موضوعات وبسایت : سلامت

زمان غسل حیض از نظر سیستانی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 23 شهریور 1398 ساعت 10:40

۱ پرسش

: منظور از سه روز یا ده روز در احکام حیض یا استحاضه چند ساعت است؟

پاسخ: اگر خون در روز شروع شود سه روز با ۷۲ ساعت کامل می شود و ۱۰ روز با ۲۴۰ ساعت کامل می شود.
بله اگر مثلا ساعت ۲۲ روز شنبه خون شروع شود (یعنی در شب شروع خون باشد نه در روز) نیاز نیست تا ساعت ۲۲ صبر کند بلکه غروب سه شنبه سه روز او کامل می شود. و همچنین در غروب سه شنبه هفته بعد، دهه حیض تمام می شود.

۲ پرسش

: سن واقعی یائسگی بانوان چند سال است ؟

پاسخ: در باب حیض اگر خون ببیند تا شصت سال قمری* است.
و در باب عدّه پنجاه سال قمری است* البته با فرض مایوس شدن از امدن خون ولی اگر خون ادامه دارد تا شصت سال قمری عده دارد .
* شصت سال قمری معادل ۵۸ سال و ۸۰ روز تقریبا.
* پنجاه سال قمری معادل ۴۸ سال و شش ماه تقریبا.

۳ پرسش

: آیا بانوان حائض می توانند بیشتر از هفت آیه از قرآن بخوانند به جز آیات سجده و اگرچنان کاری جایز و مکروه باشد معنی کراهت آن چیست؟

پاسخ: خواندن بیش از هفت آیه از قرآن که سجده واجب ندارد جایز است و به گفته جمعی از فقها کراهت دارد و معنای کراهت در اینجا کمتر بودن ثواب می باشد.

۴ پرسش

: در موسم حج برخی بانوان داروهای طبّی مصرف می کنند تا عادت ماهانه را به تأخیر بندازند امّا در همان روزهای عادت به طور منقطع (ناپیوسته) خون می بینند آیا چنین خونی، حیض است؟

پاسخ: اگر این لکه های خون سه روز پی در پی نباشند (یعنی وسطش پاک میشود و دوباره خون برمیگردد) استحاضه است و اعمال صحیح است و باید به وظیفه استحاضه فقط عمل کند، ولی اگر سه روز یا بیشتر خون قطع نشود و متصل باشد اگر چه در درون رحم باشد، حیض است .

۵ پرسش

: در سه روز اول خونریزی چند دقیقه اگر خون حیض قطع بشود به حیض ضرر می رساند و آن خون حیض محسوب نمی شود ؟

پاسخ: معیار آن است که قطع خون به این مقدار در ایام حیض نزد زنها متعارف باشد، و بعید نیست که ربع و یا نصف ساعت ضرر به استمرار حیض نمی رساند.

۶ پرسش

: اگر زن حائض روز هفتم خونش قطع شد و غسل کرد ولی بعد از غسل مایع زرد یا صورتی خارج شد آیا باید غسل کند یعنی این زردی و صورتی جزو حیض است؟

آیا نزدیکی در این حالت جایز است؟

پاسخ: اگر زن به هنگام وارسی خود در اواخر عادت ماهیانه بر روی پنبه ترشحات زردی یا صورتی یا نارنجی یا سیاه ببیند، تا هنگامی که از ده روز نگذشته باشد حیض شمرده می شود و نزدیکی حرام است، ولی اگر بعد از قطع شدن کامل خون، ترشحات دیگری غیر از خون ببیند که یقین دارد ربطی به عادت ماهیانه ندارد، این ترشحات پاک است هرچند رنگش رو به زردی باشد و غسل ندارد و نزدیکی مانعی ندارد.

۷ پرسش

: قرائت سوره "فصلت" و "سجده" و "نجم" و "علق" برای زن حائض چه حکمی دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد و فقط آیاتی که سجده واجب دارد نباید خوانده شود.

۸ پرسش

: دختر من دوازده ساله است وتازه عادت ماهانه شده است ولی مرتب خونریزی دارد و دکتر هم می گوید این امر در شروع عادت ماهانه دختران طبیعی است، تکلیف نمازهای او چیست ؟

پاسخ: اگر خون از ده روز تجاوز نکرد همش حیض است و اگر تجاوز کرد وهمه آن یک نواخت بود به مقدار ایام عادت دختران فامیل هم سن وسال او حیض قرار می دهد و ما بقی استحاضه است و اگر یک نواخت نبود آن چه به صفات حیض باشد، حیض است، و ما بقی استحاضه است و اگر عادت دختران فامیل مختلف است می تواند ۷ روز حیض حساب کند .

۹ پرسش

: برای خانمهایی که عذر شرعی دارند تا چه حدی می توانند به ضریح ائمه (علیهم السلام) نزدیک شوند ؟

پاسخ: نشستن در صحن‌ها و رواق‌های حرم امامان معصوم که مسجد نباشد اشکال ندارد، ولی در رواقی که ضریح در آن قرار دارد به احتیاط واجب نمی تواند در آنجا بنشیند و می تواند از یک درب داخل شود و از درب دیگری خارج شود.

۱۰ پرسش

: آیا میشود در ایام حیض به حمام رفت ؟

پاسخ: مانعی ندارد.

برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر