تجدید نظر عدم تمکین

تجدید نظر عدم تمکین

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 20 دی 1399 ساعت 18:14

تعداد مشاهده این مطلب: 14,484 مرتبه

753080417%D8%AA%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%20%D9%86%D8%B8%D8%B1%20%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AD%DA%A9%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%20%D8%A8%D9%87%20%D8%AA%D9%85%DA%A9%DB%8C%D9%862.jpg

برای مشاوره تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین

برای مشاوره تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین

تمکین از شوهر وظیفه ای است که به لحاظ شرعی و قانونی به عهده زنان قرار گرفته است ؛ لذا در حال کلی زن باید در مسائل خانوادگی و زناشویی از همسر خود تبعیت کنند ؛ مگر در صورتی که به لحاظ قانونی و شرعی مجاز به عدم تمکین باشند که به این اعتبار می توان از تمکین عام و تمکین خاص سخن گفت . همین مطلب سبب می شود که در پی عدم تمکین خاص یا عام از سوی زن ، مرد بتواند به دادگاه مراجعه نموده و دعوای الزام به تمکین زن را اقامه کند که در پی طرح این دعوا در دادگاه خانواده ، به عدم تمکین زن رسیدگی شده و بسته به اینکه عدم تمکین زن موجه یا غیر موجه باشد ، حکم مقتضی به نفع زن یا به نفع مرد صادر می شود که البته  بر اساس قانون ظرف مهلت مشخص بیست روزه می توان از حکم صادر شده در خصوص الزام به تمکین ، تجدید نظر خواهی نمود و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن و مرد بپردازیم .

تجدید نظر الزام به تمکین از طرف زن

بر اساس آنچه که در مقدمه بیان شد ، در صورتی که زن از همسر خود تمکین نکند ، شوهر می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست الزام به تمکین ارائه نماید و در صورتی که دادگاه خانواده در دعوای الزام به تمکین زن رایی صادر کند که بر اساس آن رای ، زن ملزم به تمکین در برابر شوهر خود شده باشد ،زن می تواند در مهلت قانونی به رای الزام به تمکین صادر شده از سوی دادگاه اعتراض کند . نحوه اعتراض به رای الزام به تمکین از سوی زن می تواند به صورت تجدیدنظر خواهی باشد که بر اساس آن ، زن باید دادخواست تجدید نظر الزام به تمکین را به دادگاه تجدید نظر ارائه کند تا در این مرحله دوباره به موضوع الزام به تمکین زن رسیدگی شود و در صورتی که دادگاه تجدید نظر حکم الزام به تمکین زن در مرحله بدوی را صحیح و مطابق با قانون بداند ، آن را تایید می کند و در غیر این صورت ، حکم الزام به تمکین از سوی دادگاه بدوی را نقض کرده و حکم به نفع زن صادر خواهد شد . بنابراین در صورتی که زن بخواهد از رای الزام به تمکین تجدید نظر خواهی کند ، باید به این مطلب استناد کند که عدم تمکین وی موجه و قانونی است . لازم به ذکر است که مهلت تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین زن به مدت بیست روز از تاریخی است که دادگاه در این خصوص رای بدوی را صادر کرده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست الزام به تمکین زن و موارد موجه عدم تمکین از سوی زن کلیک کنید .


instagram.gif

تجدید نظر الزام به تمکین از طرف مرد

در قسمت قبل به بررسی تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین از طرف زن پرداخته شد و همانگونه که اشاره گردید ، در صورتی که زن دلیل موجهی بابت عدم تمکین خود داشته باشد ، می تواند با استناد به آن تقاضای نقض رای مرحله بدوی الزام به تمکین را داشته باشد . اما گاهی حکم الزام به تمکین صادر شده از سوی دادگاه به ضرر مرد است و در واقع زن را ملزم به تمکین نکرده است و در چنین شرایطی مرد می تواند ظرف مهلت بیست روز دادخواست تجدید نظر الزام به تمکین ارائه نماید . لازم به ذکر است که از جمله مهم ترین دلایل رد دادخواست الزام به تمکین در مرحله بدوی آن است که یا مرد مسکن و اثاثیه ای مناسب شان زن فراهم نکرده است تا زن قادر به تمکین باشد و یا اینکه به دلیل سوء معاشرت با همسر ، فحاشی ، کتک زدن و یا اعتیادش ، سبب شده است تا زن نتواند از وی تمکین کرده و در یک منزل با او زندگی کند . به همین دلیل باید در لایحه تجدید نظر الزام به تمکین به این مطلب استناد کند که مقدمات تمکین از جمله منزل مسکونی و اثاثیه و نفقه مناسب شان زوجه را فراهم نموده است و با زوجه رفتاری صحیح و مناسب داشته و زن دچار عسر و حرج نمی باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لایحه تجدید نظر خواهی الزام به تمکین کلیک کنید . علاوه بر این پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تقاضای تجدید نظر از حکم الزام به تمکین ، مقاله جهات تجدید نظر خواهی در امور حقوقی را مطالعه نمایید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تجدیدنظر خواهی از حکم الزام به تمکین در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تجدیدنظر خواهی از حکم الزام به تمکین پاسخ دهند .


1.gif

برای مشاوره تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین

برای مشاوره تجدید نظر خواهی از حکم الزام به تمکین

مطالب مرتبط:

برچسب ها:

تمکینعدم تمکینموارد مجاز عدم تمکیندعوای عدم تمکیندادخواست الزام به تمکینالزام به تمکینتجدید نظر خواهی نظرات کاربران



نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون