موضوعات وبسایت : سلامت

ترشحات در هفته پنجم بارداری

ترشحات در هفته پنجم بارداری

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 18 مرداد 1398 ساعت 00:38

Week-5-of-pregnancy.jpg

همه چیز درباره هفته پنجم بارداری

داستان درون

شاید تصور این موضوع که جنین شما کوچکتر از الف ( ا ) است ، کمی مشکل باشد ، ولی در همین شکل و وضعیت هم هر روز تغییرات شگرفی برایش روی می دهد . جنین شما در حال حاضر دیگر شبیه یک توپ نیست و بیشتر شبیه یک لوله مارپیچ است که انتهای آن طبیعتأ سرکودک و سایر قسمت بدن نوزاد قرار دارد که بین او و سر انتهایی ، اعصاب نخاعی شکل گرفته است . در پایان هفته پنجم یک سری از برجستگی ها در طول پشت نوزاد شکل می گیرد که سیستم عصبی مرکزی نوزاد است . جنین شما همانند یک جوجه ، دارای کیسه آب گلابی شکل است که از آن تغذیه می کند . خون توسط قلب نارس و تکامل نیافته به سمت دیواره ساک به گردش در می آید و سپس بازمی گردد .در این مرحله قلب جنین تنها یک لوله کوچک است که در در هفته های بعد بطن چپ و راست آن نیز تشکیل می شود

اندام های اصلی دیگر جنین به سرعت در حال رشد هستند که در دوماهه اول ، مغز جنین به دو نیمکره تقسیم می شود و سیستم تنفسی اش به صورت یک شکاف در پشت صورتش شکل خواهد گرفت .

این شیار ، با تکامل و رشد جنین به طرف پایین رشد می کند که در دوطرف بدن به 23 شاخه تبدیل می شود و در نهایت شکل گیری ریه ها به پایان می پذیرد .دست و پاهای جنین در این هفته ، مثل جوانه های ریزی هستند که شکل انگشت دارند . در این مرحله جنین با چشم غیر مسلح نیز دیده خواهد شد .

سینه های بزرگتر

اگر همیشه آرزوی داشتن سینه های بزرگ را داشته اید ، آرزوی شما در حال تحقق است . سینه های اغلب خانم ها تا پایان هفته دوازدهم ، به اندازه یک فنجان ورم می کند واین انتظار وجود دارد تا زمان زایمان ، به اندازه دو فنجان ورم کند . در واقع ، سینه های شما در طول بارداری به اندازه 2 پوند بزرگتر می شود .

درآغاز بارداری درد سینه ها ممکن است از یک سوزن سوزن شدن تا دردهای شدید متغیر شود . این درد و التهاب بخاطر ترشح هورمون های پروژسترون و استروژن ( هورمون های مسئول افزایش جریان خون به سینه ها ) است تا آنها را جهت شیردهی آماده کند .در طی هفته های بعد اطراف نوک سینه ها شروع به تیره شدن می کند زیرا غدد شیردهی شروع به رشد می کنند و برای شیردهی آماده می شوند . این غدد ، روغن نرمی ترشح می کنند که باعث می شوند پوست اطراف نوک سینه هایتان کمی برجسته شود ، ممکن است رگهای آبی را روی سینه خود ببینید و گاهی تیر کشید نهایی را تجربه کنید . این دردها بعد از سه ماهه اول کاهش پیدا می کنند. شما می توانید درد و التهاب سینه ها را با کمپرس آب گرم کاهش دهید و هنگام خواب ، یک کرست نخی بپوشید . برخی از خانم ها ، این سؤال همواره برایشان مطرح است که : شکل ظاهری سینه ها بعد از زایمان به حال اول خود برمی گردد ؟ در پاسخ باید بگوییم : نه اینطور نیست . بنابراین میزان افتادگی و شل شدن سینه ها بعد از زایمان تا حدودی ژنتیکی هستند که اصلا لزومی ندارد نگران این موضوع باشید . شما با پوشیدن کرست های سفت و خوش فرم می توانید تا حدودی افتادگی و شلی سینه ها را از بین ببرید .

تکرر ادرار

در اوائل هفته پنجم ، رحم شما بزرگ خواهد شد که در این صورت تا حدودی به مثانه تان فشار وارد می کند حتی ممکن است بعد از رفتن به توالت ، دوباره احساس ادرار کنید که این احساس بخاطر فشار بیش از حد بر مثانه تان است . به این شرایط با دید مثبت بنگرید و این رفت و آمد ها را مثل ورزش در نظر بگیرید .

این رفت و آمدها به دستشویی باعث می شود شما به این فکر بیفتید که مایعات کمتری مصرف کنید ، اما هرگز این کار را انجام ندهید .

نکته : درد یا سوزش هنگام ادرار ، مطلقأ از مشکلات بارداری نیست . شاید این علامت ، عفونت معمول مثانه با نام ” کیست ” باشد که گاهی همراه با تب است . پزشک متخصص در این زمینه می تواند ادرار بیمار را از نظر وجود باکتری آزمایش کند و داروهای مجاز برای رفع این مشکل در دوران بارداری تجویز کند .

مسائل دیگر

برخی خانم های خوش شانس ، دوران بارداری پوست بهتری پیدا می کنند زیرا در این دوره ، میزان سطح خون افزایش یافته ، بیشتر به سمت سر و صورت می روند و بخاطر وجود سطح بالای هورمون ها ، غده های بالای چربی زیر پوست ، چربی بیشتر ترشح می کنند که باعث درخشندگی و لطافت سطح پوست می شود . از آنجا که در دوران بارداری وضعیت ترشح هورمون ها تغییر می کند ، متاسفانه بسیاری از خانم ها از درخشندگی یا مشکلات پوستی به دور هستند به همین خاطر مواقعی پوست صاف و درخشان دارند و مواقع دیگر پوست ، لک و پوست پوست می شود .

پوست های چرب

اگر میزان ترشح هورمون ها در بدنتان در این دوران بسیار زیاد باشد ممکن است پوست جوش بزند که اصلا در دوران بلوغ نیز سابقه نداشته است . اگرچه مصرف بسیاری از داروهای رایج آکنه مشکلی ندارد اما از کرم های موضعی حاوی ( retino ) پروکسید بنزول و آنتی بیوتیک ها اجتناب نمایید .

قبل از مصرف داروهای OTC حتما با پزشک مشورت کنید تا از بی ضرر بودن آن ها مطمئن شوید . شما نباید از داروهای حاوی لوسیون ویتامین A مثل Accutanc _Retin  ، A دیفرین ، Tazorac ، استفاده کنید .

مصرف هرگونه مواد پاک کننده آرایشی و بهداشتی را که حاوی مواد ساخته شده از اسید سالسیک هستند برای مدتی متوقف سازید . استفاده از محلول های شیمیایی که حاوی اسید سالسیک هستند ، برای مصرف مطمئن هستند و می توانند به برطرف سازی سلول های مرده پوست کمک کنند .

پس راهکار درمان آکنه ها چیست ؟

از آنجایی که جوش های دوران بارداری غالبا با بسته شدن منافذ پوست به وسیله پربی ایجاد می شود ، به همین علت پوست خود را با mechanical esofliant پاک نمایید . برای پاک کردن پوست از محلول های تمیز کننده روزانه و غیر خشک کننده پوست استفاده کنید و هفته ای چندبار ماسک های جوانه جو را به آرامی روی پوست بمالید تا منافذ پوستتان تمیز شود و پوست مرده از روی پوستتان کنار رود .

برای درمان خانگی پوست ، دوعدد سفیده تخم مرغ را به هم بزنید و روی پوستتان بمالید و آن را بعد از 15 دقیقه بشویید . در دوران بارداری از لوازم آرایشی و ضد آفتاب های چرب استفاده نکنید .

پوست خشک

چرا در دوران بارداری ممکن است یک ماه دچار آکنه و جوش صورت و ماه بعد دچار خشکی بیش از حد پوست شوید ؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است ، همانطور که سطح هورمون های بدنتان در این دوره تغییر می کند ، ظاهر پوست شما نیز تغییر خواهد کرد .

در این دوران برای جلوگیری و درمان خشکی پوست بیش از حد پوست ، آب بیشتری بنوشید تا از آب اشباع شوید . کرم های نرم کننده موضعی برای از بین بردن خشکی پوست مناسب هستند ، اما نوشیدن آب زیاد باعث می شود که از درون پوست خود را مرطوب کنید .

با استفاده از روغن بچه یا کرم های مرطوب کننده بدون بو پوست خود را مرطوب کنید و بهتر است، زمانی که پوست خیس و مرطوب است از کرم استفاده کنید تا رطوبت بیشتری را در خود حفظ کنید .

روش مناسب دیگر آبرسانی پوست ، روش آب گرم ، البته بیش از 10 دقیقه نباشد و استفاده از مرطوب کننده های ملایم یا روغن بچه در زمان دوش گرفتن ، است .

شما می توانید ماسک های مرطوب کننده خانگی بسازید ، به این صورت که بلغور جو را بپزید تا آب آن غلیظ شود بعد آن را بگذارید تا خنک شود و آن را روی صورت خود بمالید . اجازه دهید ماسک صورت 20 دقیقه روی صورت بماند تا خنک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید . روغن های بدن ، پوست را نرم تر و لطیف تر می کند و پوشیدن لباس های نخی به شما اجازه می دهند پوستتان نفس بکشد .

اجتناب از برخی داروهای پوستی

از آنجا که مصرف برخی داروهای پوستی با برخی نواقص مادرزادی مرتبط هستند در دوران بارداری از داروهای پوستی زیر استفاده نکنید .

  • منوکونازول ، داروی ضد قارچ
  • تتراسایکین ،آنتی بیوتیکی که معمولا برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود .
  • مینوکسیدن ، تقویت کننده مو
  • ایزوترتیتوین ، معمولأ برای آکنه های دملی تجویز می شود .

فیبروز کیستی ( CF )

این بیماری معمولأ برروی تنفس و دستگاه گوارش و هاضمه تاثیر می گذارد . افراد مبتلا به فیبروز کیستی معمولا با یک نوع پروتئین غیر طبیعی متولد می شوند که از عبور و خروج کلراید به برخی سلول ها مثل سلول های رحم ، ریه و پانکراس جلوگیری می کند .در نتیجه این وضعیت ، سلول های خلطی غلیظ و چسبنده ترشح می کنند که تنفس را مشکل می سازد و عفونت های متناوب ریه را در پی دارد .

از هر 30 نفر مردم قفقازستان یک نفر ناقل CF است . اگرچه این بیماری بیشتر در بین قفقاز ها رایج است اما همه نژادهای انسانی تحت تاثیر این بیماری قرار دلرند .

این بیماری معمولا از طریق رژیم های غذایی ، داروهای حاوی آنزیم های لوزالمعده جهت کمک به هضم غذا ، و درمان های تنفسی روزانه و داروهای رقیق هستند بسته به شدت و CF کننده خلط ، درمان می شود . افرادی که مبتلا به ضعف آن ممکن است در کودکی بمیرند یا عمری بیش از 40 سال داشته باشند .

تالاسمی

این اسم شامل گروهی از بیماری های خونی است که غالبأ اشکال متفاوتی از کم خونی ( نقص گلبول های قرمز خون ) را دربر می گیرد . اگرچه با توجه به عملکرد گلبول های قرمز خون در بدن شما ، احتمال وچود چنین بیماری در جنین وجود داشته باشد ، پزشک احتمالا یک آزمایش برای شما تجویز می کند .

تالاسمی در دونوع آلفا و بتا است که معمولا با توجه به بخش نقص هموگلوبین ( پروتئینی که عمل اکسیژن رسانی را انجام می دهد ) نام گذاری شده اند .

برخی از اشکال تالاسمی بیشتر از سایر آن خطرناک هستند . این نوع تالاسمی در سراسر جهان بخصوص مردم یونان ، ایتالیا ، خاورمیانه ، آفریقا و آسیایی ها رایج است .

برخی از کودکان که دچار تالاسمی هستند تا اوایل دوران کودکی سالم و سلامت به نظر می رسند درحالیکه بیماری به صورت آرام و پنهان رشد می کند و به صورت بی حالی و خستگی ظاهر می شوند و بعضی دیگر ممکن است داخل رحم بمیرند . بچه های مبتلا به تالاسمی ماژور ( عمده ) ، شکل پرخطر این بیماری ، ممکن است تا آخر عمر نیاز به تزریق خون و آنتی بیوتیک داشته باشند .

کم خونی داسی شکل

این بیماری غالبا توسط هموگاوبین های غیر طبیعی موجود در خون که وظیفه اکسیژن رسانی از ریه ها به سایر بخش های بدن را بر عهده دارند ، به وجود می آید . کم خونی داسی شکل انواع مختلفی دارد و نوع آن بستگی به ژنی دارد که کودک از والدین به ارث می برد .

برخی از افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل زندگی طبیعی دارند. و بعضی با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد . نوزادان و کودکان مبتلا به کم خونی داسی شکل معمولا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی جدی قرار دارند .

کودکانی که مبتلا به کم خونی داسی شکل هستند غالبا با مصرف آنتی بیوتیک در مقابل بیماری های عفونی ایمن می شوند . در حالیکه سایر علائم و نشانه های بیماری با رشد کودک قابل درمان باشد ، می تواند از داروهای موجود استفاده نماید .

سقط جنین

سقط معمولا به افتادن جنین تا قبل از 20 هفته تعریف می شود . سقط غالبا همراه با خونریزی و دل دردی شدید است . براساس تحقیقات موسسه تخصصی زایمان و ژنتیک آمریکا ، یک پنجم حاملگی ها به سقط ختم می شود که بیش از 80 درصد از آنها در سه ماهه اول بارداری روی می دهند .

اگر به هر علتی در اوایل بارداریتان ،سقط جنین داشته باشید . ممکن است احساس افسردگی یا عصبانیت بکنید . ترشح بیش از حد استروژن بعد از سقط ممکن است دردناک باشد ، اما بیشتر احساس غم شدید می کنید .

بسیاری از خانم ها معمولا در پی سقط جنین احساس عذاب وجدان دارند و مدام خود را متهم می کنند که حتما کاری کرده اند که منجر به سقط جنین شده است و دائمأ از خود سوال می کنند که احتمالا وزن سنگین یا کار زیاد علت بروز چنین اتفاقاتی بوده است ، اما اینطور نیست .بخاطر داشته باشید که اکثر سقط جنین ها به علت نارسایی های ژنتیکی روی می دهند . عده کمی از خانم ها ، بیش از یک بار سقط جنین داشته اند که علت این مشکل با درمان و مداوا از بین می رود .

نکته حائز اهمیت بعد از یک بار سقط در خانم ها ، وجود حامیان عاطفی است . باید به خاطر داشته باشید که تا قبل از حاملگی بعدی خود ، اجازه دهید مراحل افسردگی ، تکذیب ، عصبانیت و پذیرش این واقعیت طی شود . شما خود می دانید این موضوع چقدر ناراحت کننده است و باید آن را با کسی که به او اعتماد دارید ، در میان بگذارید . شما باید بدانید که همسرتان نیز به اندازه شما ناراحت است و باید به نیاز های او توجه کنید .

در نهایت باید بدانید خانم هایی که چندین سقط جنین داشته اند نیز می توانند فرزندان سالم و سلامتی را به دنیا بیاورند .

علل احتمالی سقط جنین

نارسایی کروموزمی : در مرحله لقاح ، اسپرم و تخمک هرکدام با خود 23 کروموزم می آورند که در نهایت منجر به 23 جفت کروموزم کاملا هماهنگ می شود .فرآیند جفت شدن کروموزم ها ، کاملا پیچیده است و یک جهش جزئی می تواند باعث یک نارسایی ژنتیکی شود و مانع رشد جنین گردد .

محققان عامل اصلی بیشتر سقط ها را وراثت می دانند . با بالا رفتن ، سن احتمال بروز جهش های ژنتیکی در لقاح بیشتر می شود .

عدم تعادل هورمونی

حدود 5 درصد علت سقط جنین ها ، عدم تعادل هورمونی است . برای مثال ، نامتعادل بودن هورمون استروژن مانع لانه گزینی تخمک بارور شده داخل رحم می شود . پزشک می تواند با انجام یک نمونه برداری اندومتری ، عدم تعادل هورمونی را در شما تشخیص دهد . این آزمایش معمولا اواخر دوران عادت ماهیانه انجام می شود تا به تخمک گذاری و تکامل جداره رحمی کمک کند .مصرف داروهای باروری به روند رشد تخمک و تولید هورمون ها نیز کمک می کند .

مشکلات رحمی

فیبروئید های رحمی نیز گاهی ممکن است عامل برخی سقط جنین ها باشند . اغلب فیبروئید ها ، روی دیواره خارجی رحم رشد می کنند و زیان آور هستند . اگر فیبروئید ها داخل رحم رشد کنند ، در روند لانه گزینی تخمک یا تامین خون جنین دخالت می کنند .

برخی از خانم ها دارای سپتوم مادرزادی هستند که عامل اصلی سقط جنین است .

سپتوم ( Septum ) مشکلی است که در نتیجه آن شکافی داخل دیواره ی رحم به وجود می آید و این مشکل غالبا به علت خراش های جراحی یا کورتاژهای غیر تخصصی ایجاد می شود که می تواند مانع کاشته شدن تخمک و یا رسیدن جریان خون بهع جفت شود . پزشک معمولا می تواند نواقص رحمی را از طریق اشعه ایکس ( X ) تشخیص دهد و مداوا کند .

بیماری مزمن بیماری هایی نظیر اختلالات مربوط به سیستم ایمنی ، قلبی ، کلیوی ، کبدی و مرض قند ، عامل 6 درصد سقط ها هستند . اگر به بیماری مزمن مبتلا هستید با متخصص زایمان در مورد شرایط خود صحبت کنید .

تب بالا

اگر در اوایل بارداری دچار تب بالا می شوید ( حرارت داخلی بدن بی ش از 39 درجه ) ، ممکن است این تب بالا منجر به سقط جنین شود . حرارت داخلی زیاد تا قبل از شش هفتگی ، آسیب زیادی به جنین می رساند .

خونریزی و لکه بینی تا چه حد طبیعی است ؟

در دوران بارداری هیچ چیز وحشتناک تر از مشاهده ی خون یا لک روی لباس زیر نیست .خونریزی های کم یا لک بینی تقریبا روی یک سوم همه بارداری ها تاثیر می گذارد و این صرفا به معنای وجود مشکل یا اتفاقی نیست . لک بینی بعد از مقاربت برای درصد کمی از خانم ها روی می دهد .این خونریزی کم ، گاهی اوقات می تواند به دلایلی از قبیل : عفونت ، جراحت ، خراش های جداره ی مهبل اتفتق بیفتد .

در واقع تقریبا نیمی از خانم هایی که در دوران بارداری دچار خونریزی می شوند ، در نهایت جنین خود را از دست می دهند . در صورت مشاهده هرگونه خونریزی با پزشک خود مشورت کنید و حتما مقدار خونریزی خود را بگویید . اگر خونریزی رحمی آنقدر زیاد بود که احساس ضعف می کردید یا از نوار بهداشتی رد می شد ، بر انجام معاینات خود اصرار کنید . اگر خونریزی هایتان مداوم و همراه با درد یا تب بود ، باید دوباره معاینه شوید .

یکی از دلایل خونریزی و لکه بینی ، لانه گزینی تخمک بارور شده است .در حدود هفته چهارم ، به خاطر چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم ، خونریزی روی می دهد که به آن خونریزی باروری می گویند و کاملا طبیعی است . خونریزی باروری اصلا خطری برای جنین به همراه ندارد ، اما اگر جواب آزمایش هایتان مثبت بود باید احتیاط کنید .

بارداری خارج از رحمی

یکی از پرخطر ترین علل خونریزی در طول سه ماهه اول ، حاملگی خارج از رحم است . بارداری خارج از رحم ، معمولا زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده ، خارج از رحم و در لوله ی تخمدان لانه می گزیند و همانجا شروع به رشد می کند .

این نوع بارداری معمولا زمانی روی می دهد که مسیر لوله تخمدان با بافت زخم ترمیم شده ، بسته می شود یا خود لوله ، شکل غیر طبیعی دارد . بارداری خارج از رحم و در لوله تخمدان ها ، معمولا با درد و خونریزی شدید همراه است . یکی از هر صد بارداری، خارج از رحمی است .

در موردی بارداری خارج از رحمی چه می دانید ؟ علاوه بر خونریزی و لکه بینی در بارداری های خارج از رحمی ، این بارداری همراه با تهوع و دردهای لگن است .

ممکن است دردهای عجیبی را در ناحیه شانه داشته باشید و احتمال دارد به خاطر خونریزی های داخلی باشد که به شانه ها فشار می آورد . اگر هرگونه علائم فوق را مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید .

در مطب پزشک یا اتاق اورژانس با مشاهده ی علائم فوق حتما خطربارداری خارج از رحم را متذکر شوید . در صورت تشخیص بارداری خارج از رحمی ، hcG پزشک به شما توصیه می کند آزمایش خون انجام دهید تا سطح هورمون خونتان را اندازه گیری کند .در چنین شرایطی ممکن است پزشک به شما توصیه کند تست واژینال یا سونوگرافی را انجام دهید تا میزان بزرگی لوله تخمدان یا بارداری غیر معمول را تشخیص دهد . اگر درد نداشته باشید ، پزشک انجام تست سونوگرافی هورمونی را برای چند روز انجام می دهد تا به تشخیص دقیق تری برسد .

اگر زودتر متوجه بارداری خارج رحمی شوید ، اصلا نیازی به جراحی باز نیست . در این وضعیت پزشک به شما دارو و تذکراتی می دهد که باعث دفع بافت های بارداری غیرطبیعی شود. پزشک به میزان هورمون های موجود در خونتان توجه می کند تا مطمئن شود که زمان زیادی از بارداری شما نمی گذرد . اگر زمان زادی از بارداریتان می گذرد و همراه با درد و خونریزی است ، باید تحت عمل جراحی قرار گیرید تا نطفه از لوله تخمدان برداشته شود .

اجتناب از روابط جنسی

داشتن روابط جنسی برای اکثر خانم ها در دوران بارداری اصلا خوب نیست . در این دوران ، جنین درون ساک حاملگی ( از جنین در برابر التهاب محافظت می کند ) قرار دارد . این التهابات معمولا به خاطر شکل مسدود کننده سرویکس ایجاد می شود .

در صورت وجود شرایط زیر از روابط جنسی در دوران بارداری اجتناب نمایید .

  • وجود بیماری های جنسی و مقاربتی
  • ضعیف بودن سرویکس
  • سابقه یا علائمی از زایمان زودرس

رژیم غذایی و ورزش

اگر از رژیم گرفتن و پرهیز از مصرف غذای دلخواهتان خسته شده اید با بیان این جمله که : تغذیه سالم ، فرزند سالم را در پی خواهد داشت ، به خود روحیه دهید .

تغذیه مناسب در این دوران بسیار حائز اهمیت است . شما با تغذیه ، مواد غذایی مورد نیاز برای رشد جنین و بدن خودتان را تامین می کنید . رژیم غذایی سالم در دوران بارداری دارای فاکتور های غذایی لازم و سطح مناسبی از کربوهیدراتها ، چربی و پروتئین بدون کالری مازاد را تامین می کند .

برای این که تغذیه مناسبی در دوران بارداری داشته باشید از گروه های خوراکی زیر در وعده های غذایی خود استفاده کنید .

میوه ها : هر روز 3 تا 4 وعده از مییوه تازه ، یخ زده ، کنسرو شده ( عصاره طبیعی ، نه شربت های غلیظ ) میوه های خشک یا آب میوه 100 درصد طبیعی استفاده کنید . حداقل روزی یکبار از مرکبات ( پذتقال ، گربپ فروت ، نارنگی ) استفاده کنید زیرا سرشار از ویتامین C هستند . بیش از یک فنجان ، آب میوه در روز مصرف نکنید ، زیرا آب میوه در مقایسه با میوه کامل از کالری بالایی برخوردار است . در حالی که فیبر لازم را هم وارد بدن نمی کند . یک وعده میوه در روز شامل یک سیب ، نصف فنجان میوه خرد شده یا خشک یا سه چهارم فنجان آب میوه صد درصد طبیعی است .

سبزیجات : 3 تا 5 وعده در روز : برای این که از شبزیجات بیشتری مصرف کنید ، هنگام پر کردن ظرف غذایتان به رنگ های رنگین کمان فکر کنید . سبزیجات با رنگ سبز ( کلم پروکلی ، کلم پیچ ، اسفناج ) ، نارنجی ( هویج ، سیب زمینی ، کدو تنبل ) ، زرد ( ذرت ، فلفل زرد ) و قرمز ( گوجه فرنگی و فلفل قرمز ) انتخاب کنید . یک وعده سبزیجات ، شامل اسفناج یا کاهو ، 21 فنجان سبزی خام یا خرد شده است.

لبنیات : سه وعده در روز : لبنیات منبعی غنی از کلسیم است که می تواند برای رشد جنین و سلامت بدن شما مفید باشد . برای جذب کلسیم کافی هر روز شیر بنوشید و ماست و پنیر مصرف کنید . برای متعادل نگه داشتن سطح کالری یا چربی های غیر اشباع شده بدنتان از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید . اگر تخمل لاکتوز را ندارید و نمی توانید شیر را هضم کنید ، از شیر بدون لاکتوز ، غذاهای غنی شده از کلسیم ، سدیم ، قند ، چربی اشباع شده و کلسترول پایین استفاده نمایید .

پروتئین : دو تا سه وعده در روز ، گوشت لخم ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ و خشکبار و حبوبات را به عنوان منابع پروتئینی در غذاهای خود بگنجانید . یک وعده شامل 60 تا 90 گرم گوشت پخته ، مرغ یا ماهی ، که حدودا یک قالب کره است یک فنجان حبوبات پخته ، دوعدد تخم مرغ ، دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی ، 30 گرم خشکبار می باشد.

غلات ( سبوس ) سه وعده در روز : به شما پیشنهاد می کنیم روزانه سه وعده از غلات استفاده کنید که با این میزان ، حداقل 50 درصد از مواد مورد نیاز بدنتان را تامین می کنید . بیسکوییت ها و ماکارونی منبعی غنی از فیبر هستند و نقش مهمی در دوران بارداری دارند . مصرف زیاد غذاهایی که حاوی فیبر هستند می تواند باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و دفع شود و احتمال بروز یبوست و بواسیر را کاهش دهد . تا جایی که ممکن است غلات سبوس دار را در وعده های غذایی خود بگنجانید و به جای مصرف نان سفید ، از نان های سبوس دار استفاده نمایید . هر وعده غلات می تواند شامل : یک تکه نان ، 30 گرم برشتوک ، نصف فنجان غلات ، برنج یا ماکارونی پخته باشد .

مجموع کالری های دریافتی

زنان باردار باتوجه به قند و میزان فعالیت های روزانه شان نیازمند 2500 کالری در روز هستند که این مقدار از کالری با توجه به کمبود وزن ، اضافه وزن و چندقلویی بودن کاملا متغیر است . اگر یکی از شرایط فوق را دارا هستید . با دکتر خود مشورت کنید تا از رژیم غذایی متعادل برای داشتن یک حاملگی سالم برخوردار شوید .

هشدار در مورد مصرف کافئین

کافئین ماده ای است که در قهوه ، چای ، نوشیدنی های سبک یا حتی شکلات وجود دارد . این ماده غذایی مانند سایر موادغذایی از جفت عبور می کند و وارد سیستم بدن جنین می شود. کافئین می تواند بر روی ضربان قلب و تنفس جنین تاثیر می گذارد ، اما محققان از امکان آسیب مصرف این مواد بر روی جنین چندان مطمئن نیستند . برخی از تحقیقات وجود ارتباطی را بین مصرف بالای کافئین و نواقص مادرزادی ، سقط ، کم وزنی ، مرگ ناگهانی و سایر مشکلات در جنین بیان کرده اند و بعضی از محققان چنین چیزی را قبول ندارند. به همین دلیل ، موسسه رژیم غذایی آمریکا به خانم های باردار توصیه می کند که روزانه بیش از mg 300 کافئین مصرف نکنند . اگر سالها از داروهایی برای درمان بیماری های مزمن استفاده می کنید ، حالا که باردار هستید باید مصرف آن ها را قطع کنید . از آنجا که اندام های اصلی جنین بسیار سریع در حال رشد هستند ، داروهای خود را بدون مشورت پزشک مشورت پزشک قطع نکنید زیرا وجود برخی بیماری ها خطرناک تر از مصرف نکردن داروهاست .

چگونه داروها بر روی یک نوزاد متولد نشده تاثیر می گذارد ، در جواب این سوال باید بگوئیم این بستگی به نوع دارو ، مقدار و زمان مصرف آن دارد .جنین بین روزهای 18 تا 55 روز بعد از لقاح خیلی بیشتر به داروها حساس است .

با پزشک خود صریحا درمورد داروها و بیماریتان صحبت کنید و از آنجا که وی از بارداریتان مطلع است ، داروهای مطمئن تری برایتان تجویز می کند یا میزان آن را تغییر می دهد. فهرستی از داروهایی که نباید در دوران بارداری مصرف کنید ، در ذیل آمده است :

  • بعضی آنتی بیوتیک ها مانند : تتراسایلیکن ، دوکسی سایکلین ، استرلتوماسین ، و کاناماسیسن ، اریترومایسین و استولات می تواند بر کارکرد کبد زنان باردار تاثیر بگذارید . لوئورو کینولر ممکن است به استخوان ها و غضروف های در حال رشد جنین آسیب برساند .
  • داروهای ضد سکته مانند : کربا مازپینو اسید والبرویک
  • داروهای ضد میگرن از جمله : ار گوتامین
  • داروهی ضد جوش و آکنه مانند : آکوتان و دیگر ترکیبات خوراکی و ویتامین ای
  • رقیق کننده خون مانند : وارفارین
  • داروهای مخصوص فشارخون بالا مثل : کاپتوپریل وانالا بریل متوقف کننده های ACF

شما دوستان عزیز می توانید جهت خرید کاندومخرید ژل و خرید اسپری به فروشگاه لوازم زناشویی مجاز بادکنک ها به آدرس www.badkonakha.com مراجعه نمائید، لازم به ذکر بوده تمامی محصولات موجود در فروشگاه مجاز بوده و دارای کد مجوز می باشند، که در قسمت توضیحات هر محصول در سایت ثبت شده و قابل مشاهده هستند، همچنین فروش این محصولات نیاز به نسخه پزشک نداشته و فروش آن کاملا مجاز بوده و به صورت OTC در دسترس همگان می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر