موضوعات وبسایت : سلامت

میزان نفقه فرزند در سال ۹۹

میزان نفقه فرزند در سال ۹۹

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 10:53

1762603323%D9%85%D8%A8%D9%84%D8%BA%20%D9%86%D9%81%D9%82%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%2099...jpg

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند در سال 99

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند در سال 99

یکی از مهمترین تکالیفی که والدین در قبال فرزندانشان بر عهده دارند ، پرداخت نفقه به فرزندان در کنار حضانت یا مراقبت از آنان است که البته ضمانت اجراهای قانونی مهمی نیز در خصوص عدم انجام تکلیف مذکور مورد پیش بینی قرار گرفته است . در صورتی که اختلافی در پرداخت نفقه به فرزند مطرح شود ، اصولا دادگاه یا مراجع صالح قضایی به موضوع رسیدگی کرده و حداقل میزان مبلغ نفقه فرزند را مشخص خواهد کرد .

به همین دلیل ، اطلاع از مبلغ نفقه فرزند در سال 1399 موضوع مهمی است که به کرات پرسیده شده است و در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که مبلغ نفقه فرزند در سال ۹۹ چقدر است که پس از ارائه توضیحات مختصری پیرامون نفقه فرزند و شرایط پرداخت نفقه فرزند ، جزییات آن را ارائه خواهیم کرد .



نفقه فرزند به عهده کیست

پرداخت نفقه فرزند در قانون مدنی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است و تحت عنوان نفقه اقارب به آن پرداخته شده است . بر اساس ماده 1199 قانون مدنی در پاسخ به این سوال که نفقه فرزند به عهده کیست ، حکمی کلی بیان داشته است که بر اساس آن :

نفقه اولاد یا فرزندان در درجه اول بر عهده پدر آنها می باشد . اما پس از فوت پدر یا در صورتی که پدر نتواند نفقه فرزندش را بپردازد و توانایی یا استطاعت مالی کافی نداشته باشد ، نفقه فرزند در درجه دوم بر عهده اجداد پدری ( پدر بزرگ پدری ) فرزند است . در صورتی هم که پدر و اجداد پدری فرزند زنده نباشند یا توانایی پرداختننفقه به فرزند را نداشته باشند ، این بار نفقه فرزند بر عهده مادر است .

البته اگر مادر هم زنده نباشد یا اینکه نتواند نفقه فرزندان خود را بپردازد ، پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدربزرگ و مادربزرگ مادری و مادربزرگ پدری قرار خواهد گرفت که باید به صورت مساوی عهده دار پرداخت آن گردند . البته شخص عهده دار نفقه فرزند دختر و پسر باید شرایط قانونی لازم برای پرداختن نفقه به فرزند را نیز داشته باشند که در قسمت بعد به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت .


instagram.gif

شرایط پرداخت نفقه فرزند چیست

برخی از مهم ترین شرایط پرداخت نفقه به فرزند ضمن ماده 1197 قانون مدنی مورد توجه قرار گرفته و بیان شده است که بر اساس این ماده : " کسی مستحق نفقه است که ندار بوده و نتواند به وسیله اشتغال به شغلی وسایل معیشت خود را فراهم کند " .  بعلاوه اینکه مطابق ماده 1204 قانون مدنی ، پرداخت نفقه به فرزند دختر و پسر با در نظر گرفتن استطاعت مالی منفق یا نفقه دهنده امکانپذیر است .

 بنابراین ، در صورتی که پرداخت کننده نفقه ( غالبا پدر ) استطاعت مالی برای پرداخت نفقه به فرزند خود را نداشته باشد ، نمی شود از او شکایتی بابت عدم پرداخت نفقه کرد . شکایت از او صرفا در صورتی ممکن است که وی تمکن مالی داشته باشد و با این وجود نفقه فرزند دختر یا پسر را ندهد . علاوه بر این یکی دیگر از شرایط پرداختن نفقه به فرزندان آن است که صرفا نفقه حال یا نفقه آینده فرزند را می توان از پرداخت کننده نفقه مطالبه کرد .

به این معنا که اگر فرزند در ایام گذشته نفقه ای دریافت نکرده است و الان برای مطالبه نفقه خود اقدام نموده ، نفقه گذشته به وی تعلق نخواهد گرفت و صرفا نفقه حال حاضر یا نفقه جاریه به وی تعلق می گیرد که این موضوع در اطلاع از مبلغ نفقه فرزندان امری مهم است که در رابطه با نحوه تنظیم دادخواست نفقه فرزند موثر واثع می شود .


مبلغ نفقه فرزند در سال 1399 چقدر است

حال که به بررسی نفقه فرزند و اشخاص عهده دار آن پرداخته و شرایط قانونی مربوط به مطالبه نفقه فرزند را بیان کردیم ، قصد داریم به توضیح مبلغ و میزان نفقه فرزند اعم از دختر و پسر پرداخته و جزییات مربوط به آن را بررسی نماییم .

گاهی این سوال مطرح می شود که مبلغ نفقه فرزند در سال 99 چقدر است و دادگاه چه میزان نفقه برای فرزند مشخص خواهد کرد ؟ آیا مبلغ و میزان نفقه فرزندان در هر سال نرخ ثابت و مشخصی دارد یا اینکه توسط دادگاه تعیین می شود ؟

در پاسخ به سوالات مذکور ، باید گفت که مبلغ نفقه فرزند در سال ۹۹ و یا به طور کلی هر سال ، مانند مبلغ دیه ، مبلغ حقوق کارگران دولت و یا سایر مواردی که همه ساله توسط مراجع قانونی مشخص می شوند ، مورد تعیین قرار نگرفته است . دلیل اینکه مبلغ نفقه فرزند مشخص نشده هم طبق آنچه گفته شد ، در پرداخت نفقه فرزند ، توانایی مالی پرداخت کننده نفقه شرط مهمی است که مد نظر قاضی قرار می گیرد .

به همین دلیل در صورتی که دعوایی در دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف از بابت پرداخت نفقه فرزند اقامه شود ، قاضی تعیین مبلغ نفقه فرزند در سال ۱۳۹۹را به کارشناس مربوطه ارجاع می دهد و کارشناس نفقه نیز با توجه به عوامل مختلفی همچون استطاعت مالی پرداخت کننده نفقه ، نیاز مالی فرزند ، سن ، جایگاه اجتماعی و مسائلی از این قبیل ، میزان مبلغ نفقه فرزند در سال 99 را مشخص و تعیین خواهد کرد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مبلغ نفقه فرزند در سال 99​ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ نفقه فرزند در سال 99​ پاسخ دهند .

1.gif

سوالات متداول


1- مبلغ نفقه فرزند در قانون چقدر تعیین شده است ؟

مبلغ و میزان نفقه فرزند در قانون مشخص نشده بلکه توسط دادگاه تعیین می شود که این موضوع را به صورت کامل در مقاله مورد بررسی قرار داده ایم .



2- برای تعیین میزان پرداختی نفقه فرزند در سال 1399 چه اقدام قانونی باید انجام داد ؟

برای مطالبه و تعیین نرخ نفقه فرزند در سال 1399 می توان به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده دادخواست داد که اطلاعات بیشتر پیرامون این مسئله را ضمن مقاله ارائه نموده ایم .



3- مبلغ و میزان نفقه فرزندان در سال 1399 چگونه تعیین می شود ؟

در تعیین مبلغ نفقه فرزند در سال 1399 مسائلی همچون استطاعت مالی پرداخت کننده و نیاز مالی دریافت کننده نفقه یعنی فرزند مد نظر قرار می گیرد که برای دریافت اطلاعات کامل در این باره می توانید مقاله را مطالعه نمایید .



برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند در سال 99

برای مشاوره مبلغ نفقه فرزند در سال 99

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر