موضوعات وبسایت : سلامت

خواندگان دعوی خلع ید مشاعی

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 24 بهمن 1398 ساعت 18:09

درتاریخ : 1391/11/17 به شماره : 9109970270101348

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: خلع ید، خوانده، قرار عدم استماع دعوی، مال مشاعمال مشاع، خلع ید، خوانده، قرار عدم استماع دعوی

چکیده رای

دعوای خلع ید در مورد ملک مشاعی می بایستی به طرفیت تمامی مالکین و متصرفین مال مشاعی اقامه شود.

رای بدوی

درخصوص دعوی آقای م.غ. و خانم ن.الف. با وکالت خانم ز.ع. خانم الف.ر. به طرفیت ۱-خانم م.م.۲- خانم ر.ص.۳- خانم م.ر. ۴- خانم س.الف. ۵- خانم ل.ح. ۶- خانم ر.س. به خواسته خلع ید از پارکینگ‌های مشاعی واقع در طبقه تحتانی ساختمان به پلاک ثبتی۳۸/۸۱۲ می‌باشد وکیل خواهان در تبیین خواسته توضیح داده است (موکلین یک دستگاه آپارتمان از طبقه ۷ ساختمان موضوع پلاک ثبتی شماره۳۸ فرعی از ۸۱۲ اصلی واقع در بخش ۱۱ تهران را پیش خرید نموده‌اند و از آنجا که سازندگان ساختمان دو طبقه اضافه بر خلاف ضوابط شهرداری به‌طور غیر قانونی در ساختمان احداث نموده‌اند و بابت آن جریمه زیادی به شهرداری بدهکار هستند نتوانسته اند پایان کار از شهرداری و صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت اخذ و سند رسمی برای هر یک از آپارتمان‌ها تنظیم نماید و این مشکل کماکان باقی است. لذا نسبت با انتقال ۸ درصد دانگ مشاع از کل پلاک فوق‌الذکر را به موجب سند قطعی غیر منقول شماره۱۰۹۵۳۲ مورخ ۲۳/۱۲/۷۹ دفتر خانه ۸۱تهران به موکلین انتقال قطعی نموده‌اند لیکن سایر مالکین خواندگان بدون رضایت موکلین اقدام به تصرف و تقسیم پارکینگ های مشاعی نموده‌اند و پارکینگی را جهت استفاده موکلین اختصاص داده اند که به هیچ وجه امکان پارک اتومبیل و استفاده از آن برای موکلین مقدور نمی‌باشد. لذا استدعای رسیدگی و خلع ید خواندگان از پارکینگ های تصرفی و مشاعی را دارد) دادگاه پس از جری تشریفات قانونی و دعوت طرفین به دادرسی و استماع اظهارات و مدافعات طرفین و بررسی محتویات اوراق پرونده و مستندات ابرازی و با مداقه در آن نظر به اینکه اولاً: حسب پاسخ استعلام واصله از اداره ثبت اسناد و املاک شمیران به شماره۲۹۰ مورخ ۴/۲/۹۰ مالکیت مشاعی خواهان نسبت به پلاک ثبتی شماره ۳۸فرعی از۸۱۲ اصلی مفروز و مجزی شده از پلاک۲ فرعی از اصلی واقع در امام زاده قاسم شمیران بخش۱۱ تهران محرز و مسلم است. ثانیاً: مجوز تصرف پارکینگ ها توسط خواندگان مستند به تقسیم نامه ای است که به امضاء کلیه مالکین مشاعی پلاک ثبتی موصوف نرسیده است لذا در تقسیم پارکینگ ها تصمیم کلیه مالکین مناط اعتبار می‌باشد. ثالثاً: خواهان با طرح دعوی حاضر عدم رضایت خود را به ادامه تصرفات خواندگان در پارکینگ های متنازعٌ فیه اعلام نموده است و خواندگان دلیلی بر اذن مالک مشاعی به ادامه تصرفات خود به دادگاه ارائه ننموده‌اند. علی‌هذا دادگاه بنا به مراتب فوق و با استناد به مواد۳۱۱،۳۰۸ قانون مدنی حکم به خلع ید خواندگان از پارکینگ های مشاعی واقع در طبقه تحتانی پلاک ثبتی۳۸/۸۱۲ صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره نسبت به خانم ل.ح.غیابی است و نسبت به سایر خواندگان حضوری است ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف مدت بیست روز از تاریخ انقضاء مدت واخواهی قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۱۰۸ دادگاه عمومی حقوقی تهران – ملکی

رای دادگاه تجدید نظر

در این پرونده ۱- آقای ع.ح. به وکالت از خانم م.م. به طرفیت آقای م.غ. و خانم ن.الف.۲-آقای ر.ص. به وکالت از بانوان م.ر. و ر.ص. به طرفیت آقای م.غ. و خانم ن.الف. از دادنامه شماره ۰۰۳۹۶ مورخ ۱۳/۴/۹۰ شعبه ۱۰۸ دادگاه عمومی حقوقی تهران تجدیدنظرخواهی کرده‌اند به موجب دادنامه موصوف دعوای تجدیدنظرخواندگان به خواسته خلع ید از پارکینگ های مشاعی واقع در طبقه تحتانی ساختمان به پلاک ثبتی ۳۸/۸۱۲ موجه تشخیص و حکم به خلع ید خواندگان صادر شده است. دادگاه با توجه به بررسی اوراق و مستندات پرونده مطالعه لوایح ابرازی طرفین و ملاحظه نامه‌های ۴/۲/۹۰ و ۱۸/۴/۹۰ اداره ثبت اسناد و املاک شمیران، نظر به این که خواسته خواهان بدوی خلع ید از تمامی پارکینگ های مشاعی واقع در طبقه تحتانی ساختمان است لیکن حسب پاسخ واصله از ثبت اسناد و املاک مربوطه مضبوط در پرونده، ملک مورد ترافع مالکین دیگری هم دارد که طرف دعوا قرار نگرفته اند و این در صورتی است که در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد، مطابق ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی از تمام ملک خلع ید می‌شود و اقدام به این امر علیه مالکی که جزء شمول و لحوق حکم به خلع ید نیست را فراهم می آورد که صحیح نیست و دعوای خلع ید نسبت به سهم مشاع خواندگان بدوی هم مطرح نگردیده است. بنابراین دعوا به نحو صحیح مطرح نشده و می‌بایست به طرفیت تمامی مالکین و متصرفین مال مشاعی اقامه شود، لذا قابلیت استماع ندارد. بر همین اساس به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و رعایت ماده ۲ همان قانون ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته قرار رد دعوای خواهان بدوی (تجدیدنظرخواندگان) صادر و اعلام می‌شود. این رأی قطعی است. 

رئیس شعبه۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه 

اهوارکی – رمضانی

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر