موضوعات وبسایت : سلامت

اعتراض به رای ازدواج مجدد

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 10 مهر 1398 ساعت 10:04

درتاریخ : 1392/03/07 به شماره : 9209970224000336

موضوعات مرتبط با این نمونه رأی و مرجع صدور

این نمونه رای که در شعبه ۴۰ دادگاه تجدید نظر استان تهران صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: نکاح، ازدواج مجدد، تمکین، نشوز، ملائت زوج

چکیده رای

آنچه در ازدواج مجدد شرط است احراز دو شرط نشوز زوجه و توانایی زوج به اداره دو خانوار است.

رای بدوی

در خصوص دعوی آقای ع.ق. و با وکالت ب. به طرفیت خانم ج.ل. با وکالت بعدی آقای ر.س. به خواسته صدور گواهی اجازه ازدواج مجدد که به شرح متن دادخواست این‌گونه ادعا می‌نماید که زوجه محترم علی‌رغم اقدام در خصوص مطالبه مهریه و ایصال بخشی از آن تاکنون از اداء وظایف زوجیت (تمکین عام و خاص) خودداری می‌نماید و ‌به‌موجب دادنامه ۸۹۰۲۳۸ محکوم‌ به‌تمکین شده است مع‌الأسف مشارٌالیها کماکان ناشزه است دادگاه بنا به جهات و دلایل ذیل دعوی خواهان را وارد نمی‌داند اولاً برحسب ماده ۱۷ از قانون حمایت خانواده صدور چنین مجوزی مستلزم احراز توانایی مالی و اجرای عدالت اوست و مستفاد از محتویات پرونده و توضیحات وکیل خواهان در پاسخ به پرسش دادگاه به شرح منعکس در صورت‌جلسه مورخ ۲۸/۸/۹۱ دادگاه ؛ ملائت و توانایی مالی زوج در اختیار نمودن همسر دوم محرز نمی‌باشد ثانیاً برخلاف ادعای وکیل خواهان نشوز زن به‌واسطه عدم پیگیری زوج جهت اجرای دادنامه تمکین و ایضاً وظیفه حسن سلوک و رفتار زوج در قبال تکلیف تمکین زوجه (مورد ملاحظه دادنامه استنادی) به‌واسطه محکومیت متعاقب زوج به ارتکاب بزه افتراء نسبت به همسرش (برحسب دادنامه ۱۰۰۶۲۰مورخ ۴/۸/۸۹ شعبه ۱۱۴۵ دادگاه عمومی جزائی شهرستان تهران و نیز ۸۹۰۱۶۱۴ شعبه ۲۳ دادگـاه تجـدیـدنظـر تهــران و بنا به مدافعات وکیل خوانده اساساً محرز نمی‌باشد تا در پی آن مجوز ازدواج دیگری را برای خواهان صادر نمود بنا به‌مراتب استدلال دعوی خواهان را غیر وارد تشخیص و حکم بر بطلان آن صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل‌تجدید نظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است.
 رئیس شعبه ۲۴۲ دادگاه عمومی خانواده تهران  ـ نوربخش

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی ع.ق. با وکالـت ب. بـه طـرفیـت ج.ل. نسبـت به دادنـامـــه شمـاره ۰۱۶۰۸ مورخ ۹/۱۰/۱۳۹۱ در پـرونده کلاسه ۰۰۹۵۸ صــادره از شعبه ۲۴۲دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب آن حکم به رد دعوای تجدیدنظرخواه به خواسته گواهی اجازه ازدواج مجدد صادر گردیده، وکیل تجدیدنظرخواه بیان داشت موکل از توانایی مالی خوبی برخوردار است نظر به محتویات پرونده آنچه در ازدواج مجدد شرط است احراز دو شرط است اول نشوز زوجه دوم توانایی زوج به اداره دو خانوار و اینکه زوج مدرکی دال بر اینکه توان اداره دو خانوار دارد ارائه ننموده است فقط مشارٌالیه ادعا نموده است توانایی مالی خوبی برخوردار است ولی هیچ مدرکی دال بر اثبات این ادعا ارائه ننموده است و ثانیاً دادنامه ۱۶۱۴در پرونده ۱۲۱۵صادره از شعبه ۲۳ دادگاه تجدیدنظر گویای صحت ادعای زوجه است لذا اعتراض تجدیدنظرخواه وارد نمی‌باشد زیرا دادنامه تجدیدنظر خواسته بر اساس محتویات پرونده و دلایل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی خالی از هرگونه اشکال صادرشده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع‌کننده و محکمه‌پسندی که موجب نقض و بی‌اعتباری دادنامه معترض‌عنه را ایجاب نماید ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از شقوق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می‌داند مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد دادخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را عیناً تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است. 
رئیس شعبه ۴۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
خالقی ـ نجفی سوادرودباری

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر