موضوعات وبسایت : سلامت

نمونه رای تجدید نظر تمکین

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 17:11

درتاریخ : 1392/12/25 به شماره : 9209970224002159

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه ۴۰ دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: نکاح، تمکین، الزام به تمکین، مسکن متناسب

چکیده رای

لازمه صدور حکم تمکین زوجه ارائه دلایل زوج مبنی بر فراهم آوردن مقدمات ازجمله تهیه مسکن و احراز آن توسط دادگاه بوده و مشروط نمودن حکم الزام به تمکین زوجه به تمهید مقدمات توسط زوج برخلاف قانون است. 

رای بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان آقای ت.م. فرزند م. با وکالت خانم م.ع. به‌طرفیت خوانده خانم م.پ. با وکالت آقای ح.ت. به خواسته الزام خوانده به تمکین در انجام وظایف زندگی مشترک با توجه به اوراق و محتویات پرونده ازجمله مفاد دادخواست تقدیمی تصویر مصدق سند نکاح نامه رسمی به شماره ۳۰۵۶ صادره از دفتر ازدواج شماره . . . حوزه ثبتی تهران وجود علقه زوجیت بین طرفین به سبب عقد نکاح دائم محرز می‌باشد و نظر به اینکه به‌محض وقوع عقد نکاح دائم که به‌طور صحت واقع شود روابط بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر انجام می‌شود. و یکی از وظایف زن بدون قید و شرط تمکین از شوهرش می‌باشد و اجرای این تکلیف از سوی زوج خواسته‌شده است و به‌منظور حفظ کیان خانواده و استمرار زندگی مشترک و جلوگیری از بلاتکلیفی زوجین به انجام تکالیف و حسن معاشرت و سلوک در قبال همدیگرند و نظر به اینکه فعلاً زوجه عذر موجه در حال حاضر برای عدم مراجعه به منزل مشترک و تمکین از همسرش و ایفای وظایف زوجیت ندارد لذا ادامه علقه زوجیت و حقوق و تکالیف متقابل زوجه نیز مستلزم تمکین است و وکیل زوجه نیز به شرح مفاد صورت‌جلسه این دادگاه اعلام داشته در صورت تهیه مقدمات تمکین ازجمله مسکن مناسب موکله آماده تمکین از زوج می‌باشد. دعوی خواهان به کیفیت مطروحه وارد و ثابت تشخیص مستنداً به مواد ۱۱۰۲و۱۱۰۳و۱۱۰۴و۱۱۰۵و۱۱۰۸ از قانون مدنی حکم به الزام زوجه به تمکین از زوج طبق موازین شرعی و قانونی صادر و اعلام می‌گردد البته اجرای حکم منوط به فراهم شدن زمینه تمکین ازجمله تهیه مسکن مناسب و درشان و شئون زوجه است که می‌بایست همزمان با اجرای حکم تمکین توسط اجرای احکام مدنی احراز گردد و اثر حکم تمکین از تاریخ صدور حکم نسبت به آینده بوده و دلیلی بر نشوز زوجه به گذشته نمی‌باشد. رأی صادره حضوری محسوب ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل ‌تجدیدنظر درمحاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
قاضی مأمور در شعبه ۲۶۵ دادگاه عمومی خانواده تهران ـ مرتضوی

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی م.ب. با وکالت م.ک. و پ.س. به‌طرفیت ت.م. نسبت به دادنامه شماره ۱۳۷۸ مورخ ۳۰/۹/۹۲ در پرونده کلاسه ۱۱۴۶ صادره از شعبه ۲۶۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب آن حکم به الزام تمکین زوجه از زوج صادر گردیده نظر به اینکه حکم صادره منجز نبوده بلکه حکم تمکین مشروط به تهیه مسکن می‌باشد درحالی‌که حکم تمکین جنبه اعلامی؛ دارد زوج می‌بایست در همان جلسات دادگاه مدارک دال بر تهیه مسکن ارائه می‌نمود و حتی مددکار رؤیت می‌نمود ایراد تجدیدنظرخواهی را وارد دانسته و اینکه لازمه حکم تمکین متعهد مقدمات آن می‌باشد لذا مستنداً به مفهوم مواد ۱۱۰۷ قانون مدنی که بایستی مسکن برای تمکین تهیه نماید و ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض حکم صادره به لحاظ عدم تهیه مقدمات تمکین حکم به ردّ دعوی خواهان بدوی صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره قطعی است. 
رئیس شعبه ۴۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
خالقی ـ نجفی سواد روردباری

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: dadrah.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر