موضوعات وبسایت : سلامت

توقیف فیزیکی خودرو

توقیف فیزیکی خودرو

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 18 مرداد 1398 ساعت 01:58

همان طور که می دانید، توقیف اموال زمانی رخ خواهد داد که شخصی به دیگری بدهکار باشد. این امر میتواند به صورت قرض گرفتن و یا مهریه همسر و در شرایطی که شخص مایل به پرداخت این بدهی نباشد، صورت می پذیرد. توقیف فیزیکی خودرو نیز یکی از انواع توقیف اموال می باشد که در اثر بدهی به شخصی دیگر (حقوقی و یا حقیقی) انجام می پذیرد. در این نوع توقیف علاوه بر توقیف قانونی خودرو، توقیف فیزیکی خودرو نیز اعمال می شود؛ این بدین معناست که شخص مدیون علاوه بر منع از فروش خودرو و نقل آن به غیر، توانایی تصرف در آن خودرو و نیز استفاده از خودرو مذکور را نخواهد داشت. در واقع توقیف فیزیکی خودرو و به طور کلی تر توقیف اموال یکی از روش های ایجاد انگیزه و اعمال فشار بر شخص بدهکار می باشد تا از این طریق شخص نسبت به رفع بدهی خود اقدام نماید.

توقیف فیزیکی خودرو چگونه انجام می شود؟

پس از ارائه درخواست توقیف فیزیکی خودرو با اعلام مکان دقیق خودرو به دادگاه، ماموری از سوی دادگاه به محل اعزام شده تا پس از صورت برداری کامل و جامع از خودرو که دربردارنده ویژگی ها و وصف کامل اموال باشد، ارزیابی های لازم را انجام داده و خودرو را ارزش گذاری و سپس توقیف فیزیکی نماید. این امر جهت مطابقت ارزش واقعی خودرو با میزان مطالبه شخص صورت می پذیرد. پس از آن فرد ذی‌ نفع (شخصی است که تعهد مندرج در سند باید به نفع او اجرا شود) موظف است فردی را به عنوان حافظ خودرو به دادگاه معرفی نماید تا در طول مدت توقیف فیزیکی خودرو از آن حفاظت نماید. سپس صورت جلسه تنظیم و ثبت می شود. حافظ خودرو معمولا پارکینگ معینی است که خودرو در آن نگهداری و حفظ می شود. خودرو مذکور تا زمان رفع بدهی تحت توقیف فیزیکی در نزد حافظ خودرو خواهد بود.

چنانچه پس از توقیف فیزیکی خودرو شخص بدهکار اقدامی در خصوص ادای دین خود انجام ندهد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

چنانچه فرد بدهکار اقدامی در خصوص پرداخت بدهی انجام نداده و از انجام این کار خودداری نماید، توقیف خودرو (چه توقیف فیزیکی خودرو و چه تنها توقیف قانونی خودرو) منجر به مزایده، حراج و فروش خودرو می شود که با مبلغ بدست آمده حاصل از فروش خودرو، تمام و یا بخشی از بدهی پرداخت شده و نیز هزینه های مرتبط با فروش نیز (مانند هزینه های عملیاتی مزایده) از آن کسر و به دادگاه پرداخت می گردد. پس از آن سند خودرو نیز به مالک جدید منتقل شده و در اداره ثبت اسناد و مدارک ثبت می شود.

آیا از نظر قانونی امکان عدم توقیف فیزیکی خودرو وجود دارد

تنها در صورتی امکان عدم توقیف فیزیکی خودرو وجود دارد که خودرو مذکور وسیله امرار معاش و به نوعی مرتبط به شغل شخص باشد و بدون آن شخص توانایی اشتغال نداشته باشد؛ به طور مثال اگر شخصی راننده تاکسی باشد خودرو وی قابل توقیف فیزیکی نخواهد بود. این در صورتی ممکن است که شخص ادعای شغل خود را با ارائه مدارک لازم به دادگاه ثابت نماید. اگر خودرو وی توقیف فیزیکی شده باشد دادگاه رای به رفع توقیف فیزیکی خودرو ایشان خواهد داد. در غیر این صورت رفع توقیف فیزیکی خودرو امکان پذیر نخواهد بود مگر این که شخص بدهکار بدهی و دین خود را تمام و کمال پرداخت نموده و سپس با ارائه مدارک و اسناد پرداخت دین اقدام به رفع توقیف فیزیکی خودرو نماید.

چه تعهدات و مطالباتی قابلیت توقیف فیزیکی خودرو را دارا می باشند؟

از آنجا که توقیف فیزیکی خودرو یکی از روش های پیگیری مطالبات است و در پیگیری های مطالبات تنها می توان مطالباتی را پیگیری نمود که دارای سند رسمی (براساس ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی سند هر نوشته ای است که در زمان طرح دعوا یا دفاع قابل استناد باشد) و ثبت شده باشند، اسنادی همچون :

  • اسناد رسمی مربوط به دیون و اموال منقول (اموالی که امکان نقل و انتقال آنان وجود دارد بدون اینکه به مال یا مکان قرار گرفتن آن خسارتی وارد شود)
  • اسناد رسمی مربوط به املاک ثبت شده
  • اسناد رسمی در خصوص املاک مورد وثیقه و اجاره (شامل قانون موجر و مستاجر) و بدون درنظر گرفتن این موضوع که ملک مورد وثیقه ثبت شده و یا نشده باشد
  • قبوض اقساطی (مانند سفته)
  • مهریه مذکور در سند نکاحیه (سند عقد)
  • تعهداتی که ضمن ثبت ازدواج و یا طلاق صورت پذیرفته باشد
  • چک صادره از بانک
  • قرارداد های بانکی (مانند وام و تسهیلات)

مراحل توقیف فیزیکی خودرو توسط دادگاه چگونه بوده و مدت زمان صدور حکم آن چقدر است؟

درخواست توقیف فیزیکی خودرو بلافاصله پس از تسلیم در دادگاه توسط دادورز (مأمور اجرا یا دادورز زیر نظر مدیر اجرا، رأی دادگاه را اجرا میکند، بنابراین عملی کردن مفاد و مندرجات اجراییه دادگاه یا اداره ثبت اسناد و املاک کشور بر عهده مأمور اجرا است) مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه رای دادگاه به توقیف فیزیکی خودرو باشد و درخواست توقیف فیزیکی خودرو مورد تایید قرار بگیرد خواهان با مراجعه و تسلیم مدارک به اداره راهنمایی و رانندگی و یا اداره ثبت جهت توقیف فیزیکی خودرو مورد نظر اقدام نماید.

البته توجه داشته باشید اگر که درخواست توقیف فیزیکی خودرو به تنهایی تسلیم دادگاه شود، خواهان موظف است تا ظرف مدت ۱۰ روز دادخواست مطالبه را نیز تقدیم دادگاه بنماید. در غیر این صورت رای صادره لغو و توقیف فیزیکی خودرو انجام نخواهد پذیرفت.

نقش وکیل در توقیف فیزیکی خودرو

همانطور که اشاره کردیم،در توقیف فیزیکی خودرو، خودرو شخصی فرد چنانچه وسیله کسب درآمد وی باشد قابل توقیف فیزیکی نخواهد بود (اما توقیف قانونی امکان پذیر است) و در صورت توقیف فیزیکی، با اعتراض شخص متعهد به دادگاه رفع توقیف خواهد شد. وجود همین اختلاف نظر زمینه ای را برای ابتکار عمل وکلا فراهم می کند تا با استدلال های منطقی و ارائه مدارک موثق و دارای قدرت استناد بالا اثبات نمایند که خودرو شخص مدیون وسیله ضروری زندگی وی نبوده و می توان آن را توقیف فیزیکی نمود و یا خودرو شخص مدیون وسیله امرار معاش وی بوده و نمی توان حکم توقیف فیزیکی آن را اجرا نمود. بنابراین استفاده از دانش و توانایی وکلای متخصص در حوزه توقیف فیزیکی خودرو شانس بیشتری به شما برای رسیدن به حق خود خواهد داد. وکیل متخصص در حوزه توقیف فیزیکی خودرو نسبت به تمامی شرایط و مستثنیات توقیف فیزیکی خودرو شناخت کامل داشته و با توجه به شرایط پرونده، بهترین تصمیم را اتخاذ و نسبت به آن اقدام می نماید. یک وکیل متخصص در حوزه توقیف فیزیکی خودرو، وکیلی است که بتواند تا آنجا که مقدور است جریان دادرسی را به نفع موکل خود تغییر داده و از ضایع شدن حق موکل جلوگیری نماید.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل توقیف فیزیکی خودرو بسپاریم؟

بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که تخصص در توقیف فیزیکی خودرو دارند. برای انتخاب بهترین وکیل برای شما، دادسان شرایطی از جمله

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل
  • پیشنهاد متنی از چند وکیل متخصص کار خود
  • هزینه مشاوره اولیه
  • امتیاز سایر کاربران به وکلا

را در نظر گرفته است و کافی است درخواست خود را ثبت فرموده تا موارد فوق را از چند وکیل دریافت بفرمائید.

هزینه ی اخذ وکیل برای توقیف فیزیکی خودرو چگونه است؟

هزینه اخذ وکیل برای توقیف فیزیکی خودرو معمولا درصدی از مبلغ مورد مطالبه می باشد.

هزینه مشاوره از وکیل متخصص توقیف فیزیکی خودرو در بازه قیمتی زیر قرار دارد.

20 هزار تومان 200 هزار تومان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر