موضوعات وبسایت : سلامت

ترک انفاق کیفری در قانون جدید

ترک انفاق کیفری در قانون جدید

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 28 آبان 1399 ساعت 15:08

تعداد مشاهده این مطلب: 5,987 مرتبه

609833607%D8%AC%D8%B1%D9%85%20%D8%AA%D8%B1%DA%A9%20%D8%A7%D9%86%D9%81%D8%A7%D9%82%20%D9%88%20%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AA%20%D8%A2%D9%86.jpg

برای مشاوره جرم ترک انفاق و مجازات آن

برای مشاوره جرم ترک انفاق و مجازات آن

تامین نیازهای مادی زن در زندگی زناشویی از اهمیت وافری برخوردار بوده و در دین اسلام نیز بدان تاکید فراوان شده است . علاوه بر این ، بر اساس مقررات قانونی مختلفی ، پرداختنفقه زن به عهده شوهر قرار گرفته است که عدم پرداخت آن ، سبب ایجاد آثار حقوقی مهمی از جمله ایجاد  حق طلاق برای زن به علت عدم پرداخت نفقه می شود . اما آیا نپرداختن نفقه به زن یا همان ترک انفاق ، جرم است ؟ یعنی اینکه مردانی که نفقه همسر خود را نمی پردازند ، مرتکب جرمی شده اند ؟ علاوه بر این ، در صورتی که مرد نفقه زوجه خود را نپردازد به چه مجازاتی محکوم خواهد شد ؟ در پاسخ به این سوالات ، نخست به بررسی اینکه ترک انفاق یعنی چه می پردازیم و سپس جرم ترک انفاق و مجازات جرم ترک نفقه را مورد بررسی قرار می دهیم .



ترک انفاق چیست

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم مرد مکلف است که به همسر خود نفقه بدهد و بر اساس ماده 1107 قانون مدنی ، نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از جمله مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج است . در خصوص پرداخت نفقه به زن ، شرط مهمی وجود دارد و آن ، تمکین از سوی زن می باشد . لذا در شرایطی که زن از همسر خود تمکین نکرده باشد ، استحقاق دریافت نفقه نخواهد داشت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در موردتمکین از شوهر کلیک کنید .

با این مقدمه ، در صورتی که مرد به تکلیف خود بابت پرداخت نفقه به همسر عمل نکند ، جرم ترک انفاق محقق شده است . بنابراین ،ترک نفقه از سوی مرد به معنای آن است که با وجود اینکه زن استحقاق دریافت نفقه را دارد ، مرد به تکلیف خود عمل نکرده و زن برای مطالبه نفقه خود مجبور می شود به دادگاه مراجعه و روال قانونی را طی کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد معنی ترک انفاق کلیک کنید .


instagram.gif

جرم ترک انفاق و شرایط آن

در قسمت قبل توضیح مختصری پیرامون معنای ترک انفاق ارائه شد . اما در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که آیا ترک انفاق جرم است ؟ جرم ترک انفاق بر اساس قانون مجازات اسلامی چیست ؟

در پاسخ به این سوال ، ماده 642 از قانون مجازات اسلامی قابل توجه است . این ماده در خصوص جرم ترک انفاق یا جرم ترک و نپرداختن نفقه چنین مقرر نموده است : هر کس با د‌‌اشتن استطاعت مالی ، نفقه زن خود‌‌ را د‌‌ر صورت تمکین ند‌‌هد‌‌ .... د‌‌اد‌‌گاه او را از سه ماه و یک ‌روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌کند ‌‌. بر اساس این ماده ، جرم ترک انفاق در صورتی تحقق می یابد که :

اولا مرد استطاعت مالی کافی برای پرداخت نفقه زوجه خود را داشته باشد و با این وجود از پرداخت نفقه خودداری کند .بنابراین ، در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت نفقه زن خود نداشته باشد ، به جرم ترک انفاق قابل مجازات نیست و زن تنها می تواند به شیوه حقوقی اقدام به مطالبه نفقه خود نموده و در صورت عدم پرداخت ، از همسر خودطلاقبگیرد .

ثانیا زن باید از همسر خود تمکین نموده باشد و استحقاق دریافت نفقه را داشته باشد .لذا در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکرده باشد و مرتکب عدم تمکین شده باشد و استحقاق دریافت نفقه را نداشته باشد ، جرم ترک انفاق تحقق نمی یابد .


مجازات جرم ترک انفاق

در قسمت قبل ، شرایط تحقق جرم ترک انفاق یعنیاستطاعت مالی مرد برای پرداخت نفقه و تمکین از سوی زن را مورد بررسی قرار دادیم . اما سوال مهم آن است که مجازات جرم ترک انفاق چیست ؟ در قانون مجازات چه مجازاتی برای جرم ترک نفقه پیش بینی شده است ؟ بر اساس ماده 642 مجازات جرم ترک انفاق عبارت است از حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه .نکته مهمی که در مورد مجازات جرم ترک انفاق وجود دارد آن است که این جرم ، یکجرم قابل گذشت است و اگر زن از شکایت خود صرفنظر کند ، دیگر مرد به مجازات قانونی محکوم نخواهد شد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرایم قابل گذشت کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم ترک انفاق و مجازات آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم ترک انفاق و مجازات آن ​ پاسخ دهند .

2.gif

سوالات متداول


1- آیا ترک انفاق بر اساس قانون جرم است ؟

ترک انفاق یا نپرداختن نفقه جرم می باشد و در قانون برای آن مجازات تعیین شده است .



2- مجازات جرم ترک انفاق چقدر است ؟

مجازات قانونی جرم ترک انفاق سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس می باشد .



3- برای شکایت از جرم ترک انفاق باید چه اقداماتی انجام داد ؟

برای شکایت از جرم ترک انفاق باید به دادسرا مراجعه کرده و شکواییه ترک انفاق تنظیم نمود .



برای مشاوره جرم ترک انفاق و مجازات آن

برای مشاوره جرم ترک انفاق و مجازات آن

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

جرم ترک انفاقترک انفاقمجازات ترک انفاق نظرات کاربران



نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر