موضوعات وبسایت : سلامت

شرایط انتقال وام مسکن مهر

شرایط انتقال وام مسکن مهر

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 28 مرداد 1398 ساعت 21:24

%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%85-1068x466.jpg

نحوه انتقال وام مسکن به فردی دیگر همواره جزو سئوالات پر ابهامی است که افرادی که قصد خرید خانه یا فروش خانه را دارند با آن مواجه هستند. از آنجائیکه خرید و فروش وام از نظر بانک ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود این مسئله برای افراد چالش برانگیزتر شده است. البته سیستم بانکداری پیشنهادهایی در این‌باره ارائه کرده است تا امکان انتقال وام برای افراد فراهم شود.
بر همین اساس وقتی فرد صاحب حساب، با رسیدن موعد وامش که از یک تا دو سال به طول می‌انجامد، تصمیم می‌گیرد تا وام خود را به فرد دیگری انتقال دهد، لازم است تا سریعاً انتقال وام را به بانک اطلاع دهد. روند این انتقال به اینگونه‌ است که در گام نخست و قبل از تشکیل پرونده استعلام‌ها توسط متصدی مربوطه بانک مسکن انجام می‌شود و موارد مختلف مثل چگونگی پرداخت اقساط وام گیرنده و این‌که فرد مشتری بانک است یا نه، بررسی خواهد شد.

مدارک لازم
آنچه به‌عنوان مدارک لازم باید به بانک ارائه شود شامل سند مسکن، بنچاق، مبایعه‌نامه، شناسنامه، کارت ملی خریدار و فروشنده است که نبود هر یک از آن نقص پرونده محسوب می‌شود روند انتقال وام را تا تکمیل مدارک، به تعویق خواهد انداخت.

شرایط انتقال وام
در حقیقت در انتقال تسهیلات به دیگران یا فرد ثالث لازم است که چند نکته حتما مورد توجه قرار گیرد. اول آنکه خریدار باید فاقد چک برگشتی و اقساط معوقه در بانک مسکن و سایر بانک‌ها باشد.
همچنین یکی دیگر از قوانین بانک مسکن این است که انتقال وام از زوجین به یکدیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. درخصوص انتقال وام‌های بانک مسکن باید به این نکته اشاره کرد که انتقال تسهیلات به دو صورت قابل انتقال است، یکی صلح و دیگری تعویض وثیقه.

صلح
صلح راهی برای انتقال تسهیلات به خریدار جدید است، البته در برخی وام‌ها مثل مسکن مهر، ایثارگران، جانبازان، نیروی انتظامی و… این انتقال امکان‌پذیر نیست بنابراین باید حتما وام تسویه شود. طبق روال پس از صلح میان خریدار و فروشنده وام، قسط ماه جاری باید پرداخت ‌شود تا مبلغ معوقه تسهیلات وجود نداشته باشد.
همچنین اگر فروشنده مسکنی بخواهد تا قسط وام خانه‌ای را که فروخته، مالک جدید مسکن پرداخت کند می‌تواند از روش انتقال مانده بدهی استفاده کند، به طوریکه سود تسهیلات از وامی که باید طی چند سال آینده پرداخت شود کسر می‌شود و ۱۰درصد آن، در صورتی که انتقال وام میان اقوام نباشد، پرداخت خواهد شد. بسته به نوع تسهیلات پرداختی، کارمزد یک تا ۱۰‌درصد در نظر گرفته خواهد شد به طوریکه برای اوراق بهادار و اشخاصی درجه یک با تشخیص بانک یک درصد کارمزد در نظر گرفته می‌شود و برای قراردادها با سپرده، ۱۰‌درصد کارمزد دریافت می‌شود. همچنین مانده مبلغ تسویه به‌صورت رهنی دریافت خواهد شد.

تعویض وثیقه
اگر  قصد انتقال وام بانک مسکن را دارید بهتر است بدانید که انتقال تسهیلات بانکی به روش تعویض وثیقه وام به مسکن جدید هم امکان‌پذیر است. در این روش باید مدارک همچون اسناد ملک جدید به‌صورت همزمان به بانک ارائه شود تا بعد از ارزیابی پلاک جدید رهن شده و پلاک قبلی فک رهن شود. اگر انتقال دهنده وام نتواند مدارک ملک جدید را ارائه کند لازم است  تا با سپردن ودیعه نزد بانک از مهلت سه تا شش ماهه برای معرفی وثیقه جدید برخوردار شود. توجه داشته باشید که اگر سپرده به بانک داده نشود تنها باید وام را به خریدار مسکن انتقال داد و میزان وام باقی‌مانده را از قیمت کل مسکن کسر کرد.

بررسی بازه زمانی وام
آنچه لازم است که در خصوص بازه زمانی به یاد داشته باشید این است که پروسه اداری با توجه به شعبه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

اگر قصد انتقال وام خود به شخصی دیگر را دارید یا به دنبال خرید ملکی هستید که وام مسکن‌اش به نام شخص دیگری‌ست حتما به نکات گفته شده در این مطلب توجه داشته باشید و شرایط را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید وام مورد نظر را انتقال دهید و بعدا با مشکل مواجه نشوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر