با گسترش روز افزون استفاده از تکنولوژی، به کارگیری آن در تمامی زمینه ها سبب سهولت در انجام بسیاری از فعالیت های روزمره شده است. از جمله کاربردهای تکنولوژی در دستگاه قضایی، راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد.
این دفاتر می توانند فعالیت هایی همچون تنظیم دادخواست، لایحه، اظهارنامه، مشاهده و پیگیری پرونده، محاسبه هزینه دادرسی و … را انجام دهند.
حال پرسش اینجاست که چگونه می توان نسبت به ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹ اقدام نمود؟
در این نوشتار با ما همراه باشید تا با هم به بررسی نحوه ی ثبت نام برای دفاتر خدمات قضایی در سال ۹۹ و موارد زیر بپردازیم:
- زمان ثبت نام دفاتر خدمات قضایی
- شرایط عمومی تاسیس دفتر خدمات قضایی
- شرایط اختصاصی تاسیس دفاتر خدمات قضایی
- ممنوعیت ها و محدودیت های تاسیس دفاتر خدمات قضایی
ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹
طبق روال سال های گذشته که ثبت نام دفاتر خدمات قضایی در مهر ماه آغاز شد احتمالا دور بعدی ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹ در مهر ماه انجام می شود.
ثبت نام برای تصدی مدیریت دفاتر خدمات الكترونيك قضایی تنها از طریق سامانه ی www.adliran.ir امکان پذیر می باشد.
نتایج اولیه ی ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹ نیز احتمالا در نیمه ی اول بهمن ماه سال جاری اعلام خواهد شد.
پذیرفته شدگان جهت تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضائی نیز تا ۳۱ فروردین ماه فرصت دارند تا مدارک مورد نیاز را ارائه نمایند.
شرايط عمومي متقاضيان تاسیس دفاتر خدمات قضایی ۹۹
از جمله شرایط عمومی برای متقاضیان ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹ عبارتند از:
- دارا بودن تابعيت كشور ايران
- التزام عملي به قانون اساسي جمهوری اسلامی ایران و نیز ولايت فقيه
- متقاضیان بایستی مسلمان باشند.
- متقاضیان بایستی به احكام و اخلاق اسلامي عمل کنند.
- متقاضیان نباید به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند.
- متقاضیان نباید سوء پيشينه كيفري داشته باشند.
- متقاضیان ذکور بایستی كارت پايان خدمت و يا کارت معافيت دائم از خدمت داشته باشند.
- متقاضیان بایستی توانايي جسمي و روحي لازم را برای انجام این تصدی داشته باشند.
شرايط اختصاصي متقاضيان تاسیس دفاتر خدمات قضایی ۹۹
از جمله شرایط اختصاصی برای متقاضیان ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹ عبارتند از:
- داشتن حداقل مدرك كارشناسي در یکی از رشته هاي مرتبط با حقوق، علوم قضایی و فقه و حقوق از موسسات آموزش عالي و دانشگاه ها يا معادل آن، داشتن حداقل مدرك سطح دو يا بالاتر از حوزه هاي علميه
- داشتن حداقل سن بيست و پنج سال
- ۵ سال سابقه کار در زمینه ی حوزه های حقوقی و یا قضایی
- داشتن اطلاعات زمینه ای در این حوزه و مهارت كار با رايانه (داشتن مدرک الزامی می باشد.)
دريافت پروانه و اشتغال در دفاتر خدمات قضایی برای چه افرادی ممنوع است؟
از جمله افرادی که نمی توانند نسبت به دریافت پروانه و اشتغال در دفاتر خدمات قضایی اقدام نمایند عبارتند از:
- کارشناسان رسمی دادگستری و وكلاي دادگستري و نیز مشاوران موضوع ماده ۱۸۷
- سردفتران و قضاتی كه به انفصال دائم محكوم شده اند و محکومیت آن ها قطعی شده است.
- تجار مطابق تعريف ماده شماره ۲ قانون تجارت
- مستخدمان و کارمندان دولت و نیز کارمندان موسسات عمومي غير دولتي
در انتها لازم به ذکر است که افراد ذکر شده می توانند نسبت به ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹ اقدام نمایند اما در زمان صدور پروانه ی تاسیس دفتر خدمات الکترونیکی به مشکل خورده و برای آن ها پروانه صادر نخواهد شد.
چنانچه در خصوص موضوع ثبت نام دفاتر خدمات قضایی ۹۹ سوالاتی داشتید می توانید با همکاران ما در این مرکز تماس برقرار نمایید.