موضوعات وبسایت : سلامت

تکبیره الاحرام چه زمانی گفته می شود

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 18:07

spacer.gif

تكبيرة الاحرام

تكبيرة الاحرام

٩٤٨ گفتن "الله اكبر" در اول هر نماز، واجب و ركن است و بايد حروف"الله" و حروف "اكبر" و دو كلمه "الله" و "اكبر" را پشت‏سر هم بگويد. و نيز بايد اين دو كلمه به عربى صحيح گفته شود، و اگر به عربى غلط بگويد يا مثلا ترجمه آن را به فارسى بگويد صحيح نيست.

٩٤٩ احتياط واجب آن است كه تكبيرة الاحرام نماز را به چيزى كه پيش ازآن مى‏خواند مثلا به اقامه يا به دعايى كه پيش از تكبير مى‏خواند، نچسباند.

٩٥٠ اگر انسان بخواهد "الله اكبر" را به چيزى كه بعد از آن مى‏خواند مثلا به"بسم الله الرحمن الرحيم" بچسباند، بايد ر اكبر را پيش بدهد.

٩٥١ موقع گفتن تكبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد، و اگر عمدا در حالى كه بدنش حركت دارد تكبيرة الاحرام را بگويد، باطل است. و چنانچه سهوا حركت كند، بنابر احتياط واجب بايد اول عملى كه نماز را باطل مى‏كند انجام دهد و دوباره تكبير بگويد.

٩٥٢ تكبير و حمد و سوره و ذكر و دعا را بايد طورى بخواند كه خودش بشنود.و اگر به واسطه سنگينى يا كرى گوش يا سر و صداى زياد نمى‏شنود، بايد طورى بگويد كه اگر مانعى نباشد بشنود.

٩٥٣ كسى كه لال است‏يا زبان او مرضى دارد كه نمى‏تواند "الله اكبر" را درست بگويد، بايد به هر طور كه مى‏تواند بگويد. و اگر هيچ نمى‏تواند بگويد، بايد در قلب خود بگذارند و براى تكبير اشاره كند، و زبانش را هم اگر مى‏تواند حركت دهد.

٩٥٤ مستحب است بعد از تكبيرة الاحرام بگويد: "يا محسن قد اتاك المسيى‏ء و قد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسيى‏ء انت المحسن و انا المسيى‏ء بحق محمد و آل محمد صل على محمد و آل محمد و تجاوز عن قبيح ما تعلم منى"، يعنى اى خدايى كه به بندگان احسان مى‏كنى، بنده گنهكار به در خانه تو آمده و تو امر كرده‏اى كه نيكوكار از گنهكار بگذرد، تو نيكوكارى و من گناهكار، به حق محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم رحمت‏خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بديهايى كه مى‏دانى از من سر زده بگذر.

٩٥٥ مستحب است موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاى بين نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد.

٩٥٦ اگر شك كند كه تكبيرة الاحرام را گفته يا نه، چنانچه مشغول خواندن چيزى شده به شك خود اعتنا نكند. و اگر چيزى نخوانده، بايد تكبير را بگويد.

٩٥٧ اگر بعد از گفتن تكبيرة الاحرام شك كند كه آن را صحيح گفته يا نه، بايد به شك خود اعتنا نكند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: farsi.khamenei.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر