موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه استشهاد محلی برای ایجاد مزاحمت

نمونه استشهاد محلی برای ایجاد مزاحمت

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 13:19

شهادت دادن همیشه نقش پررنگی را در جریان رسیدگی به پرونده‌های قضایی ایفا کرده است. از زمان قدیم و دادگاه‌های قدیمی تا امروز، قاضی همواره برای سنجش اعتبار حرف‌های شاکی یا متهم، شاهدان را فرا می‌خواند. شهادت معمولا به صورت حضوری است اما گاهی امکان حضور شاهدان در دادگاه وجود ندارد. در این موارد، مراجع قضایی به استشهاد محلی اتکا می‌کنند. استشهاد محلی یک نوع نامه‌ی رسمی است که توسط شاهدان امضا می‌شود. مزاحمت برای واحد مسکونی یا شخص در یک محل خاص، یکی از موارد کاربر استشهاد محلی است. بسیاری از مواقع در میان همسایه‌ها پیش می‌آید که با هم دچار اختلاف شوند و کار به شکایت بکشد. مثلا شکایت از سر و صدای همسایه، که به جمع‌آوری استشهاد محلی نیاز پیدا می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با جزئیات، نمونه متن استشهاد محلی برای مزاحمت و قوانین مربوطه و شیوه‌ی نگارش آن آشنا کنیم.

چرا استشهادیه؟33.gif

تکیه‌ی تمام دادگاه‌های جهان بر اسناد و مدارک موجود است. اساسا نمی‌توان بدون داشتن مدرک یا شاهد ادعایی را رد یا اثبات کرد. استشهادیه در واقع نوعی از شهادت است که در آن شاهد به دلایل مختلف امکان حضور در دادگاه را ندارد. این دلایل می‌تواندعدم تمایل شاهد (ترس یا…) یا زیاد بودن تعداد شاهدان باشد. برای همین مشاهدات روی کاغذی نوشته شده و شاهدان به جای حضور در دادگاه آن را امضا می‌کنند.

گاهی قاضی برای حصول اطمینان از هویت و اعتبار امضا کنندگان، یک یا چند تن از آن‌ها را برای شهادت حضوری به دادگاه می‌خواند. باید توجه داشت که اعتبار استشهاد از شهادت حضوری پایین‌تر است و استشهاد بیشتر در حکم یک تحقیق محلی لحاظ می‌شود.  با این حال برای نگارش متن استشهاد محلی برای مزاحمت لازم است دقت خاصی به خرج داده شود. زیرا هرگونه اشتباه در متن استشهاد می‌تواند مصداق جعل تلقی شده و مجازات در پی داشته باشد.

انواع استشهاد محلی

استشهاد محلی برای مزاحمت عمومی

برای مزاحمت‌هایی که در انظار عموم صورت گرفته باشد مورد استفاده است. امضا کنندگان آن معمولا از ریش سفیدان آن محله هستند. نمونه متن استشهاد محلی برای مزاحمت را می‌توانید در ادامه‌ی مقاله مشاهده کنید.

استشهاد محلی برای بانک

بیشتر برای ثبت اموال (مثل ملک) در بانک و گرفتن وام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استشهاد محلی برای ضرب و جرح

اگر نزاعی در کار نبوده باشد و صرفا یک نفر اقدام به کتک زدن دیگری کند، فرد مضروب می‌تواند با تکیه بر استشهاد محلی اقدام به شکایت نماید.

استشهاد محلی برای احراز سکونت

زمانی که نیاز باشد ساکن بودن فردی در خانه‌ی پدر، مادر، اقوام یا خانه‌ی اجاره‌ای تایید شود، از این نوع استشهاد استفاده می‌کنند.

استشهاد محلی برای مهریه

در این نوع استشهاد، افراد شهادت می‌دهند که شخص مورد نظر، استطاعت لازم برای پرداخت مهریه را ندارد.

استشهاد محلی برای فحاشی

همانطور که از اسم آن پیداست، زمانی که فحاشی (به صورت یک طرفه) در فضای باز و ملا عام انجام شود، مورد نیاز خواهد بود.

استشهاد محلی برای ادعای حیثیت

اگر فردی به هر نوعی اقدام به بردن آبروی فردی دیگر کند، قربانی می‌تواند با جمع کردن امضا از شاهدان این اتفاق جهت شکایت از ایشان اقدام نماید.

انحصار وراثت

در استشهادیه‌ی انحصار وراثت، افراد ساکن در آخرین محله‌ی زندگی مرحوم شهادت می‌دهند که او چه تعداد ورثه دارد. وراث سپس با در دست داشتن این مدرک به شورای حل اختلاف همان محل مراجعه کرده و روال اداری انحصار وراثت را آغاز می‌کنند.

شهرداری

اگر بخشی از فضای شهری (آسفالت یک کوچه یا یک معبر عمومی) با خرابی و از کار افتادگی روبرو شود، مردم می‌توانند با جمع آوری امضاهای کافی نسبت به اطلاع دادن آن به شهرداری اقدام کنند.

منابع طبیعی

اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیز داری را با این نوع استشهاد از وجود یک قنات یا چاه غیرقانونی یا مواردی از این دست مطلع می‌کنند.

نیاز به دقت در نوشتن متن استشهاد محلی برای مزاحمت

بسیاری از افراد بدون مطالعه و صرفا از روی اعتماد به فرد شاکی، استشهادیه را امضا می‌کنند. اشتباه بودن ادعای مطرح شده در نامه مصداق بارز جعل بوده و برای امضا کنندگان پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت. این پیگرد برای کسی که ادعا را مطرح کرده به مراتب شدیدتر خواهد بود. همچنین گرفتن امضا از کسانی که در آن جا حضور نداشته‌اند در صورت اثبات می‌تواند مشکل ساز شود. پس هم برای نگارش متن استشهاد محلی برای مزاحمت و هم برای امضای آن دقت بالایی به خرج دهید.

نمونه متن استشهاد محلی برای مزاحمت

شما می‌توانید برای تنظیم شکایت خود، از این نمونه متن استشهاد محلی برای مزاحمت همسایه استفاده کنید.

بسمه تعالی

اینجانب… فرزند… به شماره شناسنامه… ساکن محله‌ی… به آدرس… از همسایه‌ی خود آقای/خانم… جهت رفت و آمدهای نیمه شب و مزاحمت‌های مداوم برای خود و خانواده‌ی خود شکایت دارم. این رفت و آمدها باعث سلب آسایش و آرامش خانواده‌ی بنده شده است و خواهشمندم با توجه به قوانین کشور با این موضوع برخورد نمایید.

با تشکر

اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا

اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا

اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا

اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا

اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا

اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا

دفترخانه اسناد رسمی یا شورای اسلامی محل:

صحت موارد فوق و امضا / اثر انگشت شهود فوق مورد تایید می‌باشد. مهر و امضا

نکات مهم درباره‌ی متن استشهاد محلی برای مزاحمت

  •  متن استشهاد محلی برای مزاحمت همسایه دستور العمل دقیقی ندارد اما باید رسمی و اداری باشد. پرداختن به حاشیه‌ها و بزرگنمایی موضوع نیز هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. بهترین روش برای نگارش متن استشهادیه گفتن مشکل درخلاصه‌ترین حالت ممکن و با نگارشی صحیح و دقیق (درخور یک نامه‌ی اداری) است.
  • تقاضای خود را کاملا دقیق، شفاف و محترمانه از محضر دادگاه یا کلانتری محل بخواهید.
  • از هیچ اغراقی در متن استشهاد محلی برای مزاحمت استفاده نکنید چون که هرگونه‌عدم تطابق با واقعیت شامل پیگرد قانونی خواهد شد.
  • برای انتخاب کسانی که پای این نامه را امضا خواهند کرد اولویت را به ریش سفیدها و معتمدین محله بدهید.
  • امضای دفتر اسناد رسمی آن محله یا شورای اختلاف نیز برای اعتبار داشتن استشهادیه ضروری خواهد بود.
  • حتی اگر ادعای شما کاملا درست است، از شاهدی که در محل حضور نداشته استفاده نکنید. این کار ممکن است روال پرونده را با ریسک روبرو کند و در انت‌ها همه چیز به ضرر شما تمام شود.
  • اگر هنوز تذکر زبانی و فرصت اصلاح به طرف مقابل نداده‌اید، وارد پروسه‌ی شکایت و استشهاد نشوید. اولویت مراجع قضایی نیز حل تعارضات با گفتگو است. در صورت غیر قابل حل بودن یک مشکل از راه‌های روتین، کلانتری و دادگاه وارد عمل می‌شوند.
  • در متن استشهاد محلی برای مزاحمت همسایه غلط بودن جزئیات، واقعی نبودن امضا‌ها یا امضای فرم توسط افراد فاقد صلاحیت مصداق بارز جعل به حساب می‌آید.
  • این مزاحمت با سلب یک حق متفاوت است. اگر فرد به طور مثال راه شما را با ماشین خود بسته باشد، این مورد مزاحمت به حساب نمی‌آید و نوع فرآیند آن متفاوت خواهد بود.
  • مزاحمت لازم است تا اصطلاحا در ملا عام صورت گرفته باشد. برای تعارضاتی که زیر سقف یا در حریم خانه اتفاق می‌افتند نیازمند شاهدان حاضر در صحنه خواهید بود و استشهاد فاقد ارزش است.

دادخواست و استشهاد

متن استشهاد محلی برای مزاحمت لازم است تا به برگه‌ی دادخواست پیوست شود. نمونه‌ی دادخواست با یک جستجوی ساده در اینترنت یافت می‌شود. لازم به ذکر است که پیوست استشهاد محلی به یک دادخواست به تنهایی باعث اتفاق خاصی نمی‌شود. در واقع پس از تحویل این مدرک، ماموران جهت تحقیقات بیشتر به محل فرستاده می‌شوند. در بعضی موارد مثل انحصار وراثت، اگر توافق بین طرفین برقرار باشد، نیازی به بررسی ماموران و تحقیقات محلی نخواهد بود. اما در مواردی همچون ضرب و شتم و مزاحمت‌های جدی، دادگاه برای اثبات کامل نیاز به تحقیقات دارد. همانطور که گفته شد استشهادیه‌ی محلی صرفا یک مدرک با درجه‌ی متوسط از لحاظ قانونی بوده و نمی‌تواند جای مدارک یا شواهد را بگیرد.

کلام آخر

44.gif

استشهادیه یک نامه است که جهت اثبات یک ادعا و تحت شرایطی خاص تنظیم می‌شود و بهتر است مطابق با نمونه متن استشهاد محلی برای مزاحمت که در بالا به آن اشاره شده، نوشته شود.

اولویت اول قوه‌ی قضاییه برای بررسی شکواییه، حضور شاهدان در دادگاه و ارائه‌ی شهادت پس از یاد کردن سوگند است. اما گاهی امکان حضور شاهدان در دادگاه وجود نداشته یا تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. در این موارد استشهاد محلی به کار می‌آید. استشهاد انواع مختلفی داشته و کاربردهای بسیاری دارد. مزاحمت، مهریه، احراز سکونت، درخواست از ادارات دولتی مثل شهرداری و… از مواردی هستند که استشهاد در آن‌ها به کار می‌آید. شاکی دادخواست خود را با پیوست استشهادی که توسط معتمدان محل و دفتر اسناد رسمی امضا شده به دادگاه ارائه می‌کند و پس از این بررسی دادگاه آغاز می‌شود.

استشهاد در واقع تقاضای بررسی یک موضوع است که توسط جمعی از شاهدان آن امضا می‌شود. گاهی ممکن است امضا کنندگان به دستور قاضی به دادگاه خوانده شوند. دقت در نگارش دقیق، صحیح و شفاف متن استشهاد محلی برای مزاحمت از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا هر گونه خطا در تنظیم متن و جمع‌آوری امضا می‌تواند تحت عنوان جعل شناخته شود. در نتیجه لازم است در نگارش آن از هرگونه اغراق یا پرداختن به حاشیه‌ها دوری کرده و هرگز از کسانی که واقعا شاهد ماجرا نبوده‌اند امضا نگیرید. همچنین اگر استشهادیه‌ای برای امضا به شما داده می‌شود، قبل از امضا با دقت مضاعف آن را از نظر گذرانده و از در صورت صحت ادعا و حضور داشتن در آن محل، این کار را انجام دهید. اگر نظری در مورد این مطلب یا تجربه‌ای در این رابطه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: address.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر