موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه اعتراض به تعدیل تقسیط مهریه

نمونه اعتراض به تعدیل تقسیط مهریه

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 12:10

مهریه یکی از حقوق زن می باشد که بنا به شرایط و نوع مهریه، زن می تواند اقدام به درخواست آن نماید. با توجه به شرایط کنونی و افزایش قیمت سکه و عدم توانایی مرد برای پرداخت مهریه همسرش، موضوع دادخواست تعدیل اقساط مهریه رو به افزایش است. در شرایطی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، بحث تعدیل مهریه مطرح می گردد. با توجه به روزافزون بودن شمار دادخواست های تعدیل مهریه، بحث اعتراض به رای تعدیل مهریه نیز اهمیت بالایی پیدا می کند. امروزه برخی از دعاوی رایج در دادگاه ها، دعوای تعدیل مهریه و اعتراض به رای تعدیل مهریه می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم پس از بیان تعریف مهریه، شرایط و روش های تعدیل مهریه و راه های اعتراض به رای تعدیل مهریه را بیان کنیم.

مهریه چیست؟

مهریه، مالی می باشد که مرد در هنگام عقد نکاح، برای نشان دادن حسن عمل خویش و به عنوان هدیه، متعهد به پرداخت آن می شود. مهریه باید قابلیت تملک داشته باشد. در هنگام عقد نکاح می توان پرداخت مهریه را به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه مشخص نمود. مهریه عندالمطالبه، مهریه ای است که زن هر زمانی که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند، اما در خصوص مهریه عندالاستطاعه می توان این چنین گفت که زمانی که مرد توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، قابل مطالبه است.

تعدیل مهریه به چه معناست؟

مهریه از حقوق زن می باشد و پس از عقد نکاح، زن مالک مهریه خواهد بود. وی می تواند هر زمانی که خواست نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید. با توجه به افزایش قیمت روز افزون سکه و شرایط اقتصادی کشور، اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، می تواند نسبت به تقدیم دادخواست اعسار به دادگاه اقدام نماید. با این عمل، در صورت صدور رای به نفع مرد، وی باید نسبت به پرداخت مهریه در قابل اقساطی معین اقدام کند. اگر وضعیت مالی مرد تغییر کند یا قیمت سکه تغییر کند، طرفین دعوای تعدیل مهریه می توانند با ارائه ادله و مستندات، درخواست تعدیل کاهش یا افزایش اقساط مهریه را از دادگاه داشته باشند.

زمان و شرایط تعدیل مهریه

زمانی می توان در خصوص اقساط مهریه درخواست تعدیل مهریه داشت که شرایط تعدیل برای پرداخت مهریه موجود باشد، مانند:

  • مدیون یا محکوم علیه معسر، متمکن از پرداخت بدهی خود به نحو اقساط شناخته شود.
  • مدیون محکوم به معسر متمکن از پرداخت بدهی خود در مهلت مناسبی گردد.

تعدیل افزایش مهریه و تعدیل کاهش مهریه

بر اساس ماده 11 قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی، طرفین دعوای تعدیل اقساط مهریه می توانند نسبت به کاهش یا افزایش اقساط مهریه اقدام نمایند. اگر وضعیت مالی مرد رو به بهبود باشد یا قیمت سکه با افت محسوسی مواجه شود، زن می تواند درخواست تعدیل افزایش مهریه را به دادگاه تقدیم کند. همچنین اگر وضعیت مالی مرد رو به کاهش باشد و قیمت سکه دچار افزایش محسوسی گردد یا مرد دچار نقص و بیماری شود، می تواند درخواست تعدیل کاهش اقساط مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

درخواست تعدیل مهریه چگونه درخواستی است؟

دادخواست تعدیل مهریه درخواستی که در طی آن طرفین دعوی خواهان تغییر شرایط پرداخت مهریه هستند حال بنا به درخواست ذینفع شرایط این تغییر می تواند برای او مثبت یا منفی باشد.

درخواست تعدیل مهریه برای زوج است یا زوجه؟

بنا به قوانین محکومیت های مالی، محکوم له و محکوم علیه هر دو می توانند در صورت وقوع شرایط تعدیل مهریه دادخواست تعدیل مهریه را تقدیم دادگاه نمایند بدین صورت که اگر زوج در روز های آتی ناتوان از پرداخت اقساط مهریه شود می تواند درخواست تعدیل مهریه خود را به دادگاه بدهد و از آنان خواسته که شرایط اقساط مهریه را تغییر بدهند و یا اینکه زوجه می تواند در صورت فهم از تمکن مالی مرد و بهبود یافتن اوضاع مالی او از دادگاه بخواهد یا مهریه او را به صورت یکجا از زوج بگیرد یا اینکه مقدار مبلغی اقساط او را افزایش دهد.

برای طرح دعوای تعدیل مهریه به دادنامه محکومیت مهریه نیاز است؟

یکی از شرایط طرح دعوای تعدیل مهریه، دادنامه محکومیت مهریه می باشد. دادنامه محکومیت مهریه باید قطعی شده باشد. جهت طرح دعوای تعدیل مهریه، بایستی دادنامه قطعی محکومیت مهریه به پرونده تعدیل مهریه ضمیمه گردد.

مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل مهریه

مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست تعدیل مهریه، دادگاهی می باشد که زن در آن جا، مهریه را مطالبه کرده است و دادنامه اعسار مهریه به آنجا تقدیم شده است.

نحوه طرح دعوای تعدیل مهریه

خواهان باید دعوای تعدیل مهریه را در دفاتر خدمات قضایی طرح کند. خواهان با استفاده از دادخواست تعدیل مهریه، روند رسیدگی به پرونده تعدیل مهریه را آغاز می کند. دادخواست تعدیل مهریه باید همراه استشهاد نامه به دادگاه تقدیم شود. این استشهاد نامه، حاوی شهادت چهار نفر شاهد و آگاه از وضعیت اقتصادی خواهان تعدیل مهریه می باشد. همچنین بایستی مدارکی را که تغییر وضعیت مالی را اثبات می نماید به دادخواست تعدیل مهریه ضمیمه کرد. پس از طی کردن مراحل بالا، دادخواست تعدیل مهریه ثبت می گردد و شعبه ی رسیدگی کننده به پرونده، ارجاع داده می شود. دادگاه برای رسیدگی به دعوای تعدیل مهریه، وقت تعیین می کند و وقت تعیین شده را به طرفین دعوای تعدیل مهریه ابلاغ می کند. در جلسه تشکیل شده ی رسیدگی به پرونده تعدیل مهریه، طرفین دعوا باید مدارک و شواهد خود را در دادگاه ارائه کنند. شاهدان طرفین نباید از وابستگان درجه یک آن ها باشند و باید از وضعیت اقتصادی آن ها اطلاع داشته باشند. پس از اتمام جلسه رسیدگی به دعوای تعدیل مهریه، رای دادگاه صادر می شود و به طرفین دعوای تعدیل مهریه ابلاغ می گردد. رای تعدیل مهریه قابل تجدید نظر خواهی می باشد و طرفین می توانند اقدام به اعتراض به رای تعدیل مهریه نمایند. همچنین اگر جلسه رسیدگی به پرونده تعدیل مهریه به صورت غیابی برگزار شده باشد، طرفین می توانند از طریق واخواهی اقدام به اعتراض به رای تعدیل مهریه کنند. در صورت عدم اعتراض به رای تعدیل مهریه و اتمام مهلت اعتراض به رای تعدیل مهریه، دادنامه به طرفین ابلاغ می گردد. دادنامه تعدیل مهریه برای اجرا شدن رای، به بخش اجرای احکام شعبه صادرکننده رای تعدیل مهریه ارجاع داده می شود و حکم تعدیل مهریه به اجرا در می آید.

اگر مرد ناتوان در پرداخت پیش قسط مهریه باشد؟

زمانی که مرد با وجود تعیین پیش قسط مهریه توسط قاضی دادگاه خانواده ناتوان از پرداخت آن باشد می تواند این ناتوانی خود را در قالب اعتراض به رای پیش قسط مهریه به دادگاه بدهد و با مدارک و مستندات محکمه پسند قاضی دادگاه را متقاعد کند که حکم تعدیل مهریه را صادر نماید.

زوج برای اثبات تعدیل مهریه باید چه اقداماتی نماید؟

از آنجایی درخواست تعدیل مهریه عموماً درخواستی است که بعد از تعیین پیش قسط مهریه تنظیم می شود. و اینکه شرایط تعدیل مهریه تا حد زیادی به وضعیت مالی مرد بستگی دارد مرد برای اثبات داشتن شرایط تعدیل مهریه باید مدارک و شواهدات محکمه پسند و در صورت لزوم استشهاد نامه که توسط چهار نفر شاهد و گواه به احوال اقتصادی خواهان تعدیل مهریه تهیه می شود را آماده کرده و ضمیمه درخواست تعدیل مهریه خود نماید.

اعتراض به رای تعدیل مهریه توسط زوجه

عموماً دعاوی خانوادگی جزء انواع دعاوی حساب می شوند که فرد برای اثبات ادعاهای خود باید شخصاً وارد عمل شده و با جمع آوری ادله و مدارک و شواهدات محکمه پسند از حق و حقوق خویش در دادگاه خانواده دفاع نمایند بنابراین اعتراض به رای تعدیل مهریه از این امر مستثنا نبوده و زوجه خود باید دلیل اعتراض خود را با جمع آوری مدارکی مبنی بر متمکن بودن زوج، برای قضات واضح نماید. و در صورت ناتوان بودن می تواند با مشاوره گرفتن از افراد متخصص در این حوزه از قبیل وکیل اعتراض به رای تعدیل مهریه ارشادها و راهنمایی لازم را برای چگونگی اعتراض به رای تعدیل مهریه بگیرد.

تفاوت و شباهت تعدیل مهریه و تقسیط مهریه

دادخواست تقسیط مهریه و تعدیل مهریه یا اعتراض به رای تعدیل مهریه، هر دو در دادگاه خانواده ایی رسیدگی می شوند که رسیدگی اولیه در آنجا صورت گرفته باشد.

دادخواست تقسیط مهریه قبل از دادخواست تعدیل مهریه و اعتراض به آن می باشد و اساساً بلافاصله بعد از دادگاه خانواده به جریان می افتد و مانع از جلب مرد بعد از تعیین میزان مهریه می شود.

زمانی می توان دادخواست تعدیل مهریه نسبت به مهریه داشت که تقسیط مهریه به خوبی صورت نگرفته باشد یا اینکه تعداد اقساط آن بیش از حد طبیعی باشد. و اینکه زوجه می تواند بعد از تعدیل مهریه، اعتراض به رای تعدیل مهریه را به دادگاه خانواده مربوطه تسلیم کنند.

اعتراض به رای تعدیل مهریه

در صورتی که رای دادگاه در خصوص تعدیل مهریه طرفین ابلاغ گردد و آن ها نسبت به رای تعدیل مهریه اعتراض داشته باشند، می توانند با استفاده از روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه به رای صادره اعتراض نمایند. روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه به شرح زیر می باشد:

  • اعتراض به رای تعدیل مهریه توسط واخواهی
  • اعتراض به رای تعدیل مهریه توسط تجدید نظرخواهی
  • اعتراض به رای تعدیل مهریه توسط فرجام خواهی
  • اعتراض به رای تعدیل مهریه توسط اعاده دادرسی
  • اعتراض به رای تعدیل مهریه توسط شخص ثالث

اعتراض به رای تعدیل مهریه از طریق واخواهی و تجدیدنظرخواهی، روش های عادی اعتراض به رای تعدیل مهریه می باشد. همچنین اعتراض به رای تعدیل مهریه از طریق واخواهی، اعاده دادرسی و اعتراض شخص ثالث، روش های فوق العاده اعتراض به رای تعدیل مهریه می باشد. واخواهی و تجدیدنظرخواهی از رای تعدیل مهریه بدان جهت روش های عادی اعتراض به رای تعدیل مهریه می باشند که استفاده از این روش ها برای اعتراض به رای تعدیل مهریه جز در موارد استثنا، مجاز می باشد. همچنین استفاده از روش های فوق العاده اعتراض به رای تعدیل مهریه فقط در موارد خاصی امکان پذیر می باشد.

اعتراض به رای تعدیل مهریه از طریق واخواهی

برگزاری جلسه دعوای تعدیل مهریه در دادگاه، وابسته به حضور طرفین دعوای تعدیل مهریه و ارائه ادله و مستندات طرفین می باشد. اما گاهی طرفین دعوای تعدیل مهریه از زمان تعیین شده جلسه دادگاه آگاه نمی شوند یا امکان حضور در جلسه رسیدگی به دعوای تعدیل مهریه را ندارند یا تمایلی به حضور در جلسه دادگاه ندارند. عدم حضور یکی از طرفین یا هر دو، خللی در تشکیل جلسه رسیدگی به طرفین دعوای تعدیل مهریه ایجاد نمی کند. دادگاه به صورت غیابی به پرونده تعدیل مهریه رسیدگی می کند و اقدام به صدور رای می نماید. هر گاه هر یک از طرفین غایب، از رای صادره دادگاه آگاه شوند و به آن اعتراض داشته باشند، می توانند از طریق واخواهی، اقدام به اعتراض به رای تعدیل مهریه نمایند. بنابراین، در صورت غیابی برگزار شدن جلسه رسیدگی به پرونده تعدیل مهریه، روش پیش بینی شده ی قانون برای اعتراض به رای تعدیل مهریه، واخواهی می باشد. رسیدگی به اعتراض از رای تعدیل مهریه توسط واخواهی، در همان دادگاهی که رای غیابی تعدیل مهریه را صادر کرده است پیگیری می شود.

اعتراض به رای تعدیل مهریه پس از مهلت واخواهی

مهلت واخواهی برای اعتراض به رای تعدیل مهریه 20 روز پس از ابلاغ رای غیابی تعدیل مهریه به محکوم علیه می باشد. اگر اعتراض به رای تعدیل مهریه پس از مهلت واخواهی باشد، دادگاه، اعتراض به رای تعدیل غیابی را رد می کند. تنها در شرایطی می توان پس از مهلت واخواهی، اقدام به اعتراض به رای تعدیل مهریه کرد که محکوم علیه غایب برای عدم اعتراض در مهلت قانونی عذر موجه داشته باشد. عذر موجه محکوم علیه غایب می تواند عدم اطلاع از رای غیابی، فوت یکی از بستگان یا ... باشد. دادگاه ادعای محکوم علیه غایب را بررسی می کند و در صورتی که عذر خواهان را موجه بداند، اعتراض به رای تعدیل مهریه را بررسی خواهد کرد.

اعتراض به رای تعدیل مهریه توسط تجدیدنظرخواهی

یکی از روش های اعتراض به رای تعدیل مهریه، استفاده از تجدیدنظرخواهی می باشد. تجدیدنظرخواهی از رای تعدیل مهریه، عبارت است از درخواست رسیدگی دوباره به پرونده تعدیل مهریه، به منظور بازبینی اعمال دادگاه بدوی. هدف از رسیدگی مجدد به پرونده تعدیل مهریه، اصلاح رای صادر شده از دادگاه نخستین می باشد. دادگاه تجدیدنظر همان اختیاراتی را دارد که دادگاه بدوی در خصوص پرونده تعدیل مهریه دارا بوده است. اگر دادگاه تجدید نظر تعدیل مهریه تشخیص دهد که در رسیدگی دادگاه بدوی به پرونده، اشکالی وحود داشته است، خود رسیدگی صحیح به پرونده تعدیل مهریه را بر عهده می گیرد.

چه کسانی در تعدیل مهریه و تعیین تعداد اقساط آن تاثیر می گذارند؟

قاضی دادگاه و نماینده قانونی شخص معترض و یا وکیل استخدامی وی از جمله کسانی هستند که بر رای تعدیل یا تقسیط مهریه تاثیر می گذارند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تاثیر نظریه قاضی دادگاه براساس شواهد و مدارکی است که شخص معترض یا وکیل او جمع آوری کرده می باشد.

زمان تقسیط مهریه توسط زوج

اشتباه رایجی که برای دعوی مهریه وجود دارد این هست که مردان قبل از تشکیل جلسه اول دادرسی مهریه و صدور حکم پرداخت مهریه اقدام به تنظیم درخواست تقسیط مهریه می نمایند غافل از اینکه آنان زمانی می تواند درخواست تقسیط مهریه داشته باشند که مهریه از قبل مطالبه شده باشد در غیر این صورت دعوی آنان رد خواهد شد.

اگر مرد اقساط مهریه را پرداخت نکند:

باور اشتباهی که مردان برای خود در خصوص پرداخت مهریه ساخته اند این هست که بعد از پرداخت چند قسط از مهریه در صورت عدم پرداخت سایر اقساط مهریه می توانند خود را از زیر بار دینی که دارند آسوده نمایند در حالی قسطی شدن مهریه هیچ تاثیری در ماهیت مهریه نخواهد داشت بنابراین عدم پرداخت اقساط مهریه باعث می شود که مهریه از حالت اقساطی خارج شده و به حالت «حال» در بیاید و آن وقت است که مرد موظف می شود مهریه را تمام و کمال پرداخت کرده و ادعای وی برای تعدیل مهریه و اعتراض به آن قابل قبول نیست.

روش های وصول یا مطالبه مهریه

از آنجایی که زوجه از طریق یک سند رسمی به نام نکاح نامه مالک مهریه می شود بنابراین می تواند برای مطالبه مهریه از طریق دفاتر اسناد رسمی اقدام نماید اما روش دیگری که برای مطالبه مهریه وجود دارد وصول مهریه از طریق دادگاه خانواده است در این روش زوجه باید ابتدا به دفاتر قضایی مراجعه کرده و سپس دادخواست مطالبه مهریه خود را تقدیم دادگاه خانواده نماید. البته زوجه برای اینکه تضمینی برای پرداخت مهریه خود از جانب مرد داشته باشد می تواند همزمان با دادخواست مطالبه مهریه، از طریق تنظیم درخواست تامین خواسته اقدام به توقیف اموال منقول و غیر منقول زوج نماید و این سبب می شود که زوج تا تعیین شدن نوع پرداخت مهریه (تعدیل یا تقسیطی) اقدامی در انتقال یا فروش اموال توقیفی نکند.

وکیل برای اعتراض به رای تعدیل مهریه

همانطور که زوج این حق را دارد که با توجه با شرایط بد اقتصادی نسبت به اقساط مهریه درخواست تعدیل مهریه داشته باشد در عوض زوجه نیز این حق را خواهد داشت که به رای تعدیل مهریه اعتراض نماید اما باید در نظر داشت زوجین زمانی می توانند بر ادعاهای خود استمرار ورزند که نسبت به آن ها مدارک و شواهد معتبری داشته باشد یا برای مطرح کردن دادخواست های خود در دادگاه از افراد متخصص این نوع دعاوی راهنمایی گرفته باشند.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل اعتراض به رای تعدیل مهریه بسپاریم؟

بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که در اعتراض به رای تعدیل مهریه تخصص دارند.

برای انتخاب بهترین وکیل برای شما، دادسان شرایطی از جمله

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل
  • هزینه مشاوره اولیه
  • پیشنهاد متنی از چند وکیل متخصص کار خود
  • امتیاز سایر کاربران به وکلا

را در نظر گرفته است و کافی است درخواست خود را ثبت فرموده تا موارد فوق را از چند وکیل دریافت بفرمائید.

هزینه ی اخذ وکیل برای اعتراض به رای تعدیل مهریه چگونه است؟

هزینه ی اخذ وکیل برای اعتراض به رای تعدیل مهریه معمولا درصدی از مبلغ مورد مطالبه می باشد.

هزینه گرفتن مشاوره از وکیل متخصص اعتراض به رای تعدیل مهریه در بازه قیمتی زیر قرار دارد.

20 هزار تومان 200 هزار تومان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: dadsun.app



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر