موضوعات وبسایت : سلامت

شب قبل از انتقال جنین چی بخوریم

شب قبل از انتقال جنین چی بخوریم

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 10 آبان 1400 ساعت 22:25

رژیم غذایی مناسب قبل از IVF می تواند در موفقیت IVF نقش بسزایی داشته باشد. یکی از عوامل موفقیت آی وی اف، حفظ سلامتی و برقراری تعادل هورمونی با کمک موادغذایی ارگانیک و سالم است. به طور کلی بایدها و نبایدهای خوراکی قبل از ivf در سه مورد خلاصه می شود:

۱. مصرف روزانه پروتئین بخصوص پروتئین های گیاهی
۲. استفاده از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل
۳. استفاده از میوه های فصل و غذاهای دارای سبوس کامل گندم

تقسیم وعده های غذایی

قبل از شروع پروسه ivf، تعداد وعده های غذایی خود را از ۳ وعده به ۶ وعده تقسیم کنید و از میوه ها و غذاهای سالم استفاده نمایید.

رژیم غذایی قبل از آی وی اف

  • صبحانه

مهمترین وعده غذایی صبحانه است؛ البته نباید از غذاهای ناسالم در این وعده غذایی استفاده کرد. مصرف پروتئین در وعده صبحانه سبب تعادل قندخون و سیر نگه داشتن فرد در طول روز می شود. بهتر است از مصرف قند و غذاهای آماده در وعده صبحانه خودداری شود.

  • شام

از زیاده روی در مصرف قند و کربوهیدرات در وعده شام خودداری شود. مصرف قند و کربوهیدرات در طولانی مدت بر سلامت هورمون ها و ناموفق بودن آی وی اف اثر می گذارد.

  • برای آبرسانی به بدن خود مایعات بیشتری مصرف کنید

قبل از شروع پروسه آی وی اف بدن خود را به نوشیدن مایعات عادت دهید. مصرف روزانه حداقل ۳ لیتر آب شامل آبمیوه ها، آب نارگیل یا سایر نوشیدنی ها ضروری است؛ چراکه آبرسانی سبب تسریع در هضم و جذب مواد مغذی می شود.

  • اهمیت استفاده از اسید فولیک برای IVF و دوران بارداری

مکمل های اسید فولیک یکی از مهمترین مواد مغذی برای سلامت بدن می باشد که برای بارداری به ویژه آی وی افموفق بسیار حائز اهمیت است و در نتیجه کمبود آن، ممکن است مشکلاتی جدی برای سلامتی نوزاد بوجود آید. بین دریافت اسید فولیک ها و سلامت نوزاد ارتباط زیادی برقرار است؛ بدین صورت که اسید فولیک ها در تکامل دستگاه عصبی مرکزی نقش مهمی دارند و کمبود آن ها می تواند منجر به بیماری های مغزی، نخاعی و عدم ارتباط کامل دستگاه های بدن نوزاد با یکدیگر گردد. پژوهش ها در این زمینه نشان می دهد نوزادانی که مادران آنها قبل و در حین بارداری از اسید فولیک بیشتری در رژیم های غذایی و یا مکمل ها استفاده کرده اند، تا حد زیادی از خطر احتمال به نقص سیستم عصبی دور بوده اند.همچنین به غیر از دستگاه عصبی، اسید فولیک ها در سایر اندام های نوزاد با تقسیمات سلولی هم نقش دارند. با این حال باید توجه داشت که مصرف زیاد اسید فولیک در دوران بارداری، با ابتلای کودک به اختلال اوتیسم ارتباط دارد پس اهمیت دارد که قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

لازم به ذکر است که اسید فولیک در برخی مواد غذایی مثل جگر، عدس، سبوس برنج و گندم، آرد سویا، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج و سبزیجات، شلغم و کدوحلوایی نیز وجود دارد و یا می توان با مصرف قرص های مکمل کمبود آن را جبران کرد، باید به این نکته نیز توجه داشت که بهتر است مصرف این قرص ها قبل از شروع پروسه لقاح مصنوعی آغاز شود.

  • تاثیر غذاهای حاوی روی بر موفقیت بارداری 

«روی» یکی از ضروری ترین ماده ها در بدن است که در بسیاری از واکنش ها، حفظ اندام ها و در عملکرد درست سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد و همچنین یکی از موارد مهم در رژیم غذایی قبل از آی وی اف به حساب می آید. عنصر روی بر سطح هورمون ها، میزان باروری و بر نتیجه بارداری تأثیر دارد. تاثیر روی بر هورمون ها از این لحاظ حائز اهمیت است که کم یا زیاد شدن سطح هورمون ها باعث تخریب دیواره رحم، تخمک و حتی تخمدان می شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که برای مصرف مکمل های روی حتماً باید با پزشک مشورت کرد و بهتر است از مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی عنصر روی هستند، مانند محصولات دامی و لبنی، حبوبات، محصولات دریایی و اسفناج، بیشتر در رژیم غذایی استفاده کرد.

  • اهمیت مصرف پروتئین ها قبل از IVF

پروتئین ها نقش مهمی در بدن ایفا می کنند و در رشد جنین بسیار مؤثر هستند. این مواد انرژی لازم برای فعالیت های بدن را تأمین می کنند؛ چراکه اندام های حیاتی، عضلات و برخی از هورمون ها از پروتئین ساخته شده اند. از دیگر نقش های اساسی پروتئین ها می توان به مبارزه با باکتری ها، تشکیل پادتن و تأثیر در ساختار هموگلوبین اشاره کرد که کمبود آن در بارداری ممکن است اختلالاتی در رشد، شکل گیری سلول و بافت های جنین به همراه داشته باشد. مصرف کافی پروتئین در سه ماهه دوم و سوم بارداری به دلیل افزایش سرعت شکل گیری اندام ها بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که از گوشت قرمز به عنوان مهمترین منبع پروتئین یاد می شود؛ ولی می توان از طریق مواد دیگر مانند لبنیات، محصولات سویا، حبوبات، مرغ، ماهی و تخم مرغ هم استفاده کرد.

  • استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها

سبزیجات دارای ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی می باشند که بدن به آن ها نیاز دارد. همچنین بهتر است از سبزیجات رنگی استفاده کنید؛ البته به یاد داشته باشید سیب زمینی جزو این دسته محسوب نمی گردد.

  • استفاده از چربی های سالم

چربی های اشباع شده و ترانس باید کنار گذاشته شود؛ اما چربی های سالم برای سنتز هورمون ها ضروری هستند. غذاهایی نظیر آووکادو، ماهی وحشی، روغن زیتون، روغن نارگیل، آجیل و دانه ها سرشار از چربی های مفید هستند.

چه غذاهایی نباید در طول IVF مصرف شود؟

اگر قصد انجام IVF دارید، باید از مصرف یکسری مواد غذایی خودداری کنید تا عمل موفق تری داشته باشید. غذاهای سفید نظیر نان سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید و شکر سفید جزو غذاهای دیر هضم می باشند. همچنین توصیه می شود مواد غذایی نظیر نان های بدون گلوتن با غلات کامل، برنج قهوه ای و عسل جایگزین مواد غذایی قبلی شوند.

باید یادآور شد، زنانی که از الکل استفاده می کنند، دچار تخمک گذاری های نامنظم می شوند و از این رو باید از مصرف آن برای آی وی اف خودداری کنند؛ همینطور باید مصرف نوشیدنی هایی که کافئین بالایی دارند مانند قهوه و نوشیدنی های انرژی زا متوقف شده و به جای آن ها از مایعات طبیعی بیشتری استفاده شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مواد غذایی که زنان باردار نباید مصرف کنند، کلیلک کنید.

  • توصیه های نهایی

تغذیه مناسب در بارداری به ویژه برای موفقیت روش آی وی اف بسیار حائز اهمیت می باشد و لازم است که مواد مغذی متنوعی در رژیم های غذایی قبل و بعد از IVF گنجانده شود تا شرایط مناسب تری برای رشد جنین فراهم گردد.

غذاهای چرب و غذاهای سفید سبب طولانی شدن هضم غذا و بروز اثرات منفی بر بدن می شود. همچنین توصیه می شود از غذاهای گرم با هضم آسان استفاده کنید؛ چراکه هضم غذای خنک، طولانی و مشکل است. تحقیقات نشان می دهد زنانی که مقادیر بیشتری سبزیجات و میوه های تازه، غلات کامل، حبوبات، روغن زیتون، ماهی و مصرف کمتر گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود گنجانده اند، درصد موفقیت بیشتری در آی وی اف داشته اند.

عمل آی وی اف، همه ی چیز هایی که باید بدانید

ivf رایج ترین روش در میان روش های درمان ناباروری است. این روش شامل استخراج تخمک ها از تخمدان و بارورسازی آن ها با اسپرم می باشد و در زوج هایی که مشکلاتی در بارداری دارند، آی وی اف از بهترین روش ها برای بالا بردن درصد احتمال لقاح بین اسپرم و تخمک در محیط

انتقال جنین فریز شده؛ از صفر تا صد

منظور از بارداری با استفاده از جنین فریز شده، نوعی لقاح مصنوعی است که جنین های به وجود آمده از روش های کمک بارداری و مصنوعی را تحت شرایطی خاص، برای مدتی معین به صورت یخ زده و فریز شده نگه می دارد و پس از محیا شدن شرایط، انتقال جنین فریز شده صورت میگیرد.

چه دلایلی باعث آی وی اف ناموفق می شود؟

یکی از مؤثرترین روش های بیوتکنولوژیک در درمان ناباروری و کمک به بارداری با درصد موفقیت بسیار بالا، روش آی وی اف است که طی آن، سلول های جنسی را در محیط آزمایشگاهی و شرایط خاص، لقاح می دهند و جنین حاصل را به رحم زن منتقل می کنند؛ با این حال این روش هم

مراقبت های قبل و بعد از عمل تخمک کشی

یکی از مراحل انجام عمل IVF، انجام عمل تخمک کشی یا پانکچر می باشد. این عمل پس از رشد تخمک ها از طریق مصرف داروهای هورمونی، در روز تعیین شده از جانب پزشک انجام می شود. برای انجام این عمل اغلب نیاز به ایجاد برش نمی باشد؛ بلکه تخمک کشی از طریق دیواره واژن و

مراقبت های قبل و بعد از انتقال جنین

انتقال جنین پس از عمل تخمک کشی و بارور شدن تخمک ها، در آزمایشگاه انجام می شود. اغلب پزشک در فاصله بین روز دوم تا پنجم پس از عمل تخمک کشی، بین یک تا سه تخمک بارور شده (جنین) به داخل رحم انتقال می دهد. در این مقاله مطالعه می کنید: قبل از انتقال جنین

چگونه یک آی وی اف موفق داشته باشیم؟

امروزه زوج های بسیاری آماده پدر و مادر شدن هستند و آرزوی در آغوش کشیدن فرزندشان را دارند ولی با وجود امتحان تمامی راه ها، هنوز موفق به فرزندآوری نشده اند. احتمالاً اولین راه پیشنهادی به این افراد، استفاده از روش IVF یا لقاح خارج رحمی جهت درمان ناباروری باشد. IVF نوعی تکنولوژی تولید مثل

مراقبت های پس از IVF

پس از انتقال جنین به رحم در عمل IVF یا لقاح خارج رحمی ، فرد می تواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد؛ البته باید از انجام فعالیت های سنگین پرهیز شود. علائم پس از انجام آی وی اف معمولاً پس از انتقال ممکن است علائم زیر مشاهده شود: خروج مایع شفاف یا خونی

آشنایی با مراحل IVF، از سونوگرافی تا تست بارداری

IVF از جمله مؤثرترین روش های درمان ناباروری است که در طول آن تخمک بالغ از تخمدان خانم خارج شده و با اسپرم در محیط آزمایشگاه لقاح داده می شود و سپس تخمک بارور شده به داخل رحم منتقل می گردد. این پروسه حدود سه هفته به طول می انجامد؛ البته در برخی از موارد

افزودن دیدگاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر