موضوعات وبسایت : سلامت

لایحه اعسار از پرداخت نفقه

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 18:23

در صورتیکه فرض می کنید که امکان ادامه پرداخت نفقه یا در کل پرداخت آن را به هر نحوی بنا بر مقدار تعیین شده را ندارید بهتر است که برای دادگاه، دادخواست ناتوانی (اعسار) از پرداخت نفقه را تنظیم نمایید؛ لازم به ذکر است که هر نوع دادخواستی که برای محاکم قضایی نوشته می شود، بسته به کیفیت و اقلام مندرج در آن، روند موفقیت صاحب دادخواست را تسهیل و تسریع می بخشد و این امر نیز به نوبه خود به سواد حقوقی نویسنده دادخواست مورد نظر بستگی دارد؛ موسسه حقوقی وکیل تلفنی با بکارگیری بیش از 1000 وکیل متخصص در زمینه های حقوقی مختلف از جمله تخصص نگارش دادخواست توانسته تا مشکل کمبود کیفیت در نگارش دادخواست های کشور را حل نموده و از این طریق هموطنانمان را در احقاق حقوقشان یاری نماید. ضمن همراهی ما تا انتهای این مقاله که موارد مورد نیاز برای نگارش این نوع دادخواست را شرح داده است، می توانید با لمس تصویرک زیر به صفحه تماس تلفنی با وکیل متخصص در نگارش این نوع دادخواست منتقل شده و در 24 ساعت شبانه روز نگارش این نوع دادخواست را به او واگذار نمایید.

"لازم به ذکراست سریع ترین راه برای فهمیدن معتبر بودن سایت و وکلای عضو در سایت می توانید به انتهای صفحه اول هر سایت بروید و با مشاهده نماد اعتماد سایت با خیال راحت از مشاوره حقوقی فوری وکلای عضو در سایت استفاده کنید"

توجه: تمامی مواردی که در این صفحه ذکر شده اند مطابق با قوانین حاکم بر کشور بوده و این مطالب به هیچ عنوان با مطالب وزارت دادگستری کل کشور مغایرتی ندارد؛ لذا با خیال راحت به خواندن مطالب ادامه دهید.
 

توجه: در صورتیکه در خارج از کشور اقامت دارید می توانید از همکاران ما در خارج از کشور کمک بگیرید و با آنها تماس برقرار کنید.

"در جدول زیر چارت های اقتصادی ویژه شرایط کرونا برای ملاقات تلفنی با وکیل در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است تا به جای مراجعه به وکیل با او تماس بگیرید و به علت کرونا از احقاق حقوق خود باز نمانید"

درخواست مشاوره حقوقی (خط ویژه شش رقمی)۰۲۱-۴۷۶۲۵۹

چارت های اقتصادیِ هزینه ی مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکلای دادگستری

مدت زمان مشاوره حقوقیاجرت (تومان) 
۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل   ۱۰.۰۰۰هزار تومان
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل۲۰.۰۰۰ هزار تومان
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل۴۰.۰۰۰ هزار تومان
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل۶۰.۰۰۰ هزار تومان
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل۱۰۰.۰۰۰ هزار تومان
ساخت درگاه پرداخت آنلاین در دست اقدام است (از صبوری شما سپاسگذاریم)
برای مشاوره با وکیل یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه به خط شما تماس حاصل می کند.
مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان کلیک کنید

دادخواست اعسار از پرداخت نفقه آیا در محاکم پذیرفتنی است؟

نگارش فوری دادخواست ناتوانی در پرداخت نفقه برای دادگاه به صورت آنلاین، تلفنی و 24 ساعته

اگر زوج توان پرداخت یکجای نفقه را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت نفقه بدهد و با ارائه مداراک و شواهد لازم که مثبت و مبین عدم تمکن مالی وی است از دادگاه چنین درخواستی کند (مستفادازق.ن.ا.م.م).

دادخواست اعسار از پرداخت نفقه با عسر و حرج زوجه در تنافی نمی باشد؟در صورت اثبات اعسار زوج از پرداخت نفقه آیا مورد از مصادیق عسر و حرج زن محسوب نمی گردد؟

پاسخ مستدل و مستند به این پرسش: اگر چه در نگاه اول به استناد مواد 1129 و ماده 1130 قانون مدنی و نیز تحقق بند 1 از شروط 12 گانه ضمن عقد نکاح بنظر می رسد که عدم پرداخت نفقه از سوی زوج و ارائه دادخواست اعسار از سوی وی بیانگر اثبات حالت عسر و حرج در زوجه و بالتبع آن تحقق حق وکالت در طلاق از سوی وی می باشد؛ اما متقابلا باید به استناد ماده 11ق .ن.ا.م.م گفت (در صورت ثبوت اعسار، چنانچه مدیون متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود، دادگاه ضمن صدور حکم اعسار با ملاحضه وضعیت مناسب او مهلت مناسبی برای پرداخت می دهد یا حکم تقسیط بدهی را صادر می کند ...).

در عمل نیز می شود به رأی صادره از شعبه 60 دادگاه تجدید نظر استان تهران که توسط دادرس مستشار آل حبیب-علیخانی انشاء شده است اشاره کرد که در قسمتی از این دادنامه آمده است :((... با توجه به محتویات پرونده به تظر دادگاه (بدوی)، اعتراض وارد است به دلیل اینکه تنها دلیل متقاضی طلاق محکومیت تجدید نظرخواه به پرداخت نفقه است و نفقه محکوم به نیز با تقاضای تجدیدنظرخواه حکم اعسار صادر شده است ...و لذا به نظر دادگاه دادنامه مار الذکر مطابق موازین قانونی صادر نشده مستندا به ماده 358 ق.آ.د.م ضمن نقض دادنامه تجدید نظر خواسته حکم به رد دعوی تجدیدنظرخوانده به خواسته طلاق صادر و اعلام می گردد ...)).

پرسش و پاسخ های رایج در خصوص نگارش دادخواست اعسار از پرداخت نفقه

پرسش (1): خواسته مندرج در دادخواست اعسار از پرداخت نفقه چه مواردی میباشد ؟

  • پاسخ به پرسش (1): اعسار از پرداخت نفقه و تقاضای تقسیط آن.

پرسش (2): شرح دادخواست اعسار از پرداخت نفقه به چه مواردی اشاره می کند؟

  • پاسخ به پرسش (2): مشخصات خواهان (زوج محکوم علیه)وخوانده (زوجه)-استناد به کپی مصدق سند نکاحیه وشماره و تاریخ عقد و شماره دفتر خانه و اشاره به دائمی بودن عقد (ازباب محق بودن زوجه برای دریافت نفقه ودر عقد نکاح موقت از باب شرط یا تصریح در ضمن عقد) -استناد به شماره دادنامه و شعبه و دادگاهی که بر مبنای آن رأی به محکومیت خواهان (زوج) برای پرداخت نفقه صادر شده است - اشاره به عامل یا عواملی که به سبب آن و یا عدم دسترسی به اموال زوج از تادیه نفقه معسر است - استناد به شهادت شهود و استشهادیه عند الاقتضا وفق ماده 8 ق.ن.ا.م.م - تقاضای صدور حکم اعسار و تقسیط آن وفق ماده 3 ق.ن.ا.م.م.

پرسش (3): تصویر صورت دارایی در دادخواست اعسار ازپرداخت نفقه الزامی میباشد ؟

  • پاسخ به پرسش (3): وفق ماده 8 ق.ن.ا.م.م، (مدعی اعسار باید صورت کل اموال خود شامل تعداد یا مقدار و قیمت کلیه اموال منقول و غیر منقول، به طور مشروح، مشتمل بر میزان وجوه نقدی که به هر عنوان نزد بانکها و یا موسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد، به همراه مشخصات دقیق حساب های مذکور و نیز کلیه اموالی که او به هر نحو نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص ثالث و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک سال قبل از طرح دعوای اعسار به بعد را ضمیمه دادخواست اعسار خود کند...).

پرسش (4): دادخواست اعسار از پرداخت نفقه آیا مالی است یا غیرمالی؟

  • پاسخ به پرسش (4):وفق ماده 14 ق.ن.ا.م.م، (دعوای اعسار غیرمالی است و در مرحله بدوی و تجدید نظر خارج از نوبت رسیدگی می شود).

پرسش (5): وجه اشتراک دادخواست اعسار از پرداخت نفقه با داخواست اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

  • پاسخ به پرسش (5): در همه ی جزئیات مشترک هستند جز ستون خواسته که دریکی اعسار از پرداخت نفقه و تقسیط آن است و دیگری اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط آن.

پرسش (6): آیا زوج کمتر از 18 سال می تواند دادخواست اعسار از پرداخت نفقه بدهد؟

  • پاسخ به پرسش (6): هرچند دعوای اعسار یک دعوای غیر مالی می باشد؛ اما برای طرح آن در محاکم غیر رشید باید بهمراه نماینده قانونی  ضمیمه گردد.

نگارش فوری دادخواست نفقه به صورت آنلاین یا تلفنی توسط وکیل متخصص در این امر

پرسش (7): آیا زوجه زیر 18 سال می تواند با وکلای دادگستری برای اقامه دعوای اعسار از پرداخت نفقه قرارداد وکالت امضا کند؟

  • پاسخ به پرسش (7): اگر منظور از سوال زوج می باشد که بله می تواند و صرف گرفتن وکیل ملازمتی با عدم اعسار ندارد و با اجازه ولی یا نماینده قانونی و به انضمام وی می تواند قرار داد وکالت امضاء کند؛ ولی اگر منظور زوجه باشد (مانند ماده 7 ق.ن.ا.م.م که عنوان کرده خوانده دعوای اعسار (زوجه) نتواند ملائت فعلی یا سابق او (زوج) را ثابت کند ...) بنظر می رسد در اینجا هم مانند موارد فوق الذکر بتواند با رعایت همان شرایط (اجازه ولی یا نماینده قانونی و به انضمام وی) قرار داد مالی و وکالتنامه با وکلا امضاء کند و همچنین بنظر می رسد در همه ی موارد فوق الذکر و پرسش پیشین نیز، حتی می تواند قبل از رشید شدن به فرض تقاضای اثبات رشدش از محاکم دادگستری، حکم رشد بگیرد و بتواند رأسا اقامه دعوا کند بنا بر اصل سی و چهارم قانون اساسی که مقرر میدارد : ((دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می تواند به منظور دادخواهی به دادگاههای صالح رجوع نماید، همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه ها را در دسترس داشته باشند و هیچ کس را نمی توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد)).

مطالب مشابه در جدول زیر از معدود خدمات آنلاین و تلفنی وکیل تلفنی است که ضمن ارائه شبانه روزی به هموطنان عزیزمان، گره از مشکلات حقوقی بسیاری از آنها گشوده است، در صورت تمایل از آنها بازدید نمایید و به رایگان آنها را مطالعه کنید

لطفا نظر خود را ثبت نمایید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: vakiltel.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر