موضوعات وبسایت : سلامت

اگر زن طلاق نخواهد

اگر زن طلاق نخواهد

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 17:15

اگر زن طلاق نخواهد و راضی به طلاق نباشد و از طرفی مرد دادخواست طلاق را بدون رضایت زن به دادگاه ارائه نماید دادگاه چه تصمیمی خواهد گرفت؟

پاسخی که ظاهر قانون مدنی به سوال بالا داده و اکثریت قریب به اتفاق دادگاه ها نیز از آن پیروی نموده اند این است که اگر مرد دادخواست طلاق بدهد ولی زن طلاق نخواهد(راضی به طلاق نباشد)عدم رضایت زن تاثیری در اجرای حق طلاق مرد نخواهد داشت.

این پاسخ در سال های اخیر مورد انتقاد بسیاری افراد از جمله طرفداران حقوق زنان،جامعه شناسان و حتی حقوق دانان قرار گرفته است.

گویا تحت تاثیر همین جریانات،برخی دادگاه ها با ارائه استدلال هایی بدیع و درخور توجه، صرف درخواست مرد برای صدور رای طلاق را کافی ندانسته و حتی با استناد به موادی از قوانین،حکم بر بیحقی خواهان صادر می نمایند.

در ادامه به مباحث مرتبط با دعوی طلاق از جانب مرد می پردازیم:

۱-درخواست طلاق از جانب مرد و ناتوانی او از پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی

اگر زن طلاق نخواهد و مرد دادخواست طلاق دهد می بایست تمامی حقوق مالی مانند مهریه و نفقه معوقه و اجرت المثل(در صورت تعلق به زن)را بپردازد.

حال اگر مرد توان پرداخت یکجای مهریه و سایر مطالبات زن را نداشته باشد، بایستی دعوی اعسار و تقسیط مهریه را مطرح نماید.

12-300x131.jpg

۲-مساله شرط تنصیف دارایی

اگر زن طلاق نخواهد و مرد اصرار بر طلاق داشته باشد و از طرفی شرط تنصیف دارایی را در نکاحنامه امضاء نموده باشند،تکلیف دادگاه در مورد اجرای این شرط چیست؟

متن شرط تنصیف به این قرار است: چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخيص دادگاه، تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زن از وظايف همسری يا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مكلف است تا نصف دارايي موجود خود را كه در ايام زناشويي با زوجه به دست آورده يا معادل آن را  بصورت بلاعوض  به زوجه منتقل کند.

از توجه به مفاد شرط فهمیده می شود که اگر طلاق ناشی از سوء رفتار زن باشد،نمی تواند به این استناد مالی از مرد دریافت بدارد.

مقاله جامع درباره : شرایط تعلق گرفتن نصف اموال به زن در طلاق

ممکن است سوال شود منظور از سوء رفتار زوجه که باعث انتفای بهره مند شدن او از مفاد شرط مذکور است،چیست؟

555-300x200.jpg

در این باره می توان گفت محکومیت زن به تمکین و عدم اجرای حکم تمکین،یقیناً و نیز احتمالاً محکومیت زوجه به جرم ارتباط نامشروع که انگیزه زوج برای طلاق قرار گرفته اند از مصادیق سلبی مورد نظر می باشند.

۳-موضوع اجرت المثل

اگر زن طلاق نخواهد و شرایط مطالبه اجرت المثل موجود باشد به طور قطع در صورت درخواست زوجه ،پرداخت اجرت المثل نیز یکی از تکالیف مالی مرد است.

چنانچه شرایط پرداخت اجرت المثل،فراهم نباشد، مبلغی به عنوان نحله به زن پرداخت خواهد شد.پس اجرت المثل و نحله در طول هم قرار دارند و امکان مطالبه هر دو وجود ندارد.

۴-مطالبه معادل امولی که زن به دستور مرد صرف زندگی مشترک نموده است.

چون تامین نفقه و خرج خانواده با مرد است و زن در این مورد،تکلیفی ندارد در نتیجه در جایی که زوجه اموال خود را به دستور یا حتی اذن زوج، صرف مخارج زندگی مشترک نموده است،مرد باید در صورت درخواست زوجه معادل آن را به وی بدهد.

بدیهی می بایست تکلیف سایر امور مالی مانند جهیزیه نیز مشخص گردد و در حکم دادگاه نیز راجع به حضانت فرزندان و اینکه حضانت اطفال با کیست و نفقه فرزندان و حتی فرزندی که در شکم مادر است و…تصمیم گیری می شود.

آنچه بیان شد توضیح اجمالی جریان پرونده طلاقی است که مرد مطرح نموده و زن راضی به طلاق نیست.به عبارت دیگر اگر مرد درخواست طلاق دهد و زن طلاق نخواهد یا راضی به طلاق نباشد تکلیف چیست؟ضمن این مقاله کمابیش به پاسخ پرسش های دیگر مانند راه های طلاق زن ،مدت طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد و اینکه اگر مرد طلاق ندهد و زن راضی به ادامه زندگی نباشد؛دادگاه چه حکمی صادر می نماید؟ نزدیک می شویم.

با این حال با جستجوی کلمه طلاق در قسمت جستجوی این سایت می توانید از مطالب جامع تر و مفصل تری درباره طلاق و درخواست طلاق از طرف زن بهره برداری نمایید.

این مطلب در پاسخ به این سوال که اگر مرد طلاق بخواهد و اگر زن طلاق نخواهد و راضی به طلاق نباشد ،تدوین گردیده است.

777-300x300.jpg

چنانچه نیاز به مشاوره تخصصی تر جهت دریافت حقوق قانونی خود را دارید برای تعیین وقت ملاقات، با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۳۹۷۸۱۱۷

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر