موضوعات وبسایت : سلامت

مراحل ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی

نویسنده : مهسا | زمان انتشار : 23 دی 1399 ساعت 17:15

✅ مراحل عرفی 14 گانه ثبت دادخواست حقوقی در دادگاه

در شهرهایی که دفاتر خدمات قضایی احداث گردیده جهت ارایه دادخواست و ... فقط لازم است به دفتر خدمات قضایی شهر خود مراجعه کنید.جهت مشاوره و ارایه دادخواست حتما قبل از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی به وکیل یا مشاور مراجعه نمایید.

​​​​​​موسسه حقوقی معاهده 32256348-051

1- در ابتدا ارباب رجوع یا وکیل باید به اتاق به اصطلاح تمبر مراجعه نموده و برگ دادخواست را خریداری و پس از تهیه کپی مدارک خود را اماده و سپس دادخواست را تنظیم نماید.

2- متعاقبا به اتاق ثبت رایانه مراجعه و پوشه مخصوص دادگستری تهیه و قبض ثبت دادخواست که مبلغ آ ن 2500 تومان (در تاریخ ارایه این مطلب)است خریداری نماید.

3- سپس به اتاق مشاوره مراجعه و چند نفر از وکلا و مشاورین دادخواست را از نظر شکلی مخصوصا صحیح بودن آدرس و کامل بودن دادخواست و کد ملی و کدپستی طرفین بررسی و تایید و سپس با اضافه نمودن فرمی مخصوص و امضاء آن پرونده را تحویل شما می دهند. در این مرحله دادخواست توسط مشاور مزبورکه از وکلای دادگستری ا ست مورد بررسی قرار می گیرد.

4- بعد از آن باید برای تعیین هزینه دادرسی و گرفتن پرینت هزینه دادرسی و تمبر مالیاتی وکیل به میز کناری همان اتاق مراجعه شود. در این مرحله نیز مجددا دادخواست توسط کارمند مربوط مورد برسی قرار می گیرد.

5-  خواهان می بایست به اتاق به اصطلاح تمبر که زیر مجموعه امور مالی دادگستری ا ست مراجعه که اگر تمبر در خواستی بیش از مبلغ ده هزار تومان باشد پس از طی صف طولانی برای مراجعه به بانک راهنمایی می شود.

6- به باجه بانک ملی مستقر در دادگاه مراجعه و با وجود زیاد بودن تعداد ارباب رجوع و موجود بودن فقط  یک باجه بانکی بعد از اینکه نوبتش فرا رسد ، هزینه دادرسی را واریز و قبض آن را دریافت کند.

7- قبض هزینه دادرسی و اصل دادخواست و فرم مخصوص الحاقی اتاق مشاوره را به مسئوول فروش تمبر تحویل تا با دستگاه مخصوص تمبر هزینه دادرسی پر فراژ گردد و می بایست فراموش نکنید تا ذیل فرم مخصوص نیز حتما توسط وی مهر گردد.

8- اگر دادخواست دهنده وکیل دادگستری ا ست ، می بایست به باجه فروش تمبر وکلا نیز مراجعه و تمبر مالیاتی وکالتنامه خود را ابطال و هزینه های کانون وکلا نیز ذیل و کالتنامه پرداخت و توسط نماینده کانون تصدیق نماید.

9- سپس به اتاق به اصطلاح برابر با اصل مراحعه و تمبر های برابر با اصل که قبلا از اتاق تمبر خریداری کرده است روی کپی اوراق پیوست پرونده ابطال و به وسیله مسئو ول مربوط مهر و امضاء گردیده و ذیل فرم مخصوص نیز حتما مهر شود.قابل ذکر است که وکلا خود اوراق مربوط به موکل را برابر اصل کرده ،تمبر ان را باطل می کنند و صرفا در این مرحله نیاز به مهر باجه مورد نظر دارند.

10- مجددا به اتاق مشاوره برگشته ( اگر وقت اداری باقی باشد) و شخص سومی که از کارمندان دادگستری است به عنوان کارشناس مجددا دادخواست و پیوستهای آ ن را با میزان تمبر ابطالی دادرسی و مالیاتی بررسی کرده و دادخواست عمیقا مورد کارشناسی قرار می گیرد، پس در این مرحله نیز دادخواست و مدارک پیوست و تمبر دادرسی و مالیاتی و برابر اصل و غیر ه مورد کارشناسی و بررسی قرار می گیرد.

11- در این مرحله خواهان یا وکیل می بایست به دفتر رئیس مجتمع یا معاون وی واقع در طبقه 4 مراجعه نمایند که دفتر دار وی نیز دادخواست را بررسی مخصوصا تذکر پیوست بودن کپی کارت ملی در این مرحله جدی است و لذا پشت دادخواست مهر می گردد.

12- رئیس دفتر مزبور دادخواست و پیوستهای آن را به کارمند خدماتی سپرده تا نزد رئیس مجتمع برای تعیین شعبه ببرد و ارباب رجوع نیز در سالن انتظار باید منتظر بماند در صورت کامل بودن که با بررسی های قبلی اصل بر آن ا ست ، رئیس محترم  مجتمع حقوقی مهر دفتر خود را کامل و شعبه مرجوع الیه را مشخص و سپس ذیل آن امضاء می نماید. البته که این هنوز ابتدای کار است .عجله نباید کرد.

13- خواهان پرونده را به شعبه مرجوع الیه ارائه می دهد، مدیر دفتر شعبه اگر همان لحظه مراجعه فرصت داشته وگرنه به نوبت مجددا دادخواست را مورد بررسی و بازبینی قرار می دهد ، بررسی و بازبینی اصلی در این مرحله صورت می گیرد و کلیه بررسی های قبلی از دید مدیر دفتر دادگاه ، غیر معتبر ا ست که حاکی از بی اعتمادی به کارشناسان اتاق مشاوره نیز می باشد. دفتر شعبه پس از بازبینی فرمی را به دادخواست و مدارک آن اضافه می کند و ارباب رجوع را نزد رئیس شعبه هدایت و راهنمایی می کند.

14- در این مرحله اگر وقت رسیدگی نبوده و رئیس شعبه وقت داشته باشد تا ارباب رجوع (خواهان یا وکیل وی را) بپذیرد مجددا شخصا نیز دادخواست را بررسی می کند و ذیل فرم پیوستی دفتر دار امضاء و دستور ثبت را صادر می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر