موضوعات وبسایت : سلامت

نفقه در دوران عقد

نفقه در دوران عقد

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 12 آذر 1399 ساعت 11:10

تعداد مشاهده این مطلب: 21,173 مرتبه

275384522222.jpg

برای مشاوره نفقه در دوران عقد

برای مشاوره نفقه در دوران عقد

به محض اینکه زن و مرد به موجب عقد ازدواج به زوجیت یکدیگر در می آیند ، به موجب قانون و شرع مجموعه ای از حقوق و تکالیف بر عهده آنها قرار می گیرد . از جمله اینکه زن در مقابل شوهر موظف به تمکین است و مرد نیز ملزم به پرداخت نفقه به همسر خود می باشد . این تکلیف دو سویه است ؛ یعنی زن در برابر تمکین از حق نفقه برخوردار خواهد بود . اما از آن جهت که تمکین از شوهر از زمان ازدواج و نه در دوران عقد موضوعیت پیدا می کند ، برخی معتقدند که زن تنها پس از ازدواج و رابطه زناشویی از حق نفقه برخوردار خواهد بود که این مطلب صحیح نیست . لذا زن می تواند در دوران عقد نیز مطالبه نفقه کند ؛ بدون اینکه تمکین کرده باشد . به همین دلیل ، در این مقاله ، به بررسی نفقه زن ، حق نفقه در دوران عقد و نفقه در صورت استفاده از حق حبس خواهیم پرداخت .



نفقه زن چیست

بر اساس ماده 1107 " نفقه زوجه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق نفقه زن کلیک کنید . 
در مقابل تکلیف شوهر برای پرداخت نفقه ، زن مکلف به تمکین در برابر شوهر می باشد . لذا بر اساس ماده 1114 قانون مدنی " زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی نماید ؛ مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد " . با جمع نکات مذکور ، واضح است که پرداخت نفقه به زن ، منوط به تمکین زن در برابر شوهر می باشد . بنابراین ، در صورتی که مرد بتواند در طول زندگی مشترک عدم تمکین همسرش را اثبات نماید ، از پرداخت نفقه معاف خواهد شد . 


instagram.gif

حق نفقه در دوران عقد

بنابر آنچه که گفتیم ، میان حق نفقه و تمکین زن از مرد رابطه ای دو سویه برقرار است . یعنی حق نفقه منوط به تمکین از مرد است . اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که حق نفقه زن در دوران عقد به چه شکل است ؟ آیا در دوران عقد نفقه به زن تعلق می گیرد یا خیر . 
پاسخ به این سوال از این جهت مهم است که در دوران عقد ، اصولا زن و مرد در یک منزل سکونت ندارند و رابطه زناشویی زن و مرد تا قبل از ازدواج ، مرسوم نیست و به اصطلاح زوجه باکره است . بنابراین ، در اینجا نه تمکین عاممحقق شده است و نه تمکین خاص . به همین دلیل است که برخی عقیده دارند که نفقه زن تنها پس از ازدواج به زن تعلق می گیرد و قبل از ازدواج یعنی در دوران عقد نفقه ای به زن تعلق نمی گیرد . اما چنین نکته ای قابل پذیرش نیست . چرا که بر اساس ماده 1102 قانون مدنی ، " همین که نکاح به طور صحت واقع شد ، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود " .

لذا همین که عقد ازدواج بسته شد و زن و مرد پای سند ازدواج را امضا کردند ، حقوق و تکالیف مشترک زن و مرد برقرار می شود . یکی از این حقوق ، حق نفقه زن می باشد که مرد مکلف به پرداخت آن در مقابل زن است . 


نفقه در صورت استفاده از حق حبس

یکی از حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق گرفته است ، استفاده از حق حبس در ازدواج برای زنان است . به این معنا که زن می تواند تا پیش از اینکه مهریه به او داده نشده است از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد خودداری کند و در عین حال از حق نفقه نیز بهره مند است . همانطور که گفتیم ، یکی از وظایف زنان در مقابل شوهر تمکین می باشد . به همین مناسبت ، زن تا زمانیکه مهریه اش را دریافت نکرده است می تواند از تمکین در برابر شوهر خودداری کرده و در عین حال نفقه اش را بگیرد . لذا بر اساس قانون مدنی ، یکی از موارد مجاز عدم تمکین زن ، استفاده از حق حبس می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق حبس زندر نکاحکلیک کنید .

البته استفاده از حق حبس در ازدواج منوط به شرایطی است . از جمله اینکه زن تنها تا پیش از برقراری رابطه جنسی می تواند به حق حبس خود استناد کند و پس از وقوع رابطه زناشویی ، دیگر امکان استفاده از حق حبس را ندارد . 
بنابر مطالبی که گفته شد ، زن در دوران عقد می تواند تا زمانیکه مهریه اش را نگرفته به استناد حق حبس ، از تمکین در برابر شوهر خودداری کرده و در عین حال نفقه هم دریافت کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه زن در دوران حق حبس کلیک کنید . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه دوران عقد ، به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه دوران عقد پاسخ دهند . 

1.gif

برای مشاوره نفقه در دوران عقد

برای مشاوره نفقه در دوران عقد

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

نفقه زوجه در عقد دائمنفقه شرایط تعلق نفقه به زنمطالبه نفقهعدم پرداخت نفقهنفقه حق حبستمکینعدم تمکینانواع تمکینموارد مجاز عدم تمکینحق حبسحق حبس در ازدواجنفقه حق حبسنفقه زن نظرات کاربران



علیزاده

1398/10/09

سلام ممنونم از مطالب مفیدتون.من حدود 2 سال میشه که عقد دائم کردم ولی در حال حاضر، متاسفانه در حال مقدمات جدایی هستم. می خواستم بدونم مقدار نفقه ای که بهم تعلق می گیره حدودا چه مبلغی میشه؟با این توضیح که منزلی که توش ساکن هستیم به نام بنده است و همچنین بدلیل نوع شغل همسرم ایشون گاهی پول دستشون میاد گاهی نمیاد و این به این معنی هست که خرج روزمرگی هم با بنده است.


پاسخ مشاور: سلام، متاسفانه تعیین مبلغ نفقه امکان پذیر نیست و این موضوع به شرایط خانوادگی شما بستگی خواهد داشت . به هر حال می توانید بابت نفقه به شورا مراجعه کرده و تقاضای نققه نمایید.

زمان پور

1398/07/08

سلام و عرض ادب خیلی ممنون از مطالب خوبی که نوشتین الحق والانصاف که در مورد حقوق خانم ها هر چی مطلب گذاشت کمه..


پاسخ مشاور: سلام و با سپاس از توجه شما.

...

1398/07/08

سلام تو دوران عقد منزل خالم که مادر شوهرمه هستم می خواستم بدونم نفقه م با کیه؟


پاسخ مشاور: سلام، نفقه به عهده شوهر است.

بلیغ

1398/04/13

سلام، آقایانی که یه خانمو عقد می کنن و نه نفقه می دن نه تکلیف زندگی رو روشن می کنن رو باید چی کار کرد؟


پاسخ مشاور: سلام، می توانید برای مطالبه نفقه اقدام نموده و برای ایشان اظهارنامه تعیین تکلیف زوجه ارسال نمایید.

معصومی نژاد

1398/04/13

سلام عرض وقت بخیر.به لحاظ قانونی خانم در دوران عقد موقت که همراه با مراسم نامزدی بین خانواده هاست حق نفقه دارد؟ عقد هنوز رسمی و ثبت نشده صرفا صیغه خطبه خوانده شده است.ممنون میشم پاسخ بدید..


پاسخ مشاور: سلام، در دوران نامزدی نفقه تعلق نمی گیرد ؛ مگر اینکه در عقد موقتی که خوانده شده شرط پرداخت نفقه شده باشد یا عقد بر مبنای پرداخت نفقه واقع شده باشد.

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر