موضوعات وبسایت : سلامت

قانون پول پیش مستاجر

قانون پول پیش مستاجر

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 03 اسفند 1399 ساعت 17:45

شرایط پرداخت پول پیش یا ودیعه

از موضوعات خیلی مهم در اجاره نامه اماکن استیجاری عبارتست از شرایط پرداخت پول پیش یا ودیعه. قرض­الحسنه یا ودیعه  همان وجهی است که در عرف به آن پول پیش خانه گفته می شود که مستأجر معمولاً آن را به صورت نقدی در قالب چک به موجر تسلیم می­کند.

شما اگر مستاجر هستید و قرار است که پول پیش خانه یا آپارتمان اجاره ای را به صورت نقدی بدهید قطعاً باید صورت جلسه­ای را مبنی بر پرداخت وجه فوق تنظیم کنید و از موجر یا وکیل یا نماینده قانونی او امضاء و اثر انگشت دریافت کنید تا مبادا در آینده با مشکلات دیگری مواجه شوید مثلاً موجر ممکن است بگوید نه چنین مبلغی را پرداخت نکردید.

شرایط پرداخت پول پیش یا ودیعه در قالب چک

اگر در قالب چک است آنرا به صورت چک تضمین شده بپردازید تا اگر یه وقتی با مشکل مواجه شدید بتوانید از آن چک و استعلام آن توسط دادگاه استفاده کنید و ثابت کنید که وجه قرض الحسنه را پرداخته اید.

بعضی اوقات من شاهد این اتفاق هستم که طرفین با یکدیگر قرار می­گذارند که پول قرض­الحسنه را در قالب چک رمزدار بیاورند چون معمولاً چک رمزدار به نام آن کسی است که قرار است پول را به او بدهید صادر می­شود. اگر در جلسه مذاکره، مذاکرات شما به نتیجه مثبت نرسد و به هم بخورد آن موقع نمی­توانید از آن چک استفاده کنید مگر اینکه آن طرف مقابل بیاید با شما همکاری کند آن چک به حساب او شود و بعد او پول را به شما برگرداند. حالا که به مشکل برخوردید قطعاً با شما همکاری لازم را نمی­کند. پس توصیه می کنم یا از پول نقد یا از چک تضمین شده استفاده کنید.

شرایط پرداخت پول پیش یا ودیعه در عرف

گاهی وقت ها در عرف بجای قرض­ الحسنه از اصطلاحاتی همچون  ودیعه یا پول رهن یا سایر عناوین دیگر استفاده می کنند. شما حتماً در نظر داشته باشید که این وجه به صورت قرض­الحسنه باید در قرارداد نوشته شود. البته بیشترین توجه به این قضیه که واژه قرض­الحسنه بجای پول پیش یا ودیعه استفاده شود به نفع موجرین است. چون اگر در اجاره نامه از اصطلاح ودیعه استفاده بکنید یعنی پول به صورت امانت در اختیار موجر است و موجر حق استفاده از این ودیعه یا امانت را ندارد. و الا به جرم خیانت درامانت مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت. ولی اگر از اصطلاح حقوقی و صحیح قرض­الحسنه استفاده بشود به این  معنی است که این پول را به موجر قرض داده ایم و موجر می­تواند آن را در مدت قرارداد مورد تصرف قرار بدهد و به عبارتی خرجش کند. یا در پایان مدت اجاره اگر خسارتی به محل استیجاری برسد یا مستاجر بدهی نسبت به اجور ماهیانه یا ورود خسارت به ملک دارد موجر می­تواند از محل قرض­الحسنه طلب یا خسارات وارده به ملک را برداشت کند.



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: vakilrasmi.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر