موضوعات وبسایت : سلامت

آیا ماشین حساب تخمک گذاری دقیق است

آیا ماشین حساب تخمک گذاری دقیق است

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 07 دی 1400 ساعت 07:54

1503805278Ovulation-Calendar%20b.jpg

برای اطمینان از بارداری و یا جلوگیری از آن دانستن زمان تخمک گذاری مهم است، زنان در چرخه قاعدگی خود تخمک گذاری می کنند که زمان مناسبی برای اقدام به بارداری است.

راه هایی برای ردیابی زمان تخمک گذاری در زنان وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از ماشینحساب تخمکگذاری است که با توجه به چرخه قاعدگی هر زن زمان تخمک گذاری را محاسبه می کند، البته محاسبه آن برای زنانی که چرخه قاعدگی منظم دارند مناسب بوده و در صورت نامنظم بودن باید به پزشک مراجعه کنند، در این مقاله به توضیح ماشین حساب آنلاین تخمک گذاری و علائم آن پرداخته شده است .


تخمک گذاری چیست

دختران از زمان بلوغ چرخه قاعدگی را تجربه کرده و تا زمان یائسگی ( که دیگر قادر به باروری نیستند ) این چرخه ادامه دارد، زنان در هر چرخه پریود و تخمک گذاری را تجربه می کنند .

تخمک گذاری روندی است که در آن تخمک از تخمدان تولید شده و آماده باروری و لقاح با اسپرم است، اگر این باروری شکل نگیرد پوشش دیواره رحم و تخمک از بین رفته و به صورت خون از واژن زن خارج می شود که به آن دوره پریود نیز می گویند که علائمی مثل درد قاعدگی به همراه دارد .

در صورت بارور شدن تخمک بارداری رخ داده و تا 9 ماه بعد آن که فرزند به دنیا بیاید این چرخه و تخمک گذاری قطع می شود، دانستن زمان تخمک گذاری به زوجین کمک کرده تا برای بارداری برنامه ریزی کنند و یا در صورت عدم علاقه به بارداری در آن زمان راه های پیشگیری را به کار گیرند .

چرخه قاعدگی به طور معمول 28 روزه است اما 21 تا 35 روز نیز طبیعی است، زمان تخمک گذاری برای زنانی که چرخه قاعدگی آن ها دقیق و منظم است با استفاده از ماشین حسابتخمک گذاری امکان پذیر است اما برای زنانی که چرخه عادت ماهانه منظمی ندارند این محاسبه امکان پذیر نبوده و باید از علائم تخمک گذاری استفاده کرده و یا به پزشک مراجعه کنند .

تخمک تولید شده از تخمدان به مدت 24 ساعت سالم بوده و پس از آن متلاشی می شود، اما به دلیل طول عمر 5 روزه اسپرم اگر شما 5 روز قبل تخمک گذاری و یا خود آن روز اقدام به باروری و رابطه جنسی کنید امکان بارداری وجود دارد .


2.gif

ماشین حساب تخمک گذاری

زنانی که چرخه قاعدگی منظمی دارند می توانند از ماشین حساب آنلاین تخمک گذاری که فرمول آن در این جا شرح داده شده است استفاده کنند.

روز اول پریود شما، روز اول چرخه قاعدگی محسوب می شود و تا روز اول پریود بعدی این چرخه ادامه دارد، بنابراین اگر شما مثلا روز اول آذر پریود شده اید و پریود بعدی تان 29 آذر رخ داده است یعنی چرخه قاعدگی شما 28 روزه است، این روند باید در همه چرخه های قاعدگی وجود داشته باشد یعنی هر چرخه بعد 28 روز از چرخه قبلی شروع شود .

برای محاسبه روز تخمک گذاری عدد چرخه را که در این مثال 28 است منهای 14 روز کرده و دو روز قبل و بعد آن امکان تخمک گذاری شما است، یعنی 28 منهای 14 کرده و عدد 14 به دست می آید، دو روز قبل آن که روز دوازدهم چرخه قاعدگی است شروع تخمک گذاری بوده و تا دو روز بعد آن که روز شانزدهم قاعدگی شما است، تخمک گذاری ادامه دارد ، پس شما باید برای بارداری از روز 12 تا 16 قاعدگی خود اقدام کنید زیرا زمانتخمک گذاری شما است و یا برای جلوگیری از بارداری در این چهار روز رابطه جنسیتان را با مراقبت بیشتری انجام دهید .


علائم تخمک گذاری

تخمک گذاری برای زنان همراه با علائمی است که در برخی این علائم خیلی قابل تشخیص نبوده و نیاز به محاسبه با ماشین حساب آنلاین تخمک گذاری دارد، در این جا برخی از علائم تخمک گذاریارائه شده است .

  1. افزایش میل جنسی

  2. ترشح سفید رنگ دهانه رحم

  3. لکه بینی قهوه ای رنگ

  4. حساسیت و یا درد در پستان و نوک آن

  5. درد در ناحیه زیر شکم یا کمر

  6. افزایش حس بویایی و حساسیت نسبت به بو مرد

  7. تغییر مدوام دمای بدن

  8. سرگیجه و ضعف در بدن

  9. نفخ معده و باد کردن شکم

1607769697_communications.png کلام آخر

اگر شما قصد بارداری دارید، باید قبل از اقدام به باروری به پزشک مراجعه کرده و از سلامت بدن و رحم خود اطمینان حاصل کنید سپس در روز های نزدیک تخمک گذاری، هر روز و یا یک روز در میان رابطه جنسی برقرار کنید تا امکان بارداری بالا رود. در صورتی که قصد جلوگیری از بارداری را دارید از راه های مطمئن برای جلوگیری از بارداری مانند کاندوم یا قرص های ضد بارداری استفاده کنید ، در هر صورت استفاده از ماشین حساب تخمک گذاری برای شما کار آمد است .

mosahabfamily.png

سوالات متداول

1- ✔️ تخمک گذاری چیست ؟

✔️ تخمک گذاری روندی است که در آن تخمک از تخمدان تولید شده و آماده باروری و لقاح با اسپرم است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .

2- ✔️ ماشین حساب تخمک گذاری چیست ؟

✔️ زنانی که چرخه قاعدگی منظمی دارند می توانند از ماشین حساب تخمک گذاری و فرمول آن که در متن مقاله شرح داده شده است استفاده کنند.

3- ✔️ آیا استفاده از ماشین حساب تخمک گذاری برای همه مناسب است ؟

✔️ ماشین حساب تخمک گذاری برای زنانی که چرخه قاعدگی منظم دارند کارساز بوده اما برای زنانی که چرخه نامنظم دارند نمی توانند از این روش استفاده کنند در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر