ذکر گفتن در حالت جنابت

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 23:12

پاسخ :

برای شخص جنب جایز است که دعا کند، و ذکر بخواند، ازجمله اذکار خواب و بقیه اذکار، زیرا در حدیث صحیح از عایشه رضی الله عنها آمده که گفت : « کانَ رسُولُ اللَّهِ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم یذکُرُ اللَّه تَعالی علی کُلِّ أَحیانِه» مسلم .

یعنی : « رسول الله صلی الله علیه وسلم در همه اوقات ذکر خدا را می نمود».

و وقت خاصی را مستثنی نکرده است، و بعضی از شارحان حدیث گفتند : حدیث دربردارنده یک اصل است و آن عبارتست از : جواز ذکر الله متعال در تمام احوال، هرچند شخص بی وضوء یا جنب باشد، و ذکر خدا بوسیله تسبیح و تهلیل و تکبیر و تحمید و مشابه آنها از جمله اذکار جایزی هستند که به اجماع مسلمانان در تمام اوقات خوانده می شوند. ولی آنچه ممنوع است؛ قرائت قرآن توسط شخص جنب است، یعنی تلاوت قرآن نه از روی مصحف و نه از حفظ جایز نیست، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم از آن نهی فرمودند، و بر شخص جنب مستحب است که هرگاه قصد خوابیدن کرد ابتدا وضو بگیرد، به دلیل حدیث ابن عمر از پدرش که از رسول خدا صلی الله علیه وسلم پرسید : «أَیَرْقُدُ أَحَدُنَا وَهُوَ جُنُبٌ قَالَ: نَعَمْ، إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُکُمْ فَلْیَرْقُدْ وَهُوَ جُنُبٌ». متفق علیه

یعنی: «آیا ما می‌توانیم با داشتن جنابت بخوابیم؟ فرمود: بلی می‌توانید، هرگاه یکی از شما جنابت داشته باشد، وضو بگیرد و بخوابد».




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون