاست محترم شعبه…………… دادگاه حقوقی محاکم عمومی دادگستری شهرستان…………..

سلام علیکم – با احترام و و بر اساس مجوز حاصل از یک برگ وکالت نامه ملصق به تمبر مالیاتی و بوكالت از ناحبه خوانده دعوی آقای/ خانم…………………….. در برابر دعوی خواهان آقای/ خانم………….. .

بخواسته: مطالبه طلب به مبلغ…….. ریال و خسارت تأخیر تأدیه و مطالبه خسارت قراردادی به مبلغ ………… ریال

با ارائه مستندات: ۱)…………….. ۲)………. ۳)…………۴)…………. بتاریخ رسیدگی………… ساعت….. موضوع کلاسه……….. بدینوسیله در مقام دفاع و تقديم لایحه دفاعیه خاطر عالی را مستحضر می دارد خواسته مطروحه بدلايل مشروحه آتي الذكر واجد ایرادات شکلی بوده و در ماهیت نیز استدلال وکیل محترم خواهان مخدوش می باشد چه استدلال صحیح، معتبر و مستحکم دارای ۳ شرط اصلی است: ۱) قطعیت و کلیت کبروی ۲) قطعیت صغری 3 )استحصال نتیجه از کبروی و صغری

که در ادامه و در قسمت مربوط به ماهیت دعوی بدان خواهم پرداخت:

بدو ایرادات شکلی: ۱)…………………………………… ۲)……………………………. ۳)………………………………………..

در ماهیت:

خواسته خواهان بشرح جزء دوم ستون خواسته دادخواست نخستین مطالبه مبلغ… ریال علاوه بر اصل طلب به میزان… ریال با خسارت تاخیر در تادیه، بابت ضرر و زیان و شرط ضمن قرارداد با موكل بنظر این کمترین مواجه با اشکال است زیرا بر اساس ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی مدنی که ناظر بر مواد ۲۲۱، ۲۲۶ و ۲۲۸ و ۲۳۰ قانون مدنی می باشد. در دعاوی پولی و  جائیکه دینی که موضوع آن وجه رایج است مورد مطالبه قرار می گیرد خسارت تأخیر تأدیه بر مبنای شاخص نرخ تورم اعلامی از ناحیه بانک مرکزی مورد لحاظ قرار می گیرد بنا براین هر گونه توافقی بین طرفین که متضمن تعیین وجهی اضافه بر مبلغ دین باشد مستنبط از ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی «ربا» محسوب می گردد و چنین شرطی نیز وفق بند ۳ ماده ۲۳۲ قانون مدنی نامشروع و باطل می باشد بنابراین دادخواست خواهان نسبت به… ریال مازاد بر اصل طلب مغایر با موازین قانونی و شرعی است؛ در نتیجه صدور حکم بر بطلان دعوی خواهان نسبت به مطالبه وجه مذکور با خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه (به نسبت آن) مورد استدعاست.

باتشکروتجدیداحترام

وکیل خوانده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر