موضوعات وبسایت : سلامت

چرا آیت الله سیستانی به ایران نمی آید

چرا آیت الله سیستانی به ایران نمی آید

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 04 خرداد 1398 ساعت 21:56

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پانزدهم اسفند 1387 طی مصاحبه ای با خبرنگاران در نجف اشرف به سوالات آنها پیرامون دیدار خصوصی با آیت الله سیستانی پاسخ داد.

به گزارش جماران، متن پرسسش و پاسخ خبرنگران با ایشان بدین شرح است:

* بسم‌الله الرحمن الرحیم، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، امروز شما دو ملاقات با حضرت‌آیت‌الله العظمی سیستانی داشتید. در یک ملاقات هیأت همراه با شما بودند و در ملاقات دیگر به صورت خصوصی با ایشان دیدار کردید. لطفاً هر بخش مذاکرات را که صلاح می‌دانید، به اطلاع ما خبرنگاران و بینندگان فراوان رسانه‌هایی که نمایندگان آنها در اینجا هستند، برسانید.

- بسم‌الله الرحمن الرحیم. زیارت آیت‌الله سیستانی برای من یک آرزو بود. در حوزه علمیه قم خیلی جوان بودیم که ایشان از قم به نجف اشرف مهاجرت کردند. در این مدت از ایشان زیاد شنیده و آثار ارزشمندی از ایشان دیده بودیم. تا به حال شرایط ملاقات ما فراهم نشده بود. این ملاقات برای من بسیار ارزنده و تاریخی بود.در هر دو بخش صحبت‌ها، هم در حضور همراهان و هم در جلسه دونفره، بحث‌ها از یک جریان بود و زیاد از هم فاصله نداشت. مسایل عراق، ایران، منطقه و جهان محور بحث‌ها بود و درباره هرکدام از آنها با هم صحبت کردیم.

به نظر من اطلاعات ایشان از ایران بسیار بسیار قوی، خوب و جامع بود. احساس کردم ایشان اخبار، بخصوص روزنامه‌ها و به ویژه کُتب را مطالعه می‌کنند، مقالات علمی را می‌بینند. در مسایلی که با هم صحبت کردیم، ایشان را کاملاً صاحب‌نظر یافتم.تهدیدها و فرصت‌های موجود برای ایران، عراق و منطقه را جزو بحث‌های اساسی قرار دادیم.

از ایشان خواهش کردم در سفری به ایران تشریف بیاورند. ایشان دلیل اینکه نمی‌خواهند بیایند را گفتند که قانع کننده بود. مسایل توسعه حرم‌ها و مسایل انتخابات عراق و ائتلاف نیروهای عراقی که در صحنه هستند، یعنی احزاب و گروه‌ها هم جزو بحث‌های ما بود که من ایشان را به عنوان محور بزرگ برای ائتلاف و همکاری نیروهای حاضر در صحنه عراق یافتم.

اختلافاتی که گاهی از سوی جریان‌های افراطی اهل سنت و شیعه پیش می‌آید و همچنین اختلافاتی که گاهی در سطوح مختلف نیروهای وفادار به انقلاب - چه در ایران و چه در عراق - بروز می‌کند، از مسایلی است که ذهن ایشان را مشغول کرده و دیدم که نظرات باارزشی دارند.

در یک کلمه بگویم که حالت نشاط، پُرکاری، سلامتی، قدرت کار علمی و توجه به مسایل سیاسی در این سنی که ایشان دارند، برای من بسیار جالب بود.

* آیا جناب‌عالی برای حضرت‌ آیت‌الله سیستانی پیامی درباره مسایل مشترک دو کشور داشتید؟

- نظر ایشان و من مشترک بود که دو کشور باید بیشتر از الان با هم همکاری کنند. در داخل هم باید نیروهای مؤثر ایران و عراق اتحاد و همدلی داشته باشند. این مسئله از بحث‌های محوری ملاقات ما بود. وحدت منطقه هم جزو مسایل ما بود.

* تشکر می‌کنیم.

- موفق باشید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

انتهای پیام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر