موضوعات وبسایت : سلامت

مهمترین علامت سرطان مثانه

مهمترین علامت سرطان مثانه

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 18:23

تومور مثانه چیست و عوامل بروز آن کدامند؟

تومور مثانه یکی از تومورهای شایع در دنیا و خصوصا در فیلد اورولوژی میباشد. این تومور در آقایان بسیار شایعتر میباشد. شاید دلیل شیوع بیشتر در آقایان مصرف سیگار بیشتر در آقایان باشد. رابطه مستقیم بین تعداد و سالهای مصرف سیگار با وقوع تومور مثانه وجود دارد. بعد از قطع سیگار هم تا 15 سال خطر ایجاد تومور مثانه وجود دارد.

از دیگر عوامل خطر ایجاد تومور مثانه شامل مواد شیمیایی و صنایع چاپ و لاستیک سازی میباشد. طبق گفته های بهترین متخصص اورولوژی تماس طولانی و مداوم با این مواد شیمیایی میتواند باعث ایجاد تومور مثانه شود. از دیگر عوامل ایجاد این سرطان میتوان به سوند ادراری طولانی مدت و سنگ مثانه و عفونتهای میکروبی و انگلی مثانه اشاره کرد.

از دیگر بیماری های مرتبط در مجاری ادراری میتوان به تومور بیضه اشاره کرد که در مطلب مرتبط به صورت کامل به بررسی عوامل ایجاد این بیماری و روش های تشخیص و درمان آن پرداخته شده است.

علائم تومور مثانه

مهمترین و شایعترین علامت تومور مثانه خونریزی در ادرار است. خیلی اوقات این خون به قدری زیاد است که بیمار خون را با چشم در ادرار خود میبیند. در مابقی موارد هم در آنالیز ادرار و زیر میکروسکوپ خون در ادرار کشف میشود. نکته مهمی که اینجا باید ذکر شود اینکه اگر در آزمایش ادرار فرد خون وجود دارد ولی با چشم دیده نمیشود نباید برای بیمار و پزشک کم اهمیت باشد ، ما به عنوان متخصص اورولوژی تهران توانسته ایم موارد زیادی از تومور مثانه را با همین خون میکروسکوپی در ادرار کشف و درمان کنیم.

نکته: عفونت مثانه و تومور مثانه بیماری های مشابهی هستند که توسط بهترین متخصص اورولوژی تهران تشخیص و درمان می شوند

از سمت مقابل این نکته هم وجود دارد که هر خونی در ادرار لزوما مساوی با تومور مثانه نمیباشد ، یعنی ممکن است خون زیادی هم در ادرار دیده شود ولی تمام بررسی های بعدی سالم باشد و توموری در مثانه نباشد. وقتی بیمار مسن با سابقه مصرف سیگار با خون واضح در ادرار بدون درد و سوزش مراجعه مینماید تشخیص تومور مثانه است مگر خلاف آن ثابت شود. در نتیجه خطرناکترین علامت به نفع تومور مثانه دفع خون و لخته های خون بدون درد در ادرار میباشد.

%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%87.jpg

علائم تومور مثانه

اغلب موارد تومور مثانه به جز خون در ادرار علامت دیگری ندارد. اما گاهی بیماران با سوزش مزمن ادرار مراجعه میکنند. ما در این وب سایت، طبق بیانات دکتر مجتبی عاملی اورولوژیست تهران و در مطلب سوزش ادرار سعی کرده ایم تمام عوامل، علائم و روش های پیشگیری و درمان آن را توضیح دهیم که مطالعه آن مطلب نیز ضروری می باشد. گاهی علامت تومور مثانه سوزش و تکرر ادرار شدید میباشد.

گاهی تومور بزرگ شده و پیشرفت کرده و سوراخهای حالب را بسته است در نتیجه اگر بیمار دیر مراجعه کند با انسداد کلیه و نیاز به دیالیز خود را نشان میدهد. در مواردی که تومور متاستاز داده باشد ممکن است بیمار با علایم این متاستاز مراجعه کند. مثلا در متاستاز ریوی با سرفه مزمن و تنگی نفس و در متاستاز کبدی با درد شکم و زردی. شایان ذکر است اگر بیمار دچار تنگی مجرای ادرار شده باشد، روش تشخیص و درمان متفاوتی نسبت به تومور مثانه دارد که در مطلب مربوطه به طور کامل به بررسی آن پرداخته ایم.

روش تشخیص تومور مثانه توسط متخصص اورولوژی خوب

اورولوژیست برای تشخیص این تومور در ابتدا معمولا کشت و آنالیز ادرار برای رد کردن عفونت احتمالی در خواست میکند و سپس اگر عفونت علت خونریزی نبود برای بیمار سونوگرافی مثانه درخواست میکند. اغلب موارد تومورهای مثانه در سایزی هستند که با سونوگرافی تشخیص داده شوند. اما سالم بودن سونوگرافی رد کننده قطعی تومور مثانه نمیباشد. اگر اورولوژیست شک بالایی به تومور مثانه داشته باشد جهت بیمار سی تی اسکن شکم و لگن و یا سیستوسکوپی انجام خواهد داد. در سیستوسکوپی اورولوژیست با دوربین مخصوص وارد مجرای ادراری و مثانه میشود و به دقت تمام فضای مثانه را از نظر تومور بررسی مینماید.

روش درمان تومور مثانه

درمان تومورهای مثانه اگر به موقع و زود تشخیص داده شوند بسیار راحت است و به روش اندوسکوپی توسط اورولوژیست تهران انجام خواهد شد. ما در اتاق عمل با دوربین و وسایل مخصوص برداشت تومور وارد مثانه شده و تومور را از پایه آن به طور کامل خارج میکنیم. بر اساس جواب آسیب شناسی ممکن است بیماران نیاز به درمانهای تکمیلی تر مثل شیمی درمانی داخل مثانه و رادیوتراپی و یا شیمی درمانی عمومی هم داشته باشند.

روش پیشگیری از تومور مثانه

اما بهترین راه برای پیشگیری از تومور مثانه (پیشگیری سرطان مثانه) این است که سیگار و قلیان را ترک کنیم. موارد متعدد از جوانانی با تومور مثانه دیده ایم که فقط به دلیل مصرف قلیان بوده است.

banner-call.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: dr-ameli.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر