موضوعات وبسایت : سلامت

دست کشیدن در غسل سیستانی

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 04 اسفند 1398 ساعت 22:33

۲۱ پرسش

: با بدن خیس می توان غسل کرد ؟

پاسخ: مانعی ندارد .

۲۲ پرسش

: ۱ ـ در غسل ، آیا باید به اعضاء دست هم کشید ؟

۲ ـ آیا باید با هر طرف از بدن ، عورتین را هم شست ؟

۳ ـ اگر نیت شستن طرف راست بدن را بکنیم و در حین این کار دستمان با طرف


پاسخ: ۱ ـ دست کشیدن لازم نیست .
۲ ـ لازم نیست .
۳ ـ خیر ، اشکال ندارد و بین طرف راست و چپ ترتیب معتبر نیست .

۲۳ پرسش

: رطوبتی که از خانمها به هنگام ملاعبت با همسر بدون دخول خارج میشود چه حکمی دارد و چه موقع حکم منی دارد و باید غسل انجام داد؟

پاسخ: رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند.و امّا اگر زیاد باشد به حدّی که صدق (انزال) کند و لباس را آلوده نماید در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد.و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود.

۲۴ پرسش

: من تاحدود ۲۷ سالگی یک مسئله را نمی دانستم و این که دختر وقتی استمنا میکند با ید غسل کند و تمام این مدت را از سن تکلیف تا ۲۷ سالگی را نماز و روزه می گرفتم که استمنا کرده بودم ولی غسل نکرده بودم تکلیف این همه روزه و نمازهای من چیست ایا باید همه را قضا بگیرم ؟

پاسخ: رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت ‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به ‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد - به حدّی که صدق انزال کند - و لباس را آلوده نماید در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود.
پس نسبت به گذشته اگر مطمئن هستید که غسل بر شما واجب شده و نمازها را در این حال خوانده بودید نمازهایى را که بعد از جنابت خوانده اید باید قضا کنید مگر آنچه بعد از انجام یک غسل مشروعى بوده ، چه غسل واجب باشد مانند غسل حیض و چه مستحب مانند غسل جمعه ، و اگر تعداد نمازهایى را که باید قضا کنید ندانید کافى است مقدارى را که یقین دارید باطل بوده است قضا کنید و روزه ها را در فرض جهل لازم نیست قضا کنید اگر در جهل معذور بوده اید و در غیر این صورت قضا لازم است ولى کفاره ندارد .

۲۵ پرسش

: آیا آبی که قبل از منی از انسان خارج می شود (وذی) ، اگر از راه و ملاعبه حرام خارج شده باشد نجس است یا خیر ؟ غسل لازم است یا خیر ؟ مبطل وضو است یا خیر ؟

پاسخ: پاک است و موجب غسل نمی شود و مبطل وضو هم نیست .

۲۶ پرسش

: اگر شک داشته باشیم محتلم شده ایم یا نه حکم چیست؟

پاسخ: غسل لازم نیست.

۲۷ پرسش

: اگر پس از اتمام غسل بفهمد که قسمتی از طرف چپ بدن نشسته مانده ولی حدث اکبر یا اصغر هم از او سر زده آیا شستن همان قسمت کافی است یا باید دوباره غسل کند یا اصولا حکمی دیگر دارد؟

پاسخ: اگر حدث اکبر مثل جنابت صادر نشده باشد همان قسمت را بشوید کافی است و به احتیاط وضو هم بگیرد و اگر حدث اکبر صادر شده باشد باید مجدد غسل نماید.

۲۸ پرسش

: آیا در آب استخر و جکوزی می شود غسل کرد ؟

پاسخ: در هر دو مورد غسل اشکال ندارد ولی در غسل ترتیبی بعد از شستن سر و گردن به احتیاط وجب باید از استخر بیرون بیاید و جهت شستن بقیه بدن وارد آب شود.

۲۹ پرسش

: آیا می توان یک غسل با چند نیت انجام داد ؟

پاسخ: بله می تواند .

۳۰ پرسش

: اگر انسان به خاطر خجالت برای نماز صبح جای غسل تیمم کند، آیا تیمم او صحیح است؟

پاسخ: خجالت مجوز غسل نکردن نیست مگر اینکه به قدری باشد که موجب حرج و سختی شدید شود که در این صورت می تواند در تنگی وقت تیمم کند.

برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر